تاریخ : Thu 18 Aug 2022 - 01:13
کد خبر : 73726
سرویس خبری : ورزش

ساپینتو در انتخاب پست سلمانی و چشمی اشتباه کرد

یوسفی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: شرایط ملوان بهتر شده، استقلال در انزلی کار سختی دارد

ساپینتو در انتخاب پست سلمانی و چشمی اشتباه کرد

مربی استقلال یک مقدار در انتخاب بازیکن برای پست‌های مختلف دچار اشتباهاتی شد.

شاید یزدانی و مردامند مشمول شدند تا استقلال قهرمان نشود! / رفتار هیجانی ساپینتو می‌تواند روی روند تیم تاثیر منفی بگذارد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال درحالی امشب از هفته دوم لیگ برتر به‌مصاف ملوان می‌رود که با توجه به شکست خانگی در هفته اول مقابل سپاهان، هر نتیجه‌ای به‌جز کسب 3 امتیاز برای آبی‌پوشان می‌تواند این تیم را وارد بحران کند و به‌نوعی برای این تیم خطرناک محسوب شود، خصوصا اینکه این بار تقریبا همه نفرات ساپینتو هم در اختیارش هستند و هواداران این تیم امید زیادی دارند که شاهد اولین 3 امتیاز فصل باشند. البته پیشکسوت هر دو تیم استقلال و ملوان معتقد است که انزلی‌چی‌ها در خانه حریف قدری برای آبی‌های پایتخت محسوب می‌شوند و این‌طور نیست که استقلال بتواند به‌راحتی بر تیم تازه صعود کرده ملوان غلبه کند و با دست پر به تهران برگردد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محسن یوسفی را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به شکست استقلال در دیدار نخست مقابل سپاهان می‌توان این‌طور استنباط کرد که این تیم تا حدود زیادی ناامیدکننده ظاهر شده است؟
بعد از یک‌فصل که استقلال با آن شرایط خوب و رکوردشکنی‌های متعدد قهرمان شد و با یک شرایط ویژه موفق شد بعد از سال‌ها به این عنوان برسد، توقع این بود که این تیم بتواند در فصل جدید همان روند موفق فصل گذشته را ادامه دهد و اگر قرار بود این تیم ببازد، مثلا این اتفاق درطول فصل برای این تیم رقم می‌خورد. اینکه در بازی اول آن‌هم جلوی یک رقیب همیشگی، استقلال نتیجه و بازی را از دست بدهد یک‌مقدار برای این تیم دشوار و هضم آن برای هوادارانش بسیار سخت بود و ان‌شاءالله که بتواند در بازی‌های بعدی این شکست را جبران کند.

بازی ملوان مقابل پیکان را که منجر به شکست این تیم شد هم دیدی؟
بازی را ندیدم و فقط از نتیجه آن که به پیکان باخت مطلع شدم. در هر صورت ملوانی‌ها در سال‌های قبل که در لیگ برتر بودند معمولا بازی‌های خارج از خانه خود را با مساوی یا باخت پشت‌سر می‌گذاشتند و به‌ندرت اتفاق می‌افتاد که این تیم میهمان باشد و حریفش را شکست دهد. همیشه توقع از ملوان این‌طور است که این تیم برای بازی‌های بیرون از خانه برای مساوی و نباختن تلاش می‌کند اما استقلال داستان متفاوتی دارد.

بازی عصر امروز را چطور می‌بینید؟ با توجه به اینکه ملوان تازه از لیگ دسته اول صعود کرده است، می‌توانیم یک بازی ساده را برای استقلال تصور کنیم؟
قطعا این‌طور نیست چون در لیگ برتر دیگر بازی راحتی وجود ندارد، ضمن اینکه ملوانی‌ها هم با توجه به امکانات و زیرساخت‌هایی که برای این تیم به وجود آمد که باعث شد از لیگ دسته‌اول به‌راحتی به لیگ برتر صعود کند امسال هم لقمه گلوگیری برای مدعیان محسوب می‌شوند. همیشه در گذشته هم بازی جلوی ملوانی‌ها در انزلی سخت بوده و الان هم با توجه به شرایطی که این تیم از لحاظ مالی، امکاناتی و سخت‌افزای پیدا کرده است و شرایط برای این تیم بهتر شده، قطعا بازی با این تیم دشوارتر شده و باعث می‌شود استقلال هم روز آسانی را در انزلی سپری نکرده و قطعا بازی سختی را پیش‌رو خواهد داشت.

