تاریخ : Thu 11 Aug 2022 - 01:15
کد خبر : 73514
سرویس خبری : ورزش

نوید روزهای بهتر در 22 سالگی

بررسی زوایای مختلف فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران

نوید روزهای بهتر در 22 سالگی

باحضورمربیان‌خارجی کارنامه‌دار،‌بازیکنان‌باکیفیت‌ خارجی و لژیونرهای‌نامدار می‌توان به فصل پیش‌روفوتبالی امیدوار بود.

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: دوره بیست‌ودوم لیگ برتر درحالی فردا با برگزاری 5 دیدار آغاز خواهد شد که در بطن جامعه 22 سالگی به معنای شعف توامان با بلوغ و کمال است. موردی که طبق شواهد و قرائن در 21 سالگی کمتر دیده شد اما براساس نشانه‌ها به دلیل حضور مربیان خارجی کارنامه‌دار، بازیکنان باکیفیت جدید خارجی، بازگشت لژیونرهای نامدار به فوتبال ایران و عدم حضور مربیان مسن با استراتژی‌های منسوخ‌شده، می‌توان به فصل پیش‌رو فوتبالی امیدوار بود.

 کار دست کاردان‌ها
یکی از وجه تمایزهای فصل فوتبالی 1402-1401 با دوره‌های گذشته رقابت‌ها به حضور مربیان جدید روی نیمکت مدعیان قهرمانی بر‌می‌گردد که لحظه شیرین قهرمانی و موفقیت را حس کرده‌اند که همین موضوع احتمال لغزش تیم‌های تحت امر این افراد در لحظات حساس را کاهش می‌دهد. مدافع عنوان قهرمانی با هدایت ریکاردو ساپینتو راهی مسابقات خواهد شد که لحظات ناموفقی را در باشگاه‌هایی مثل واسکودوگاما برزیل و موریرنز پرتغال تجربه کرده اما پیروزی مقابل خنک در فینال جام حذفی بلژیک باعث شده او با استاندارد لیژ قهرمانی را تجربه کند. دستیار سابق آقای خاص، ژوزه مورایس نیز در کارنامه‌اش تجربه‌های ناموفقی در تیم‌های آنتالیا اسپور ترکیه، آ‌اک آتن یونان، بارنزلی انگلیس و کارپاتی لویو اوکراین را می‌بیند اما قهرمانی با چونبوک موتورز در لیگ کره را تجربه کرد ضمن اینکه با قبول هدایت‌الهلال عربستان این باشگاه پرافتخار را از باتلاق ایجاد شده توسط رزوان لوچسکو و روژریو میکاله خارج کرد و با کسب 4 پیروزی و یک تساوی هفدهمین قهرمانی تاریخ آبی‌های شهر ریاض را در لیگ سراسری رقم زد. روی نیمکت پرشورهای تبریزی نیز مربی باتجربه‌ای همچون قربان بردیف نشسته است که فارغ از تجارب تلخش در غیرت قزاقستان به خوبی قهرمانی و غول‌کشی را روی نیمکت روبین‌کازان روسیه تجربه کرده است. حضور همزمان مربیان اهل کشور پرتغال و روسیه در فوتبال ایران با تداوم فعالیت امیر قلعه‌نویی، یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام در باشگاه‌های گل‌گهر، پرسپولیس و فولاد، لیگ برتر ایران را در وضعیتی قرار داده که 6 مربی با کسب افتخارات مختلف در گذشته باید برای کسب بیست‌ودومین جام تاریخ لیگ حرفه‌ای ایران تلاش کنند. البته نمی‌توان به‌راحتی اسم مس رفسنجان را از لیست مدعیان قهرمانی خط زد؛ باشگاهی که برای سومین فصل متوالی هدایتش در لیگ برتر را به محمد ربیعی سپرده که جواز حضور آنها در لیگ برتر را با کسب جام قهرمانی لیگ آزادگان به دست آورد و در سال فوتبالی 1402-1401 با سود بردن از اولین و پنجمین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر در خط حمله‌اش یعنی لوسیانو پریرا و گادوین منشا که تا این لحظه موفق شده‌اند 95 و 51 بار دروازه حریفان را فتح کنند بسیار به روزهای آینده امیدوار است و به‌طور قطع مس رفسنجان در سومین فصل حضورشان در لیگ برتر می‌تواند برای هر تیمی خطرساز شود.

