تاریخ : Thu 18 Aug 2022 - 02:48
کد خبر : 73746
سرویس خبری : دانشگاه

رویکرد دانشگاه حرکت به‌سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای دانش‌بنیان است

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد:

رویکرد دانشگاه حرکت به‌سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای دانش‌بنیان است

دانشگاه باید با آموزش مهارت‌های تخصصی دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده کند. صنعت نیاز به نیروی ماهر دارد و تربیت نیروی کار یکی از اهداف دانشگاه آزاد است.

 رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد گفت: «رویکرد دانشگاه آزاد حرکت به‌سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای دانش‌بنیان و حمایت از هسته‌های فناور و واحدهای پژوهشی است.» هفدهمین جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد استان سمنان با حضور معصومه طباطبایی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد سمنان برگزار شد. طباطبایی در این جلسه رشد بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی موسسات آموزش عالی را یکی از چالش‌های عمده فراروی آموزش عالی کشور برشمرد و گفت: «۵۰ واحد آموزش عالی در استان سمنان فعال است و سهم دانشگاه آزاد در آموزش عالی کشور ۳۰ تا ۳۵درصد است که در استان‌هایی چون یزد و سمنان سهم جذب دانشجو از میانگین کشوری کمتر است و دلیل این امر نیز رشد فزاینده مراکز آموزش عالی و کمبود جمعیت در این استان‌هاست.» وی با بیان اینکه فضاهای آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر از امکانات سایر مراکز آموزش عالی است، هرم هیات‌علمی در واحد سمنان را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: «برای پیشبرد اهداف دانشگاه باید ارتقای کیفیت خدمات آموزشی موردتوجه قرار گیرد و این امری است که دانشگاه نسبت به آن اهتمام دارد.» طباطبایی با اشاره به رویکرد دانشگاه آزاد در بحث حمایت از هسته‌های فناور، واحدهای پژوهشی و... اظهار کرد: «خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد توجه و توسعه فعالیت در مراکز رشد و شرکت‌‌های فناور بوده‌ایم که بخشی از این قابلیت‌ها در جریان رویداد عصر امید به نمایش درآمد.» وی بر ضرورت تقویت تعامل صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود: «هیات‌علمی باید با تکیه بر علم خود مشکل صنعت را حل کند و صنایع هم باید در کنار دانشگاه باشند.» طباطبایی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی حرکت به‌سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای دانش‌بنیان است، گفت: «درحال‌حاضر شرایط خوبی مهیاست و تسهیلاتی درنظر گرفته شده که زمینه حمایت از دانشجویان را فراهم می‌کند.» رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد با بیان اینکه باید نوع پذیرش دانشجو را تغییر داد، خاطرنشان کرد: «دانشجو دانشگاهی را انتخاب می‌کند که مهارتی را به او بیاموزد و از ایده‌هایش حمایت کند.» وی با بیان اینکه مشکل فعلی جامعه و جوانان مساله اشتغال است، تاکید کرد: «دانشگاه باید با آموزش مهارت‌های تخصصی دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده کند. صنعت نیاز به نیروی ماهر دارد و تربیت نیروی کار یکی از اهداف دانشگاه آزاد است. ازاین‌رو با توجه به طرح آمایش، نیاز هر استان در بخش صنعت بررسی و روی رشته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری می‌شود.» طباطبایی خاطرنشان کرد: «تاثیرگذاری و تعلیم و تربیت اجتماعی از دیگر اهداف دانشگاه آزاد است و تیم هدفمند دانشگاه باید به این مساله اهتمام داشته باشند که تربیت اجتماعی و اسلامی باید از درون دانشگاه شکل بگیرد.» شایان ذکر است، در هفدهمین جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد استان سمنان بودجه سال مالی ۱۴۰1-۱۴۰2 تصویب شد. همچنین اعضای کمیسیون دائمی هیات‌امنای دانشگاه آزاد استان سمنان معرفی و نمودار سازمانی پیشنهادی این استان مصوب شد. بررسی و ارزیابی مستندات با تعیین محل هزینه‌کرد طبق سیاست‌های کلان بودجه‌ای پیرامون تبدیل به احسن اموال، دارایی‌ها، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و نیز افزایش توان نقدینگی از محل دارایی‌های راکد واحدها و مراکز آموزشی استان سمنان از دیگر موضوعات این جلسه بود که در دستورکار قرار گرفت.

