تاریخ : Sun 28 Aug 2022 - 03:25
کد خبر : 73945
سرویس خبری : ورزش

اولین تقابل ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا

مهدی طارمی- سردار آزمون، زوج خطرناکی که رقیب شدند

اولین تقابل ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا

برای نخستین‌بار است که فوتبال ما سه نماینده در لیگ قهرمانان اروپاداردوطارمی و آزمون نخستین جدال ایرانی‌ها در تاریخ این مسابقات رارقم می‌زنند.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: قرعه‌کشی مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در فصل جدید پنجشنبه‌شب برگزار شد و 32 تیم حاضر در این تورنمنت رقبای خود را شناختند. نکته جالب در این قرعه‌کشی برای فوتبال‌دوستان ایران به‌جز قرارگرفتن بارسلونا، بایرن‌مونیخ و اینترمیلان در گروه مرگ، هم‌گروهی دو مهاجم تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات است که نخستین جدال ایرانی‌ها در تاریخ این مسابقات خواهد بود. در این سال‌ها بازیکنان نامداری چون علی کریمی، علی دایی، مهرداد میناوند، مهدی مهدوی‌کیا و در سال‌های اخیر هم سردار آزمون و مهدی طارمی تجربه بازی در لیگ قهرمانان اروپا را داشته‌اند اما این برای نخستین‌بار است که فوتبال ما سه نماینده در این تورنمنت مهم باشگاهی دارد و از طرف دیگر پیش از این سابقه نداشته که دو بازیکن ایرانی در این رقابت‌ها هم‌گروه شوند. در گروه دوم تیم‌های اتلتیکومادرید، پورتو، بایرلورکوزن و کلوب بروژ بلژیک به مصاف هم خواهند رفت و البته در گروه E هم فوتبال ما یک نماینده دیگر دارد که البته کار او و تیمش برای صعود به‌مراتب دشوارتر خواهد بود؛ چراکه دینامو زاگرب با صادق محرمی رقبای سرسختی چون چلسی و میلان را در گروهش دارد و صعود به مرحله بعد برای آنها به‌نوعی ماموریت غیرممکن محسوب می‌شود.

