تاریخ : Sun 21 Aug 2022 - 02:35
کد خبر : 73779
سرویس خبری : دانشگاه

3‌ساله  100 هزار  واحد مسکونی  می‌سازیم

رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

3‌ساله 100 هزار واحد مسکونی می‌سازیم

تامین صدهزارواحد مسکونی ویژه کارمندان و اعضای هیات‌علمی درطول مدت 3سال برابری می‌کند با کل حجم عملیات اجرایی و احداث ساختمان درطول تاریخ 40 ‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه:توجه به مشکلات معیشتی کارکنان، اعضای هیات‌علمی و دانشجویان و تلاش برای رفع آنها ازجمله اقداماتی است که این روزها در مرکز عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌شود. آبان سال گذشته بود که سعید صابونی به مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی آمد.
 او دارای مدرک دکتری تخصصی شهرسازی است که سوابقی ازجمله قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در استان البرز، معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، مدیرکل نظارت و هماهنگی اجرای طرح‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و... را در کارنامه خود دارد.
 او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید برای حل دغدغه‌های مسکن کارکنان و اعضای هیات‌علمی، تعاونی‌هایی که قبل از سال 90 تشکیل و چند واحد تحویل داده و برخی از آنها به مشکلات حقوقی برخورده بودند، احیا شدند و در قدم دوم در سایر شهرها که فاقد تعاونی بودند، این تعاونی‌ها تشکیل شد. آن‌طور که صابونی گفته مقرر شده است که برای اعضای تعاونی یک وام به مبلغ 250 میلیون تومان با بهره 8 درصد از بانک صادرات و یک وام 500 میلیون تومانی برای هر نفر در مراکز استان‌ها در نظر گرفته شود. 
رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید دانشگاه آزاد در تمام استان‌های کشور، اقدام به ساخت واحدهای مسکونی برای کارکنان با حفظ اصالت معماری اسلامی می‌کند. به گفته او در تهران دو مکان برای مسکن کارکنان در نظر گرفته شده که البته هیچ‌کدام نهایی نشده‌اند؛ 30 هکتار زمین در گرمدره و یک پروژه 20 هکتاری نیز در پرند در نظر گرفته شده که  حدود 1500 واحد در زمین پرند می‌تواند ساخته شود.
یکی دیگر از اقدامات مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد به اتمام رساندن بحث تله‌کابین و امتداد خط مترو تا سازمان مرکزی دانشگاه و واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه است. صابونی می‌گوید در سال جاری راه‌اندازی اولیه تله‌کابین انجام خواهد شد و پس از انجام تست‌های سرد و اطمینان از ضوابط ایمنی، شاهد بهره‌برداری از تنها تله‌کابین دنیا در یک محیط دانشگاهی خواهیم بود.
همچنین عملیات اجرای توسعه خط هفت مترو از پاییز امسال از محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات تهران آغاز شده و پس از سه‌سال از شروع کار ایستگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

استفاده از املاک و مستغلات دانشگاه در راستای کسب درآمد پایدار

مهم‌ترین ماموریت مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد درحال‌حاضر چیست؟

