تاریخ : Sat 27 Aug 2022 - 02:48
کد خبر : 73920
سرویس خبری : دانشگاه

چرخ درآمدهای غیرشهریه‌ای در واحدهای دانشگاهی راه افتاد

در «سردر» این هفته از واحد شهر قدس بخوانید

چرخ درآمدهای غیرشهریه‌ای در واحدهای دانشگاهی راه افتاد

واحدشهرقدس‌ازبرگزاری‌دوره‌های‌کوتاه‌مدت‌بیش‌ازیک‌میلیارد،از‌سرای‌نوآوری‌حدود‌پنج‌ میلیارد‌واز‌فعالیت‌ درنشریه‌نانو استراکچر‌35‌میلیارد‌تومان‌کسب‌درآمد‌کرده‌است.

 راضیه فلاح، خبرنگار: برای «سردر» این هفته یکی از واحدهای غربی استان تهران را به‌عنوان مقصد انتخاب کردم. واحد شهر قدس از سال 1381 در فضایی بالغ‌بر هشت‌هکتار فعالیت خود را آغاز کرد و طی این سال‌ها توانسته حدود 50 هزار فارغ‌‌التحصیل را به جامعه تحصیلکرده‌های کشور اضافه کند. هم‌اکنون در این واحد 20 هزار دانشجو حضور دارند که توسط 160 تن از اعضای هیات‌علمی آموزش می‌بینند. دانشجویان این دانشگاه در 65 رشته فعال در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. رشته‌های روانشناسی، حقوق و حسابداری از رشته‌های محبوب در بین دانشجویان هستند. در سال‌های اخیر اقبال به رشته‌های فنی مهندسی مانند برق، مکانیک و رشته‌های علوم پایه مانند ریاضی کم شده است. درحال‌حاضر حدود 20 هزار دانشجو در این واحد تحصیل می‌کنند که از این تعداد 200 نفر دانشجو از کشورهای عراق و افغانستان هستند. از یک سال گذشته فعالیت دانشکده علوم پزشکی در واحد شهر قدس با 200 دانشجوی مقطع کاردانی رشته «بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها» آغاز شده است. دانشکده علوم پزشکی این واحد برای امسال مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت اخذ و اقدام به جذب دانشجوی رشته بهداشت، پرستاری در مقطع کارشناسی و رشته روانشناسی سلامت در مقطع ارشد را خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس:
دانشکده موضوعی گیاهان دارویی و غذاهای فراسودمند مهرماه امسال راه‌اندازی می‌شود

