تاریخ : Mon 05 Sep 2022 - 01:35
کد خبر : 74125
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

در حوزه ورزش مطالبه‌گری می‌کنیم

ناصر عالمی، تهیه‌کننده برنامه «جایگاه ویژه»:

در حوزه ورزش مطالبه‌گری می‌کنیم

درداخل کشور چنین برنامه‌ای‌که صفرتاصد آن موضوع مطالبه‌گری و کلان ورزش باشد و هر قسمت یکی از چالش‌های اصلی‌روز‌ورزش‌رابررسی‌کند،‌نداشته‌ایم.

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: ناصر عالمی، تهیه‌کننده «جایگاه ویژه» درباره روند تولید این برنامه گفت: «اولین‌بار است که در سازمان صداوسیما برنامه‌ای روی آنتن می‌رود که ماهیت آن مطالبه‌گری در حوزه‌های کلان ورزشی است. در «جایگاه ویژه» میهمان‌هایی دعوت می‌کنیم و با آنها به بحث و گفت‌وگو می‌پردازیم. برای تولید برنامه صحبتی با دوستان شبکه مطرح شد که برای اولین‌بار برنامه‌ای راه بیندازیم که جدای از فضای فوتبال به موضوعات اصلی ورزش بپردازد. شاید خیلی‌ها منتظر این برنامه بودند و همین موضوع باعث‌شده در مدت‌زمان کوتاهی که «جایگاه ویژه» روی آنتن رفته مخاطبان خوبی را با خود همراه کند.»
وی افزود: «تاکنون حدود ۷ قسمت از برنامه پخش‌شده و در فصل اول هم حدودا ۶ قسمت دیگر باقی مانده است. هفته‌ای یک قسمت داریم و تا دوماه دیگر برای فصل اول روی آنتن هستیم. «جایگاه ویژه» فضای کلان ورزشی را بررسی می‌کند و نیاز روز ورزش است. به‌خاطر فضای موجود در ورزش و اتفاقات مربوط به آن قطعا حمایت از چنین برنامه‌هایی خوب است و در یک شبکه‌ای مثل ورزش که کاملا ورزشی است، باید برنامه‌ای باشد که بتوان در آن این فضای مطالبه‌گری و کلان ورزش را بهتر جلو برد و مخاطبان هم دوست دارند این برنامه ادامه یابد.»

 مدیران به برنامه نمی‌آیند تا نقد نشوند
عالمی در رابطه با اینکه برای تولید «جایگاه ویژه»، نگاهی به برنامه‌های مشابه داشتند یا نه، گفت: «برنامه‌های متعددی در کشورهای مختلف داریم که این‌چنین به حوزه ورزش می‌پردازند اما آنها بیشتر در فضای فوتبال است. به‌طورکلی در داخل کشور چنین برنامه‌ای که صفر تا صد آن موضوع مطالبه‌گری و کلان ورزش باشد و هر قسمت یکی از چالش‌های اصلی روز ورزش را بررسی کند، نداشته‌ایم. اما در کانال‌های خارجی برنامه‌های مختلفی را دنبال کردیم و دیدیم یک‌سری برنامه‌ها وجود دارند که جدای از فضای فوتبال به فضای ورزش می‌پردازند و برنامه‌های پرمخاطبی هم بودند، ولی نمی‌توان گفت ما دقیقا مشابه فلان برنامه خارجی کار کردیم.»
وی در ادامه در پاسخ به اینکه در هفت قسمتی که گذشت، به هدفی که روز اول برای تولید این برنامه داشتید، نزدیک شدید، گفت: «برنامه زنده این‌چنینی در هر قسمت یک چالش دارد؛ ما هر قسمت را بسته به اتفاقات روز روی آنتن می‌بریم و از این جهت چالش‌هایی را در پیش داریم و یکی از این چالش‌ها انتخاب میهمان برنامه است، زیرا فضا چالشی است و مدیران ما کمتر دوست دارند نقد شوند و به همین جهت وارد چنین برنامه‌هایی نمی‌شوند. این موضوع که از روند تاکنون راضی بودیم کاملا سینوسی است. مثلا در هفت قسمت چهار تا پنج قسمت خیلی ما را راضی کرده و اتفاقات خوبی افتاده و شاید یکی، دو قسمت هم بوده که آن چیزی که انتظار داشتیم در آن ایجاد نشده است. اما اگر بخواهم کلی بیان کنم به آن چیزی که مدنظرمان بود خیلی نزدیک شدیم و تلاش می‌کنیم در آینده به آن نزدیک‌تر شویم و هدف برنامه را محقق کنیم.»