در بازی اول که در آزادی بدون تماشاگر برگزار شد، سرمربی سپاهان گفت تیمش خوش‌شانسی آورده است. حالا می‌توان گفت که ملوان در بازی با استقلال دچار بدشانسی شده و این خوش‌شانسی نصیب آبی‌پوشان شده است.
صددرصد در بازی‌های خانگی هوادار برای تیم میزبان و در راه موفقیت این تیم تاثیرگذار است، اما اینکه شرایط بازی‌ها به‌گونه‌ای باشد که اگر ملوان باخت بگوییم چون تماشاگر نبود این‌طور شد یا استقلال در آزادی شکست خورد و خوب بازی نکرد چون هوادارانش نبودند اینها دیگر بهانه‌هایی هستند که برخی تیم‌ها برای عدم نتیجه‌گیری مطرح می‌کنند، اما در هر صورت حضور تماشاگر در ورزشگاه در جذابیت بازی و جذابیت‌های تلویزیونی بیشتر موثر است اما اینکه بگوییم روی روند خود بازی تاثیر می‌گذارد اصلا این‌طور نیست، یعنی این موضوع در روند کیفی و نتیجه‌گیری تیم‌ها ارتباط مستقیمی ندارد و اصلا این مسائل به هم ربطی ندارد که یک تیم نتیجه نگیرد بگوید به‌خاطر عدم حضور تماشاگران این اتفاق افتاده است. تماشاگر برای زیبایی بصری بازی است و بدون تماشاگر فقط حس و حال و هیجان از بین می‌رود در غیر این صورت هر تیمی باید کیفیت خود را بدون تماشاگر هم نشان دهد و این دو موضوع به هم ربطی ندارد. مگر یادتان رفته است که حدود دوسال به‌خاطر شرایط کرونا، همه بازی‌های لیگ بدون حضور هواداران در ورزشگاه‌ها برگزار می‌شد، حالا هم شرایط به همان شکل است و نباید خیلی به این موضوع پرداخت.

اما در هر صورت بعد از بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها در فصل گذشته، این توقع می‌رفت که این روند در فصل جدید هم ادامه پیدا کند.
درست است؛ اینکه بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شود عدم کارایی و دقت مسئولان امر و عدم برنامه‌ریزی درست سازمان لیگ است و هیچ ربطی به نتیجه‌گیری ندارد. این دوستان در این قضیه کم‌کاری می‌کنند، اما نتیجه چیز جدایی است که در زمین به دست می‌آید.

اینکه به هر دلیلی ازجمله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یا عدم زیرساخت درست برای بلیت‌فروشی، مردم از تماشای دیدارها از نزدیک محروم می‌شوند، این ظلم در حق هواداران نیست؟
صددرصد حرف‌تان درست است، چون بدون تماشاگر اصلا بازی مزه نمی‌دهد. حتی بینندگان تلویزیونی وقتی می‌بینند بازی بدون تماشاگر است اصلا بازی را نگاه نمی‌کنند و در آخر شاید پیگیر نتیجه باشند. اینها همه روی روند بازی‌ها و لیگ و بقیه مسائل تاثیرگذار است و همه اینها هم به عدم کارایی و برنامه‌ریزی درست مسئولان مرتبط در حوزه برگزاری بازی‌ها برمی‌گردد.

به بازی استقلال برگردیم. ساپینتو را در همین یک‌هفته چطور دیدید؟
اولا که خیلی زود است بخواهیم درباره این سرمربی قضاوت کنیم اما در هر صورت یک‌سری بازیکنان در هفته اول دراختیار این سرمربی نبودند و این بازیکنانی که امروز به استقلال اضافه شده‌اند و داریم اسم آنها را می‌شنویم، اگر جلوی سپاهان بازی می‌کردند قطعا استقلال روند بهتری را طی می‌کرد اما در هر صورت به‌نظرم ساپینتو از لحاظ مباحث رفتاری یک‌مقدار در برخی کارها زیاده‌روی می‌کند. بالاخره کسی که زیاد هیجان و تکاپو داشته باشد و خیلی در مسائل انگیزشی غوطه‌ور باشد در هر صورت تمرکز خود را برای تصمیم‌گیری بهتر یا تعویض‌های بهتر و نظارت مناسب بازی از دست می‌دهد. اما به‌نظرم باید یک‌مقدار بیشتر درباره قضاوت درخصوص این سرمربی صبر کنیم و ان‌شاءالله استقلال با بازیکنان جدیدی که به این تیم اضافه می‌شوند نتایج بهتری را در آینده کسب خواهد کرد. اما کسی که هیجانش زیاد است این امر روی تصمیم‌گیری وی آن‌هم کسی که نفر اول تیم است، خواه‌ناخواه تاثیر می‌گذارد. بالاخره وظیفه مربی دیدن دقیق بازی، بازی‌خوانی، تعویض‌های به‌موقع و گوشزد مسائل فنی است و ممکن است این رفتار روی مواردی که گفتم تاثیرگذار باشد و تداخل ایجاد کند.