 امیدوار به ظهور پدیده
یکی از مواردی که به جذابیت مسابقات فوتبال در تمام کشورهای دنیا کمک می‌کند در ظهور پدیده‌های جدید خلاصه می‌شود که البته کلمه پدیده در بین فوتبال‌دوستان معنای متفاوتی دارد؛ عده‌ای کلمه پدیده را به بازیکنان بااستعداد اما کم‌توفیق در ادوار گذشته معنا می‌کنند که سعید صادقی را می‌توان در زمره این افراد قرار داد. همچنین کلمه پدیده برای عده‌ای دیگر از فوتبال‌دوستان به معنای بازیکنان جوانی است که به ناگهان می‌درخشند که تداعی‌کننده آن در دوره گذشته مسابقات علیرضا کوشکی بود اما به نظر می‌رسد بهترین تعریف پدیده در درخشش بازیکنان جوانی معنا می‌شود که در فصول گذشته نشانه‌های درخشش در آنها دیده شده است. اگر بخواهیم طبق تعریف اشاره‌شده به نظاره فصل پیش‌رو بنشینیم باید منتظر درخشش بازیکنانی همچون امید حامدی‌فر، عزیربک آمانوف، امیرعلی صادقی، محمدمهدی احمدی، یاسین سلمانی، میلاد کر، مهدی هاشم‌نژاد، سینا شاه‌عباسی، محمدرضا غبیشاوی، مهران درخشان‌مهر، محمدمهدی محبی، محمد شریفی و محمدجواد محمدی باشیم که البته برای لذت کامل کافی نیست و باید امیدوار به شگفت‌زده شدن از سوی یک ستاره جوان بااستعداد باشیم.

 باید با کدام تیم جذاب خداحافظی کنیم؟
بررسی 21 دوره برگزارشده از مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به فوتبال‌دوستان اثبات می‌کند جز مواردی معدود همواره قهرمان و تیم‌هایی که سقوط می‌کنند قابل حدس هستند و بیشتر شگفتی در میانه جدول رقم می‌خورد که بر همین اساس به نظر می‌رسد مس کرمان، ملوان بندرانزلی، نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان بیشترین خطر را بابت حضور در لیگ آزادگان1403-1402 احساس می‌کنند که نبود هرکدام از این باشگاه‌ها می‌تواند بخشی از جذابیت لیگ بیست‌وسوم را کاهش دهد.
ملوان پرهوادار که در تاریخ لیگ برتر بهترین جایگاهش تکیه به جایگاه هفتم است با تداوم حضورش در لیگ بیست‌وسوم از حیثیت فوتبال استانی دفاع می‌کند که در لیگ نوزدهم، بیستم و بیست‌ویکم نماینده‌ای در فوتبال ایران نداشت تا این کاستی احساس شود. از سوی دیگر باشگاه فولاد خوزستان با تمام شایستگی‌های فنی‌اش در سالیان گذشته اثبات کرده، نمی‌تواند از نظر هیجان تزریق‌شده توسط هواداران جایگزین باشگاه صنعت نفت آبادان باشد. از سوی دیگر مس کرمان ادامه‌دهنده افکار برنامه‌محورانه باشگاه‌های استان کرمان است که موفقیتش در لیگ برتر می‌تواند باعث گرایش باشگاه‌های دیگر به برنامه‌ریزی شود. نفت مسجدسلیمان نماینده ایل بزرگ بختیاری است که در سالیان مختلف این خطه بازیکنانی همچون میلاد میداوودی، ایمان مبعلی و رضا نوروزی را به فوتبال ایران تحویل داده است. البته می‌توان تیم هوادار تحت هدایت ساکت الهامی را نیز که در نقل‌وانتقالات تابستانی عمده فعالیتش در خرید بازیکنان جوان خلاصه شد را  جزء کاندیداهای سقوط به لیگ آزادگان دانست اما به دلیل تبحر الهامی در نتیجه گرفتن با تیم‌های کم بضاعت شانس آنها برای حضور در لیگ بیست‌وسوم نسبت به 4 تیم اشاره شده بیشتر است.

