تاریخ : Wed 24 Aug 2022 - 03:17
کد خبر : 73863
سرویس خبری : ورزش

نفس راحت تن‌هاگ، بدترین شروع کلوپ و آرسنال آماده

بررسی وضعیت مدعیان لیگ جزیره در پایان هفته سوم

نفس راحت تن‌هاگ، بدترین شروع کلوپ و آرسنال آماده

منچستریونایتد که در دو بازی ابتدایی خود دو شکست ناباورانه را برابر برایتون و برنتفورد متحمل شده بوددربی حساس برابر لیورپول را در خانه برد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: با پایان دیدارهای هفته سوم لیگ برتر جزیره شاهد شرایط عجیب و دور از تصوری در جدول این رقابت‌ها هستیم. در یکی از حساس‌ترین دیدارهای هفته‌های ابتدایی این مسابقات منچستریونایتد که در دو بازی ابتدایی خود دو شکست ناباورانه را برابر برایتون و برنتفورد متحمل شده بود در شرایطی کاملا متفاوت نسبت به دو بازی گذشته خود دربی حساس برابر لیورپول را در خانه برد تا نخستین 3امتیاز اریک تن‌هاگ در مسابقه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز کسب شود. درسوی مقابل اما لیورپولی‌ها فصل را اصلا خوب شروع نکرده‌اند و این بدترین آغاز یورگن کلوپ با این تیم طی سال‌های حضورش به‌عنوان سرمربی این تیم بوده است تا جایی که آنها در پایان هفته سوم با دو تساوی و یک باخت رده شانزدهم جدول را دراختیار دارند. دیگر تیمی که این روزها در جدول حال و روز مناسبی ندارد و شروع نگران‌کننده‌ای در این فصل داشته چلسی است که با توماس توخل یک برد، یک تساوی و یک باخت داشته و با وجود تغییرات مدیریتی و خریدهایی که داشته هنوز نتوانسته خود را در حد یک مدعی نشان دهد، به‌خصوص در دیدار این هفته برابر لیدز که با سه‌گل شکست خوردند و عملکرد بسیار ضعیفی داشتند. نکته جالب دیگر در پایان دیدارهای این هفته صدرنشینی آرسنالی‌ها پس از سه برد پیاپی است که آنها را به‌تنها تیم 9امتیازی جدول بدل کرده است و به‌نظر می‌رسد شاگردان آرتتا این فصل می‌توانند به کسب سهمیه لیگ قهرمانان امیدوار بوده و از طرفی نیم‌نگاهی هم به کورس قهرمانی داشته باشند. منچسترسیتی هم اگرچه امیدوار بود پس از خرید ارلینگ هالند بتواند فصل را در شرایط بهتری آغاز کرده و این‌بار راحت‌تر از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند اما تساوی دشوار این هفته برابر نیوکاسل باعث شد تا آنها فعلا با 7امتیاز رتبه دوم را دراختیار داشته باشند.

