تاریخ : Mon 15 Aug 2022 - 02:50
کد خبر : 73621
سرویس خبری : دانشگاه

۱۰ دلیل برای انتخاب دانشگاه آزاد

داوطلبان رشته کارشناسی بخوانند

۱۰ دلیل برای انتخاب دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی در این چند سال اخیر گوی سبقت را در حوزه فناوری از مراکز آموزش عالی دیگر ربوده است.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: هفدهم مردادماه بود که انتخاب رشته کنکور سراسری آغاز شد و دیروز هم خبر رسید داوطلبان تا 24 مردادماه یعنی دوشنبه(امروز) مهلت دارند، تصمیم نهایی را گرفته و نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. البته ثبت‌نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو صرفا براساس سوابق تحصیلی در مقاطع کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی تا ۲۸ مرداد(پنجشنبه) ادامه دارد و داوطلبان در صورت تمایل با مراجعه به سامانه www.azmoon.org می‌توانند نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.  همیشه زمانی که موعد «انتخاب رشته» می‌رسد و سازمان سنجش آموزش کشور مهلتی را برای انتخاب رشته داوطلبان درنظر می‌گیرد بسیاری از داوطلبان در زمینه انتخاب دانشگاه‌ برتر دچار سردرگمی می‌شوند؛ شاید به همین دلیل است که بسیاری از آنها، حتی تا دقایق پایانی مهلت تعیین‌شده هم نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند. این «تردید» در «انتخاب» برای داوطلبانی که به دنبال ادامه‌ تحصیل و آینده‌ شغلی خوب هستند بیشتر است زیرا قطعا فارغ‌التحصیلانی را دیده‌اند که حتی بعد از فارغ‌التحصیلی نیز نمی‌توانند برای خود شغل مناسبی را دست‌وپا کنند. به همین دلیل این روزها بسیاری از داوطلبان انتخاب رشته برخی آنکه بی‌گدار به آب نزنند و انتخاب بهتری داشته باشند یا در شبکه‌های مجازی انتخاب‌های خود را مطرح کرده و از دانشجوها یا افرادی که تجربه کافی دارند می‌خواهند آنها را راهنمایی کنند یا به دنبال مشاورانی هستند که از آنها کمک بگیرند. مهم‌ترین سوال این روزهای داوطلبان این است که باید کدام دانشگاه را انتخاب کنند؟ اگر هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

به جریان اکوسیستم فناوری و نوآوری وارد شوید
گزافه نیست اگر بگوییم دانشگاه آزاد اسلامی در این چند سال اخیر گوی سبقت را در حوزه فناوری از مراکز آموزش عالی دیگر ربوده است. امروز در دانشگاه آزاد اسلامی 157 مراکز رشد و 50 سرای نوآوری تخصصی وجود دارد که 573 هسته، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در آن فعالیت دارند. درواقع دانشگاه آزاد اسلامی شرایطی را فراهم کرده است تا دانشجویان به راحتی وارد جریان اکوسیستم فناوری شوند زیرا ایجاد اکوسیستم کارآفرینی را یکی از راه‌های اشتغال دانشجویان می‌دانند. سال گذشته نیز «آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی» توسط رئیس دانشگاه ابلاغ شده و حالا دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه از حمایت‌ها و کمک‌های بی‌نظیری در حوزه فناوری‌ ونوآوری برخوردار می‌شوند. این حمایت و امتیازات باتوجه به مقطع و خروجی‌هایی که یک دانشجو می‌تواند از کار فناورانه ارائه کند، به او تعلق گرفته و یک‌سری گرنت و تخفیف‌های آزمایشگاهی و کارگاهی به دانشجویان ارائه می‌شود. پس اگر به کار در فضای فناورانه علاقه‌مند هستید یا سودای تاسیس و راه‌اندازی حرکت‌های علمی را دارید و می‌خواهید از این حمایت‌ها بهره‌مند شوید، دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب مناسبی برای شماست.