مهم‌ترین ماموریت مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی در هر مقطع زمانی، تابعی از سیاست‌های کلی دانشگاه و درواقع در خدمت اهداف عالیه دانشگاه تعریف شده است. در سال‌های نخستین تاسیس دانشگاه که توسعه فیزیکی و ایجاد فضای مناسب جهت انجام امور آموزشی و پژوهشی و همچنین کاربری‌های وابسته نظیر رفاهی و خدماتی برای دانشجویان بود، این مرکز تمام تلاش خود را به‌کار برد تا این مهم را به مقصود برساند. ایجاد بیش از 10 میلیون مترمربع فضای دانشگاهی در اقصی‌نقاط کشور و در مناطق محرومی که بسیاری زیرساخت‌ها در آن مناطق فراهم نبود، نتیجه تلاش شبانه‌روزی حوزه عمران دانشگاه است. امروزه گسترش فیزیکی دانشگاه به‌گونه‌ای بوده که سرانه آموزشی، پژوهشی و رفاهی به میزان نیاز و حتی فراتر از آن در سراسر کشور برای جوانان مشتاق آموزش عالی فراهم شده است. همگام با سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد براساس تدابیر دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه و تبدیل شدن آن به یک دانشگاه حل مساله، در راستای نیازهای جامعه، ماموریت حوزه عمران، املاک و مستغلات دانشگاه نیز به‌روز شده و در این راستا گام برداشته است.
ریل‌گذاری جدید دانشگاه، براساس اسناد بالادستی و سیاست‌های مقام‌معظم‌رهبری در قالب سند تحول و تعالی دانشگاه تجلی یافته که در آن وظیفه بسیار مهمی برعهده این حوزه قرار داده شده و آن استفاده از املاک و مستغلات دانشگاه در راستای کسب درآمد پایدار است. درواقع همان‌گونه که در سال‌های نخستین توسعه دانشگاه، حوزه عمران به‌عنوان مهم‌ترین پشتیبان زیرساخت دانشگاه و ایجاد فضایی مناسب برای سایر حوزه‌ها به ایفای نقش می‌پرداخت، در این رویکرد جدید هم نقش موتور محرکه و فراهم‌آورنده نیروی لازم برای نسل جدید دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است. در همین راستا، در سند تحول و تعالی دانشگاه، چند بسته کاری زیربنایی و بسیار مهم برای حوزه عمران تعریف شده است.

 تعریف کارکردهای جدید برای ساختمان‌های دانشگاه در راستای بهره‌وری

چند بسته کاری در حوزه عمران دانشگاه تعریف شده است؟ مشخصا در این بسته‌های کاری چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اولین بسته عبارت است از افزایش بهره‌وری و پایداری اقتصادی که تضمین‌کننده فعالیت پویای دانشگاه در آینده خواهد بود. این بسته شامل اقدام به رتبه‌بندی دارایی‌های سرمایه‌ای و فیزیکی دانشگاه از حیث قابلیت درآمدزایی و هزینه‌ای و همچنین شامل شناسایی و تعریف راهکارهای چندمنظوره‌سازی دارایی‌های فیزیکی دانشگاه با اولویت ساختمان‌ها، اراضی، طراحی و اجرای برنامه‌های مولدسازی دارایی‌های فیزیکی دانشگاه خواهد بود. از طرف دیگر تبدیل ساختمان‌های هدف به مرکز رشد و سراهای نوآوری و تجهیز و مناسب‌سازی ساختمان‌های هدف برای بهره‌وری رفاهی یا گردشگری نیز در این بسته کاری لحاظ شده است.
بسته دوم کاری عبارت از توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی است که در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه به آن پرداخته می‌شود. راهکنش‌های این بسته سازماندهی زیست‌بوم نوآوری و ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و توسعه فناوری و نوآوری است. شناسایی و تعریف کارکردهای جدید برای ساختمان‌ها یکی از دیگر اقدامات حوزه عمران در این بسته کاری خواهد بود و درصددیم برای ساختمان‌های دانشگاه کارکرد جدیدی ایجاد و املاک را برای بهره‌وری بهینه از ساختمان‌ها آماده کنیم.

برنامه‌ریزی تامین مسکن صدهزار نفر کارمند و عضو هیات‌علمی دانشگاه در طول سه‌سال

بحث مسکن کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی به کجا رسید؟

پیش از آنکه درخصوص مجموعه اقداماتی که تاکنون در زمینه مسکن کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده بحث کنم، لازم است به فلسفه این موضوع اشاره کنم. درواقع تصویب اجرای طرح تامین مسکن کارکنان با استفاده از زمین‌های دانشگاه در هیات امنای دانشگاه که با حمایت همه‌جانبه ریاست دانشگاه میسر شد، به‌منزله یک هوای تازه و یک حرف جدید در تاریخ 40‌ ساله دانشگاه محسوب می‌شود و صرفا با هدف قدردانی از زحمات خالصانه و غیرقابل‌جبران خانواده دانشگاه شامل کارمندان و اعضای هیات‌علمی شریف و عزیز صورت می‌گیرد. اما باید دانست که اجرای این طرح، ابعاد اجرایی بسیار گسترده و پیچیده‌ای دارد که انجام آن برعهده این مرکز البته با همکاری و هماهنگی سایر ارکان دانشگاه خواهد بود. حجم عملیات اجرایی و احداث ساختمان برای تامین صدهزارواحد مسکونی ویژه کارمندان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه که باید درطول مدت سه‌سال انجام شود، با حجم عملیات اجرایی و احداث ساختمان درطول تاریخ 40 ‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی برابری می‌کند. بنابراین وظیفه بسیار سنگین و عظیمی بر دوش این مرکز گذاشته است که البته با شناختی که از توان همکاران خود در مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه دارم، یقین دارم خواهیم توانست این طرح را به سرمنزل مقصود برسانیم.

