تاریخ : Mon 05 Sep 2022 - 02:38
کد خبر : 74112
سرویس خبری : دانشگاه

بودجه سال مالی ۱۴۰1-۱۴۰2 دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد

بودجه سال مالی ۱۴۰1-۱۴۰2 دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد

جلسات بودجه‌ریزی دانشگاه از تیرماه سال جاری شروع و پس از سه ماه تلاش بی‌وقفه توسط هیات‌امنای مرکزی دانشگاه به تصویب رسید.

محسن امینی مدیرکل دفتر برنامه‌و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط‌عمومی دانشگاه آزاد گفت: «بودجه سال مالی 1402-1401 دانشگاه آزاد در جلسه هیات‌امنای مرکزی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سایر اعضا تصویب شد.»
دکتر امینی با بیان اینکه بودجه دانشگاه آزاد پس از سه ماه برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی پیش‌بینی و تدوین شد، گفت: «جلسات بودجه‌ریزی دانشگاه از تیرماه سال جاری شروع و پس از سه ماه تلاش بی‌وقفه برای تدوین یک بودجه هدفمند، توسط هیات‌امنای مرکزی دانشگاه به تصویب رسید.»
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد با بیان اینکه بودجه دانشگاه آزاد برای سال مالی پیش‌‌رو با سه رویکرد «هدف‌گذاری در برنامه»، «پویایی در ساختار» و «نظارت حین اجرا» تدوین و تصویب شده است، اظهار داشت: «تلاش شده که در بودجه دانشگاه اهداف برنامه و سند تحول‌وتعالی دانشگاه کاملا اجرایی شده، همچنین رویکردهای دانشگاه درخصوص برنامه‌های تحول و پویایی در بودجه‌ریزی طبق نظر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ شود.»
وی ادامه داد: «یکی از نکات مهم در بودجه‌ریزی دانشگاه آزاد در سال پیش‌رو، نظارت حین اجراست که مقرر شده با توجه به سامانه‌محور شدن بودجه، نظارت حین اجرای بودجه در واحدهای دانشگاهی به شکل دوره‌ای و فصلی صورت گیرد.»
دکتر امینی با اشاره به مشارکت معاونت‌ها و بخش‌های مرتبط در بررسی و هدف‌گذاری ارقام بودجه‌ای، گفت: «در تدوین و تصویب بودجه دانشگاه حوزه‌های پژوهش و فناوری، بازمهندسی کشاورزی، مهارتی و کارآفرینی، آمایش و گسترش دانشگاه، سنجش و پذیرش و سایر حوزه‌های تخصصی مانند فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و حتی خزانه‌داری و مالی مشارکت داشته و در تعامل با استان‌ها و واحدها سعی داشتند به شکلی در فرآیند بودجه‌ریزی هدفمند یک‌ساله و تنظیم برنامه عملیاتی دانشگاه دخیل باشند.»
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد به‌منظور تدوین و تصویب بودجه دانشگاه، تصریح کرد: «پس از ابلاغ بخشنامه بودجه، جلسه‌ای با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور تمام استان‌ها به‌صورت حضوری و مجازی برگزار و مسیر و چهارچوب اولیه بودجه‌ریزی ترسیم شد. پس از این جلسه در استان‌ها به‌طور متوسط بین 3 تا 8 جلسه به‌منظور کارشناسی تخصصی برای تصویب بودجه هر استان برگزار شد. در این راستا حدود 200 جلسه از طریق جلسات تخصصی و هسته‌‍‌های فکری برای بودجه‌ریزی هدفمند استان‌ها و واحدهای دانشگاه به صورت استانی برگزار شده است.»
وی افزود: «در ادامه این جلسات و در زمان تعطیلات تابستانه دانشگاه آزاد از طریق حوزه‌های مربوط از جمله شورای تحول و بازمهندسی‌کشاورزی، پژوهش و فناوری و مهارتی و... جلساتی به صورت مجازی با استان‌ها برگزار شد. همچنین 31 جلسه هیات‌امنای استانی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یا نمایندگان تام‌الاختیار ایشان، استاندارها، نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، نمایندگان وزرای علوم‌وتحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور و سایر اعضا به‌منظور بررسی و تصویب بودجه‌های استانی در زمان مقرر برگزار شد. جلساتی با حوزه‌های ستادی دانشگاه نیز برگزار شد و در تمام این جلسات با نظر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارچوب حرکتی و راهبردهای اصلی هر حوزه طی یک سال مشخص شد و درنهایت نتیجه تمام این جلسات از طریق اعمال در بودجه‌نهایی دانشگاه، به هیات‌امنای مرکزی ارسال و تصویب شد.»
دکتر امینی تاکید کرد: «هدف‌گذاری اصلی بودجه سال پیش‌رو تحقق درآمدها براساس ظرفیت‌های دانشگاه آزاد در سه حوزه «آموزش محور»، «دانش محور» و «بهره‌وری و استفاده بهینه منابع» بود که در حوزه آموزش‌محور به سه بعد درآمد برمبنای دانشجو، درآمد بر مبنای دانش‌پذیر و درآمد برمبنای دانش‌آموز توجه شده است. این هدف‌گذاری باعث خواهد شد سهم درآمدهای شهریه‌ای و غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد در یک روند منطقی به میزان مطلوبی برسد»