نگرانی از خریدهای باقی‌مانده
هواداران منچستریونایتد به‌شدت از عملکرد گلیزرها به‌عنوان مالکان باشگاه ناراضی هستند و این هفته پیش از دیدار برابر لیورپول نیز با تجمعاتی در اطراف ورزشگاه این اعتراض خود را نشان دادند. یونایتد در دورانی که به این آمریکایی‌ها واگذار شده سیر نزولی را در پیش گرفته و در سال‌های اخیر کمتر توانسته خود را در حد یک مدعی مطرح کند. از طرف دیگر آنها انتظار داشتند با آمدن تن‌هاگ هلندی، مدیران باشگاه شرایط لازم را برای تقویت تیم فراهم کنند اما درحالی که کمتر از دو هفته به پایان مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی باقی‌مانده است هنوز تکلیف برخی بازیکنانی که مدنظر باشگاه بودند مشخص نیست. اصلی‌ترین هدف تن‌هاگ برای تقویت تیم فرانکی دی‌یونگ است که هنوز نتوانسته‌اند او را از بارسا بخرند و اگرچه مدیران باشگاه ناگهان به‌سراغ کاسیمیرو رفتند و این هافبک برزیلی رئال را به‌خدمت گرفتند اما گفته می‌شود همچنان مذاکرات با بارسا برای خرید دی‌یونگ ادامه دارد. از طرف دیگر آنتونی، وینگر برزیلی آژاکس هم در رادار این تیم قرار دارد اما درباره او هم شرایط همچنان نامعلوم است.
در چنین اوضاعی تیم دوشنبه‌شب در خانه میزبان لیورپولی بود که در سال‌های اخیر یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بوده و با توجه به شکست سنگینی که فصل قبل در اولدترافورد برابر آنها متحمل شدند، هواداران یونایتد به‌شدت نگران تکرار آن اتفاق بودند. تغییرات تن‌هاگ در این مسابقه و نیمکت‌نشین کردن مگوایر و کریس رونالدو که او هم یکی از عوامل حاشیه‌ساز برای باشگاه در هفته‌های اخیر بوده و داستان تلاشش برای جدایی به تیم لطمه زده است، خیلی خوب جواب داد و درنهایت شیاطین سرخ موفق شدند پس از 4سال این رقیب دیرینه را شکست دهند.
این جابه‌جایی‌ها اتفاقی مثبت را در ترکیب تیم رقم زد و حالا به‌نظر می‌رسد تن‌هاگ در فاصله کم باقی‌مانده تا پایان مهلت نقل‌وانتقالات یک خانه‌تکانی اساسی در تیم خود خواهد داشت و برخی بازیکنان نظیر آرون فن‌بیساکا، فیل جونز، براندون ویلیامز و الکس توانزبه احتمالا از باشگاه جدا خواهند شد تا هم بودجه برای دیگر خریدها فراهم شود و هم بازیکنانی که چندان به‌کار سرمربی تیم نمی‌آیند راهی باشگاه دیگری شوند. موفقیت تیم در روزی که رونالدو روی نیمکت تیم قرار داشت شاید مدیران باشگاه را درنهایت برای فروش او متقاعد کنند و این ستاره پرتغالی هم بالاخره به خواسته‌اش برسد.
بازیکنان یونایتد در دیدار قبلی برابر برنتفورد دوندگی پایینی داشتند و به همین دلیل تن‌هاگ فردای آن شکست آنها را حدود 13کیلومتر دور زمین تمرین دواند تا به این ترتیب آنها را بابت کم‌کاری جریمه کند. حالا آمار دیدار آنها برابر لیورپول نشان می‌دهد این تنبیه جواب داده و آنها نسبت به بازی قبلی مجموعا 19کیلومتر بیشتر دوندگی داشتند و میزان استارت‌های سرعتی‌شان هم از 65مورد در بازی برابر برنتفورد به 155مورد در این بازی رسیده است. آمار این تیم به‌خوبی نشان می‌دهد سرمربی هلندی درطول هفته گذشته توانسته شرایط بدنی تیمش را بهبود بخشیده و اگر این روند ادامه داشته باشد او و تیمش می‌توانند خیلی زود به نیمه بالایی جدول برگردند.
تیم کلوپ اما فصل را اصلا خوب شروع نکرده و این نگرانی بین هواداران ایجاد شده که آنها بازهم نتوانند در لیگ به موفقیت برسند. سرمربی آلمانی درطول 7سالی که هدایت تیم را برعهده داشته تنها یک‌بار توانسته فاتح لیگ برتر شود و در سایر موارد رقابت را اکثر به منچسترسیتی باخته است. آنها فصل قبل هم به نایب‌قهرمانی رسیدند اما حالا وضعیت تیم به‌مراتب بدتر شده و آنها ضعیف‌ترین شروع خود را با مربیگری کلوپ در لیگ داشته‌اند. قرمزها در تابستان سادیو مانه را از دست دادند و اگرچه با خرید داروین نونیز از بنفیکا که گران‌ترین بازیکن تاریخ لیورپول لقب گرفته است امیدوار بودند بتوانند جای خالی ستاره سنگالی خود را پر کنند اما این مهاجم جوان اروگوئه‌ای شروع درخشانی در لیگ نداشته و البته با کارت قرمزی که هفته گذشته گرفت دیدار حساس تیمش برابر یونایتد را از دست داد. مرد آلمانی برای مسابقه دوشنبه‌شب محروم و مصدومان زیادی داشت اما با وجود اینکه در مالکیت توپ و همچنین تعداد پاس برتری قابل‌توجهی داشت اما درنهایت بازی را 2 بر یک باختند.
در چنین شرایطی اگرچه لیگ تازه آغاز شده و هنوز مسیری طولانی تا پایان فصل باقی‌مانده است اما شاید لیورپول در انتهای فصل حسرت امتیازاتی را که در همین سه هفته از دست داده بخورد. شاگردان کلوپ شنبه آینده در چهارمین دیدار این فصل خود به مصاف بورنموث خواهند رفت و به احتمال زیاد بالاخره نخستین 3امتیاز خود را در این فصل جشن خواهند گرفت.