 احیای تعاونی‌های مسکن؛ اولین اقدام در حوزه تامین مسکن کارکنان

تاکنون چه اقدامات موثری در این راستا انجام شده است؟

تاکنون اقدامات بسیار مؤثری برای مهیا کردن زیرساخت اجرای این طرح در خصوص تشکیل تعاونی‌ها، تخصیص زمین، نحوه انتخاب پیمانکاران، چگونگی احداث ساختمان‌ها و ... انجام شده است. اولین اقدامی که در حوزه تامین مسکن کارکنان دانشگاه انجام شد احیای تعاونی‌های مسکن بود که امری حیاتی محسوب می‌شود، زیرا براساس مصوبه هیات امنای دانشگاه، زمین‌های این طرح الزاما باید در اختیار تعاونی‌ها قرار بگیرد، بنابراین اولا تعاونی‌هایی که قبل از سال 90 تشکیل و چند واحد تحویل داده و برخی از آنها به مشکلات حقوقی خورده بودند را احیا کردیم. ثانیا در سایر شهرها که فاقد تعاونی بودند این تعاونی‌ها تشکیل شد. همچنین اقدام اصلاحی مهمی که انجام شد، رفع محدودیت تعاونی‌ها مبنی‌بر ممنوعیت داشتن بیش از 200 عضو بود که این محدودیت نیز طی یک‌جلسه با معاون وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی مطرح و این محدودیت برای دانشگاه برداشته شد. با توجه به نقش کلیدی تعاونی‌ها در این طرح، یک آسیب‌شناسی اساسی درخصوص آنها انجام گرفت و مشخص شد که تعاونی‌ها با دو مشکل اساسی فنی و مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که برای اطمینان از اجرای بی‌عیب و نقص طرح تامین مسکن کارکنان دانشگاه، ابتدا باید این دو مانع را برطرف کرد.

 ارائه وام 250 و 500 میلیون تومانی برای اعضای تعاونی‌ها

این دو مانع چگونه برطرف شد؟

تعاونی‌ها دو مشکل اساسی مالی و فنی دارند؛ برای حل مشکل فنی تعاونی‌ها مقرر شد افرادی که می‌خواهند به‌عنوان عضو هیات‌مدیره تعاونی‌ها کاندیدا شوند الزاما باید در یکی از رشته‌های مهندسی عمران، حقوق یا مدیریت مالی تخصص داشته باشند تا از این طریق بتوان از نظر عمرانی، حقوقی و مالی مشکلات تعاونی‌ها را به حداقل رساند. همچنین مصوب شد مدیرعامل تعاونی الزاما باید فردی باشد که به نحوه ساخت‌وساز و قوانین ساخت‌وساز آشنایی کافی و تجربه مکفی در این خصوص داشته باشد. دیگر مشکل تعاونی‌ها در حوزه مالی شناسایی شد؛ درواقع مشکل این بود که افراد با قدرت مالی یکسانی در تعاونی‌ها شرکت نمی‌کردند و قطعا قدرت اقتصادی تمام متقاضیان عضویت در تعاونی یکسان نخواهد بود و شاید نتوان از تمام اعضا انتظار داشت به‌صورت یکسان و با توجه به حقوق دریافتی خود، ماهانه مبلغ 10 میلیون تومان قسط پرداخت کنند. بنابراین مقرر شد یک وام به مبلغ 250 میلیون تومان با بهره 8 درصد از بانک صادرات گرفته شود. از آنجا که بهره وام پایین است از همان لحظه دریافت وام، پرداخت اقساط آن آغاز خواهد شد. همچنین با بانک مسکن برای اخذ یک وام رایزنی‌های لازم صورت گرفت و برای هر نفر در مراکز استان‌ها تا 500 میلیون تومان وام داده می‌شود.
ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای به‌دست‌آمده تاکنون در این زمینه، رفع محدودیت قانونی موجود درخصوص فرم سبز یا فرم قرمز است. فرم ج سبز ثبت‌نام مسکن، به این معنی است که فرد متقاضی تسهیلات مسکن از دولت و افراد تحت تکفل وی، در پنج‌سال گذشته، زمین یا ملکی به نام‌شان نبوده و وام خرید یا ساخت ملک نگرفته‌اند و از تاریخ بیست‌ودوم دی‌ماه سال 57 از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی استفاده نکرده‌اند. در غیر این صورت فرم ج قرمز خواهد شد. با توجه به وضعیت قاطبه کارکنان دانشگاه، بعید است بتوان کسی را پیدا کرد که فرم ج آن سبز باشد و همین موضوع یعنی یک چالش عظیم و به بن‌بست رسیدن طرح! اما با رایزنی فراوان و مجدانه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و هیات محترم امنای دانشگاه این محدودیت برداشته شد و درواقع مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی موظف و مکلف است بدون رعایت فرم ج سبز نسبت به ساخت واحد و تحویل آن به اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه اقدام کند.