عبدالله قاسمی‌پیربلوطی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس درخصوص اقداماتی که برای رسیدن به سند تحول و تعالی در این واحد انجام شد، عنوان کرد: «یک کارگروه تشکیل و در حوزه‌های مختلف مانند فرهنگی، جذب دانشجو، آموزشی و کارگروه‌هایی تشکیل و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. مکان دانشگاه در منطقه صنعتی که بیش از 30 درصد صنایع استان تهران را در خود جای داده باعث شده برای سند توسعه و تحول این واحد تبدیل به قطب صنعت و تجارت شود که در برنامه علمی نیز قطب صنعت و تجارت برای واحد شهر قدس در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر به‌دلیل حضور بیشتر شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در غرب تهران سرای توسعه سرای منطقه‌ای (دکتر قریب) تاسیس و این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در این فضا مستقر و مشغول به انجام فعالیت‌های دانش‌بنیانی هستند. همچنین جمعیت منطقه شهر قدس، صفادشت و ملارد که بالغ‌بر یک‌میلیون نفر است و مهاجرت بیشتر مردم به این منطقه باعث شده اقبال حضور دانشجو در واحد شهر قدس بیشتر شود.»
او در ادامه افزود: «داشتن زیرساخت‌های مناسب و امکانات خوب در رشته گیاهان دارویی، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در این حوزه باعث شده اقدامات خوبی در حوزه گیاهان دارویی صورت بگیرد. همچنین به غیر از پنج‌ دانشکده مصوب دانشگاه، دو دانشکده گیاهان دارویی و غذاهای فراسودمند و دانشکده معماری و هنر نیز در مسیر تصویب هستند. گفتنی است دانشکده موضوعی گیاهان دارویی و غذاهای فراسودمند به دستور دکتر طهرانچی و در مسیر سند تحول و تعالی دانشگاه مهرماه امسال تاسیس خواهد شد.»
قاسمی با بیان اینکه بیش از 300 نفر در قالب طرح پویش جذب صنایع شده‌اند؛ درباره اقدامات سال گذشته طرح پویش در این واحد، بیان کرد: «با وجود شرکت‌ها و صنایع مختلفی که در این منطقه مستقر شده‌اند؛ توانایی دانشگاه در جذب دانشجو برای طرح پویش بالاست. مثلا در سال گذشته چند نشست با شرکت‌های بزرگی چون دامداران، زرماکارون و سایپا برگزار و برای اجرای طرح اقدامات مناسبی انجام شد. برای مثال 50 نفر از دانشجویان سال آخر رشته مهندسی برق به یکی از شرکت‌‌های وابسته به وزارت دفاع براساس فراخوان معرفی شدند و برخی دوره‌های مهارتی را زیرنظر شرکت گذراندند.»
او اضافه کرد: «بعد از گذراندن دوره‌های مختلف بیش از 30 را جذب و با آنها قرارداد بسته شد. همکاری خوبی بین دانشگاه و شرکت زرماکارون برای جذب دانشجو یا دانش‌آموخته در رشته‌های مختلف صنایع غذایی، حسابداری، اقتصاد زیرساخت، کامپیوتر انجام شد. همچنین نشست‌هایی را با شرکت‌های گروه سایپا برگزار و مقرر شد سرفصل‌های آموزش‌ مهارتی به دانشجویان بیشتر شود. دانشگاه نیز تلاش دارد شرایط شرکت سایپا را فراهم کند تا تعداد بیشتری از دانشجویان را در قالب طرح پویش جذب این شرکت شوند.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد شهر قدس در ادامه خاطرنشان کرد: «واحد شهر قدس به راحتی می‌تواند بیش از 500 نفر را به صنایع برای کسب مهارت در قالب طرح پویش معرفی کند.»
او درباره تعداد مراکز تحقیقاتی این واحد اظهار کرد: «یک مرکز تحقیقات گیاهان دارویی مصوب سال 1396 در دانشگاه مستقر و پیشنهاد تاسیس مرکز محاسباتی و داده ارسال شده است.»
قاسمی در ادامه گفت: «امسال نیز بیش از 30 محصول دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی تولید و 6استارتاپ در مرکز مستقر و در حوزه داروهای گیاهی یا کشت بافت فعال شده‌اند. در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در این سال‌ها اقداماتی در زمینه دانش‌ فنی از قبیل حشره‌کش گیاهی صورت گرفته است. این محصول به سفارش یک شرکت انجام شده و در مرحله کشت اولیه و صنعتی قرار دارد که اگر از این مرحله موفق بیرون بیاید به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. با توجه به فعالیت‌هایی که در داخل مرکز انجام شده، حدود 500میلیون تومان در بودجه سال 1401 درآمدزایی از این مرکز در نظر گرفته شده است.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد شهر قدس در ادامه توضیح فعالیت‌های شرکت‌های مستقر در مرکز تحقیقات، افزود: «یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه با مدیریت دو تن از دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در حوزه تولید گل ارکیده و به مرحله بازار رسیده است. «کیت تشخیص چندقلوزایی» در گوسفند، محصولی که دیگر شرکت مستقر در واحد تولید کرده است. این محصول تولید با تشخیص چندقلوزایی گوسفند می‌تواند در زمینه تولید بیشتر گوشت اقدام مثبتی را در حوزه امنیت غذایی ایجاد کند. این کیت مراحل مراحل نهایی تولید را گذرانده و در مرحله آزمایش روی انواع گونه‌ای حیوانی است تا رفته‌رفته به تولید انبوه و عرضه در بازار برسد.»
 او درخصوص نحوه اجرا و فعالیت این واحد در قالب طرح پایش، بیان کرد: «حدود دوهزار و 423 عنوان پایان‌نامه با موضوعات مختلف در زمینه نیازهای گوناگون صنایع متفاوت منطقه روی سامانه پژوهش‌یار بارگذاری شده است. بیشتر موضوعات نیز بسته به صنایع اطراف در حوزه‌های تولید ظروف یک بار مصرف، تولد قارچ، تولید بُرد‌های برق و... بوده‌اند. در این زمینه تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌هایی از قبیل نان سحر، دامداران و پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برای اجرای طرح پایش منعقد شده است.»
قاسمی درباره فعالیت دانشکده‌ مهارتی این واحد عنوان کرد: «دانشکده مهارتی شهرک اندیشه به شهر قدس الحاق شد و حدود 1500 نفر دانشجو در 12 رشته در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل در رشته‌هایی مانند تربیت‌بدنی، برق، عمران، حسابداری و کامپیوتر هستند.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد شهر قدس در مورد تعداد مدارس سما این واحد گفت: «درحال‌حاضر دو دبیرستان پسرانه سما فعال هستند و مجوز تاسیس سه‌مدرسه هنرستان و دبستان پسرانه و یک مدرسه متوسطه دخترانه اخذ شده است.»

 کسب درآمد 40 میلیارد تومانی در یک‌سال گذشته
او درخصوص درآمد غیرشهریه‌ای این واحد در سال گذشته، اظهار کرد: «سال پیش واحد شهر قدس تنها از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت بیش از یک‌میلیارد تومان کسب شده است. از سرای نوآوری واحد حدود پنج‌میلیارد تومان و 35 میلیارد تومان نیز از فعالیت نشریه نانو استراکچر -که در سه‌سال پیاپی جزء نشریات برتر کشوری بوده- کسب درآمد کرده است.»

