تاریخ : Wed 17 Aug 2022 - 01:35
کد خبر : 73689
سرویس خبری : دانشگاه

توصیه‌های 10 استاد دانشگاه آزاد به داوطلبان کنکور

در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح شد

توصیه‌های 10 استاد دانشگاه آزاد به داوطلبان کنکور

دیگرمزایای دانشگاه آزاد تکثر رشته‌های تحصیلی در واحدهای مختلف این نهاد دانشگاهی است که شانس قبولی داوطلبان را بالا برده است.

یگانه عرب - راضیه فلاح، خبرنگار:فصل، فصل انتخاب‌رشته‌ است و تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب‌رشته در تکاپو برای انتخاب دانشگاهی هستند که بتوانند آینده تحصیلی خود را در آن رقم زده و موجب پیشرفت و شکوفایی‌شان شود؛ انتخابی که تصمیمات آتی و زندگی‌ داوطلبان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این میان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در تلاش هستند با معرفی و ارائه خدمات مختلفی به داوطلبان، آنها را در پی انتخاب دانشگاه مناسب جذب و در رسیدن به انتخاب درست کمک کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی هم امسال از طریق سابقه تحصیلی مسیر پذیرش و ورود به دانشگاه را برای تحصیل هموار کرده و علاقه‌مندان نیز تا جمعه 28 مرداد فرصت دارند درصورت تمایل به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در سامانه www.azmoon.org ثبت‌نام کنند.
اعضای هیات‌علمی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی بر این باور هستند که این دانشگاه به‌دلیل تعدد واحدهای دانشگاهی، گستره عظیم تعداد اعضای هیات‌علمی، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی به‌روز و موثر، انعطاف‌پذیری شرایط تحصیلی دانشجویان شاغل و... شرایطی را ایجاد کرده تا دانشجویان تحصیل باکیفیتی را پشت‌سر گذرانده و با سطح سواد بالایی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند.
 مشروح نظرات 10 نفر از اعضای هیات‌علمی و استادان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی را درخصوص انتخاب‌رشته معرفی ویژگی‌های برتر دانشگاه در ادامه می‌خوانید.

پراکندگی جغرافیایی واحدها دسترسی به علم را آسان کرد

صدیقه ببران، عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی:دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های منطقه خاورمیانه است. پراکندگی واحدهای دانشگاهی میزان دسترسی به علم را برای افراد متقاضی بسیار راحت کرده و امکان برخورداری از آموزش عالی را برای همه فراهم کرده است. این درحالی است که مسافت‌های طولانی دانشگاه‌های دولتی برای بسیاری از متقاضیان سختی‌های زیادی را به‌همراه دارد. اقدام به تاسیس واحدهای مختلف در شهرهای گوناگون کشور یک حرکت پیشرو ازسوی دانشگاه آزاد بود و به تاسی از آن دانشگاه‌های دیگری نیز با همین روش در کشور تاسیس شدند. بسیاری از اساتید مطرح کشور دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد هستند و در این حوزه نیز عملکرد خوبی داشته‌اند. از دیگر مزایای دانشگاه آزاد اسلامی تکثر رشته‌های تحصیلی در واحدهای مختلف این نهاد دانشگاهی است که شانس قبولی داوطلبان را نیز بالا برده است. تکثر واحدها فرصت ویژه‌ای را برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای اشتغال ایجاد کرده است.

دانشگاه آزاد بستر پرورش دانشجویان خلاق و نوآور

مهدی رفیعی،عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد: توجه به ذائقه مردم و ایجاد طرح‌های پایش (کاربردی‌شدن پایان‌نامه‌ها) و پویش (اشتغال همزمان به تحصیل دانشجویان) از اقدامات خوب این نهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر بوده است. امروزه علاقه خانواده‌های دانشجویان از آموزش دروس صرفا تئوری به‌سمت رشته‌های کاربردی‌تر برای اشتغال و مهارت‌آموزی تغییر کرده است. همچنین کسب مهارت همزمان با تحصیل که در دانشکده‌های مهارتی انجام شده نیز از دیگر اقدامات مثبت دانشگاه آزاد بوده است. توجه به علاقه‌مندی‌های مردم تنها در این نهاد دانشگاهی وجود دارد تا جایی که نمونه آن را در دانشگاه‌های دیگر شاهد نیستیم. توجه به خواسته‌های جامعه و علاقه افراد جامعه یکی از مزایای مهم دانشگاه آزاد محسوب می‌شود. ازسوی دیگر توجه به فناوری‌ونوآوری در واحدهای مختلف با تاسیس سراهای نوآوری، مراکز رشد، خانه‌های خلاق و مراکز تحقیقاتی با این سطح از توجه و اهمیت را تنها در دانشگاه آزاد شاهد هستیم. این توجه ویژه باعث شده دانشجویان توانا در خلاقیت و نوآوری  امکانات برای پرورش و رشد را داشته‌ باشند.