 افکار نو در شروع مجدد
همواره در سالیان اخیر فوتبال‌دوستان به درستی معتقد بودند حضور مربیانی همچون اکبر میثاقیان و فیروز کریمی که فارغ از روزهای درخشان‌شان در دهه‌های 70 و 80 جزء مربیان تاثیرگذار فوتبال ایران بوده‌اند در روزهایی که استراتژی‌ها و نقشه‌های تاکتیکی تغییر کرده به سطح کیفی مسابقات ضربه می‌زنند که به نظر می‌رسد مدیران فوتبال ایران نیز به همین نتیجه رسیده‌اند و این 2 پیشکسوت مربیگری که در لیگ بیست‌ویکم روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری نشستند به همراه مربیان مطرحی همچون عبدالله ویسی، علی‌اصغر کلانتری، فراز کمالوند، رسول خطیبی، محمود فکری و علیرضا منصوریان ارمغان‌شان در فصل جاری خانه‌نشینی یا فعالیت در سطوح دیگر فوتبال ایران است. عدم حضور این مربیان با فعالیت مربیان ایرانی مثل رضا پرکاس، حمید مطهری، مازیار زارع و فرزاد حسین‌خانی همزمان شده که تا پیش از این نقش سرمربی را در فوتبال ایفا نکرده بودند. حضور زارع و حسین‌خانی 37 و 41 ساله از جهتی حائز اهمیت است که این افراد به معنای واقعی کلمه فرزندان باشگاه‌های ملوان و مس کرمان هستند؛ موضوع اشاره شده باعث درک بهتر این افراد از خواسته‌های هواداران و تعامل بهتر آنها با دوستداران خود می‌شوند که به‌طوری جذابیت‌های مسابقات را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر حمید مطهری که در این سال‌ها ایفاگر نقش مغز متقکر تیم‌های سایپا، پیکان، نساجی و پرسپولیس بوده حالا باید ادعا و گفته‌های زیبایش را در عمل اثبات کند. همچنین رضا پرکاس نیز که جزء مدرسان فیفاست در تجربه‌های قبلی‌اش در سرمربیگری دستاوردی جز ناکامی نداشته و حالا فرصت دارد در قامت سرمربیگری تئوری‌هایش را با موفقیت در مستطیل سبز پیاده کند.

 خارجی‌های باکیفیت ضامن مسابقاتی پویاتر
یکی از بهترین توصیف‌ها برای دوره بیست‌ودوم لیگ برتر، جاری شدن سیل حضور بازیکنان خارجی به فوتبال ایران است که بخشی از این افراد با رزومه قابل‌قبول فوتبال‌دوستان را بابت دیدن روزهای شعف برانگیز امیدوار کرده‌اند. باشگاه سپاهان با جذب مانوئل فرناندز که در کارنامه‌اش قهرمانی متوالی در کشورهای ترکیه، پرتغال، روسیه و اسپانیا سابقه فتح دروازه منچستریونایتد و اتلتیکو مادرید و حضور در جام‌جهانی 2018 و بازی برابر اروگوئه را می‌بیند به خط هافبکش بازیکن خلاق تعیین‌کننده اضافه کرده است که حتی عملکرد مایوس‌کننده هافبک اهل لیسبون در 2 فصل اخیر با پیراهن کایسری اسپور ترکیه و آپولون اسمیرنیس یونان نمی‌تواند خیلی از امید هواداران سپاهان بکاهد. از سوی دیگر باشگاه تراکتور نیز با جذب ریکاردو آلوز که در زندگی ورزشی‌اش بازی در مراحل مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا و گلزنی در تورنمنت کنفرانس اروپا را تجربه کرده است به خط هافبکش بازیکنی تاثیرگذار اضافه کرده تا این هافبک 29 ساله در کنار گوستاو واگنین و صفا هادی مشکلات میانه میدان پرشورهای تبریزی را حل کنند. همچنین وسلی گومز دوس سانتوس نیز که برخلاف بسیاری از بازیکنان برزیلی پیوسته به فوتبال ایران حضور در سطح نخست فوتبال برزیل را تجربه کرده از امیدهای اصلی قلعه‌نویی بابت رقم خوردن خواسته‌هایش است. البته خرید بازیکن رزومه‌دار خارجی تنها به مدعیان قهرمانی فوتبال ایران اختصاص ندارد و تیم نساجی با جذب آقای‌گل فصل 2017-2016 سطح دوم فوتبال فرانسه، آدامانیان که در مسابقات لوشامپیونه نیز دروازه تیم‌های مطرحی مثل نیس، لیل و سنت اتین را گشوده است به دنبال کسب جایگاهی بهتر از دوازدهمی فصل گذشته است.
البته به هیچ‌وجه نمی‌توان از کنار اسم بازیکنانی مثل هانسل زاپاتا، والنتینو یوئل و الویس کامسوبا عبور کرد و حتی مدافعان باشگاه‌های سپاهان و مس رفسنجان، رناتو داسیلویرا، نیلسون جونیور و جفرسون باهیا که همچون بیشتر بازیکنان تاثیرگذار برزیلی حاضر در فوتبال ایران یعنی فابیو جانواریو، کی‌روش استنلی، رابسون جانواریو، لئوناردو پادوانی، لوسیانو پریرا و آدریانو آلوز تجربه بازی در سری A برزیل را ندارند قطعا در صورت تطابق با فضای فوتبال ایران و درک استراتژی مربیان از مهره‌های دفاعی تاثیرگذار ژوزه مورایس و محمد ربیعی خواهند بود.