تاریخ : Thu 18 Aug 2022 - 02:15
کد خبر : 73736
سرویس خبری : سیاست

نباید برای حل مشکلات معیشتی روی مذاکرات حساب کرد

فریدون عباسی‌دوانی، عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نباید برای حل مشکلات معیشتی روی مذاکرات حساب کرد

بهتر است مردم برای حل مشکلات معیشتی خیلی روی این مسائل حساب نکنند.

در گفت‌وگویی که با فریدون عباسی، نماینده مجلس یازدهم و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی داشته‌ایم، نظر مجلس درمورد عملکرد تیم مذاکره‌کننده را جویا شده‌ایم. عباسی در این‌باره اطلاعات خود را غیرکافی دانسته و توجیه خود درمورد نداشتن اطلاعات را این‌گونه توضیح می‌دهد: «به‌عنوان کسی که در این موضوع سابقه دارد و هم مسائل فنی و سابقه تاریخی را می‌داند و هم گاهی در مذاکرات سیاسی بوده‌ام الان اطلاعات کافی ندارم. اگر قرار باشد من در جریان باشم باید نوشته و متنی داده شود.» نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار برگزاری جلسه را برای توجیه نمایندگان کافی ندانسته و می‌گوید: «جلسه برگزار می‌شود، ولی در دورانی که دیپلمات‌هایمان درحال مذاکره هستند این‌‌گونه نیست که به‌تدریج متوجه بشویم طرف مقابل چه خواسته‌هایی دارد و ما چه جوابی می‌دهیم و چگونه به هم نزدیک می‌شویم یا اگر مدعی هستیم نظرات به هم نزدیک شده، چگونه به این ارزیابی رسیده‌ایم. داده‌ها و ستاده‌های ما چه بوده است. معیار درستی نداریم که نشان دهد توانسته‌ایم در مذاکرات چانه‌زنی کرده و طرف مقابل را مغلوب کنیم.»
عباسی در ادامه با رویکردی منتقدانه نسبت به مشارکت ندادن نظر نمایندگان در روند مذاکرات وزارت خارجه و شورای‌عالی امنیت ملی را تصمیم‌گیر اصلی برجام دانست و گفت: «اطلاع ندارم که در روند مذاکرات از برخی نماینده‌های مجلس هم استفاده شده و نظری گرفته شده باشد. من نشنیدم که مجلس هم بتواند تاثیرگذار باشد، بیشتر خود وزارت خارجه و شورای‌عالی امنیت ملی در این زمینه تصمیم‌گیر هستند و امیدواریم تصمیمی متناسب با سیاست‌های کلی نظام اخذ شود و بتوانیم نتیجه‌ای بگیریم.»
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ادعای پیشرفت 98درصدی در مذاکرات را جالب ندانسته و می‌گوید: «در بعضی موارد گفته می‌شود که ۹۸درصد پیشرفت داشته‌ایم ولی مسائل اصلی باقی مانده است. این جمله اصلا جمله جالبی نیست وقتی صحبت از ۹۸درصد می‌کنیم و می‌گوییم مسائل عمده باقی ‌مانده، معلوم است که آن دو درصد اتفاقا وزنش زیادتر است و برای همین مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد.»
عباسی در پایان خنثی کردن تحریم‌ها عامل پیروزی عنوان کرد و گفت: «بهتر است مردم برای حل مشکلات معیشتی خیلی روی این مسائل حساب نکنند و بیشتر برویم به‌سمتی که بتوانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم و اگر این امر محق شود، پیروز شده‌ایم و در درازمدت می‌توانیم یک جامعه بهتر از نظر اقتصادی داشته باشیم.»

در این رابطه بیشتر بخوانید:

از خطوط قرمز عبور نشده، توپ در زمین آمریکاست (لینک)

نمایندگان مجلس به تیم مذاکره‌کننده ایران اعتماد کامل دارند (لینک)

تیم مذاکره‌کننده به قانون اقدام راهبردی مجلس پایبند است (لینک)

در مسیر دستیابی به توافق قرار داریم (لینک)

مجلس و دولت هر دو بر لحاظ شدن قانون اقدام راهبردی تاکید دارند (لینک)

ایران هیچ‌گاه باب مذاکره را نبسته است (لینک)