 می‌خواهیم به مسئولان ورزشی تلنگر بزنیم
تهیه‌کننده جایگاه ویژه درباره اینکه این برنامه تا چه میزان روی اصلاحات رشته‌های ورزشی تاثیرگذار است، گفت: «قطعا چالش‌هایی که در فضای ورزش وجود دارد خیلی بیشتر از این است که در ۹۰ دقیقه برنامه بتوانیم آن را پاسخگو باشیم. هدف ما این است که اگر موضوعی را در برنامه مطرح می‌کنیم تلنگری باشد که مطالبه‌گری شود و در فضای جامعه اصلاحی به‌وجود بیاید و به‌تعبیری این خطی باشد که ما شروع آن باشیم و استارتی بزنیم که دوستان دیگر که در این حوزه کار می‌کنند، این خط را بگیرند و جلو بروند.»
وی در ادامه راجع به معیار انتخاب کارشناسانی که در برنامه دعوت می‌کنند، گفت: «سعی می‌کنیم مدیران کلان ورزش را که مربوط به موضوع برنامه است، دعوت کنیم. خیلی اوقات به‌خاطر اینکه مدیران نقد نمی‌پذیرند، سعی می‌کنیم کسانی که نزدیک فضا باشند دعوت کنیم و درکنار آن از پیشکسوتانی که سال‌ها در آن جایگاه بودند و کار کردند دعوت کنیم و دلیلش هم این است که می‌توانند به‌صورت علمی و تجربی روی محتوا و موضوع صحبت کنند. اگر موضوعی داریم سعی می‌کنیم از همه جوانب میهمان داشته باشیم. ما یک‌سری میهمان حضوری داریم و یک‌سری میهمان تلفنی. البته باید بگویم که میهمان اسکایپی هم داریم و سعی می‌کنیم موضوعی که مطرح می‌شود هم از لحاظ علمی و هم رسانه‌ای و مدیریتی بررسی شود، یعنی هم کارشناسان و هم مدیران کلان حوزه ورزشی و هم خبرنگاران در آن حوزه صحبت کنند. یک‌سری ورزشکاران و یک‌سری مدیران هستند و این بستگی به موضوع برنامه دارد.»

از کسی تعریف و تمجید نمی‌کنیم
عالمی در رابطه با ضرورت تولید چنین برنامه‌هایی گفت: «مردم هر روز با فضای ورزشی درگیر هستند و بازتاب آن در جامعه مشخص است، به همین دلیل این موضوع ضرورت دارد که به آنچه جامعه دنبالش است کمک کنیم تا فضای بهتری داشته باشد و بحث‌ها مفیدتر شود.»
وی در ادامه درباره سختی‌های تولید این برنامه گفت: «کارشناس‌هایی که دعوت می‌کنیم شاید سخت‌ترین قسمت ماجرا باشند، زیرا چالش بزرگی است. از اسم این برنامه مشخص است که میهمان قرار است در این جایگاه ویژه قرار گیرد و نقد شود و نمی‌خواهیم تعریف و تمجید کنیم. امیدواریم این موضوع در جامعه ورزشی ما اتفاق بیفتد که نقدپذیری مدیران بیشتر شود و حداقل برای جامعه ما نگاه، به مسئولان ورزشی عوض شود.»
تهیه‌کننده این برنامه درباره انتخاب اسم «جایگاه ویژه» گفت: «چون موضوعات ما به‌نحوی است که می‌خواهیم از نگاه ویژه‌تری به مسائل ورزشی بپردازیم و آدم‌هایی که درباره موضوعات صحبت می‌کنند قطعا افراد معمولی نیستند و به حوزه تخصصی‌شان در ورزش مربوط می‌شوند و باید حرف برای گفتن داشته باشند و مخاطب را راضی کنند. به‌نظرمان رسید که جایگاه ویژه می‌تواند اسم تاثیرگذاری باشد.»