ساختار تعاونی‌ها به چه صورت است؟

درخصوص ساختار تعاونی‌ها هم لازم است اشاره کنم در هر واحد دانشگاهی یک تعاونی تشکیل و در هر استان، یک اتحادیه تعاونی‌ها از تشریک‌مساعی تمام تعاونی‌های واحدی تشکیل خواهد شد که وظیفه آن نظارت بر تعاونی‌های زیرمجموعه و همچنین عمل به‌عنوان رابط سازمان مرکزی با تعاونی‌های واحدها خواهد بود.

برای تعداد اعضای تعاونی‌ها محدودیت وجود دارد؟

در زمینه تعداد اعضای تعاونی‌ها هیچ محدودیتی درحال‌حاضر وجود ندارد و تمام کارکنان دانشگاه می‌توانند در آن عضو شوند.

 حداقل انتظارمان از وزارت راه همراهی در تغییر کاربری زمین‌هاست

یکی از چالش‌ها برای تامین مسکن کارکنان بحث تامین زمین است. این چالش را چگونه حل کردید؟

چالش عمده این طرح تامین و تخصیص زمین مناسب برای اجرای آن است؛ با توجه به ماهیت رسالت دانشگاه، طبیعی است که بخش عمده زمین‌های آن دارای کاربری آموزشی باشند. اما حالا که دانشگاه به تمام وظایف خود در زمینه فراهم کردن سرانه آموزشی، پژوهشی و رفاهی برای دانشجویان بدون ذره‌ای اتکا به بودجه دولتی، در سراسر کشور عمل کرده است، عین عدالت خواهد بود که زمین‌های باقی‌مانده آن در راستای کمک به کارمندان و اعضای هیات‌علمی که جزء اقشار فرهیخته جامعه هستند، تغییر کاربری داده شوند. تاکنون در این راستا جلسات متعددی با حضور ریاست عالیه دانشگاه با وزیر محترم و سایر عزیزان در وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شده است.
فراموش نکنیم دانشگاه آزاد اسلامی، فرزند و ثمره انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است. همان‌گونه که در سال‌های ابتدایی انقلاب، این دانشگاه تمام تلاش خود را برای گسترش آموزش عالی در کشور به کار بست و در این زمینه موفقیت‌های بی‌بدیلی نیز به دست آورد که جذب خیل مشتاقان به تحصیل و جلوگیری از سرخوردگی و خروج آنها از کشور فقط یکی از آنهاست، طرح فعلی تامین مسکن کارکنان دانشگاه نیز هدفی جز همراهی با دولت خدمتگزار ندارد و عملا می‌تواند بخشی از طرح جهش تولید مسکن محسوب شود که باز هم به همت دانشگاه و بدون استفاده از بودجه دولتی انجام خواهد شد. بنابراین حداقل انتظاری که از وزارت راه‌وشهرسازی داریم همراهی با دانشگاه در زمینه تغییر کاربری زمین‌هاست. درواقع در طرح تامین مسکن کارکنان دانشگاه، این نهاد انقلابی با هزینه خود و با استفاده از امکانات دانشگاه، بخشی از بار تامین مسکن را که وظیفه دولت است برعهده خواهد گرفت و برای جامعه هدف خود که قشر فرهیخته دانشگاهی است و الگوی مسکن آنها با الگوی مسکن تعریف‌شده در طرح نهضت ملی مسکن متفاوت است، مسکن کارکنان خود را تامین می‌کند. بنابراین از وزارت راه‌وشهرسازی انتظار داریم در این زمینه به دانشگاه کمک کند که علی‌رغم قول‌های مساعد داده شده در جلسات، تاکنون این همکاری و تعامل وزارت درخصوص تغییر کاربری زمین‌ها کمرنگ بوده است که امیدوارم در آینده نزدیک این وضعیت با توجه به شناختی که از وزیر محترم دارم، بهبود پیدا کند.