جدال ایرانی‌ها با روخی‌بلانکو برای صعود
مهدی طارمی و سردار آزمون دو مهاجم اصلی و مهم تیم ملی ایران در سال‌های اخیر حالا پیش از شروع رقابت‌های جام‌جهانی باید در مرحله گروهی این مسابقات رودرروی هم قرار گیرند. پورتو به‌عنوان قهرمان لیگ پرتغال و تیمی که در سال‌های اخیر عملکرد قابل‌قبولی در این رقابت‌ها داشته به‌عنوان یکی از 8 تیم سید یک امیدوار بود تا قرعه‌ای نسبتا خوب نصیبش شود. از میان تیم‌های سید دو شاید سویا یا لایپزیگ می‌توانستند قرعه مناسب‌تری برای یاران طارمی باشند اما از طرف دیگر آنها مسلما از اینکه با تیم‌هایی چون لیورپول، بارسلونا یا یوونتوس هم‌گروه نشدند باید خوشحال باشند. بین تیم‌های سید سه هم لورکوزن که شروع خوبی در این فصل نداشته می‌تواند حریفی خوب برای پورتو باشد. البته یاران آزمون فصل قبل در بوندس‌لیگا عملکرد بسیار خوبی داشتند و امیدوارند با گذشت چند هفته بتوانند دوباره به فرم خوب خود برگشته و بین مدعیان این فصل هم قرار گیرند. کلوپ بروژ، تیم سابق کاوه رضایی هم اگرچه به‌عنوان قهرمان بلژیک در این مسابقات حاضر شده اما بعید است بتواند بین تیم‌های مدعی صعود قرار داشته باشد و احتمالا هدف اصلی آنها کسب رتبه سوم این گروه و رسیدن به لیگ اروپا خواهد بود.
طبق پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد با وجود اینکه پورتو در سید بالاتری قرار گرفته بود اما اتلتیکومادرید شانس بیشتری برای صدرنشینی در این گروه دارد و براساس آنچه بنگاه‌های شرط‌‌بندی اعلام کرده‌اند، دو تیم پورتو و لورکوزن احتمالا برای رده دوم این گروه تلاش خواهند کرد. این گروه شاید سخت‌ترین گروه مسابقات نباشد اما حضور سه تیمی که قدرت نسبتا خوبی دارند و در این سال‌ها هم عملکرد قابل‌قبولی در رقابت‌های مختلف داشته‌اند باعث شده تا انتظار یک رقابت نزدیک و پرهیجان را در این گروه داشته باشیم. پورتو و اتلتیکو فصل قبل و در گروه مرگ این رقابت‌ها باهم دیدار کردند که بازی رفت در وندامترو پولیتانو با تساوی بدون گل به پایان رسید اما در مسابقه برگشت که دو تیم برای صعود شانس داشتند و حتی تیم پرتغالی با یک تساوی هم می‌توانست به هدف خود برسد این شاگردان دیه‌گو سیمئونه بودند که درنهایت بازی را 3 بر یک بردند و پشت‌سر لیورپول راهی مرحله بعد شدند. پورتو هم بالاتر از میلان در رده سوم قرار گرفت و راهی لیگ اروپا شد که در آنجا هم با شکست برابر لیون وداعی زودهنگام داشت و برخلاف انتظارات نتوانست تا مراحل پایان آن تورنمنت راه پیدا کند.
اتلتیکومادرید در دور حذفی رقابت‌های فصل قبل ابتدا درمجموع دو مسابقه رفت و برگشت برابر منچستریونایتد به پیروزی رسید اما در یک‌چهارم نهایی برابر دیگر تیم شهر منچستر یعنی سیتی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. آنها این فصل را خوب شروع نکردند و اگرچه در هفته نخست برابر ختافه به برتری رسیدند اما بازی دوم را به ویارئال باختند تا مشخص شود که مشکلات آنها در دیدارهای بزرگ و نسبتا دشوار همچنان ادامه دارد. سیمئونه که تیمش در کارهای دفاعی بسیار خوب بوده و طی این سال‌ها همیشه با استفاده از این نقطه‌قوت خود توانسته به موفقیت‌هایی هم برسد در دو فصل گذشته تلاش داشته تا تیمش را کمی تهاجمی‌تر راهی میدان کند که هنوز نتوانسته در این بخش چندان موفق باشد.
اتلتیکو اگرچه بازیکنان مستعد و خوبی را در ترکیب خود دارد اما هنوز نتوانسته از آنها به خوبی بازی بگیرد سیمئونه امیدوار است این فصل با زوج ژوائو فلیکس و آلوارو موراتا بتواند خط حمله‌ای زهردار و گلزن را تشکیل دهد. سیمئونه در این فصل در لالیگا هم کار سختی را پیش‌رو دارد و با توجه به اینکه بارسا دوباره با خرید ستا‌ره‌های متعدد خود را به‌عنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی مطرح کرده است، روخی‌بلانکو برای رقابت با رئال و بارسا کار بسیار دشواری پیش‌رو دارد و شاید اصلی‌ترین هدف آنها در این فصل ابتدا کسب سهمیه لیگ قهرمانان سال بعد باشد.