یادگیری عملی و تمرین مهارت همزمان با تحصیل
این روزها نبود مهارت کافی یکی از اصلی‌ترین ضعف‌‌‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است؛ اگر نگاهی به فارغ‌التحصیلان اطراف‌‌مان بیندازید، متوجه می‌شوید که بسیاری از آنها به‌رغم داشتن مدرک تحصیلی، مهارت کافی‌ای را برای ایجاد شغل یا حتی حضور در موقعیت‌های مختلف شغلی ندارند. مدارس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با یک تیر دو نشان زده‌اند؛ یعنی هم مهارت کافی را آموزش می‌‌دهند تا دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی برای خود شغلی ایجاد کنند و بیکار نباشند و هم مشکلات صنایع را حل می‌کنند. درحال حاضر 67 مدرسه مهارتی در این دانشگاه حضور دارند که مدرسه عالی چرم و کفش تبریز، مدرسه صنایع خلاق برای آموزش هنرهای دیجیتال، مدرسه مهارتی حقوق فناوری و نوآوری واحد پردیس، مدرسه علوم ورزش واحد اراک، مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال واحد تبریز و... ازجمله آنها هستند. یکی دیگر از راهکارهای مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای مهارت‌آموزی طرح پویش است. همان طرحی که دانشجویان همزمان با تحصیل، وارد صنایع شده و کارآموزی کرده و یک مهارت جدید را کسب می‌کنند. اگر در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کنید در آینده فارغ‌التحصیلانی خواهید بود که با صنعت آشنا هستید و شغل شما نیز تضمین شده است. بنابراین اگر برای آینده شغلی خود نگران هستید و می‌خواهید بعد از فارغ‌التحصیلی برای خود شغلی دست‌وپا کنید، می‌توانید بدون نگرانی دانشگاه آزاد اسلامی را برای تحصیل انتخاب کنید.

حرفه‌ای باشید؛ هم در درس و هم در وزرش!
دانشگاه آزاد در 16 رشته و 26 تیم در بخش دانشجویان فعالیت می‌کند. اعضای این تیم‌ها را دانشجویان دانشگاه آزاد تشکیل می‌دهند که فرصتی برای آنها است که در کنار تحصیل خود بتوانند به بحث ورزش حرفه‌ای نیز ورود کنند. اماکن ورزشی دانشگاه آزاد هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد؛ در دانشگاه آزاد برای هر دانشجو یک‌ونیم متر فضای ورزشی درنظر گرفته شده که در بین دیگر موسسات دانشگاهی جایگاه بسیار خوبی دارد. دانشگاه آزاد با زیرساخت‌‌های بسیار خوب و در حد بین‌المللی در بین سایر دانشگاه‌های کشور سرآمد است و بسیاری از فدراسیون‌‌ها، هیات‌ها و حتی وزارت ورزش و جوانان، برای حضور تیم‌‌های ملی در امکان ورزشی این دانشگاه اقبال نشان داده‌اند. از این گذشته، تمام واحدهای این دانشگاه حداقل یک مجموعه ورزشی ساده و واحدهای بزرگ سالن چندمنظوره، سالن‌های چندهزار نفری و... دارند. سه واحد دانشگاهی در این دانشگاه دارای پیست اسب‌‌سواری هستند که هیچ‌کدام از دانشگاه‌های دولتی دارای چنین امکاناتی نیستند. در دانشگاه آزاد 39 زمین چمن طبیعی فوتبال وجود دارد. بنابراین نگران امکانات ورزشی در دوران تحصیلی خود نباشید زیرا مسئولان دانشگاه آزاد به این مهم نیز توجه کرده‌اند.