 برای اجرای سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی مصمم هستیم

دانشگاه آزاد در اجرای این طرح مانند همیشه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. دانشگاه مصمم است به‌عنوان اولین نهاد کشور در اجرای سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ 95/11/5 تصویب و در تاریخ 98/1/25 برای اجرا به وزارت محترم راه‌وشهرسازی ابلاغ شد گامی بلند بردارد و طرح تامین مسکن کارمندان و اعضای هیات‌علمی خود را منطبق بر این سند مهم و با رعایت اصول مصوب معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی اجرایی کند. درواقع رسالت علمی و فرهنگی دانشگاه ایجاب می‌کند که اجرای این طرح با رویکرد حفظ اصالت معماری اسلامی انجام شود که این اتفاق برای نخستین بار در کشور، در قالب شهرسازی ایرانی- اسلامی توسط دانشگاه و براساس تنوع اقلیمی، فرهنگی، تاریخی و زیست‌بوم با تاکید بر آمایش سرزمینی هر استان و از همه مهم‌تر، سرلوحه قرار دادن 9بند سیاست‌های کلی نظام در بخش مسکن و 11 بند سیاست‌های کلی نظام در امور شهرسازی (ابلاغ‌شده توسط مقام‌معظم‌رهبری) صورت خواهد پذیرفت.

 در هر استان یک زمین برای مسکن کارکنان اختصاص می‌یابد

در تمام استان‌ها زمین برای مسکن کارکنان اختصاص داده می‌شود؟

بله. قرار بر این شد در هر استان یک زمین مناسب انتخاب شود؛ زمین باید دو مشخصه اصلی داشته باشد. اول اینکه تمام اعضای هیات‌علمی و کارکنان را در این زمین براساس ضوابط و تراکم پوشش دهیم و دوم آنکه آن زمین ارزش‌افزوده داشته باشد. یعنی همکاران دانشگاه آزاد برای ساخت مسکن در آن زمین تمایل داشته باشند. مسکن کارکنان باید براساس اقلیم همان محل و براساس شهرسازی و معماری اسلامی و ایرانی طراحی شود. همچنین در راستای اجرای شهرسازی ایرانی– اسلامی که پیش‌تر گفتم، به تمام استان‌ها نامه‌ای ارسال شد مبنی‌بر اینکه رزومه اعضای هیات‌‌علمی را که درخصوص معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی فعالیت کرده‌اند، برای ما ارسال کنند. درنهایت رزومه این افراد را بررسی و از هر استان سه تا پنج نفر انتخاب خواهیم کرد. یک هیات داوری در سازمان مرکزی دانشگاه تشکیل می‌شود و بحث جانمایی این زمین‌ها را در اختیار تیم استانی قرار می‌دهیم که این افراد طراحی‌های لازم را انجام دهند و از طرح خود در سازمان مرکزی دفاع کنند. سپس نقشه را تبدیل به نقشه فاز دو کرده و به بحث‌های معماری آن وارد می‌شویم. به‌عبارت بهتر در هر استان یک زمین را مشخص کرده و با وزارت راه توافقات خود را مورد‌به‌مورد انجام می‌دهیم.

