تاریخ : Mon 12 Sep 2022 - 16:30
کد خبر : 74378
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

«زخم عتیق» و روایت‌های نمایشی برای زائران اربعین

اجرای نمایش زنده گروه‌های منتخب جشنواره تئاتر مقاومت در مسیر راهپیمایی اربعین

«زخم عتیق» و روایت‌های نمایشی برای زائران اربعین

گروه‌های اقوام مختلف ایرانی و چند گروه خارج از ایران در جریان پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی آیین‌های سوگواری‌شان را در قالب نمایش و تئاتر اجرا خواهند کرد.

امین اشرفی، مدیر بخش بین‌الملل هجدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت:بخش جنبی اربعین عراق برای نخستین‌بار در رویداد تئاتر مقاومت اجرا می‌شود که اتکای آن به بحث زیارت اربعین است. در این بخش آیین‌های مختلف درباره اربعین حسینی را از سرتاسر ایران و حتی خارج از ایران یکجا و به‌شکل نمایشی در مراسم پیاده‌روی اربعین اجرا می‌شوند. علاوه‌بر حضور گروه‌های نمایشی نواحی مختلف از استان‌ها و اقوام کشور که به این بخش تنوع بخشیده‌اند، دو گروه از کشورهای همسایه هم تقاضا داشتند با برگزاری نمایش خود در پیاده‌روی اربعین و در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر مقاومت شرکت کنند. بنابراین گروه‌های اقوام مختلف ایرانی و چند گروه خارج از ایران در جریان پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی در مسیر پیاده‌روی و در محل موکب‌های عزاداری که پیش‌بینی‌شده، آیین‌های سوگواری‌شان را در قالب نمایش و تئاتر اجرا خواهند کرد.
بخش اربعین عراق بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر مقاومت است و هدف آن نمایش دادن و نمایاندن آیین‌های مختلفی است که در گوشه‌گوشه ایران و در کشورهای مسلمان و همسایه در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌شوند. سوگواره‌ «زخم عتیق» هم می‌خواهد این ‌آیین‌ها را زنده نگه دارد و هم شرایط و فضای معنوی را برای زائران حرم اباعبدالله(ع) در اربعین تقویت کند.
برای بخش بین‌الملل جشنواره برگزیده نخواهیم داشت اما در قالب مراسمی از تمام گروه‌هایی که در پیاده‌روی اربعین ما را همراهی خواهند کرد، قدردانی می‌شود. در این بخش نگاه رقابتی نداریم و هدف این است که هرکسی به‌اندازه توانی که دارد باعث رونق مراسم عزاداری امام حسین(ع) شود و هرکدام از گروه‌ها آیین مخصوص به اقوام و منطقه خود را به‌نمایش می‌گذارند.
درباره نحوه انتخاب گروه‌های اعزامی به پیاده‌روی اربعین هم باید گفت یک گروه بازبین در دبیرخانه آثار ارسالی از سوی گروه‌ها را بازبینی و براساس محتوا و شکل ارائه و باتجربه دوستانی که سال‌های گذشته در پیاده‌روی اربعین کار نمایشی کرده‌اند، آثار منتخب برای اجرا در پیاده‌روی را برگزیده‌اند. در این بین تلاش‌مان این است کارهایی انتخاب شوند که بیشتر به معرفی آیین‌ها و سنن بپردازند تا هم بستر ارتباط با زائران غیرفارسی‌زبان را بیشتر فراهم و همین حال‌وهوا و فضای پیاده‌روی را تقویت کنیم. بر این اساس آثاری انتخاب خواهند شد که در این قالب بگنجند و با این فضا هماهنگ باشند تا هم از نظر کیفیت اجرا و هم از نظر نوآوری و کمتر دیده شدن آن آیین، قابلیت بالایی داشته باشند. گروه‌هایی که به پیاده‌روی اربعین اعزام خواهند شد، آیین‌های سوگواری و عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) را با حفظ اصالت این آیین‌ها و اجرای نمایشی حرفه‌ای و استفاده از جذابیت‌های بصری به مخاطبان -که زائران اربعین هستند- معرفی خواهند کرد.