تاریخ : Sat 10 Sep 2022 - 02:20
کد خبر : 74226
سرویس خبری : جامعه

ابعاد مختلف واریز عوارض آلایندگی نفت به حساب شهرداری‌های خوزستان

موسی شاعری

ابعاد مختلف واریز عوارض آلایندگی نفت به حساب شهرداری‌های خوزستان

پرداخت مبلغ ۵۰هزارمیلیاردریال توسط دولت غافلگیرانه و خارج از برنامه‌ریزی قبلی شهرداری‌ها در بودجه مصوب‌شان است.

موسی شاعری، شهردار اسبق اهواز: واریز مبلغ ۵۰هزار میلیارد ریال به حساب برخی شهرداری‌های خوزستان از محل عوارض آلایندگی نفت طی روزهای گذشته اتفاق بسیار مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده و لازم است ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد که در این یادداشت، جوانب مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد:
‏۱- پرداخت این مبلغ توسط دولت غافلگیرانه و خارج از برنامه‌ریزی قبلی شهرداری‌ها در بودجه مصوب‌شان است و درنتیجه برنامه خاص و از پیش تعیین‌شده‌ای برای هزینه‌کرد آن وجود ندارد، لذا لازم است ستاد ویژه‌ای در استان تشکیل شده و بر نحوه تخصیص آن نظارت و در قالب یک برنامه ویژه توسعه‌ای مدیریت شود.
‏۲- این رقم نباید صرف پرداخت دیون یا هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزد شده و صرفا در حوزه زیرساخت‌ها و عمران مانند تکمیل پروژه قطار شهری، تقویت و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توسعه فضای سبز، ایجاد شبکه آب خام و شبکه دفع آب‌های سطحی، بهسازی پایانه‌های مسافربری، ایجاد بازارچه‌ها، توسعه تجهیزات هوشمند و دوربین‌های کنترل ترافیک، بهبود و توسعه شبکه معابر، ایجاد تاسیسات لازم در حوزه مدیریت پسماند و... هزینه شود. صدالبته که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌منظور جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتری همچون تعدیل‌ها و تاخیرها و جرائم دیرکرد باید در اولویت باشند.
‏۳- پرداخت این پول نباید باعث تنبلی #شهرداریها‬ و عدم‌تلاش درجهت تحقق بودجه‌های مصوب و افزایش درآمدهایشان شود، چراکه این مبلغ می‌تواند موقتا تراز مثبت مالی کاذب ایجاد کرده و در آینده شهرداری‌ها را با بحران‌های جدی مواجه نماید.
‏۴- باتوجه به اینکه مبلغ اختصاص‌یافته به بعضی شهرداری‌ها چندبرابر بودجه سالانه آنهاست برای جلوگیری از بروز #فساد‬، لازم است دستگاه‌های نظارتی، نظارت‌شان را بر پرداخت‌ها و نحوه هزینه‌کرد این پول به شکل ویژه‌ای افزایش دهند.
‏۵- اگر قرار است این پرداخت‌ها مستمر باشد از حالا دولت برنامه ویژه‌ای را برای جهت‌دهی به آن در چهارچوب حرکت توسعه‌بخش، یکپارچه، متوازن و محرومیت‌زدا در این شهرها تدوین کند.
‏۶- مراقبت شود این پول صرف برنامه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی اشخاص و گروه‌های خاص و پرداخت‌های جهت‌دار یا برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌هایی با رویکردهای انتخاباتی و تبلیغاتی در مناطقی خاص نشده و عدالت‌محوری و پرداختن به اولویت‌ها و نیازهای اساسی شهرها مدنظر باشد.