 فعالیت بیش از 4 هزار رشته مهارت‌آموزی در دانشگاه آزاد
طباطبایی همچنین در حاشیه برگزاری هفدهمین جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت توسعه طرح مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد که در توسعه اشتغال کشور نقش تعیین‌کننده دارد، گفت: «دانشگاه آزاد در این راستا طرح جدیدی را پیگیری و ترویج می‌کند تا زمینه گسترش اشتغال متقاضیان کار، بیشتر از گذشته فراهم شود.»
وی افزود: «یکی از مشکلات حوزه صنعت، وجود فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت است که برای حل این معضل تعداد زیادی رشته‌های کاردانی و کارشناسی به واحدهای مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی و سرفصل‌های جدیدی تعیین شده که برمبنای آن آموزش‌ها به داوطلبان به‌صورت عملی و کارگاهی ارائه می‌شود.»
طباطبایی از فعالیت بیش از ۴ هزار رشته مهارت‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و افزود: «در بحث مدیریت هزینه دانشجویان نیز اقداماتی صورت گرفته تا دانشجویان دغدغه کمتری در بحث پرداخت شهریه‌ها داشته باشند.»

۲۹ مرداد؛ آغاز ثبت‌نام نقل‌وانتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد
 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از ثبت‌نام نقل‌وانتقال و میهمانی نیمسال اول سال تحصیلی۱۴02-۱۴01 این دانشگاه از ۲۹ مردادماه خبر داد.
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد زمان ثبت نام نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴02-۱۴01 اعلام کرد. وی با بیان اینکه از تاریخ 1401/05/29 سایت نقل‌وانتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی (منادا) باز می‌شود، گفت: «ثبت‌نام از 29 مردادماه به مدت دوهفته تا 1401/06/12ادامه خواهد داشت و مدت مذکور قابل تمدید نخواهد بود.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه منادا به نشانی www.monada.iau.ir مراجعه کنند.»  
وی در پایان تاکید کرد: «با توجه به اینکه تمامی مراحل فرآیند رسیدگی به درخواست‌های نقل‌وانتقال و میهمانی از طریق سامانه منادا قابل پیگیری است، متقاضیان از مراجعه حضوری به سازمان مرکزی خودداری کنند.»

مهلت ثبت‌نام متقاضیان انتقال از خارج کشور تا اول شهریورماه ادامه دارد
مهلت ثبت‌نام متقاضیان انتقال از خارج کشور به دانشگاه آزاد اسلامی، اول شهریورماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد. ثبت‌نام از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که از تاریخ اول مردادماه در سامانه www.azmoon.org آغاز شده است در تاریخ اول شهریورماه ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد. متقاضیانی که مجوز مربوط را از مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کرده‌ و تاکنون موفق به ثبت‌نام در سامانه نشده‌اند، لازم است در فرصت باقی‌مانده نسبت به ثبت‌نام در سامانه مربوط اقدام کنند.

اخذ امریه سربازی از طریق تحصیل و اشتغال در دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد واحد پردیس با بیان اینکه رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تدریس می‌شود، گفت: «دانشجویان پسر از طریق تحصیل در دانشگاه می‌توانند به اخذ امریه سربازی پرداخته و امکان ایجاد کسب‌وکار در فضای بین‌المللی فراهم شده است.» حامد افشاری در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: «دانشگاه آزاد واحد پردیس برای جذب دانشجو در رشته‌های موردنیاز نوآوری ایجاد کرده و ماموریت ما تربیت نیروی انسانی موردنیاز اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور است. ناحیه نوآوری پردیس از چهار فاز تشکیل شده که در فاز یک و دو، ۶هزار نیروی انسانی فعالیت کرده و در فاز سه و چهار بیش از ۱۴ هزار نیروی انسانی تا پنج سال آینده جذب شرکت‌های عمرانی می‌شوند.»

