تاریخ : Thu 15 Sep 2022 - 04:10
کد خبر : 74345
سرویس خبری : دانشگاه

پذیرش دانشجو در 50 رشته مهارتی جدید دانشگاه آزاد واحد مشهد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد به «فرهیختگان» خبر داد

پذیرش دانشجو در 50 رشته مهارتی جدید دانشگاه آزاد واحد مشهد

تشکیل دانشکده مهارت و کارآفرینی یکی از تدابیر دانشگاه آزاد اسلامی است، در این راستا ما بیش از 55 رشته جدید مهارتی به مجموعه‌رشته‌های این واحد اضافه کرده‌ایم.

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: دغدغه‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی موجب شده برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای کاربردی شدن آموزش‌ها در دستورکار قرار گیرد. این برنامه‌ریزی‌ها را البته باید از همان مراحل ابتدایی یعنی تاسیس و راه‌اندازی براساس نیازهای منطقه‌ای در نظر گرفت و تا سطوح مختلف مثل اضافه‌شدن نیازهای آموزشی صنایع و مجموعه‌های صنعتی هم ادامه داد. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در اقصی نقاط کشور تلاش کردند تا مبتنی‌بر سند تحول دانشگاه و با استفاده از روش‌های گوناگون به دغدغه‌های دانشجویان پاسخ دهند و آنها را به شکل بهتری برای پذیرش مسئولیت آماده کنند. در آستانه سال جدید تحصیلی محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان رضوی و واحد مشهد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از آخرین تحولات و تدارکات این دانشگاه خبر داده که در ادامه می‌خوانید.
محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد واحد مشهد با اشاره به روند فعالیتی این واحد دانشگاهی در آستانه سال تحصیلی جدید گفت: «یکی از بزرگ‌ترین واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد است. طبیعتا پیش‌بینی ما در آستانه سال تحصیلی جدید همچون سال‌های گذشته، این است که این واحد دانشگاهی رتبه نخست را در زمینه جذب دانشجو داشته‌ باشد، بنابراین برنامه‌های جدیدی را برای شروع سال تحصیلی تدارک دیده‌ایم. نخستین سالی است که پس از دو سال پاندمی کرونا دانشگاه‌ها به‌طور جدی و به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، درنتیجه ستاد استقبال از دانشجویان را در واحد مشهد راه‌اندازی کرده‌ایم.»
وی افزود: «حدود چهار ماهی می‌شود که شرایط فعالیتی خوابگاه‌ها را مورد بررسی، بازسازی و تعمیر قرار داده‌ایم. همچنین انتخاب پیمانکار، شرایط رفاهی دانشجویان را در این مدت‌زمان مانده تا آغاز سال تحصیلی جدید به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم.»  مرادی اشاره کرد: «یکی دیگر از اقدامات مثبتی که برای حضور دانشجویان در واحد مشهد اتفاق افتاده، هماهنگی بسیار خوب میان مجموعه‌های بانکی مرتبط با دانشگاه است تا بتوانیم از تسهیلات پرداخت شهریه دانشجویان برخوردار شویم. همچنین آموزش‌های لازم برای حضور استادان در کلاس‌ها در راستای بیانیه تعلیم‌وتربیت اجتماعی که از سوی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده، برگزار شده‌ است. در این راستا برای 1500 استاد در تابستان کلاس‌های ویژه‌ای در جهت نقش‌آفرینی در کلاس‌های درس داشتیم.»  به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، یکی دیگر از نکات مثبتی که در شروع سال تحصیلی جدید جریان پیدا کرده ‌است، شروع دوره‌های دانش‌پذیری یا دوره‌های کوتاه‌مدت است. با توجه به نقشی که واحد مشهد در ارتباط با این دوره‌ها دارد، پیش‌بینی می‌کنیم که با حضور دانشگاه در بطن جامعه و مهارت‌افزایی که از آموزش عالی انتظار می‌رود، محقق شود.  