از لحاظ فنی این مربی را چطور دیدید؟
سیستمی که استقلال در بازی با سپاهان ارائه داد یک سیستم مدرن و امروزی است. سیستم 3-4-3 سیستم مناسبی برای استقلال بود اما این مربی یک مقدار در انتخاب بازیکن برای پست‌های مختلف دچار اشتباهاتی شد به‌خصوص در سمت چپ که سلمانی و جلالی با هم بازی می‌کردند درصورتی که سلمانی در عقب زمین بیشتر کارایی دارد و او باید جای جلالی بازی می‌کرد. به‌نظر من یکی از این دو باید در پست پیستون سمت چپ بازی می‌کردند. اینکه جعفر سلمانی یک خط جلوتر رفت مشخص بود که این بازیکن کارایی لازم را در این پست ندارد و اگر به‌جای سلمانی یک بازیکن مانند بابایی یا یک نفر دیگر که وینگر تخصصی است از اول بازی می‌کرد، این تیم قطعا شرایط بهتری در این دیدار داشت و می‌توانست به کسب نتیجه لازم هم امیدوار باشد.

شما هم مانند مهدی پاشازاده یا پیروز قربانی عقیده دارید که پست پلی‌میکر در فوتبال حذف شده و استقلال به چنین بازیکنی در این پست نیاز ندارد یا نظر دیگری دارید؟
مثلا پلی‌میکری مانند مارادونا یا بعد از آن زیدان در ذهن‌مان باشد یا بازیکنی مانند مجتبی جباری در جمع داخلی‌ها بالاخره این دسته از بازیکنان در فوتبال دنیا هم یک مقدار کمرنگ‌تر شده‌اند. به هر صورت آن زمان سیستم فوتبالی 3-5-2 بود و مثلا یک نفر را پشت مهاجم قرار می‌دادند یا در سیستم 4-2-3-1 به همین ترتیب. اما الان نقش چنین بازیکنی یک مقدار کمرنگ‌تر شده ولی حذف نشده است. الان شرایط و سیستم‌ها به گونه هستند که پلی‌میکرها یک مقدار به‌سمت عقب زمین متمایل می‌شوند مثل جایی که نیک‌نفس یا مهدی‌پور بازی می‌کنند. این بازیکنان وظیفه دارند توپ پخش کنند یا بازی را بچرخانند و... الان سیستمی که استقلال بازی می‌کند اصلا پلی‌میکر ندارد، پس اینجا برای موفقیت باید روی انتخاب پست بازیکنان دقت کرد. به‌طور مثال همان‌طور که گفتم برای بازی اول باید ساپینتو روی پست جعفر سلمانی دقت بیشتری می‌کرد و به‌نظرم اینجا را اشتباه کرده‌اند. در هر صورت در این سیستم که استقلال بازی می‌کند اصلا پلی‌میکر نداشت، یعنی شکل بازی و نوع سیستم این تیم به‌گونه‌ای بود که چنین بازیکنی با چنین شرایطی در این تیم حضور نداشت. درواقع نقش پلی‌میکر را نیک‌نفس و مهدی‌پور ایفا می‌کردند. این موضوع هم‌ بستگی به انتخاب و سلیقه سرمربی دارد اما به‌نظر من استقلال با توجه به سیستمی که بازی می‌کند باید فکری به‌حال وینگرهایش بکند. درنهایت اینکه به گفته شما و کارشناسانی که اسم بردید، سیستمی که این تیم بازی می‌کند اصلا پلی‌میکر و هافبک خلاق در آن دیده نمی‌شود و این نقش را وینگرها یا هافبک‌های دفاعی برعهده می‌گیرند که بتوانند وظیفه توپ پخش‌کنی را هم داشته باشند.

