تاریخ : Thu 04 Aug 2022 - 02:25
کد خبر : 73415
سرویس خبری : دانشگاه

هیات‌های دانشجویی وسط میدان حل معضل‌های اجتماعی

«فرهیختگان» از فعالیت‌های خیرخواهانه دانشجویان در ایام محرم گزارش می‌دهد

هیات‌های دانشجویی وسط میدان حل معضل‌های اجتماعی

فعالیت‌های جهادی و خیریه‌ای دانشجویان را که وسعتی به تمامی ایران دارد، می‌توان جزء کارهای تعطیل‌نشدنی آنها دانست.

زهرا رمضانی، خبرنگار:فعالیت‌های جهادی و خیریه‌ای دانشجویان را که وسعتی به تمامی ایران دارد، می‌توان جزء کارهای تعطیل‌نشدنی آنها دانست. فعالیت‌هایی که باعث می‌شود پای دانشجویان تهرانی به مناطق محروم کشور برسد یا برعکس،‌ دلیلی باشد تا دانشجویان استان‌های کم‌برخوردار به نقاطی بروند که حتی تصورش را هم نمی‌کردند. این روزها که دانشگاه‌ها هم سیاه‌پوش عزای حسینی شده‌اند،‌ بار دیگر دانشجویانی که آنها را با عنوان جهادی می‌شناسیم، دست به‌کار شده‌اند تا عزاداران حسینی را هم در کارهای عام‌المنفعه‌شان سهیم کنند. دانشجویانی که یا به‌صورت مشخص در کنار هیات‌های دانشجویی فعالیت می‌کنند یا از طریق فضای مجازی تلاش دارند کمک‌های موردنیاز برای رفع نیازهای منطقه هدف‌شان را جمع‌آوری کنند. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از همان گروه‌هایی است که دست به راه‌اندازی پویش امتداد جهادی زده، پویشی که قرار است کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده را صرف انجام فعالیت‌های درمانی برای مردم حاشیه شهر شهرک شهیدباهنر کند. پروژه آبرسانی به مناطق محروم و کم‌برخوردار را هم باید کارویژه بسیج دانشجویی دانشگاه امام رضا(ع) دانست که در ماه محرم امسال پیگیری می‌شود. از این‌دست پروژه‌ها را که یا توسط یکی از تشکل‌های دانشجویی دنبال می‌شود یا ذیل هیات دانشجویی، برنامه‌ریزی‌های آن صورت می‌گیرد، می‌توان در دانشگاه‌های مختلف کشور پیدا کرد. کانون خیریه تاک که متعلق به دانشگاه علوم پزشکی ارتش است،‌ با حضور فعال در فضای مجازی قصد دارد با جمع‌آوری کمک‌های نقدی مایحتاج زندگی چند خانواده را تامین کند. جالب اینکه کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های علامه طباطبایی، اصفهان، ‌فرهنگیان ایلام و گلپایگان هم با برگزاری مسابقه بزرگ عکاسی «من_هم_چشم_به_راه_مولایم» سعی دارند بعد فرهنگی فعالیت‌های مرتبط با ماه محرم را در میان دانشجویان ترویج کنند. پراکندگی فعالیت‌های مربوط به تشکل‌های دانشجویی به مناسبت محرم را می‌توان به جای‌جای ایران نسبت داد. در این گزارش نیز 3 هیات دانشجویی را معرفی کرده‌ایم که یا کانون‌های خیریه در کنار آنها کارهای خیرخواهانه را دنبال می‌کنند یا خود هیات برنامه مشخصی برای این حوزه دارد.

مسئول خیریه هیات‌الزهرا(س) دانشگاه صنعتی‌شریف خبر داد
 آزادی 3 زندانی به مناسبت محرم از سوی عزاداران هیات دانشجویی