جابه‌جایی‌های بزرگ در لندن
چلسی دیگر تیم مدعی فوتبال جزیره است که فعلا در نیمه‌دوم جدول قرار گرفته و با مربی آلمانی خود شروع چندان خوبی نداشته است. آنها در هفته نخست به‌سختی و با یک گل اورتون را شکست دادند و در ادامه هم در دیداری پرحاشیه در دربی لندن برابر تاتنهام متوقف شدند. با پایان عصر آبراموویچ در چلسی یک کنسرسیوم آمریکایی با مدیریت تاد بولی این تیم لندنی را خرید و به‌نظر می‌رسید دورانی تازه در تاریخ باشگاه آغاز شده است. چلسی تغییرات زیادی را پیش روی خود داشت و علاوه‌بر جدایی آنتونیو رودیگر و آندریاس کریستنسن که قراردادشان به پایان رسیده بود دو خرید آنها در خط حمله طی دوفصل اخیر هم پیش از اینکه نتوانستند انتظارات را برآورده کنند در مسیر ترک باشگاه قرار گرفتند. روملو لوکاکو قرضی به اینتر برگشت و تیمو ورنر هم راهی لایپزیگ شد. توخل برای تقویت خط دفاعی خود 38 میلیون یورو برای کالیدو کولیبالی و 65 میلیون یورو برای مارک کوکورلا پرداخت کرد و در خط حمله هم رحیم استرلینگ را در ازای 56 میلیون یورو از منچسترسیتی خریدند. با وجود این تغییرات آنها هنوز نتوانسته‌اند نقاط ضعف خود را برطرف کنند و در دیدار برابر لیدز مشخص بود که خط دفاعی این تیم هنوز نیاز به نفرات جدید دارد. وسلی فوفانا اصلی‌ترین هدف مرد آلمانی برای تقویت دفاع تیمش است که البته هنوز لسترسیتی برای فروش او موافقت نکرده است. در خط حمله هم رافائل لیائو، پیر امریک اوبامیانگ، په‌په (وینگر پورتو) و آنتونی گوردن از اورتون نفراتی هستند که در لیست خرید توخل قرار دارند و احتمالا این باشگاه با توجه به وضعیت نه‌چندان خوبی که در این فصل داشته تا روز آخر نقل‌وانتقالات مشغول خریدوفروش بازیکن خواهد بود.
در صدر جدول منچسترسیتی این هفته برابر نیوکاسل ادی هاو نخستین لغزش فصل را تجربه کرد و البته خوش‌شانس بود که بازی را نباخت. خرید هالند یکی از مهم‌ترین جابجایی‌های چندسال اخیر فوتبال اروپا بود و با وجود اینکه تیم‌های زیادی به‌دنبال خرید این ستاره جوان نروژی بودند این سیتیزن‌ها بودند که درنهایت توانستند او را از دورتموند بخرند. گواردیولا از بین نفرات تهاجمی‌اش گابریل ژسوس و رحیم استرلینگ را فروخت اما با هالند امیدوار است بتواند نه‌تنها در لیگ جزیره، بلکه در اروپا هم موفق باشد و لیگ قهرمانان را پس از سال‌ها فتح کند. سیتی اگرچه برابر نیوکاسل عملکردی پرنوسان داشت و نتوانست خوب کار کند اما قطعا در ادامه فصل یکی از مدعیان اصلی قهرمانی خواهد بود. آنها در دو برد ابتدایی خود کلین‌شیت کردند اما برابر نیوکاسل سه گل خوردند تا خط دفاعی این تیم به‌خوبی خطر را احساس کند و احتمالا در هفته‌های آتی شاهد تغییراتی در این بخش خواهیم بود.
صدرنشین کنونی لیگ هم تیمی است که فصل پیش شانس خوبی برای کسب سهمیه داشت اما در هفته‌های پایانی نتایج بدی گرفت تا به رتبه پنجم جدول سقوط کند. آرسنال فصل را فوق‌العاده شروع کرد و به‌خصوص با دو خرید خوبی که از منچسترسیتی داشته‌ به‌خوبی بخش عمده‌ای از نقاط ضعیف خود را پوشش داده است. ژسوس در خط حمله آمار فراتر از انتظاری در گلزنی داشته و زینچنکو هم خیلی زود در ترکیب تیم جاافتاده است تا توپچی‌ها با 9 گل زده در مصاف با کریستال‌پالاس، لسترسیتی و بورنموث برنده باشند. البته آنها هنوز دیدارهای سخت خود را برگزار نکرده‌اند و پس از دو بازی برابر فولام و استون‌ویلا، در هفته ششم نخستین جدال مهم خود را برابر منچستریونایتد خواهند داشت که در آن مسابقه بهتر می‌توان عیار تیم آرتتا را سنجید. سرمربی اسپانیایی در دیدارهای پیش فصل هم عملکرد خوبی با تیمش داشت و اگر بتواند همین مسیر را ادامه دهد بازگشت آرسنال به روزهای اوج اصلا دور از دسترس نخواهد بود. آرتتا تا پیش از پایان مهلت نقل‌وانتقالات درتلاش است تا خط میانی تیمش را تقویت کند و در این میان چشم به خرید نفراتی چون لوکاس پاکتا از لیون یا پدرو نتو از ولورهمپتون دارد و البته اگر بتواند نیکولاس په‌په را نیز در همین پنجره به فروش برساند تقریبا تمامی اهدافش در این تابستان محقق شده است.