 ایجاد زمینه فعالیت‌های بین‌المللی با تحصیل در دانشگاه
 به گفته وی دانشجویان به‌عنوان کارآموز و دستیار در شرکت‌های فناور به کسب مهارت‌های لازم پرداخته و از دیگر مزیت‌ها ایجاد خودباوری بین دانشجویان است. همچنین در کنار تحصیل در رشته تحصیلی تخصصی دروس کسب‌وکار ارائه شده تا مدرک جدا در حوزه کسب‌وکار به کارآموزان تعلق بگیرد. همچنین دانشجویان با ایجاد آکادمی می‌توانند یکی از زبان‌های زنده دنیا را بیاموزند تا زمینه برای ایجاد ارتباطات بین‌الملل تقویت شود.
رئیس دانشگاه آزاد واحد پردیس با بیان اینکه برای دانشجویان پسر با حضور در شرکت‌ها امریه سربازی اخذ می‌شود، گفت: «دیگر امکانات رفاهی برای خرید از فروشگاه‌های رفاه، کسب بلیت از آژانس‌های هوایی و ریلی هم برای دانشجویان ایجاد شده است. همچنین برای بانوان فضایی با عنوان «پاتوق حال خوب» با هدف مطالعه، استراحت و خوابگاه ایجاد شده تا دانشجویان به سهولت بتوانند در واحد علمی‌وفناوری پردیس به تحصیل بپردازند.»

هدف تربیت نیروهای متخصص است
افشاری با بیان اینکه ساکنان شرق تهران و پردیس می‌توانند از تخفیف ثبت‌نام برای تحصیل استفاده کنند، گفت: «تفاهمنامه با پارک علمی‌وفناوری منعقد شده و دانشجویان می‌توانند به سهولت وارد پارک شده و مدرسان علاوه‌بر هیات‌‌های علمی از نیروهای متخصص شرکت‌ها دعوت کرده تا بتوانند به فعالیت پرداخته و هدف تربیت دانشجویان متخصص است. برای مثال در رشته‌های علوم انسانی همچون حقوق، فناور، حسابداری و... موردنیاز شرکت‌های دانش‌بنیان نیرو تربیت می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد پردیس ادامه داد: «البته افراد علاقه‌مند به فعالیت می‌توانند از امکانات و اشتغال موجود بهره‌مند شوند. برای مثال در ترم آینده برای دانشجویان زمینه تقویت زبان انگلیسی در حد عالی فراهم شده است. برای دانشجویان سازوکارها و آموزش مهارت در راستای ایجاد کسب‌وکار و ایجاد خودباوری، کارآفرینی و قرارگیری در فضای کسب‌وکار همچون موتور محرک فعالیت محسوب می‌شود.»

 رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه آزاد واحد پردیس تدریس می‌شود
رئیس دانشگاه آزاد واحد پردیس درباره کم‌وکیف اخذ دانشجو در این واحد دانشگاهی افزود: «دانشجو از طریق بدون آزمون و باآزمون می‌تواند در این واحد دانشگاهی به تحصیل بپردازد. از سوی دیگر به‌دنبال افزایش رشته‌های تحصیلی هستیم. برای مثال رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه آزاد واحد تهران‌غرب تدریس می‌شود و زمینه آموزش این رشته تحصیلی در واحد پردیس هم ایجاد شده است. در واحد پردیس ۴۵ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی به شکل بدون آزمون و باآزمون به دانشجویان فراهم شده است.»