یکه‌تازی با وجود فروش ستا‌ره‌ها
پورتو با مهدی طارمی سال گذشته فصلی عالی را پشت‌سر گذاشت و با فتح همزمان لیگ و جام‌حذفی دو جام ارزشمند را به ویترین افتخارات خود اضافه کرد که در این میان طارمی با عملکرد فوق‌العاده‌اش در گلزنی و گل‌سازی نقشی مهم و تعیین‌کننده در رسیدن تیمش به این افتخارات داشت. در این میان اما پورتو از همان فصل قبل فروش برخی ستاره‌های نامدار و اثرگذار خود را آغاز کرد و در همان ژانویه بود که بازیکنانی چون سرجیو اولیویرا، خسوس کرونا و البته لوئیس دیاز را به تیم‌های دیگر فروخت و این روند را در تابستان جاری هم ادامه داد.
پورتو تا اینجای کار ویتینیا را به پاری‌سن‌ژرمن و فابیو ویرا را به آرسنال فروخته است و فرانسیسکو کونسیسائو جوان هم راهی آژاکس شده است. با این حال آنها با خرید نفراتی چون دیوید کارمو و گابریل ورون سعی در تقویت تیم خود داشته‌اند. پورتو همواره به‌عنوان باشگاهی که در یافتن استعدادهای جوان و فروش آنها به تیم‌های بزرگ تبحر داشته، معروف بوده است و این رویه همچنان در این تیم پرتغالی حفظ شده است. حتی در این تابستان شایعاتی مبنی‌بر احتمال فروش طارمی به باشگاه‌های دیگر و به‌خصوص میلان مطرح شده بود که در شرایط کنونی و با توجه به اینکه تنها چند روز تا پایان مهلت نقل‌وانتقالات باقی مانده بعید است این باشگاه حاضر به فروش ستاره ایرانی خود شود.
کونسیسائو در این فصل خط حمله تیمش را با زوج طارمی-اوانیلسون به مصاف رقبا می‌فرستد و با توجه به اینکه تیم در هر سه بازی ابتدایی خود نمایش خوبی داشته است هواداران که نگران جدایی ستاره‌های تیم بودند حالا کمی با خیال راحت‌تر دیدارهای این تیم را دنبال می‌کنند. پورتو به‌خصوص با برتری قاطع و سه بر صفر هفته گذشته برابر اسپورتینگ لیسبون که رقیب اصلی آنها در راه کسب عنوان قهرمانی لیگ است نشان داد از همین ابتدا عزم خود را برای دفاع از عنوان قهرمانی جزم کرده و از طرف دیگر امیدوار است امسال پس از یک دوره ناکامی دوباره بتوانند به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان صعود کنند.
طارمی دو فصل قبل و زمانی که تازه به پورتو پیوسته بود نخستین حضورش را در لیگ قهرمانان تجربه و البته نمایش بسیار خوبی هم ارائه کرد. این مهاجم ایرانی در مرحله گروهی فرصت چندانی برای بازی پیدا نکرد و درمجموع سه مسابقه تنها 27دقیقه به میدان رفت اما به‌تدریج هم در لیگ و هم در اروپا به بازیکنی اثرگذار تبدیل شد و کونسیسائو مجبور شد او را در ترکیب اصلی تیمش به‌کار گیرد. یک ‌گل و یک پاس‌گل او برابر یووه نقش زیادی در صعود تیمش به یک‌چهارم نهایی داشت. البته او در مسابقه برگشت کارت‌قرمز گرفت و نزدیک بود باعث حذف تیمش شود اما درنهایت به دور بعد رسیدند و این‌بار چلسی بود که آنها را حذف کرد و تک‌گل طارمی که در بازی برگشت با یک ضربه آکروباتیک به ثمر رسید و یکی از بهترین گل‌های فصل فوتبال جهان لقب گرفت هم نتوانست مانع از حذف آنها برابر قهرمان آن دوره شود. طارمی فصل قبل هم با یک گل برابر لیورپول و یک پاس‌گل برابر میلان توانست قابلیت‌های خود را به رخ بکشد اما درنهایت موفق نشد با تیمش به دور بعدی راه پیدا کند. پورتو این فصل اما با شروعی امیدوارکننده به‌دنبال این است که در اروپا هم فصلی خوب را تجربه کند و با توجه به گروهی که در آن قرار گرفته است رسیدن به این هدف برایشان دور از دسترس نخواهد بود. پورتو چهارشنبه آینده نخستین بازی‌اش را برابر اتلتیکو در مادرید انجام خواهد داد.