 طراحی ساختمان‌ها براساس معماری بومی و اقلیم منطقه

سپس این زمین را در اختیار سه تا پنج نفر عضو هیات‌علمی که در حوزه شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی کار کرده‌اند، قرار می‌دهیم. چون این زمین‌ها خام هستند و باید روی آنها طراحی صورت بگیرد. این تیم طراحی‌های لازم را انجام داده و سپس در هیات داوری سازمان مرکزی از طرح خود دفاع می‌کنند. بعد از تصویب طرح، جانمایی انجام شده، سپس روی نقشه فاز دو که معماری و ساختمان‌هاست، این کار انجام می‌شود. بعد از اینکه زمین‌ها را تغییر کاربری دادیم باید طرح خود را به ادارات‌کل استان‌ها و شهرهای هدف ببریم و از طرح خود دفاع و سپس پروانه را اخذ و شروع به ساخت‌وساز کنیم. قبل از آماده شدن طرح، رایزنی‌هایی را انجام خواهیم داد تا سریع‌تر این اقدام صورت بگیرد و فرآیند طولانی نشود. طراحی ساختمان‌ها براساس معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی با توجه به اقلیم هر منطقه خواهد بود.

محل احداث مسکن کارکنان در استان تهران کجاست؟

در تهران دو مکان را درنظر گرفته‌ایم که البته هنوز نهایی نشده است؛ الان 30 هکتار زمین در گرمدره موجود داریم. مصوبه‌ای در شورای‌عالی شهرسازی و معماری وجود دارد که نمی‌خواهند براساس ساخت‌وساز اتصال بین تهران و کرج صورت بگیرد. این مشکل نیز تا حدودی قابل رفع است تا بتوانیم زمین‌های گرمدره را برای مسکن کارکنان درنظر بگیریم. درحال‌حاضر در گرمدره آپارتمان متری 15 تا 16 میلیون تومان ساخته‌شده خریدوفروش می‌شود. یک پروژه نیز در پرند درنظر گرفته‌ایم؛ نزدیک به 20 هکتار زمین در پرند در اختیار داریم که می‌توانیم حدود 1500 واحد در این زمین بسازیم.

 سرعت‌گرفتن ساخت مسکن کارکنان در استان‌های کرمان و قزوین 

کلنگ‌زنی مسکن کارکنان در کدام استان‌ها زودتر انجام می‌شود؟

از نظر دانشگاه هیچ اولویتی درخصوص شروع پروژه در استان‌ها وجود ندارد و تمام کارها به‌صورت موازی در استان‌های مختلف درحال انجام است. آنچه می‌تواند شروع یک پروژه را تسریع کند، آماده بودن زیرساخت تعاونی‌ها و تخصیص زمین است که در این خصوص استان‌های کرمان و قزوین وضعیت مطلوب‌تری دارند. درواقع آنچه اولویت اجرای طرح را مشخص می‌کند، اولویت در تغییر کاربری زمین‌هاست.

 تمام کارمندان از امکان عضویت در طرح تامین مسکن استفاده می‌کنند

آیا کارمندان در سطوح مختلف می‌توانند از امکان عضویت در طرح تامین مسکن کارکنان دانشگاه استفاده کنند یا خیر؟

بله. براساس مصوبات هیات‌امنای محترم دانشگاه، تمام کارمندان و اعضای محترم هیات‌علمی با هر میزان سابقه و هر سطح و پستی می‌توانند از امکان عضویت در طرح تامین مسکن کارکنان دانشگاه استفاده کنند.

 100 پروژه در سطح کشور با پرونده باز داریم

در زمان شما چند پروژه عمرانی به اتمام رسید و چه اقدامات دیگری درخصوص پروژه‌های عمرانی انجام شد؟

از 20 آبان‌ماه 1400 حدود 60 پروژه عمرانی که سال‌ها پرونده آنها بلاتکلیف بود، با پیمانکار تعیین‌تکلیف شد. درحال‌حاضر نیز 100 پروژه در سطح کشور با پرونده باز داریم که از این تعداد حدود 48 پروژه حقوقی شده و از اختیار حوزه عمران خارج شده است، اما تلاش می‌کنیم مابقی آنها در بستر زمان و بدون ورود به محاکم قضایی انجام شود. همچنین درحال‌حاضر دانشگاه یک‌سری ساختمان‌های بلااستفاده و یک‌سری ساختمان‌هایی به‌صورت نیمه‌تمام در اختیار دارد که استفاده بهینه از آنها می‌تواند سرمنشأ تحولات قابل‌ملاحظه‌ای در دانشگاه شود. به همین منظور یک برنامه زمانی برای تبدیل به احسن این ساختمان‌ها و استفاده بهینه از آنها با کمک خود واحدها تعریف شده است.

