تاریخ : Wed 10 Aug 2022 - 01:45
کد خبر : 73494
سرویس خبری : جهان شهر

ترامپ نمرده به خاک سپرده شد

علی آهنگر

ترامپ نمرده به خاک سپرده شد

نیمه‌شب تعداد زیادی از بازرسان و ماموران اف‌بی‌آی به خانه‌ مجلل ترامپ‌هجوم بردند تا به اسناد و مدارک دزدیده‌ شده توسط وی دست یابند.

علی آهنگر، پژوهشگر حوزه بین الملل: نیمه‌شب سه‌شنبه ۱۸مرداد زلزله‌ای قضایی در فلوریدا رخ داد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را برای همیشه محو و نابود ساخت. در این شب تاریخساز، درحالی‌که ترامپ در نیویورک و در برج مشهور خود به‌سر می‌برد، با خبری مواجه شد که نشان می‌داد عمر سیاسی او برای همیشه به پایان رسیده است. ماجرا از این قرار است که نیمه‌شب و در اقدامی غافلگیرانه تعداد زیادی از بازرسان و ماموران اف‌بی‌آی به خانه مجلل ترامپ در شهرستان پالم‌بیچ در ایالت جنوبی فلوریدا هجوم بردند تا به اسناد و مدارک دزدیده‌شده توسط وی دست یابند. کارکنان مرکز اسناد و آرشیو امنیت ملی کاخ سفید پس از روی کار آمدن جو بایدن و خروج ترامپ از کاخ سفید به رسانه‌ها و ازجمله وال‌استریت‌ژورنال خبر دادند که او تعداد ۱۵ صندوق از اسناد کاخ سفید را با خود برده است. به گزارش رویترز، در ماه فوریه گذشته، دیوید فریرو، مسئول آرشیو ملی به قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا گزارش کرده بود که اداره بایگانی و اسناد ملی درطول سال ۲۰۲۱ ترامپ را برای بازگرداندن ۱۵ صندوق پرونده‌ای که او با خود برده بود، تحت‌فشار قرار داده است. درنهایت او بخشی از این پرونده‌ها را در ژانویه ۲۰۲۲ بازگرداند. به نوشته فایننشال‌تایمز یکی از افرادی که از این تحقیقات مطلع است به این روزنامه گفته چنین اقداماتی مرتبط با گزارش‌های حساسی است که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به دولت وی داده شده است. در اوایل سال جاری 15 جعبه اسناد طبقه‌بندی‌شده، ازجمله برخی که دارای مهر «فوق‌محرمانه» بودند از خانه او در فلوریدا بازیابی شدند. صحت این گفته‌ها توسط اریک یکی از پسران ترامپ، در جریان مصاحبه‌اش با فاکس، تایید شده است. علاوه‌بر آنچه وال‌استریت‌ژورنال فاش ساخته، وکیل ترامپ نیز تایید کرده از مارآلاگو، خانه ترامپ در فلوریدا اسناد طبقه‌بندی‌شده کشف شده است.
اقدام ترامپ در خارج ساختن اسناد و مدارک طبقه‌بندی‌شده، در ضدیت آشکار با قانونی به نام «قانون سوابق ریاست‌جمهوری» است که رئیس‌جمهوری را پس از اتمام دوره‌اش به واگذاری یادداشت‌ها، نامه‌ها، ایمیل‌ها، فکس‌ها و سایر ارتباط‌های کتبی مرتبط با وظایف ریاست‌جمهوری به مرکز آرشیو ملی ملزم می‌کند.
به این ترتیب، یورش اف‌بی‌آی بی‌گمان با دستور مستقیم دادستان کل صورت گرفته است. چنان‌که فلیپ هالپرن، دادستان سابق فدرال که در پرونده‌های فساد تخصص دارد، در این باره به رویترز گفته: «اشتباه نکنید، دادستان کل دستور بازرسی را صادر کرده است.»
با این حساب برای وزارت دادگستری، پلیس اف‌بی‌آی، نهادهای نظارتی و نیز افکار عمومی ایالات‌متحده مسلم است که او مقادیر زیادی از اسنادی را که مستقیما با امنیت ملی آمریکا مرتبط است و طبق قواعد هنگام وداع رئیس‌جمهور از صندلی ریاستش باید به آرشیو ملی سپرده می‌شد، با خود از کاخ سفید خارج کرده است. ترامپ در بیانیه‌ای که صبح سه‌شنبه در نیویورک منتشر ساخت، این عمل اف‌بی‌آی را یورش و اشغال خانه‌اش نامید که با هدف محروم‌سازی او از شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ انجام شده است. بلومبرگ در گزارشی که در همین باره منتشر کرده تاکید می‌کند دیگر بعید است ترامپ بتواند در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود.
دزدی و سرقت اسناد مرتبط با امنیت ملی را اگر درکنار یورش بی‌سابقه طرفداران ترامپ در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به مجلس نمایندگان و به آتش کشیدن ساختمان کاپیتول قرار دهیم، به این نتیجه معقول و منطقی خواهیم رسید که سیستم بروکراتیک ایالات‌متحده تصمیم گرفته دیگر در هیچ‌شرایطی اجازه حضور چنین شخصی را در سکان ریاست‌جمهوری و در دست گرفتن کیف تسلیحات هسته‌ای و اسناد امنیت ملی ندهد.
چنان‌که مریک گارلند، وزیر دادگستری آمریکا ماه پیش در پاسخ به سوال شبکه ان‌بی‌سی که پرسیده بود آیا نگران طرح اتهامات احتمالی علیه رئیس‌جمهور سابق است فقط گفت که او قصد ندارد اجازه دهد «کسی» از پاسخگویی بگریزد. بنابراین ترامپ را از نشستن بر صندلی اتهام‌های سهمگین مرتبط با امنیت ملی گریزی نیست و او اکنون نمرده به خاک سپرده شده است.
این اقدام نهادهای آمریکا فارغ از پیامدهای داخلی‌اش می‌تواند پیامی به دیگر اعضای جامعه بین‌المللی باشد. واشنگتن با پاسخگو کردن ترامپ و پیگیری اقدامات غیرقانونی وی قصد دارد به جهان بگوید دیگر نگران حضور فرد غیرقابل‌پیش‌بینی و دمدمی‌مزاج مانند ترامپ در جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا نباشند.