وضعیت نگران‌کننده لورکوزن
بایرلورکوزن، دیگر تیم این گروه با کسب رتبه سوم بوندس‌لیگا در فصل قبل موفق شد یکی از 4سهمیه آلمان در این رقابت‌ها را کسب کند و پس از دو فصل غیبت دوباره حضور در لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. شاگردان جراردو سوانه فصل قبل تلاش زیادی داشتند تا بتوانند رقیب بایرن‌مونیخ و دورتموند در کورس قهرمانی باشند اما درنهایت جایگاهی بهتر از سومی کسب نکردند. آنها که در خط‌حمله عملکرد بسیار خوبی داشتند و یکی از نقاط‌قوت آنها ارائه بازی تهاجمی و کسب بردهای پرگل برابر حریفان بود در میانه‌های فصل قبل تصمیم گرفتند سردار آزمون را نیز به ترکیب تیم خود اضافه کنند. البته در ابتدا قرار بود این مهاجم ایرانی در تابستان امسال به لورکوزن ملحق شود اما پس از بستن قرارداد اولیه، لورکوزن از زنیت خواست آزمون را در همان نیم‌فصل آزاد کند و به این ترتیب مهاجم گلزن ایرانی پس از 8سال بازی در لیگ روسیه راهی آلمان شد تا چالشی جدید را تجربه کند. آزمون در فصل قبل 9بار برای تیمش در لیگ به میدان رفت و با یک گل و یک پاس‌گل شروعی امیدوارکننده در تیمش داشت اما در فصل جدید در سه هفته ابتدایی نتوانست نمایش چندان خوبی ارائه کند و در بازی دیروز برابر ماینتس هم در ترکیب اصلی قرار نداشت.
یاران آزمون فصل را اصلا خوب شروع نکرده‌اند و ادامه این روند می‌تواند حتی به قیمت از دست دادن نیمکت این تیم برای سرمربی سوئیسی تمام شود. شکست برابر تیم دسته‌سومی الورسبرگ در دور نخست جام‌حذفی و سه شکست در لیگ و ضعف مفرط در خط‌دفاعی باعث شده هواداران به‌شدت نگران آینده تیم خود باشند. در چنین شرایطی آنها اگرچه به‌عنوان یکی از مدعیان گروه خود در لیگ قهرمانان به‌شمار می‌روند اما ادامه این وضعیت حتی می‌تواند باعث شود تیمی مانند بروژ هم شانس این را داشته باشد که بالاتر از این تیم قرار گیرد. دو تیم در هفته نخست این مسابقات روز چهارشنبه آینده در بلژیک رودرروی هم قرار می‌گیرند.

شانس بالای محرمی برای بازی در لیگ قهرمانان
در گروه پنجم رقابت‌های این فصل هم شاهد حضور صادق محرمی و هم‌تیمی‌هایش هستیم که در گروهی بسیار سخت با میلان، چلسی و سالزبورگ اتریش دیدار خواهند داشت و قهرمان کرواسی حتی برای کسب رتبه سوم و رسیدن به لیگ اروپا هم مسیر بسیار دشواری را پیش‌رو دارد. در این گروه چلسی و میلان به‌عنوان دو قدرت برتر فوتبال اروپا از شانس‌های اصلی صعود هستند و کمتر کسی احتمالی غیر از این را متصور می‌شود. دیناموزاگرب هم که با محرمی فصل خوبی را پشت‌سر گذاشت و قهرمانی در لیگ را به‌دست آورد امسال کمی بیشتر به مدافع راست ایرانی خود بازی می‌دهد و همین روند نسبتا خوب باعث شده این مدافع ایرانی امیدوار باشد تا در دیدار برابر میلان و چلسی بتواند یکی از بازیکنان اصلی ترکیب تیمش باشد و شاید همین اتفاق بتواند شانس او را برای بازی در ترکیب تیم ایران در جام‌جهانی افزایش دهد. محرمی که پیش از این سابقه بازی در دیدارهای انتخابی لیگ قهرمانان را داشته هنوز فرصت بازی در مرحله گروهی این تورنمنت را به‌دست نیاورده اما با توجه به روندی که در این هفته‌ها داشته و در 5مسابقه اخیر تیمش در لیگ 4بار در ترکیب اصلی به میدان رفته است، شانس خوبی برای حضور در نخستین دیدار تیمش که سه‌شنبه هفته آینده و در مصاف با چلسی در کرواسی خواهد بود، دارد.