فرصت استفاده از 7 هزار آزمایشگاه
دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی به وسعت جغرافیای ملی، ظرفیت و توان فناورانه و نوآورانه عظیمی را در خود دارد. یکی از این ظرفیت‌‌ها، بستر زیرساخت‌های آزمایشگاهی واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور است؛ توان و زیرساخت‌های مناسب و کاربردی که در دیگر مراکز آموزش عالی به چشم نمی‌خورد. سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد(ساها) مدت‌هاست در این دانشگاه ایجاد شده است. 7131 آزمایشگاه‌ و کارگاه مجزا متعلق به دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور بوده، 78612 تجهیزات و دستگاه‌ها و 9660 خدمات آزمایشگاهی در دانشگاه آزاد انجام شده و به ثبت رسیده ‌است. آزمایشگاه همکار غذا و دارو واحد اراک؛ آزمایشگاه سازه و زلزله تفت، آزمایشگاه‌‌های تحقیقاتی متالورژی واحد زنجان، مجتمع آزمایشگاه مرکزی واحد کرمان مرکز خدمت‌رسانی در حوزه شیمی، محیط‌زیست و زیست‌ فناوری، آزمایشگاه همکار استاندارد بتن واحد تبریز و... ازجمله آزمایشگاه‌های مطرح در دانشگاه آزاد هستند.

موضوع‌محور تحصیل کنید، هدفمند پژوهش کنید
فضای علمی دانشگاه با راه‌اندازی سامانه پایش به صورت هدفمند و با ماموریت‌های مشخص فعالیت می‌کند؛ همین موضوع باعث شده دانشجویان با استفاده از موضوعات احصا شده و زمینه‌های پژوهشی این سامانه به شکل هدفمندی پژوهش‌های دانشجویی خود را انجام دهند؛ موضوعی که باعث می‌شود دانشجویان پیش از ورود به کار در حوزه‌های موردعلاقه خود تحقیقات علمی داشته باشند. البته بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی هم نمی‌دانند هدف‌شان از تحصیل چه بود! آنها همواره با این چالش در ذهن خود مواجه هستند که در دانشگاه مشخصا چه چیزی فراگرفته و حالا باید کدام مشکل جامعه یا صنعت را حل کنند! این درحالی است که بسیاری از دانشگاه‌ها در دنیا به سمت تاسیس دانشکده‌‌های موضوعی حرکت کرده‌اند و به جای علم‌محوری، به مساله‌محوری روی آورده‌اند. مسئولان دانشگاه آزاد نیز مدتی است به این مهم توجه کرده و تاسیس دانشکده‌های موضوعی را دنبال می‌کنند. دانشکده‌هایی که ماموریت‌گرا بوده و به این دغدغه دانشجویان پاسخ می‌دهد. ماموریت‌‌گرایی براساس ویژگی‌‌های آمایشی مناطق جغرافیایی مختلف و یکی از دلایل تاسیس این نوع از دانشکده‌هاست. دانشکده اقتصاد مقاومتی، دانشکده حکمرانی اسلامی با رویکرد اقتصاد بنگاهی، دانشکده اقتصاد دیجیتال، دانشکده هنر و معماری و...  ازجمله این دانشکده‌های موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی است.

زیست دانشجویی در دانشگاه آزاد جریان دارد
تحصیل در دانشگاه‌ آزاد اسلامی یک مزیت مشخص مهم دارد و آن امکان زیست در یک محیط واقعی علمی است که همه ویژگی‌های یک دانشگاه را دارد. کمتر دانشگاهی را می‌توان در شهرستان‌های کشور یافت که از تمام زیرساخت‌ها و امکانات برخوردار باشد. بد نیست بدانید سرانه فضای دانشجویی دانشگاه آزاد در دهه اخیر رشد 74درصدی داشته است. درحال‌حاضر دانشگاه آزاد سه‌میلیون و 133 هزار و 836 مترمربع فضای آموزشی دارد و در کنار آن از زیرساخت‌های موردنیاز فعالیت‌های متنوع دانشجویان برخوردار است. برای مثال بیش از 300 کتابخانه مرکزی و دانشکده‌ای با بیش از چهار میلیون عنوان کتاب و 14 میلیون جلد کتاب فارسی و لاتین در اختیار دانشجویان قرار دارد. یا 204 مرکز مشاوره فعال پاسخگوی سوالات دانشجویان در واحدهای اقصی‌نقاط کشور هستند. وجود سالن‌های مطالعه، فضاهای استراحت و مساجد ازجمله دیگر امکاناتی است که در اغلب واحدهای دانشگاهی می‌توان از آنها استفاده کرد.