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس:
قطب گیاهان دارویی غرب تهران می‌شویم

سجاد صداقت، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس درخصوص تعداد پژوهش‌هایی که در این واحد انجام شده، بیان کرد: «این واحد دانشگاهی از سال تاسیس تا امروز حدود 935 مقاله را همراه با هزار و 386 استناد به مقاله‌ انجام داده است. از این تعداد 154 مقاله با رتبه Q1، 168 مقاله  Q2، 161 مقاله Q3 و 117 مقاله Q4 جزء مقالات ISI بوده‌اند. همچنین بالغ‌بر 100 جلد کتاب در این واحد به رشته تحریر درآمده است.»
صداقت درباره موضوعات پژوهشی که سال گذشته در این واحد انجام شده، ادامه داد: «همه طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه در قالب طرح‌های برون‌دانشگاهی انجام می‌شوند و حدود پنج طرح برون‌دانشگاهی در سال گذشته انجام شده است. این طرح‌ها به‌صورت حل مساله برای صنایع متفاوت مانند دامپزشکی، لاستیک و... انجام شده است.»
او درمورد تعداد کتاب‌های داخل کتابخانه این واحد گفت: «نزدیک به 300 هزار جلد کتاب در این واحد موجود است که از این تعداد 10 هزار جلد آن به‌عنوان مرجع در اختیار دانشجویان هستند.»
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد شهرقدس درمورد چگونگی فعالیت‌های واحد شهر قدس برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم، اظهار کرد: «بیشترین میزان فعالیت دانشگاه برای رسیدن به یک واحد حل مساله معطوف به مرکز تحقیقات گیاهان دارویی است. در این مرکز هسته‌های فناور مرکز رشد در قالب کشت بافت برای گیاهان دارویی فعالیت دارند حتی در این دوسال شیوع کرونا نیز در مرکز تحقیقات محصولاتی مانند ژل گیاهی بر پایه آلوئه‌ورا تولید شده است. برنامه‌ریزی واحد برای تبدیل شدن قطب گیاهان دارویی در غرب تهران است و در آینده به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.»
صداقت در ادامه خاطرنشان کرد: «به غیر از این مرکز دو مرکز تحقیقات دیگر نانو و محاسبات پیشرفته نیز در مسیر افتتاح هستند.»
او با بیان اینکه واحد شهر قدس به‌عنوان مجری برنامه صنعت و تجارت انتخاب شده، عنوان کرد: «به‌علت آنکه رشته‌های مورد نیاز در این خصوص در دانشگاه فعال و تدریس می‌شوند. بالغ‌بر هزار و 10 رساله در این زمینه تعریف شده و درحال انجام در حوزه صنعت و تجارت هستند.»

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس مطرح کرد
فعالیت ۳۱ کانون فرهنگی در واحد شهر قدس

داوود فیض‌افرا، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس درخصوص کارنامه فرهنگی این واحد عنوان کرد: «این واحد دانشگاهی سال گذشته در کارنامه فرهنگی توانست رتبه متوسط را کسب کند و برنامه‌ریزی برای فعالیت فرهنگی بیشتر و بهتر واحد نیز انجام شده است.»
او با بیان اینکه تعداد کانون‌های واحد شهر قدس از دو کانون به 31 کانون افزایش پیدا کرده، بیان کرد: «کانون‌های فعالی مانند ویرا، فضای مجازی، سواد رسانه، تمدن اسلامی، رادیو پژواک در 9 ماه اخیر فعالیت معاونت دانشجویی فرهنگی را افتتاح و هر کانون بین 50 تا 100 نفر اعضا جذب کرده است.»
فیض درباره تعداد نشریات فعال واحد شهر قدس گفت: «سال گذشته تنها یک نشریه در واحد منتشر می‌شد که در ماه‌های اخیر توانستیم برای 20 نشریه مجوز کسب کنیم و از این تعداد 12 نشریه در موضوعات مختلف با نام‌های رَد قلم در حوزه نقاشی، ویرا در حوزه فضای مجازی، سواد رسانه، شیمی‌آرا در حوزه شیمی و... فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند.»
معاون دانشجویی فرهنگی واحد شهرقدس درباره فعالیت‌های فرهنگی این واحد، اظهار کرد: «بیشترین فعالیت فرهنگی این واحد در راستای بسترسازی برای قطب‌های تاثیرگذار است. با فعالیت این قطب‌ها می‌توانیم مخاطب فعالیت‌های فرهنگی را از جمعیت محدود خارج و جمع زیادی از دانشجویان را درگیر اقدامات فرهنگی کنیم.»
او درخصوص تغییر انجام فعالیت‌های فرهنگی برای بازگشایی دوباره دانشگاه‌ها بعد از شیوع کرونا، عنوان کرد: «شیوع کرونا باعث تغییر انجام فعالیت‌های فرهنگی در بستر فضای مجازی شده بود. در نیمسال گذشته و از فرصتی که بازگشایی‌ دانشگاه‌ها به‌صورت محدود در اختیارمان قرار داده برای تعدیل بین فضای مجازی و حضور فیزیکی دانشجویان استفاده شد.»