وی ادامه داد: «این واحد دانشگاهی با توانمندی‌هایی که در حوزه کارگاهی و دانشگاهی دارد، چندین تفاهمنامه را با مجموعه‌های بزرگ استان چون ایران‌خودرو، فرش مشهد، مجموعه گردشگری پدیده منعقد کرده ‌است و در این راستا به‌منظور اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان طرح پویش را پیگیری خواهیم کرد. همچنین این واحد با برخی اداره‌ها و کارخانه‌ها تفاهمنامه‌های مثبتی به امضا رسانده تا دانشجویان بتوانند به کسب‌وکار بپردازند و این اتفاق جلوه دیگری از نقش دانشگاه در تربیت نسل جوان خواهد بود.»
مرادی همچنین توضیح داد: «تشکیل دانشکده مهارت و کارآفرینی یکی از تدابیر دانشگاه آزاد اسلامی است، در این راستا ما بیش از 55 رشته جدید مهارتی به مجموعه‌رشته‌های این واحد اضافه کرده‌ایم که مورد توجه استقبال بالای دانشجویان قرار گرفت. دوره‌های برگزارشده نیز کاملا در راستای جریان مهارت‌افزایی است. سه شاخصه مزیت‌محوری، مهارت‌افزایی و آینده‌نگری موجب شده این واحد دانشگاهی اولویت نخست خانواده‌ها برای تحصیل دانشجویان‌شان باشد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با اشاره به یکی دیگر از تحولات مهم در این واحد دانشگاهی گفت: «درخصوص فعالیت دانشجویان کارشناسی‌ارشد نیز اتفاق خوبی شکل گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد دانشجویان ورودی کارشناسی‌ارشد با طرح فراگیر که از ناحیه ریاست دانشگاه شکل گرفته‌است، در این سال تحصیلی به بیش از دو برابر برسد.»
وی ادامه داد: «یکی دیگر از جلوه‌های حضور دانشگاه در جامعه، طرح پایش است، در این راستا چند برنامه علمی همچون حاشیه‌نشینی، صنایع گاز، سازمان‌های بزرگ‌مقیاس و... در این واحد دانشگاهی آغاز شده‌ است که با زمینه پژوهشی ویژه به بیان و تبیین و حل مشکلات جامعه و حوزه کسب‌وکار جامعه می‌پردازد. از این جهت شعار دانشگاه که حل مساله است نیز باید گفت که واحد مشهد تلاش دارد نقش جدی‌ای در تحقق این شعار داشته ‌باشد. پیش‌بینی ما این است که که در این ارتباط تعداد پایان‌نامه‌های ما که به موضوع پژوهش‌های مساله‌محور می‌پردازد، سال خوبی را پیش‌رو داشته‌باشد.»
مرادی درخصوص ویژگی‌های ممتاز دانشگاه آزاد واحد مشهد بیان کرد: «این واحد دانشگاهی 500 استاد از نخبه‌ترین استادان حوزه‌های مختلف برخوردار است و 120 نفر از این میان رتبه استادتمام و دانش‌یاری دارند. همچنین دانشکده‌های ممتاز بالایی در شرق کشور چون دانشکده معماری و شهرسازی که نخستین دانشکده این حوزه در شرق کشور است.»
به گفته این رئیس واحد، وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پیشرفته، مراکز تحقیقاتی از ویژگی‌های ممتاز این واحد است؛ به‌نوعی که در شرق کشور بی‌نظیر بوده و موجب شده تا این واحد در چند سال اخیر مورد توجه دانشجویان قرار بگیرد. همچنین وجود پردیس گلبهار متعلق به دانشگاه آزاد واحد مشهد از دیگر ویژگی‌های بارز این واحد است که قریب به چهار هزار دانشجو را در خود جای داده‌است.
وی در زمینه افتخارات سال گذشته این واحد عنوان کرد: «واحد مشهد به لحاظ رتبه بندی وبومتریک یا رتبه‌بندی وب‌سایت‌های دانشگاهی دومین مجموعه پس از دانشگاه آزاد اسلامی کشور بعد از واحد علوم‌وتحقیقات بوده و در بین 30 دانشگاه اول کشور قرار داریم. همچنین توانستیم در جشنواره فرهیختگان در سه حوزه پژوهشی مقام اول را کسب کنیم.»