 مجموعه‌ای بی‌نظیر نقشه معماری از 500 هزار مترمربع نقشه در اختیار دانشگاه است

آیا از نظرات واحدها نیز برای تغییر کاربری ساختمان‌ها استفاده می‌شود؟

بله. علت استفاده از نظرات واحدها در استفاده بهینه از ساختمان‌های مذکور این است که نمی‌توان یک نسخه مشخص و واحد برای تمام ساختمان‌ها درنظر گرفت و هرکدام تابع شرایط خاص محلی و اقلیمی خود هستند. به همین دلیل پیشنهادها از خود استان‌ها و پس از تصویب در هیات‌امنای استانی اخذ شد و بعد از بررسی و مطالعه در این مرکز به‌صورت تخصصی، درصورت تایید، جهت تصویب نهایی و عملیاتی شدن برای کمیسیون معاملات سازمان ارسال می‌شود.
 همچنین اقدام بسیار مهمی که در زمان مدیریت بنده انجام گرفت، یک بازنگری کلی در امور عمرانی دانشگاه از جنبه‌های گوناگون و براساس تجربیات فراوان حاصل‌شده از 40سال فعالیت عمرانی در دانشگاه است. در این راستا و براساس بازدید میدانی از پروژه‌های عمرانی و بازخورد دریافت‌شده از استفاده‌کنندگان از ساختمان‌ها (به‌خصوص ساختمان‌های آموزشی و خوابگاه‌ها که مستقیم مورد استفاده دانشجویان عزیز قرار می‌گیرد) یک بازنگری کلی در نقشه‌های ساختمان‌های دانشگاه انجام گرفت و بسیاری از ایرادات آنها براساس بازخوردها رفع شد و درحال‌حاضر مجموعه بی‌نظیر نقشه معماری و مهندسی از کاربری‌های مختلف آموزشی، اداری، پژوهشی، رفاهی و... بالغ‌بر 500 هزار مترمربع نقشه به‌روزشده در اختیار دانشگاه است که سرمایه‌ای جالب‌توجه برای دانشگاه و حتی آموزش عالی کشور محسوب می‌شود و به‌جرأت می‌توان ادعا کرد هیچ دفتر فنی در کشور چنین بانک نقشه قدرتمندی در اختیار ندارد.  از طرف دیگر تجربه برگزاری هزاران مناقصه و انعقاد قرارداد ساختمانی و ارزیابی نتیجه حاصل و همچنین آسیب‌شناسی آنها با رویکرد آکادمیک، منجر به پیدایش دانش عظیم مدیریتی در حوزه پروژه‌های عمرانی شده است که نتیجه آن در قالب بخشنامه‌های اصلاحی به واحدهای دانشگاه ابلاغ شده و استفاده از آن می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطح کشور ازجمله طرح تامین مسکن کارمندان و کارکنان دانشگاه شود. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی با بهره‌گیری از تجربیات ارزنده خود در زمینه مسائل عمرانی درحال‌حاضر حرف‌های مهمی در زمینه نگهداری و تعمیر ساختمان‌ها، بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های نوین دارد که نتایج آنها فراتر از دانشگاه، می‌تواند برای کل صنعت ساختمان کشور مثمرثمر باشد.