مهدی سخایی، مسئول خیریه هیات‌الزهرا(س) دانشگاه صنعتی‌شریف با بیان اینکه در کنار کارهایی که در طول سال انجام می‌دهیم، در برخی مناسبت‌ها مانند محرم هم برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای داریم، گفت:‌ «برای محرم امسال به‌صورت خاص بحث آزادی زندانیان را دنبال می‌کنیم. البته برای این کار این‌طور نیست که به معرفی افراد‌ بسنده کنیم، بلکه سراغ ستاد دیه کشور رفتیم و آنها نیز مواردی را به ما معرفی کردند که بعد از بررسی این موارد‌، بحث جمع‌آوری کمک را شروع کردیم. روند جمع‌آوری کمک‌ها هم از طریق غرفه‌ای است که به همین منظور در هیات دانشجویی این دانشگاه برپا شده و مردم عادی‌ که به مراسم عزاداری می‌آیند، می‌توانند در این زمینه مشارکت کنند.»
او ادامه داد:‌ «ستاد دیه کشور 3 مورد زندانی را به ما معرفی کرده که درمجموع برای آزادی آنها نیاز به 30 میلیون تومان است،‌ همچنین یک مورد خاص هم در شیراز معرفی شده که نیاز به 50 میلیون تومان پول دارد و تلاش‌مان این است که بتوانیم کارهای آزادی آنها را در این محرم به سرانجام برسانیم. بااین‌حال همه کارهایمان به آزادی زندانی ختم نمی‌شود و کمک‌های جمع‌آوری‌شده را درصورت نیاز در بخش‌های دیگر هم هزینه می‌کنیم.»
مسئول خیریه هیات‌الزهرا(س) دانشگاه صنعتی‌شریف گفت اگر بحث آزادی زندانی نباشد، باید در ابتدا بررسی‌های لازم را انجام دهیم و بعد از تشکیل پرونده، کارهای جمع‌آوری کمک مالی صورت می‌گیرد، درحال‌حاضر جمع‌آوری کمک برای تامین دو مورد جهیزیه را هم پیگیری می‌کنیم که برای هرکدام از آنها نیاز به 30 میلیون تومان پول داریم. همچنین دنبال تامین دستگاه دوزندگی برای اشتغالزایی یک خانواده در سیستان و بلوچستان هم هستیم که طبق برآوردها با 10 میلیون تومان می‌توان آن را انجام داد.
سخایی با تاکید بر اینکه هزینه‌‌هایی که از سوی عزاداران حاضر در هیات این دانشگاه جمع‌آوری می‌شود هم به تناسب نیاز در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود، اظهار داشت: «امسال برای اولین‌بار پویش هم‌بازی را ایجاد کردیم که شروع آن از عیدغدیر بوده است. پویشی که براساس آن برای کودکان مناطق محروم سیستان و بلوچستان اسباب‌بازی جمع‌آوری می‌کنیم تا از این طریق بتوان در این مناطق به نوعی کار فرهنگی هم انجام داد.»
او ادامه داد:‌ «براساس این پویش، خانواده‌هایی که اسباب‌بازی‌های سالمی دارند که فرزندان‌شان دیگر با آنها بازی نمی‌کنند، ‌می‌توانند یا خودشان آنها را در اختیارمان بگذارند یا اینکه درصورت تمایل، خود اعضای گروه نسبت به گرفتن آنها اقدام می‌کند. منطقه هدف‌مان نیز روستاهای محروم سیستان‌و‌بلوچستان است که حضورمان در آنجا مربوط به پروژه آبرسانی است.»
مسئول خیریه هیات‌الزهرا(س) دانشگاه صنعتی‌شریف افزود:‌ «در این استان علی‌رغم اینکه سد بالادستی وجود دارد، اما شبکه آبرسانی در آن تامین نشده و به همین دلیل مردم منطقه به‌ویژه در روستاها با مشکل جدی آبرسانی روبه‌رو هستند. این مهم باعث شده گروه‌های جهادی مختلف در آنجا حضور جدی داشته باشند. ما نیز با همکاری گروه جهادی عاشورا موضوع آبرسانی به روستاهای مختلف را دنبال می‌کنیم و در همین راستا با توجه به موضوع پیوست فرهنگی برای فعالیت‌های جهادی، تلاش‌مان این بود که با راه‌اندازی پویش هم‌بازی کار فرهنگی هم انجام دهیم.»
سخایی با تاکید بر اینکه ارسال اسباب‌بازی‌ها قبل از تاسوعا و عاشورا تمام می‌شود، تصریح کرد: «در طول سال نیز کارهای خیریه‌ای انجام می‌دهیم که ازجمله آن می‌توان به تهیه و توزیع بسته‌های ارزاق و حمایت از خانواده‌های نیازمند در حوزه مباحث درمانی اشاره کرد.» 