امکان تحصیل در رشته‌های مختلف متناسب با سلیقه و نیاز جامعه 

حسن اسدی طاری، عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات واحد تهران مرکزی:ساختار آموزشی دانشگاه آزاد به‌عنوان یک ساختار رسمی و پیشرفته در کشور شناخته می‌شود. بالابودن ظرفیت و جذابیت آموزشی این دانشگاه بسیار بیشتر از دیگر دانشگاه‌های کشور برای جامعه مشتاق به ادامه تحصیل در آموزش عالی بوده است. پس از اقدامات مثبت دانشگاه آزاد در نظام آموزشی کشور، دانشگاه‌های دیگری شبیه به این نهاد دانشگاهی در کشور تاسیس شد. اما بیشترین مخاطب رقبای دیگر دانشگاه آزاد محدود به افراد شاغل شد و ترجیح جوانان برای ادامه تحصیل، دانشگاه آزاد باقی ماند. ارائه رشته‌های مختلف متناسب با سلیقه و نیاز جامعه و دانشجویان از دیگر مزایای دانشگاه آزاد محسوب می‌شود. ازسوی دیگر تعدد مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در همه شهرهای کشور با رشته‌های مختلف متناسب با منطقه جغرافیایی فرصتی را برای بومیان هر شهر ایجاد و مانع مهاجرت آنها به شهرهای دیگر شده است. انتخاب‌رشته براساس سوابق تحصیلی نیز یک اقدام روبه‌جلویی بود که مانع بزرگ کنکور را سرراه بسیاری از داوطلبان مشتاق به تحصیل برداشته است. اثرات این اقدام حتی از استرس‌ها و فشارهای کنکور روی جوانان کاسته است.

 آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های رشته‌های مختلف؛ مزیت ویژه دانشگاه

حامد علی‌پور،عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز:داشتن امکانات و قابلیت‌های بالای واحدهای مختلف دانشگاه آزاد مانند هیات‌علمی توانا، فضای آموزشی مناسب، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها برای ارائه رشته‌های محل‌های مختلف براساس سابقه تحصیلی یکی از مزیت‌های مهم این نهاد دانشگاهی در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کشور است. معرفی و شناساندن این قابلیت‌ها نیز از اقدامات مهمی است که در واحدها برای متقاضیان ورود به دانشگاه بر پایه سابقه تحصیلی باید انجام شود. به‌عنوان مثال در واحد تبریز روزهای مشخصی را به‌نام «در باز دانشگاه» به منظور بازدید از امکانات واحد برای متقاضیان به‌همراه اولیا تدارک دیده و توانایی‌های واحد را بهتر و بیشتر معرفی می‌کنیم.

امکانات دانشگاه آزاد دست‌کمی از دانشگاه‌های مطرح کشور ندارد

محمد نیکیان، عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد واحد تاکستان:یکی از جنبه‌های مثبت دانشگاه آزاد، تنوع و گستردگی رشته‌محل‌ها در واحدهای مختلف است. همین امر باعث جذابیت بیشتر انتخاب‌رشته بین متقاضیان شده است. وجود اساتید توانمند با استانداردهای علمی مناسب یکی دیگر از مزایای دانشگاه آزاد محسوب می‌شود. ازسوی دیگر امکانات بالای واحدها در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کشور و حتی برابری این امکانات با دانشگاه‌های دولتی جذابیت ادامه تحصیل در آن را برای متقاضیان افزوده است. 
برای مثال آزمایشگاه‌های گروه مکانیک دانشگاه تاکستان از بسیاری از دانشگاه‌های دولتی نیز بهتر است. فضاهای مناسب آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی و ورزشی نیز از دیگر مزایای واحدهای مختلف این نهاد دانشگاهی برای متقاضیان تحصیل به‌حساب می‌آید.