واحدهای خاص دانشگاه آزاد را دریابید
مسئولان دانشگاه آزاد در دهه اخیر برای دانشجویان خاص خود واحدهای خاص را راه‌اندازی کرده‌اند. دانشگاه آزاد استاد فرشچیان، دانشگاه فرشتگان، دانشگاه بانوان و واحد الکترونیکی ازجمله این واحدها هستند.  دانشگاه استاد فرشچیان: دانشگاه استاد فرشچیان در سال 97 افتتاح شد؛ واحدی که شیوه استاد-شاگردی را احیا می‌کند و پرورش اساتید طرازاول که قادر به راهبری و مدیریت کارگاه‌های خلق آثار فاخر منحصربه‌فرد هنرهای سنتی باشند در آن دنبال می‌شود.  دانشگاه فرشتگان: ناشنوایان و کم‌شنوایان قشر قابل‌توجهی از جامعه ایرانی را تشکیل می‌دهند. افرادی که به‌رغم برخورداری از استعدادهای نهفته امکان آموزش مناسب برای آنها در کشور فراهم نشده است. سال 98 بود که واحد بین‌الملل فرشتگان تاسیس شد تا فرآیند تحصیل دانشجویان کم‌شنوا و ناشنوا تسهیل شود. واحد الکترونیکی: واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد تنها مرکز مستقل غیرحضوری کشور است که به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه واحد الکترونیکی کشور در سال 1384 آغاز به‌کار کرد و امکان تحصیل دانشجویانی را که شرایط حضور در کلاس‌ها ندارند، فراهم کرد.
دانشگاه ویژه بانوان: مسئولان دانشگاه آزاد با توجه به نقش بانوان در جامعه و اهمیت تحصیل آنان در دانشگاه‌های کشور دانشگاه ویژه بانوان را راه‌اندازی کرد. دانشگاه واحد یادگار امام‌خمینی واقع در شهرری مجتمع دانشگاهی مادران دانشگاه ویژه خواهران محسوب می‌شود و پذیرش آن تنها برای بانوان است.

فرصت نقش‌آفرینی در بستر مجموعه‌ها و برنامه‌های فرهنگی
حضور جمعیت میلیونی در دانشگاه آزاد امکان فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در قالب‌های مختلف دانشجویی را فراهم کرده است. هم‌اکنون 1350 کانون فعال فرهنگی در زمینه‌های مختلف فرهنگی از حوزه‌های مذهبی گرفته تا اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. شمار نشریات دانشجویان به بیش از 700 نشریه می‌رسد که امکان ظهور استعدادهای دانشجویی را فراهم کرده و از سوی دیگر تشکیل 233 کمیته تعامل دانشگاه فرصت نقش‌آفرینی دانشجو را در اداره دانشگاه به وجود آورده است. علاوه بر این دانشگاه آزاد با برگزاری انواع جشنواره‌ها و رویدادها به دانشجویان خود کمک می‌کند تا برای حضور در اجتماع آماده شوند. به‌طور مثال رویداد صنایع خلاق که دو دوره آن در دانشگاه آزاد برگزار شده تلاش دارد مهارت دانشجویان در حوزه‌های هنری نیز دیده شود. رویداد کرسی‌های آزاد‌اندیشی امکان رشد فکری و تفکر نقادانه دانشجویان را فراهم می‌کند. فعالیت قریب به 150 تشکل دانشجویی امکان ظهور و بروز سیاسی را مهیا کرده است. درکنار این تشکل‌ها نباید از انجمن‌های علمی و دانشجویی هم غافل شد. امروز 737 انجمن علمی به‌عنوان یک نهاد مستقل، امکان انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در بدنه دانشجویی را فراهم می‌کنند.