مسئول بخش خواهران هیات دانشجویی رایه‌العباس دانشگاه لرستان مطرح کرد
تامین هزینه جهیزیه دانشجوی دانشگاه لرستان در محرم امسال

زهرا کولیوند،‌ مسئول بخش خواهران هیات دانشجویی رایه‌العباس دانشگاه لرستان گفت: «4 سالی می‌شود که طرح مهر خادمان‌العباس را ایجاد کرده‌ایم که براساس آن ماهانه خود دانشجویان کمک‌های نقدی را انجام می‌دهند و می‌توانیم ماه‌به‌ماه درصورت نیاز به دانشجویان نیازمند کمک کنیم. با توجه به اینکه برخی دانشجویان، خانواده‌هایشان یا دوستان‌شان را نیز عضو این طرح کرده‌اند، درعمل کمک‌ها به‌حدی است که بتوان بخشی از مشکلات را حل کرد. البته این‌طور نیست که بگوییم دانشجویان کمتر از یک مبلغ مشخص نمی‌توانند کمک کنند و همین مساله باعث شده از کمک‌های چندهزار تومانی تا چندصد تومانی را شاهد باشیم.» او با بیان اینکه کمک‌های جمع‌آوری‌شده در این طرح صرف اموری مانند بیماران سرطانی، تامین جهیزیه، ‌لباس گرم و... می‌شود، افزود: «به مناسبت محرم نیز درحال جمع‌آوری کمک برای تامین جهیزیه یکی از دانشجویان این دانشگاه هستیم و امیدواریم تا پایان محرم بتوانیم هزینه موردنیاز برای این کار را تامین کنیم. از همان ابتدای ایجاد این طرح، هدف‌گذاری اصلی‌مان دانشجویان نیازمند خود دانشگاه بوده‌اند و در شرایط فعلی نمی‌توانیم موارد خارج از دانشگاه را تحت پوشش قرار دهیم.»
مسئول بخش خواهران هیات دانشجویی رایه‌العباس اظهار داشت: «اما اگر دانشجویان موردی را خارج از فضای دانشگاه به ما معرفی کنند، حتما آن را به نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه یا نهادهای حمایتی خارج از دانشگاه مانند کمیته امداد امام مرتبط خواهیم کرد تا در حد توان‌ مشکل را رفع کنیم.»
کولیوند گفت در کنار طرح مهر خادمان‌العباس، طرح‌های مقطعی هم داریم که به مناسبت‌های مختلف آن را دنبال می‌کنیم. به‌طور مثال سال گذشته طرح احسان غدیر یک را داشتیم که در آن مبلغ جمع‌آوری‌شده را صرف خرید اقلام خوراکی خشک کرده و در اختیار دانشجویان نیازمند قرار دادیم. امسال هم در عیدغدیر بار دیگر این طرح را اجرایی کردیم اما کل هزینه آن را در اختیار خانواده‌ای قرار دادیم که پدر خانواده به‌دلیل اعتیاد توانایی تامین نیازهای خانواده را نداشت. همچنین محرم سال گذشته بحث اطعام را هم داشتیم اما این اتفاق تا الان برای محرم امسال رخ نداده، اما تلاش‌مان این است که تا اربعین این کار را انجام دهیم.»
او بیان داشت: «‌بسیاری از مواردی که نیاز به کمک دارند از سوی خادمین هیات رایه‌العباس به ما معرفی می‌شوند، البته از آنجا که ما از خیرین بیرون دانشگاه هم کمک می‌گیریم،‌ طبیعی است که وقتی موردی به ما معرفی می‌شود، خودمان هم قبل از کمک بررسی‌های لازم را انجام دهیم. به‌عبارت دیگر از آنجا که برخی خیرین خارج از فضای دانشگاه به ما کمک می‌کنند،‌ اقدامات لازم را برای حفظ اعتماد این خیرین مدنظر قرار می‌دهیم.»
مسئول بخش خواهران هیات دانشجویی رایه‌العباس خاطرنشان کرد:‌ «در ایام کرونا نیز برای 3 نفر گوشی تلفن همراه تهیه کردیم که بخشی از آن را دانشجویان کمک کرده و بخش دیگر نیز از خیرین خارج از دانشگاه بوده است. حتی برخی دانشجویان را داریم که گاه برای تامین کتاب‌هایشان با مشکل مواجه شده‌اند که هم از سوی هیات و هم نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری به آنها کمک شده است.»