دانشگاه آزاد امکان تحصیل در رشته‌های نوظهور را فراهم کرده است 

زهرا یوسفی، عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی بالینی واحد خوراسگان:در زمان انتخاب‌رشته دانشجویان آن چیزی که اهمیت دارد، توجه به مزیت دانشگاه‌هایی است که دانشجویان می‌خواهند در آن تحصیل کنند. دانشگاه آزاد چند مزیت اصلی دارد؛ نخست در زمینه هیجان‌هایی است که افراد نسبت به تحصیل و ادامه تحصیل تجربه می‌کنند. به‌طور مثال در مقطعی به‌دلیل کم‌بودن دانشگاه‌ها و رشته‌های محدود، دانشجویان با هیجان‌های منفی خاصی در زمان تحصیل مواجه بودند که برخی اوقات منجر به مهاجرت‌شان می‌شد تا بتوانند در شهر یا حتی کشور دیگری تحصیل کنند. ضمن اینکه مجبور بودند به‌لحاظ محیطی دور از خانواده باشند، درصورتی‌‌که درحال حاضر دانشگاه آزاد شرایطی را فراهم کرده که دانشجویان بتوانند در نزدیک‌ترین حالت ممکن درکنار محل سکونت‌شان تحصیل کنند. همچنین دانشگاه آزاد امکان تحصیل در رشته‌های نوظهور را نیز فراهم کرده و به افراد فرصت داده ‌است جامعه‌پذیری بهتری را در دانشگاه تجربه کنند؛ چراکه یکی از کارکردهای دانشگاه‌ها جامعه‌پذیری است و اگر دانشگاه آزاد نبود، جامعه‌پذیری به کمک ادامه تحصیل سخت بود. البته این دانشگاه در سال‌های اخیر توانسته در رنکینگ‌های بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن داشته ‌باشد و مشکلات اجتماعی و علمی را حل کند. این دانشگاه درواقع به فضای خانوادگی امن‌تر به‌دلیل نزدیکی دانشجویان در محل سکونت‌شان کمک کرده و موجب کاهش هزینه مهاجرت و دوری از خانواده شده ‌است. همچنین خانواده بزرگ دانشگاه آزاد به بستری برای علاقه‌مندان علم و دانش در جذب اعضای هیات‌علمی و پژوهشگران تبدیل شده ‌است و فرصتی ایجاد کرده تا این اعضای هیات‌علمی در تعامل با دانشجویان و نیروی جوان بیشتر بتوانند به جریان تولید علم و دانش کمک بیشتری کنند.

فرصت تحصیل در یک دانشگاه کارآفرین

حسین مظاهری، رئیس دانشکده فنی-مهندسی و عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی واحد اراک:طبق سیاست‌هایی که دانشگاه آزاد چندسالی است در پیش گرفته ‌است، جزء دانشگاه‌های کارآفرین است، یعنی دانشجو علاوه‌بر دروس تئوری به‌صورت عملی نیز فعالیت می‌کند. مورد دیگر آنکه دانشگاه آزاد در استان مرکزی به‌نسبت دانشگاه‌های دولتی استان از امکانات و تجهیزات بهتر و مناسبت‌تر آزمایشگاهی برخوردار است. بخش بسیاری از فعالیت‌های دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به‌ویژه در دانشکده‌های علوم‌پایه و فنی-مهندسی نیاز به کارهای عملی و امکانات آزمایشگاهی دارد که دانشگاه آزاد به‌خوبی این امکانات را در تمام مقاطع برایشان فراهم کرده‌ است. عملکرد خوب و مثبت این دانشگاه هرساله موجب جذب دانشجویان بیشتری می‌شود. به‌طور مثال آماز جذب دانشجو نسبت به سال تحصیلی گذشته در استان روند صعودی داشته‌ است.امکانات مختلف تحصیلی، فعالیت استادان مجرب، دراختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی بالا، هزینه کم تحصیل در این دانشگاه و گام‌برداشتن به‌سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم ازجمله مواردی است که موجب می‌شود دانشجو به‌سمت حضور در این دانشگاه ترغیب شده و آن دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کند.

تحصیل در نزدیکی محل سکونت مزیت اصلی دانشگاه آزاد

امید آقا لطیفی، عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر واحد رودهن: دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل تعدد واحد در محدوده جغرافیای کشور، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ است، به‌طور مثال در اکثر شهرها و شهرستان‌ها یک واحد و در کلانشهرهایی چون تهران چندین واحد دارد، به‌گونه‌ای که شرایطی را به‌وجود می‌آورد که دانشجویان بتوانند در نزدیکی محل سکونت‌شان تحصیل کرده و به دیگر شهرها مهاجرت نکنند. بنابراین این مزیت، نکته اصلی و قابل‌توجهی برای دانشجویان در زمان انتخاب‌رشته و دانشگاه است. در مدت زمان 20سالی که در دانشگاه آزاد عضو هیات‌علمی هستم، افراد بسیاری را دیدم که به‌دلیل دور بودن دانشگاه از محل سکونت‌شان با مشکلات متعددی مواجه بودند، پس این مزیت اصلی‌ترین ویژگی تحصیل در دانشگاه آزاد است. نکته دوم که ممکن است بسیاری از داوطلبان ندانند، این است که افراد زیادی فکر می‌کنند که در دانشگاه‌های دولتی سرفصل‌های عجیبی ارائه شده یا مطالب درسی ارائه‌شده ازسوی استادها بسیار زیاد و متفاوت از ارائه‌های دانشگاه آزاد است؛ درصورتی‌که دانشجویان باید بدانند تمامی سرفصل‌ها ازسوی وزارت علوم ارائه می‌شود. مورد دیگر، سطح سواد و دانش اعضای هیات‌علمی این دانشگاه است که دروس را با کیفیت بالایی تدریس می‌کند. درمجموع دانشجویان به‌سمت دانشگاهی که به مکان تحصیل‌شان نزدیک بوده و کیفیت تحصیل بالایی دارد حرکت می‌کنند و از این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه خوب بهره‌مند می‌شوند.