کسانی که نقد می‌شوند به برنامه نقد می‌کنند
عالمی در پاسخ به اینکه در هفت قسمتی که پخش شد، تعداد مخاطبان راضی‌کننده بود یا خیر، گفت: «بازخوردهایی که گرفتیم تا الان خوب بود ولی این چیزی نیست که ما را راضی کند. دنبال این هستیم که فضای برنامه روزبه‌روز برای مخاطب جذاب‌تر شود و آن چیزی را که مخاطب می‌خواهد در برنامه قرار بگیرد. راضی نگه داشتن مخاطب اتفاق افتاد ولی قطعا با هفت قسمت از برنامه، هنوز آن هدفی را که داریم، محقق نکرده است.»
وی در ادامه درباره نقدهایی که به برنامه شده گفت: «در دو بخش نقد داشتیم؛ یک بخش این است که وقتی یک‌سری از میهمانان را دعوت می‌کنیم و آنها را به‌چالش می‌کشیم و از آنجا ‌که متاسفانه جامعه ورزشی ما و فضای مدیریت ما نقدپذیری کمی دارند و وقتی این اتفاق می‌افتد و آنها به‌چالش کشیده می‌شوند، کاملا مباحث ما علمی و کاملا در راستای منصفانه است ولی کسانی که نقد می‌شوند شاید نقد کنند. از طرفی دیگر هم افرادی در دانشگاه داریم، کارشناسانی که در حوزه ورزش هستند، نقدهایی به برنامه دارند. اما اگر بخواهم جمع‌بندی کنم، فضایی که وجود دارد مثبت است و نکاتی که گفته‌شده در رابطه با اینکه برنامه جایگاه خود را در بین مخاطبان دارد.»

 مسئولان ورزشی باید نقدپذیری‌شان را افزایش دهند
عالمی در رابطه با اینکه چه انتظاری از مسئولان مربوط دارد، گفت: «نکته‌ای که وجود دارد این برنامه چالشی است، یعنی می‌خواهیم اگر موضوعی در ورزش وجود دارد به‌چالش بکشیم تا به هدف مثبتی برسیم. دوست داریم مسئولان ورزشی ما قدری نقدپذیری خود را افزایش دهند و اینکه به فکر جامعه ورزش باشند. درواقع هم نقدپذیر و به فکر باشند و هم اینکه بیش از این تلاش کنند.»
وی ادامه داد: «فضای برنامه گفت‌وگومحور و چالشی است و بازخوردهایی که دریافت کرده‌ایم این است که فضای نقدپذیری و به‌چالش کشیدن مسئولان ما پایین است و به همین خاطر هیچ‌گاه پاسخگو نیستند. در جاهای مختلف هرکسی فکر می‌کند بهترین است، اگر کسی بگوید اشتباه کرده‌اید بهشان برمی‌خورد، درصورتی‌که نباید این‌چنین باشد. هرکسی در جایگاه خود می‌تواند اقدامات خوبی کرده باشد و یک‌سری مواقع هم ممکن است اشتباه کرده باشد.»

 جایگاه ورزشی کشور ما در دنیا کجاست؟
تهیه‌کننده «جایگاه ویژه» درباره چالش‌های این برنامه گفت:« جدای از اینکه برنامه ما هفته‌ای یک‌بار پخش می‌شود، چالشی که وجود دارد این است که سعی می‌کنیم موضوعات برنامه به‌روز باشد و این یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند برنامه ما را سخت‌تر کند. این نکته هم بیان کنم درکنار فضای برنامه سه آیتم داریم و این سه آیتم یکی تاریخچه است که طرح موضوع می‌کند و با سبک جذابی تهیه و پخش می‌شود و گوینده آن آقای خیابانی است. آیتم دیگری به نام تجربه جهان داریم که موضوع پیش‌رویمان را در فضای جهانی رصد می‌کند تا بتوانیم در فضای جهانی به میهمانان گریزی بزنیم و بپرسیم که الان جایگاه کشور ما در دنیا کجاست. در بخش دیگر آیتم گزارش مردمی داریم که به نسبت موضوعات بین مردم می‌رویم و نظرشان را جویا می‌شویم. به غیر از این سه آیتم هم هر هفته سوال پیامکی داریم که در هفته بعد به آن پاسخ می‌دهیم.»

در این رابطه بیشتر بخوانید:

قضاوت در این برنامه با شماست(لینک)