تاریخ : Thu 18 Aug 2022 - 01:37
کد خبر : 73719
سرویس خبری : اندیشه

توضیحات حجت‌الاسلام غلامی درباره یک مطلب

توضیحات حجت‌الاسلام غلامی درباره یک مطلب

هم پیشتازی تفکر صدرایی نسبت به سایر تفکرات فلسفی تا الان، و هم تاثیرپذیری جدی تفکر امام خمینی از رویکرد صدرایی بر شواهد و مستندات قابل‌توجهی تکیه دارد و اثبات آن دشوار نیست.

رضا غلامی، رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی:چندی پیش جناب آقای دکتر ابراهیم فیاض در برنامه تلویزیونی «سوره» شبکه چهارم سیما، مطالبی را درباره مرحوم ملاصدرا و مرحوم ابن‌عربی به زبان توهین مطرح کردند که موجب شد در چند استوری به این‌ مطالب صریحاً واکنش نشان دهم. (البته طرح این‌ مباحث از سوی دکتر فیاض تازگی نداشت.  امروز (دیروز) روزنامه وزین «فرهیختگان» به قلم جناب آقای اشکان مقدم مطالبی را در توجیه مباحث جناب آقای دکتر فیاض و نقد نگاه بنده و بسیاری دیگر از پژوهشگران فلسفه سیاسی منتشر کرده است که برایم خوشحال ‌کننده بود. اصولاً سخن عالمانه گفتن، قلم زدن و نقد اگر توام با ادب و سعه‌صدر باشد برایم مسرت بخش است، حتی اگر علیه من باشد. در عین حال، مطالب جناب آقای اشکان مقدم که احتمالا از حواریون دکتر فیاض می‌باشند را هم چندان مستدل و قوی نیافتم و طبعاً روی موضع علمی خودم در این سال‌ها استوارتر شدم. به عبارت دیگر، هم پیشتازی تفکر صدرایی نسبت به سایر تفکرات فلسفی تا الان، و هم تاثیرپذیری جدی تفکر امام خمینی از رویکرد صدرایی بر شواهد و مستندات قابل‌توجهی تکیه دارد و اثبات آن دشوار نیست.
چند ماه قبل، جناب آقای دکتر میرخلیلی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از بنده خواسته بودند سخنرانی‌ای را در ارتباط با نسبت اندیشه صدرایی و انقلاب اسلامی ارائه کنم که به دلیل تراکم برنامه ‌ها از ایشان تقاضا کردم به بعد موکول شود. امروز (دیروز) با دیدن این‌ مطلب به نظرم رسید با اینکه دوستان زیادی در این زمینه صحبت فرموده ‌اند و مطلب تا حد زیادی تکرار شده است، برنامه سخنرانی خود را قطعی نموده و عرایضم را برای علاقه مندان این عرصه فکری تشریح کنم. البته در گذشته در بحث کتبی با جناب آقای مهدی نصیری که منتشر هم شده به این بحث پرداخته‌ام ولی ان‌شاءالله آن‌را به ‌زودی تکمیل خواهم نمود. ضمناً از جناب آقای اشکان مقدم و روزنامه «فرهیختگان» نیز سپاسگزارم‌. با جناب دکتر فیاض هم هیچ خصومتی ندارم و دعاگویشان هستم.

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

آیا اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مبتنی بر الهیات صدراست؟(لینک)