با توجه به ترافیک در خط حمله و خط دفاعی، اسکواد استقلال برای فصل جدید را بالانس می‌بینید؟
درخصوص خط دفاعی ابتدا باید عنوان کنم که بازیکنی مانند روزبه چشمی که رزومه خوبی دارد و بازیکن ملی محسوب می‌شود در سیستم 3 دفاعه درحالی مدافع آخر بازی می‌کند که نمی‌تواند نقش دفاع آخر را به نحو احسن انجام بدهد. این بازیکن فقط در هافبک دفاعی می‌تواند جواب بدهد و این‌طور نیست که در هر پستی هر بازیکنی مناسب آن پست باشد. درست است که چشمی در این بازی کار خودش را انجام داد اما برای تیمی مثل استقلال کافی است یک بازیکن فقط 5 درصد عملکردش با تغییر پست نزولی شود. در این پست به‌طور مثال چشمی 5 درصد کیفیت تیم را کاهش داده و 5 درصد هم جعفر سلمانی با توجه به‌جایی که نباید بازی می‌کرد و بازی کرد این کیفیت را کاهش داد و این دو بازیکن روی هم 10 درصد کیفیت تیم را کاهش دادند. یک تیم اگر بخواهد در یک بازی بزرگ نتیجه نگیرد و حتی بازی را ببازد دیگر باید چه کار کند و چه اشتباهاتی کند که نتیجه را از دست بدهد. انتخاب بازیکن در جاهای مختلف از سر بی‌دقتی می‌تواند نتیجه بازی را به این شکل تغییر بدهد.

سیاوش یزدانی و حسین مرادمند درحالی به ملوان رفتند که اصلا برای این تیم بازی نکردند و حالا هم دوباره به استقلال برگشتند. این پروسه را چطور دیدید؟ این دو بازیکن در حالی کارت خود را گرفتند که مدت زمانی از سربازی آنها باقی مانده بود.
با این اوصاف شاید سال گذشته این کارها را کردند تا استقلال قهرمان نشود اما خدا را شکر با همه این اتفاقاتی که افتاد این تیم با یک شرایط خیلی خوب قهرمان شد. من نمی‌دانم این مباحثی که امروز موجب شد این دو بازیکن معاف شوند، آن زمان تایید شده بود یا خیر؛ شاید آن زمان می‌گفتند ما می‌توانیم فلان کار را انجام بدهیم تا کفالت بگیریم و این پاسخ را می‌گرفتند که فعلا این امر محقق نشده و باید تا آن روز به خدمت بروید. جزئیات این اتفاق را نمی‌دانم اما به هر دلیلی بود و با وجود همه مشکلاتی که برای استقلال ایجاد کردند این تیم قهرمان شد و خدا را شکر اتفاقات خوبی برای این تیم افتاد. این دو بازیکن هم امسال برگشتند و ان‌شاءالله بتوانند از هفته‌های آینده به تیم کمک کنند و این تیم با کمک این دو بازیکن بتواند نتایج خوبی را بگیرد.

یادمان می‌آید شما هم برای خدمت سربازی به مشکل برخوردید و مجبور شدید یک‌سال از استقلال جدا شوید.
من هم دقیقا مثل همین بچه‌ها بودم و درحالی‌که در استقلال روی فرم بودم مجبور شدم برای خدمت سربازی به صبا بروم اما در سال دوم به‌خاطر جانبازی و جبهه پدرم توانستم یک‌سال کسری خدمت بگیرم و دوباره به استقلال برگشتم و دقیقا همین سرنوشت این دو بازیکن استقلال را سال‌ها پیش من متحمل شده بودم.

شما هم در آن زمان سختی‌های دوران خدمت را متحمل شدید؟
من دوران آموزشی را رفتم و با عادل کلاه‌کج، محمد نوری و امیرحسین فشنگچی چهارتایی با هم بودیم. این درحالی است که تا قبل از ما بازیکنان فوتبال به آموزشی هم نمی‌رفتند اما از زمان ما این موضوع قانون شد و به هر جهت این دوران تمام شد و خاطرات خوبی از آن زمان برایمان باقی ماند.

به‌عنوان آخرین بحث درباره دیدار امشب، با توجه به این که با پیراهن هر دو تیم روبه‌روی تیم دیگر بازی کردی، خاطره‌ای از این دیدارها دارید؟
در آن بازی که سالارزاده خطای شدیدی را روی میداوودی مرتکب شد و باعث شد این بازیکن از دوران اوج آمادگی به‌یک‌باره خانه‌نشین شود، من در استقلال بودم و به‌خوبی این بازی را به یاد دارم. بازی‌های خوبی هم از ملوان جلوی استقلال به‌خاطر دارم مثل بازی که 4 بر 2 در انزلی استقلال را شکست دادیم دو تا تک‌به‌تک خوب را مهدی رحمتی شانسی از درون دروازه درآورد و قسمت نبود به استقلال گل بزنیم.