نگران خوابگاه نباشید
هرکسی که دوران تحصیلات دانشجویی را طی کرده،  قطعا واژه خوابگاه دانشجویی به گوشش آشناست. خوابگاه دانشجویی معمولا برای دانشجویانی در نظر گرفته می‌شود  که برای تحصیل از شهری به شهر دیگر می‌‌روند، اما با مشکلات مالی مواجه هستند و نمی‌توانند برای اسکان خود خانه اجاره کنند. بنابراین خوابگاه‌های دانشجویی برای کمک به کمتر شدن هزینه‌های دانشجو در دوران تحصیل توسط دانشگاه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی اگرچه تعهدی نسبت به ارائه خوابگاه ندارد اما تلاش کرده تا دغدغه‌های دانشجویان در این زمینه را هم مرتفع کند. در مجموع 55 هزار تخت خوابگاهی در قالب 247 سرای دانشجویی آماده میزبانی از دانشجویان جدید دانشگاه است. بنابراین اگر داوطلب انتخاب رشته هستید و درخصوص امکانات خوابگاهی شک و شبهه دارید نگران نباشید، سیاست‌ مسئولان دانشگاه این است که هیچ دانشجوی غیربومی از امکان خارج از دانشگاه برای اسکان استفاده نکند، هرچند یکی از امتیازات دانشگاه آزاد گستردگی جغرافیایی آن است که امکان تحصیل در نزدیکی محل زندگی برای دانشجویان را فراهم کرده است.

با حساب و کتاب مالی دانشگاه متضرر نمی‌شوید
کمتر دانشجویی را می‌توان پیدا کرد که در طول دوران تحصیلش به مشکل مالی نخورد و برای پرداخت شهریه‌اش دچار استرس نشده باشد. دانشگاه آزاد با درنظر گرفتن شرایط مختلفی تلاش کرده این چالش برای دانشجویان مشکل‌ساز نشود. شهریه اقساطی: پرداخت اقساطی شهریه باعث شده‌ فشار مالی دانشجویان کمتر شود. دانشجویان دانشگاه آزاد برای پرداخت اقساطی شهریه، باید به سامانه آموزشیار دانشگاه وارد شوند و گزینه درخواست پیگیری تسهیلات را انتخاب کنند. تخفیف شهریه: تخفیف شهریه یکی دیگر از راه‌های مسئولان دانشگاه برای کمک مالی به دانشجویانش است؛ دانشجویان قهرمان، دانشجویان دارای عناوین علمی، خانواده‌هایی که بیش از یک نفر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد دارند، نفرات برتر کنکور، دانشجویان ممتاز، اعضای خانواده دانشگاه و دانشجویانی که در دوران تحصیل متاهل می‌شوند، ازجمله گروه‌هایی هستند که از این شرایط بهره‌مند می‌شوند. تسهیلات مالی: دانشگاه آزاد شرایط دریافت وام را نیز برای دانشجویانش فراهم کرده است؛ بخشی از این وام‌ها، تسهیلات اعطایی صندوق رفاه وزارت علوم است که در قالب وام‌های پنجگانه صندوق به دانشجویان دانشگاه آزاد هم تعلق می‌گیرد. بخشی دیگر تسهیلات اختصاصی دانشجویان دانشگاه آزاد است که با همکاری تعدادی از بانک‌ها به‌سادگی قابل دریافت و استفاده است و هزینه شهریه‌های ترم دانشجویان در هر مقطع را پوشش می‌دهد.