همایش ملی اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس برگزار می‌شود
هجدهمین جلسه شورای سیاستگذاری حوزه شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد و با حضور مهندس احمد صالحی‌آرا رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد و دیگر اعضا برگزار شد.
مهندس صالحی‌آرا در این جلسه به ارائه گزارشی از برگزاری دوره توان‌افزایی اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس پرداخت و گفت: «این دوره توان‌افزایی توسط مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد و برای 532 استاد از 23 مردادماه تا 6 شهریورماه به میزبانی 10 استان دانشگاه آزاد برگزار شد.»
وی با بیان اینکه در این دوره تمامی اساتید درس دفاع مقدس واحدهای دانشگاه آزاد حضور داشتند، اظهار داشت: «خوشبختانه دوره توان‌افزایی اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس با استقبال بسیار خوب اساتید برگزار و نتایج بسیار مثبت و اثربخشی در پی داشت.
در این جلسه مصوب شد نشست‌هایی با حضور چهره‌های ملی با موضوعات دفاع مقدس و همچنین همایش ملی اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس به مدت سه روز در استان خوزستان با مشارکت سازمان مناطق آزاد برگزار شود.»

برگزاری دوره آموزش زبان عربی ویژه زائران اربعین حسینی (ع)
در آستانه اربعین سیدالشهدا (ع) و پیاده‌روی اربعین، موکب دانشگاهیان اقدام به برگزاری یک دوره مجازی آموزش زبان عربی برای علاقه‌مندان کرده است.
در این دوره 10 ساعته که توسط واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، زبان عربی با لهجه عراقی توسط اساتید عرب مسلط به لهجه عراقی آموزش داده می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی http://ec. iau. ir/mok مراجعه کنند یا با ارسال عدد 9 به شماره 300014 علاوه‌بر آشنایی با اطلاعات تکمیلی این دوره، با جزئیات دیگر دوره‌های ویژه زائران اربعین حسینی (ع) نیز آشنا شوند. لازم به ذکر است دوره آموزش زبان عربی ویژه زائران اربعین حسینی (ع) به صورت رایگان برگزار خواهد شد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دانشگاه آزاد استان تفاهمنامه امضا کردند
تفاهمنامه همکاری به‌منظور توسعه آموزش‌های کاربردی در راستای تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و همبستگی و تطابق میان فعالیت‌های نظام آموزش عالی با نیازها و ضروریات جامعه فی‌مابین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دانشگاه آزاد اسلامی استان منعقد شد.
این تفاهمنامه با موضوع همکاری‌های مشترک به‌منظور آموزش و ساماندهی رشته‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، هنری در استان و توسعه این فعالیت‌ها برای دانشجویان و اصحاب فرهنگ و رسانه می‌باشد و ایجاد بستر مناسب بین طرفین به‌منظوراستفاده از تجربیات و امکانات در جهت ایجاد سازوکار لازم برای تحصیل و توانمندسازی دانشجویان و جامعه فرهنگی هنری از اهداف آن است.
در این جلسه محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: «کارگاه‌های هنری که در رشته‌های مختلف در حال برگزاری است فرصت تکاپو و ورود میدانی دانشجویان رشته‌های هنری خواهد بود و ما این وظیفه را داریم که این میدان‌ها را برای آنها فراهم کنیم.»
وی اظهار داشت: «همان‌گونه که در صنعت، مبحث ارتباط بین دانشگاه و صنعت مطرح است در هنر نیز ارتباط بین دانشگاه و هنرمندان هم موضوعیت دارد و به رشد دو طرف خواهد انجامید.»
لازم به ذکر است رشته‌های زیرگروه آموزشی فرهنگ و هنر در مقطع کاردانی عبارتنداز: سینما-تصویربرداری، فلیم‌سازی- تدوین، فیلم‌سازی-کمک کارگردانی، تئاتر- ادبیات نمایشی، کارگردانی و طراحی بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی-گرافیک، طراحی لباس، طراحی و دوخت، طراحی پوشاک، عکاسی خبری و روابط‌عمومی که در طرح پویش امکان تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاه آزاد فراهم شده است.