30  هزار عضو هیات‌علمی پتانسیل شگرف دانشگاه آزاد

رحمت‌الله محمدی‌پور، عضو هیات علمی گروه حسابداری واحد ایلام:دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از ابرمجموعه‌هایی است که در کشور فعالیت می‌کند و بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری دنیا است. این دانشگاه با قدم گذاشتن در 40سال دوم فعالیتی خود، بیش از پنج‌میلیون فارغ‌التحصیل داشته و درحال حاضر نیز یک‌ونیم میلیون دانشجو درحال تحصیل در تمامی حوزه‌ها در کشور دارد. همچنین در رنکینگ‌های مختلف جهانی جزء مجموعه‌هایی است که رتبه‌های بسیار خوب و مناسبی را کسب کرده و در رشته‌های علوم‌پایه، علوم‌انسانی و فنی‌وحرفه‌ای دارای کدرشته‌های مختلف است. بنابراین چنین مجموعه‌ای با این وسعت و پتانسیل و قدمت که حدود 30هزار عضو هیات‌علمی و به همین تعداد کارمند دارد، قطعا مزیت‌های مختلفی را هم برای تحصیل دانشجویان در دست دارد. یکی از مزیت‌های اصلی دانشگاه آزاد درکنار بیش از چندده‌ میلیون فضای آموزشی، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی فرصتی فراهم‌ کرده تا دانشجویان حوزه‌های مختلف در سراسر کشور بتوانند در رشته مدنظرشان وارد دانشگاه شده و در سایه اعضای هیات‌علمی، کارکنان و فضای مناسب آموزشی کار خود را ادامه دهند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از زیرنظام‌های آموزش عالی عضو هیات‌علمی به تعداد کافی مورد نیاز دانشجویان را ندارند، اما در دانشگاه آزاد اعضای هیات‌علمی توانمندی مشغول به فعالیت هستند؛ جریانی که نشان از روند فعالیتی بالای دانشگاه آزاد داشته و می‌تواند انتخاب مناسب و موثری برای تحصیل دانشجویان باشد.

دانشگاه آزاد؛ انتخاب مناسبی برای دانشجویان شاغل

شهرزاد طیاران، سرپرست امور اعضای هیات علمی واحد الکترونیک: برخی از رده‌های سنی مخاطبان ما که دانشگاه آزاد را به‌عنوان محل تحصیل خود انتخاب می‌کنند، کسانی هستند که شاغل بوده و ضرورت ادامه تحصیل را نیز احساس کرده‌اند و قصد ادامه تحصیل دارند. در این‌ صورت این افراد تحصیل در واحدهای این دانشگاه را انتخاب اصلی خود می‌دانند، اما دلیل این انتخاب چیست و چرا دانشگاه آزاد این مزیت را دارد؟ در پاسخ باید گفت این دانشگاه می‌تواند انعطاف بالایی در بحث پراکندگی زمان و انتخاب دانشجو در زمان‌های مختلف را داشته‌ باشد. البته نباید از این مزیت نیز غافل شد که دانشگاه آزاد به استادان و اعضای هیات‌علمی بنام و معتبری دسترسی دارد و با این مزیت دانشجویان می‌توانند در بازه‌های زمانی مختلف و قابل انعطاف آنها را به‌عنوان استاد انتخاب کرده تا در کلاس‌شان حضور داشته‌ باشند. همچنین باید گفت اکثر واحدهای دانشگاه آزاد حتی در روزهای تعطیل نیز ارائه درس به دانشجو را دارند و دانشجو می‌تواند با انگیزه بیشتری به تحصیل بپردازد. به‌ویژه واحد الکترونیک که می‌تواند در این زمینه واحد معتبر و مناسبی باشد، به این معنا که دانشجویان می‌توانند شاغل باشند و از صبح تا عصر در محل کارشان حاضر بوده و پس از آن به‌صورت همزمان برای ارتقای خود، ارتقای شغل، دریافت مدرک یا هر دلیل موجه دیگری در این دانشگاه تحصیل کنند و اولویت اصلی خود را حضور در دانشگاه آزاد بدانند. همچنین این دانشگاه دسترسی خوبی به استادان معتبر و برند را در تمامی رشته‌گرایش‌ها فراهم کرده‌ است که به‌عنوان مزیت دیگر تحصیل در دانشگاه آزاد محسوب می‌شود.