تاریخ : Wed 10 Aug 2022 - 10:20
کد خبر : 73505
سرویس خبری : سیاست

چرا چین با سفر پلوسی مخالفت کرد؟

سفیر چین در آمریکا:

چرا چین با سفر پلوسی مخالفت کرد؟

سفیر جمهوری خلق چین در ایالات‌متحده در مقاله ای که هفته گذشته در اختیار روزنامه آمریکایی واشنگتن پست قرار داد درباره دلیل واکنش شدید کشورش به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلاس نمایندگان به تایوان گفت پکن با این سفر مخالفت کرد.

به گزارش فرهیختگان به نقل از روزنامه چین (China Daily)‌ سفیر جمهوری خلق چین در ایالات‌متحده در مقاله ای که هفته گذشته در اختیار روزنامه آمریکایی واشنگتن پست قرار داد درباره دلیل واکنش شدید کشورش به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلاس نمایندگان به تایوان گفت پکن با این سفر مخالفت کرد زیرا این سفر آشکارا تعهد آمریکا به عدم توسعه روابط رسمی با این جزیره را زیر پا گذاشت و پیامی قوی به نیروهای حامی «استقلال تایوان» ارسال کرد؛ مبنی بر اینکه واشنگتن برای مبارزه با دولت مرکزی چین در کنار آن‌ها، قرار دارد.
چین گانگ، سفر چین در آمریکا، در مقاله اش همچنین اشاره ای به برقراری روابط میان چین و آمریکا در اول ژانویه 1979 داشت؛ زمانیکه واشنگتن در بیانیه ای مشترک با پکن اعلام کرد که دولت جمهوری خلق تنها دولت قانونی چین است. به گفته گانگ بر همین مبنا از آن زمان آمریکا به به عدم توسعه روابط رسمی با تایوان متعهد شده است.
پلوسی که سومین مقام عالی رتبه دولت ایالات‌متحده به شمار می رود، سه شنبه با یک هواپیمای نظامی سفری خبرساز به تایوان انجام داد. او در «این سفر رسمی»- عنوانی که دفتر پلوسی برای در بدو ورود او به تایوان برای اشاره به این سفر استفاده کرد- مورد استقبال رسمی مسئولان حزب دموکراتیک مترقی تایوان قرار گرفت که آشکارا به دنبال کسب استقلال برای تایوان هستند.
چین گانگ در ادامه نوشته است: «چنین دیداری آشکارا تعهد آمریکا به عدم توسعه روابط رسمی با تایوان را نقض کرده است. » 
مقاله سفیر در واشنگتن پست با عنوان «چرا چین با سفر پلوسی به تایوان مخالف است» پاسخی به مقاله پلوسی با نام «چرا من رهبری سفر یک هیئت کنگره به تایوان را بر عهده دارم» بود که همزمان با ورود پلوسی به تایوان در واشنگتن‌پست منتشر شده بود.
پلوسی در مقاله خود آورده بود سفر وی «به‌هیچ‌وجه با سیاست دیرینه چین واحد» که به گفته او «بر اساس قانون روابط تایوان مصوب سال 1979، بیانیه‌های مشترک ایالات‌متحده و چین و تضامین شش¬گانه بنا شده است، در تضاد نیست.» پلوسی همپنین تاکید کرده بود کشورش با تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود مخالف است.
سفیر چین هم در مقاله تقابلی خود تاکید کرده بود که اصل چین واحد بخشی از نظم بین‌المللی پس از جنگ است و به یک اجماع عمومی بین‌المللی تبدیل شده است. او در ادامه خاطر نشان ساخته بود که واشنگتن که خود را پرچم‌دار «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» می‌داند، طبیعتاً باید از اصل چین واحد تبعیت کند اما آمریکا با تصویب قانون روابط تایوان و «تضامین شش گانه»، این اصل را نقض و تضعیف کرده است و اکنون نیز به طور مجدد این اقدام را با تلاشی گسترده‌تر برای تغییر یکجانبه وضعیت موجود در تایوان و تغییر نظم بین‌المللی پس از جنگ انجام می‌دهد.
چین گانگ در مقاله خود از هنری کیسینجر یاد کرده است که نیم قرن پیش شخصاً در مذاکرات عادی‌سازی روابط چین و آمریکا شرکت داشت و شاهد بود که چگونه مسئله تایوان بر اساس اصل چین واحد حل شد. او با نقل جمله ای از این وزیر امور خارجه سابق آمریکا که در اواخر ماه مه گفته بود، نوشت: «ایالات‌متحده نباید با دست‌کاری یا با یک فرآیند تدریجی چیزی شبیه به راه‌حل «دو چینی» ایجاد کند.»
بنابر اعتقاد سفیر چین در واشنگتن، آمریکا تایوان را وسیله‌ای برای مهار چین می‌بیند و در حال «توخالی کردن» اصل چین واحد است. آمریکا تنها در 18 ماه گذشته، پنج دور فروش تسلیحات به تایوان انجام داده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بارها گفته است که ایالات‌متحده سیاست چین واحد خود را تغییر نخواهد داد و از «استقلال تایوان» حمایت نمی کند اما به اعتقاد چین گانگ، برای نیروهای حامیِ "استقلال تایوان"، سفر پلوسی یک سیگنال فوق‌العاده قوی است که «ایالات‌متحده در کنار تایوان است». 
او افزود دیدار پلوسی نیروهای حامی "استقلال تایوان" را به مسیری خطرناک‌تر هدایت خواهد کرد که صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را به حالت تعلیق درمی آورد.
این دیپلمات چینی می گوید «اگر یک ایالت آمریکا از ایالات‌متحده جدا شود و استقلال خود را اعلام کند و سپس کشور دیگری از آن ایالت حمایت تسلیحاتی و سیاسی کند، آیا دولت آمریکا - یا مردم آمریکا - اجازه می‌دهند این اتفاق بیفتد؟»  

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

اقدامات متقابل چین پس از سفر پلوسی به تایوان(لینک)