مسئول گروه جهادی دانشگاه علم‌وصنعت خبر داد
جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای تکمیل پروژه آبرسانی به روستای نم‌گاز کرمان

محمد عساکرده،‌ مسئول گروه جهادی دانشگاه علم‌وصنعت با بیان اینکه غرفه‌ای را برای جمع‌آوری کمک از عزادارانی که به هیات دانشجویی این دانشگاه می‌آیند، برپا کرده‌ایم، گفت:‌ «امسال بنا داریم 31 مرداد تا 11 شهریورماه اردوی جهادی را در روستای نم‌گاز، دهستان مارز قلعه‌گنج کرمان برگزار کنیم. در این منطقه نزدیک به 500 خانواده زندگی می‌کنند، اما هنوز آب لوله‌کشی ندارند و خانواده‌ها مجبور هستند مسافت‌های طولانی را طی کنند تا دسترسی به آب سالم داشته باشند. این پروژه زیرنظر بنیاد علوی است و امروز نیز بخشی از پروژه انجام شده و امسال ما به‌عنوان مجری این پروژه انتخاب شده‌ایم.»
او با تاکید بر اینکه بخشی از کمک‌هایی که در محرم امسال جمع‌آوری می‌شود، برای این پروژه هزینه خواهد شد، تصریح کرد: «اهداف دیگری نیز در منطقه قلعه‌گنج تعیین کرده‌ایم که ازجمله آن می‌توان به کارهای فرهنگی، توزیع ارزاق به خانواده‌های روستای نم‌گاز اشاره کرد. البته اینها کارهای بلندمدت تلقی می‌شود و این‌طور نیست که بگوییم با حضور چندهفته‌ای در منطقه می‌توان آن را به نتیجه رساند.»
‌مسئول گروه جهادی دانشگاه علم‌وصنعت اظهار داشت:‌ «در حاشیه شهر تهران نیز بحث توزیع بسته‌های ارزاق و اطعام را داریم که امسال نیز این اتفاق در عیدغدیر افتاده است. بااین‌حال در محرم امسال بحث اطعام را نداریم و دلیلش هم این است که نزدیک برگزاری اردوی جهادی‌مان هستیم و عملا نمی‌توان برای این کار زمان صرف کرد. بااین‌حال تلاش‌مان این است تا بتوانیم توزیع اقلام را در زمان برگزاری اردوی جهادی در منطقه قلعه‌گنج داشته باشیم، قطعا بخشی از هزینه‌های این کار نیز از طریق غرفه‌ای که در محرم در دانشگاه برپا می‌شود، تامین خواهیم کرد. همچنین بحث توزیع غذا را در اربعین امسال دنبال می‌کنیم و هزینه این کار را نیز از طریق کمک‌هایی که جمع‌آوری می‌کنیم، تامین خواهیم کرد.»
عساکرده با بیان اینکه سال گذشته 20 میلیون تومان کمک از سوی عزادارانی که در هیات دانشجویی دانشگاه حضور پیدا می‌کردند، جمع شده است، بیان داشت:‌ «براساس پیش‌بینی‌مان امسال بیشتر از این مبلغ را خواهیم داشت، اما واقعیت این است که پروژه آبرسانی به روستای نم‌گاز نیاز به هزینه‌های بالایی دارد و چنین کمک‌هایی تنها بخش کوچکی از آن را تامین می‌کند.»
او گفت:‌ «برخی اعضای این گروه در غرفه‌ای که در محرم برپا می‌شود، حضور دارند تا از این طریق اطلاعات کامل را در اختیار آن عزادارانی که قصد کمک به این گروه جهادی را دارند،‌ بگذارند. به‌عبارت دیگر نه‌تنها شرایط منطقه نم‌گاز را برای آنها توضیح می‌دهیم، بلکه گزارش کاملی نیز از کارهایی که تا امروز در این منطقه انجام شده ارائه می‌دهیم تا مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.»
‌مسئول گروه جهادی دانشگاه علم‌وصنعت افزود: «5 سالی می‌شود که در منطقه قلعه‌گنج حضور جدی داریم و توانستیم کارهای عمرانی جدی انجام دهیم؛ از ساخت مسجد و مدرسه گرفته تا تداوم پیگیری تکمیل پروژه آبرسانی. همچنین در بخش آبخیزداری هم کارهایی مانند آب‌بند را دنبال کرده و تلاش‌مان این بود تا بتوانیم به کارهای اشتغالزایی اهالی نیز کمک کنیم.»
عساکرده خاطرنشان کرد:‌ «پروژه آبرسانی به منطقه نم‌گاز 5 کیلومتر است و تقریبا در طول بیش از 4 دهه گذشته هیچ اتفاقی برای تکمیل این پروژه صورت نگرفته و دلیل اصلی‌اش هم نبود زیرساخت‌های جاده‌ای در این منطقه است. بااین‌حال تلاش‌مان این است که با حضور در این منطقه درنهایت این پروژه را به اتمام برسانیم.»