تولید مکمل‌های خوراکی برای بهبود رشد آبزیان در واحد علوم‌وتحقیقات
براساس یافته‌های پژوهشگران گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات، چهار مکمل خوراکی جدید برای بهبود رشد و سلامتی ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و تاسماهی سیبری به صنعت تولید خوراک آبزیان معرفی شد.
این تحقیقات توسط مهدی شمسایی‌مهرجان و سید پژمان حسینی‌شکرابی، با همکاری مشترک دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات، شرکت چندملیتی EVONIK دگوسا (بزرگ‌ترین شرکت تولید و تحقیق در زمینه آمینواسید در جهان)، شرکت تولید خوراک آبزیان کیمیاگران تغذیه و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران انجام شده است.
مهدی شمسایی مهرجان در رابطه با این پژوهش گفت: «طی این تحقیقات، آثار چند محصول گیاهی بر رشد، بهبود ظرفیت آنتی‌اکسیدانی و تقویت سیستم ایمنی ذاتی ماهی‌های آزمایشی، بررسی شد و نتایج نشان داد که استفاده از این مواد ارزان‌قیمت در جیره، می‌تواند طول دوره پرورش ماهی‌ها را بیش از 50 درصد و ریسک مرگ‌ومیر آنها را در مواجهه با برخی عوامل بیماری‌زا تا حدود 70 درصد کاهش دهد.»
وی با بیان این مطلب که دستاورد قابل‌توجه این نتایج برای صنعت آبزی‌پروری، کاهش چشمگیر و همزمان طول دوره پرورش ماهی و مصرف آب است، ادامه داد: «با توجه به خشکسالی‌های پی در پی کشورمان در سال‌های اخیر و نیاز قابل توجه صنعت آبزی‌پروری به آب، استفاده از چنین مکمل‌هایی در تغذیه آبزیان می‌تواند از طریق کاهش طول دوره آبزی‌پروری، هدر رفتن آب شیرین را به‌طور قابل ملاحظه‌ای در این صنعت کاهش دهد.»
عضو هیات‌علمی واحد علوم‌وتحقیقات افزود: «این پژوهش منجر به استخراج و چاپ 5 مقاله در مجلات معتبری همچون Aquaculture وFish and shellfish immunology  شده است.»
به گفته وی، از ویژگی‌های بارز این پژوهش می‌توان به همکاری تنگاتنگ دانشگاه با بخش‌های خصوصی، دولتی و موسسات بین‌المللی و همچنین کاربردی‌شدن محصولات ناشی از این پژوهش‌ها توسط یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خوراک آبزیان کشور یعنی شرکت کیمیاگران تغذیه، اشاره کرد.

ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان فراگیر ‌ارشد  دانشگاه آزاد آغاز شد
ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دوره‌های فراگیر کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال 1401 دانشگاه آزاد اسلامی از روز گذشته آغاز شد.تمامی پذیرفته‌شدگان به‌منظور ثبت‌نام می‌توانند تا پایان روز دوشنبه 14 شهریورماه به سامانه آموزشیار به آدرس edu. iau. ac. ir مراجعه کنند.

مجتمع رفاهی ستایش ـ سی‌سرا دانشگاه آزاد اسلامی آماده میزبانی از کارکنان
علی چیتگر نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه آزاد در مجتمع رفاهی، آموزشی و فرهنگی ستایش ـ سی‌سرا با اشاره به بازدید دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد و سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد استان تهران از این مجتمع گفت: «مجتمع سی‌سرا شامل دو فاز است که فاز دوم آن در حاشیه برگزاری دومین دوره توان‌افزایی بدو خدمت استادان و اعضای هیات‌علمی (شهید چمران) به بهره‌برداری رسید.»
وی افزود: «فاز اول مجتمع رفاهی، آموزشی و فرهنگی ستایش ـ سی‌سرا دانشگاه آزاد شامل 20 واحد ویلای 3 خوابه، 6 ویلای 5 خوابه و رستوران 100 نفره است که در زمینی به مساحت 7 هزار مترمربع قرار دارد.»
چیتگر درباره امکانات فاز دوم مجتمع رفاهی، آموزشی و فرهنگی ستایش ـ سی‌سرا دانشگاه آزاد  اظهار کرد: «این فاز که در زمینی به مساحت 90 هزار مترمربع بنا شده است دارای هتل (34 سوئیت و 34 اتاق)، سالن آمفی‌تئاتر (500 نفره)، سالن ورزشی چند منظوره، تالارپذیرایی (با ظریفت 1300 نفر)، 4 ساختمان اداری و 4 منزل مسکونی ویژه پرسنل مستقر در مجتمع است.»
چیتگر ادامه داد: «نمازخانه، سالن همایش، محوطه و فضای سبز، سایت کامپیوتر، سالن غذاخوری و... از دیگر امکانات مجتمع رفاهی، آموزشی و فرهنگی ستایش ـ سی‌سرا دانشگاه آزاد است.»  وی با قدردانی از زحمات و حمایت‌های همه‌جانبه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر آقامیری رئیس دانشگاه آزاد استان تهران در راه‌اندازی فاز دوم مجتمع رفاهی، آموزشی و فرهنگی ستایش ـ سی‌سرا دانشگاه آزاد گفت: «مجتمع در تمام فصول سال ضمن اعلام آمادگی مبنی‌بر اسکان و پذیرش خانواده‌های کارکنان دانشگاه، آمادگی خود را جهت برگزاری اردوهای فرهنگی، آموزشی، رفاهی، ورزشی، همایش‌ها، کنفرانس‌ها، گردهمایی‌ها، سمینار‌ها، دوره‌های ضمن‌خدمت کارکنان و... اعلام می‌کند.»