تاریخ : Sun 14 Aug 2022 - 01:38
کد خبر : 73584
سرویس خبری : دانشگاه

طرح پویش برای نخستین‌بار در استان گیلان اجرا می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان:

طرح پویش برای نخستین‌بار در استان گیلان اجرا می‌شود

طرح‌پویش‌که‌با‌تغییر‌شعاردانشگاه‌آزا برای‌نسل‌چهارم‌همراه‌شده‌زمینه‌را‌برای‌جذب‌بیشتر‌و بهتردانشجویان‌به این‌دانشگاه فراهم می‌کند.

راضیه فلاح، خبرنگار:دانشگاه آزاد اسلامی با در پیش گرفتن سیاست‌های جامع و براساس احصای نیازهای دانشجویان تلاش دارد شرایط بهتر و مناسب‌تری را برای فعالیت و تحصیل افراد ایجاد کند. این امر با شعار دانشگاه برای رسیدن به دانشگاه نسل چهارم و کارآفرین از اهداف مهمی است که در دانشگاه دنبال می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، یکی از واحدهای فعال این دانشگاه است که در تلاش است به‌عنوان جامع‌ترین دانشگاه استان، اولویت‌های مطرح‌شده را اجرایی‌ و دانشجویان بیشتری را برای تحصیل جذب کند. محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان واحد رشت درباره برنامه‌هایی که برای شروع سال جدید تحصیلی در دانشگاه تدارک دیده‌اند، گفت: «امسال برای نخستین‌بار در سطح استان گیلان طرح پویش به‌منظور مهارت‌آموزی دانشجویان فارغ‌التحصیل اجرایی خواهد شد. در این راستا تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی با صنعت و خدمات استان منعقد شده است. این اقدام یک جریان جدیدی است که دانشگاه آزاد برای دانشجویان در مسیر رسیدن به دانشگاه نسل چهارم و کارآفرین اجرا کرده است. طرح پویش که با تغییر شعار دانشگاه آزاد برای نسل چهارم همراه شده، زمینه را برای جذب بیشتر و بهتر دانشجویان به این دانشگاه فراهم می‌کند. ضمن آنکه با راه‌اندازی دانشگاه‌های مهارت و کارآفرینی جذب دانشجو بهتر و دقیق‌تر اتفاق خواهد افتاد.» دوستار در ادامه افزود: «با توجه به شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری در نظر داریم از این فرصت برای برگزاری نشست‌های مختلف با حضور خانواده‌های دانشجویان به بهترین نحو استفاده کنیم. در این نشست‌ها به تبیین خدمات دانشگاه به دانشجویان و خانواده‌ آنها با حضور گروه‌های مختلف دانشگاهی خواهیم پرداخت. در سنوات گذشته این جلسات تنها با حضور دانشجویان برگزار می‌شد و در این دوسال شیوع ویروس کرونا نیز به‌صورت مجازی برگزار شده بود. این اقدام برای تقویت بیشتر و بهتر رابطه بین دانشگاه و خانواده دانشجویان انجام می‌شود.» رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان درخصوص اقداماتی که برای انتخاب رشته در این واحد انجام شده، عنوان کرد: «برای انتخاب رشته داوطلبان در مرکز مشاوره «امین» اقداماتی شبیه به سنوات گذشته انجام شده است. براساس سال‌های قبل، کارشناسان دانشگاه با اطلاع‌رسانی که انجام می‌شد در این مرکز حاضر شده و به مراجعان خدمات ارائه می‌کنند. کارشناسان حاضر در مرکز حتی در ایام تعطیل نیز به مراجعان خدمت ارائه می‌کنند.» او گفت: «کارشناسان دانشگاه در این مرکز با دراختیار داشتن اطلاعات کامل از امکانات دانشگاه، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، رشته‌ها و... برای یک انتخاب دقیق آنها را دراختیار مراجعان قرار می‌دهند. کارکنان روابط‌عمومی دانشگاه نیز در زمینه