قرارگاه جهادی واحد زابل نیروی کار صنعت را تامین می‌کند
رئیس دانشگاه آزاد سیستان‌وبلوچستان گفت: «شیوه‌نامه ابداعی «کار-تحصیل» را طراحی کردیم و به سازمان مرکزی پیشنهاد دادیم تا بتوانیم با توجه به سطح بالای محرومیت ناشی از خشکسالی در استان و کاهش توان مالی مردم برای پرداخت شهریه‌های دانشجویی، ثبت‌نام در دانشگاه و دریافت خدمات دانشجویی و رفاهی را برای داوطلبان بی‌بضاعت رایگان کنیم.»
مسعود اکبری‌زاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار کرد: «دانشگاه آزاد سیستان‌وبلوچستان از سال 1397 با راه‌اندازی 25 پردیس دانشگاهی در شهرهای محروم استان، آموزش عالی را از واحدهای مادر به این مناطق برده و امکان استفاده از آن را برای 13هزار دانشجوی غیربرخوردار از تحصیل که اغلب این جمعیت‌ را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، فراهم کرده است. همین موضوع سبب شده دانشگاه آزاد سیستان‌وبلوچستان از واحدهای پیشرو در جذب دانشجو باشد.» او ادامه داد: «امسال بیش از 100 رشته جدید مهارتی در دوره‌های کاردانی پیوسته و ناپیوسته به مجموع واحدهای دانشگاه آزاد در سیستان‌وبلوچستان افزوده شده که سهم واحد زاهدان در این میان 60 عنوان رشته است. توزیع رشته در واحدهای گوناگون را متناسب با نیاز هر شهر مدیریت می‌کنیم و اگر امکان ایجاد رشته‌ای در یک واحد نباشد، رشته موردنظر را به‌صورت محل برگزاری کلاس به آن واحد می‌دهیم.»
اکبری‌زاده در توضیح طرح «کار-تحصیل» گفت: «در این طرح داوطلبان تعهد می‌دهند که در ازای تحصیل و دریافت خدمات رایگان در دانشگاه آزاد، ساعاتی را در هفته مطابق با نیاز موجود در بخش‌های مختلف دانشگاه، به فعالیت در اماکنی همچون کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مزارع تحقیقاتی، گلخانه‌ها و... اختصاص دهند. «کار-تحصیل» علاوه‌بر اینکه نوعی حمایت مالی از دانشجو به شمار می‌رود، زمینه‌ مناسبی برای مهارت‌آموزی و اتصال تحصیل به اشتغال را ایجاد می‌کند.» به عقیده وی، «کار-تحصیل» از طرفی به دانشگاه در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای از طریق توانمندسازی دانشجویان کمک می‌کند. چنانچه فعالیت دانشجو در این طرح، منجر به سودآوری به مقداری بیشتر از هزینه تحصیلی سالانه‌اش شود، متناسب با همان مقدار، کمک‌هزینه تحصیلی هم دریافت خواهد کرد. عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: «همچنین تلاش کرده‌ایم در تعامل با صنایع و اصناف مختلف استان، علاوه‌بر همکاری‌های آموزشی، نیاز به نیروی دانش‌آموخته و ماهر را از میان دانشجویان دانشگاه آزاد تامین کنیم. تاسیس مدرسه عالی مهارتی پتروشیمی و آموزش نیروهای بومی در مجتمع پتروشیمی چابهار و همچنین معرفی دانشجویانی از دانشگاه آزاد برای مهارت‌آموزی، بورسیه تحصیلی و استخدام پس از تحصیل حسب نیاز آنها، ازجمله این همکاری‌هاست.» مسعود اکبری‌زاده افزود: «سه مدرسه مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان وجود دارد که امیدواریم دو مدرسه دیگر نیز به‌زودی به آنها اضافه شود. یکی از آنها، مدرسه عالی مهارتی شیلات و صیادی است که متناسب با ظرفیت‌ بنادر و دریا طراحی کردیم و در مرحله تصویب قرار دارد. مدارس عالی نساجی و پوست و چرم نیز از دیگر مدارس مدنظر ما در استان هستند.» او با اشاره به تاسیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد در سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد براساس نیازی که منطقه سیستان برای آموزش برخی مهارت‌ها اعلام کرد، اقدام به تاسیس یک قرارگاه جهادی کرد که با حضور مسئولان استان و همچنین معاونان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در شهر زابل افتتاح شد. تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه پوست، چرم و صنایع وابسته با پشتیبانی مالی و تجهیزاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهریورماه سال جاری توسط دانشگاه آزاد اسلامی در این قرارگاه آغاز می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد استان سیستان‌وبلوچستان در پایان تاکید کرد: «تخفیف 50درصدی دانشگاه آزاد ویژه دانشجویان مناطق محروم و همچنین تخفیف‌های گوناگون دیگر در کنار اجرای طرح‌های مهارتی و کارآفرینی سبب شده جذب دانشجو از قشرهای مختلف جامعه استان به‌خصوص افرادی که توان تحصیل نداشتند، به‌شدت افزایش پیدا کند.»