 راه‌اندازی اولیه تله‌کابین امسال انجام می‌شود

بحث تله‌کابین واحد علوم‌وتحقیقات به کجا رسید؟

سامانه حمل‌ونقل کابلی واحد علوم‌وتحقیقات یا همان تله‌کابین معروف، پروژه‌ای است که عملیات اجرایی آن از مدت‌ها پیش آغاز شده است؛ تمام ابنیه احداث و کل تجهیزات وارد و نصب شده، و تنها بخش اندکی از کارها که شامل راه‌اندازی و تست سامانه بوده، باقی مانده است. دلایل مختلفی جهت توجیه این تاخیر تاکنون توسط پیمانکار پروژه (شرکت تام ایران‌خودرو) مطرح شده؛ اما در هرحال این پروژه که هزینه عظیمی تاکنون جهت آن صرف شده باید به اتمام برسد و هیچ توجیهی جهت عدم تکمیل آن از نظر بنده قابل‌قبول نیست. درواقع اتمام این پروژه یکی از مهم‌ترین اهداف بنده در مرکز عمران بوده و جلسات بسیار متعددی در همین راستا با پیمانکار برگزار شد و تک‌تک موانع موجود بررسی و برای مرتفع کردن آنها راهکار ارائه شد.
 درنهایت و در آخرین جلسه مقرر شد که راه‌اندازی تله‌کابین به یک پیمانکار معتبر بین‌المللی واگذار شود که به همین منظور با یک شرکت معتبر روسی توافق حاصل شد و پیش‌نویس قرارداد آن اخیرا تنظیم شده است. امیدواریم در سال جاری راه‌اندازی اولیه تله‌کابین انجام شود و پس از انجام تست‌های سرد و اطمینان از ضوابط ایمنی، شاهد بهره‌برداری از تنها تله‌کابین دنیا در یک محیط دانشگاهی باشیم و از این طریق خدمت دیگری توسط دانشگاه آزاد اسلامی به شهر تهران ارائه شود.

 عملیات اجرای توسعه خط هفت مترو پاییز از واحد علوم‌وتحقیقات آغاز می‌شود

امتداد خط هفت متروی تهران تا ایستگاه واحد علوم‌وتحقیقات تهران برای بهبود وضعیت ترافیکی محدوده میدان دانشگاه و بلوار شهدای حصارک در سالیان گذشته در دستورکار قرار گرفته بود. این پروژه به کجا انجامید؟

با توجه به اینکه امتداد خط هفت متروی تهران تا ایستگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات تهران به‌منظور بهبود وضعیت ترافیکی محدوده میدان دانشگاه و بلوار شهدای حصارک در سالیان گذشته در دستورکار روسای سابق مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه قرار داشت ولی تاکنون این امر محقق نشده است.  برای حل این مشکل و اجرایی کردن کار، جلسات بسیار متعددی با مجری خط هفت متروی شهر تهران و گروه مشاور امتداد خط هفت متروی تهران تا ایستگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات تهران برگزار شد و مشکلات عدم تحقق وعده‌های قبلی شرکت پیمانکار توسعه خط هفت متروی شهر تهران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. 

 ایستگاه واحد علوم‌وتحقیقات  ۳ساله ساخته می‌شود

در آخرین صورت‌جلسه امضاشده مابین مدیران و رئیس وقت مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه و نمایندگان مجری خط هفت متروی تهران مقرر شده بود پس از تحویل زمین جهت احداث کارگاه، احداث ایستگاه دانشگاه در اراضی پارکینگ روباز دانشجویی واحد علوم‌وتحقیقات عملیات اجرای توسعه خط مذکور حداکثر تا سه سال پس از تاریخ امضای صورت‌جلسه فوق‌الذکر اتمام یافته و ایستگاه دانشگاه به بهره‌برداری برسد.  اما در جلسه حضوری مدیرعامل شرکت پیمانکار توسعه خط هفت متروی شهر تهران اظهار کردند توقف کار به‌دلیل نیاز به انجام برخی مطالعات و کارهای زیربنایی بوده است. 
طبق اظهار مدیرعامل محترم شرکت پیمانکار پروژه، مشکلات و موانع موجود با سازمان مذکور حداکثر تا پایان تابستان برطرف خواهد شد و با شروع تجهیز کارگاه پروژه در تاریخ مذکور، عملیات اجرای توسعه خط هفت مترو از پاییز امسال از محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات تهران آغاز شده و پس از سه سال از شروع کار اجرایی (درصورت تامین منابع مالی موردنیاز) به اتمام خواهد رسید و ایستگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات تهران به بهره‌برداری می‌رسد.