تاریخ : Mon 12 Sep 2022 - 16:30
کد خبر : 74377
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

قاب‌ها توان تصویر ندارند

قاب‌ها توان تصویر ندارند

شجاعی‌طباطبایی ازجمله هنرمندانی است که توفیق زیارت و راهپیمایی اربعین را داشته آنچه می‌خوانید تجربه او از سفر راهپیمایی اربعین است. 

مسعود شجاعی‌طباطبایی، نقاش و کاریکاتوریست:نام مسعود شجاعی‌طباطبایی با هنر کاریکاتور عجین شده است. او طی سال‌ها فعالیت هنری و خلق آثار کاریکاتور موفق به دریافت نشان مفاخر تجسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و با حضور در جشنواره‌ها و رقابت‌های هنری ملی و بین‌المللی جوایز و الواح تقدیری متعددی دریافت کرده است. شجاعی‌طباطبایی ازجمله هنرمندانی است که توفیق زیارت و راهپیمایی اربعین را داشته. آنچه می‌خوانید تجربه او از سفر راهپیمایی اربعین است. 
عاشورا، نبرد حق علیه باطل بود و یزید فکر می‌کرد با شهادت امام حسین(ع) و یارانش پیروز میدان است اما بعد از شهادت‌شان با جریان عظیمی روبه‌رو شدیم که بهترین توصیف آن را می‌توان در بیان حضرت زینب(س) دید که گفتند: «ما رأیت الی جمیلا»؛ آنچه برای ما اتفاق افتاد رسوایی نبود، بلکه همه زیبا و دل‌پسند بود. این تفسیر زیبای خواهر امام حسین(ع) به‌واقع نمونه‌ای از یک توصیف واقعه کربلاست که اگر با تعمق به آن نگاه کنیم درس‌های زیادی را برای ما درپی خواهد داشت.
در رثای اربعین هر چقدر کار کنیم انگار تمامی ندارد و هرسال که از این واقعه می‌گذرد با اتفاقات عجیب و غیرقابل‌انتظاری روبه‌رو می‌شویم. راهپیمایی عظیم اربعین نه‌فقط از جنبه گستردگی جغرافیایی، بلکه از جنبه معنوی، آنچنان عظیم است که اگر برای هرلحظه آن منظره خاصی به تصویر بکشیم، جای کار فراوان دارد. می‌توان با اندکی تعمق در رفتار مردم، احساسات، خدمت زائران و... لحظات ناب معنوی را در آثار هنری به‌تصویر کشید. 
لحظه‌لحظه این مراسم پر از شور، عشق و دلدادگی است که هنرمند با بصیرت که در این مسیر قرار گرفته و با چشم دل نظاره‌گر این صحنه‌هاست می‌تواند با نگاه زیبایی‌شناسانه خود که همراه با عطر معرفت است، آنها را به تابلو درآورد. بدون‌شک این هنر وقتی در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرد می‌تواند پیام و تاثیر مضاعفی را نه‌فقط برای کسی که در این پیاده‌روی بوده، بلکه برای کسانی که توفیق حضور هم نداشتند، تداعی کند.
کار هنرمند در نمایش واقعیت‌های جامعه بسیار بزرگ است و با تولید اثر خود به انتقال معنا و مفهومی می‌پردازد که می‌تواند تاثیر به‌مراتب ماندگاری را حتی تا سال‌ها در ذهن مخاطب برجای گذارد. شاید بد نباشد به مسابقاتی که در سال‌های گذشته در کشورمان در حوزه کاریکاتور یا عکاسی برگزارشده اشاره کنم. ما در این مسابقات با اعلام فراخوان و حضور هنرمندان سعی کردیم تا چهره اهریمن و دژخیم صهیونیسم را در قالب و به زبان هنر بیان کنیم که به‌مراتب خشم آنها را در رسانه‌های این رژیم و به‌مراتب موضع‌گیری آنها را دیدیم. پس این نشان از رسالت و نفوذ بالای کار هنری در دنیای امروز است و باید برای نمایش موضوعات در قالب هنر سرمایه‌گذاری کرد. در مورد مقوله اربعین هم هنرمند متعهد و ارزشی که هم دغدغه اربعین و عاشورا دارد و هم از جنبۀ بین‌الملل به این موضوع نگاه می‌کند باید با ترکیبی از هنر، جهان‌بینی، احساس و ظرافت هنری و خلاقیت بتواند به خلق اثری دست بزند که نه‌تنها در ذهن شیعه ایرانی خوش می‌نشیند، بلکه می‌تواند هیمنه دشمن را بلرزاند.