اطلاع‌رسانی به‌صورت آنلاین و برخط جوابگوی سوالات غیرحضوری افراد هستند. دیگر اطلاع‌رسانی‌ها نیز از طریق سایت‌های مرتبط با دانشگاه به‌صورت مداوم دراختیار مردم قرار می‌گیرد.» او درخصوص اقداماتی که برای جذب دانشجویان در این واحد انجام می‌شود، اظهار کرد: «برای رسیدن به این مهم، از روش‌های مختلفی مانند معرفی ظرفیت و امکانات دانشگاه برای جامعه هدف از طریق خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، صداوسیما، ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی و از طریق شیوه‌های غیرمستقیم جذب دانشجو مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی و آشنایی مخاطبان با رشته‌‌های تحصیلی در دانشگاه استفاده شده است.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد رشت در ادامه گفت: «برای آشنایی دقیق افراد با رشته‌های مختلف مانند سنوات گذشته درهای دانشگاه را برای مراجعان باز خواهیم کرد. در این اقدام داوطلبان با حضور در واحد، سوالات و ابهامات خود را مطرح کرده و کارشناسان در میز خدمتی که در دانشگاه تهیه شده، به ارائه خدمات مشغول خواهند شد. این اقدام برای افرادی که تصمیم دارند از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند، بسیار مناسب است. با اطلاعاتی که کارشناسان از این روش دراختیار آنها قرار می‌دهند، مراجعان می‌توانند یک انتخاب دقیق و درست داشته ‌باشند. از دیگر مزیت‌های این اقدام، آشنایی نزدیک افراد با امکانات و خدمات دانشگاه مانند انواع وام‌های قرض‌الحسنه برای پرداخت شهریه، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی است. در تمام مدت تعطیلات دانشگاهی با اطلاع‌رسانی دقیقی که ارائه شد، مراجعان بسیاری برای استفاده از این فرصت در دانشگاه حاضر شدند.»
او در بیان موضوعاتی که برای جذب دانشجویان در تبلیغات استفاده می‌کنند، عنوان کرد: «دانشگاه امروز با داشتن واحدهای مختلف در شهرهای مختلف در سطح استان گیلان به‌نوعی به در منزل افراد رفته است. رشته‌های مختلف در هر واحد به مخاطبان در بهترین سطح در هر شهرستان ارائه می‌شود. با توجه به افزایش هزینه‌های تحصیلی مانند تردد، اقامت، تغذیه و... دانشجویان می‌توانند به‌راحتی در نزدیکی منزل خود به ادامه تحصیل بپردازند. این موارد از عمده مواردی است که برای جذب دانشجویان در تبلیغات مختلف استفاده می‌شود.»
دوستار درخصوص افزایش رشته‌های جدید در واحد رشت گفت: «رشته‌های جدیدی مانند مامایی و پیش‌فوریت‌های دریا در مقاطع کاردانی و کارشناسی در حوزه پیراپزشکی، مهارت و کارآفرینی افزوده شده است.» رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان درباره ظرفیت‌ها و مزیت‌های دانشگاه در سطح استان اظهار کرد: «نخستین مزیت، موقعیت جغرافیایی دانشگاه بود که بسیار مهم است. واحد در مسیری با تردد بسیار راحت قرار دارد. دومین مزیت، امکاناتی مانند آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های بسیار خوب درکنار اساتید مجرب و تواناست که خود از مزیت‌های مهم نسبی دانشگاه محسوب می‌شود. فضای فیزیکی و امکانات رفاهی، زیرساخت‌ها و جذابیت‌های خود شهرستان‌ها نیز در جذب داوطلبان بسیار تاثیرگذار است. البته درکنار همه موارد ذکرشده، تنوع رشته‌ها نیز به‌عنوان یک موضوع مهم و تاثیرگذار به حساب می‌آید.»