تاریخ : Wed 03 Aug 2022 - 02:07
کد خبر : 73410
سرویس خبری : دانشگاه

«خرمای تنگستان» کام مردم آفریقای جنوبی را شیرین می‌کند

در «سردر» این هفته از دانشگاه آزاد واحد تنگستان بخوانید

«خرمای تنگستان» کام مردم آفریقای جنوبی را شیرین می‌کند

مرکزتحقیقات‌نخل‌استان‌بوشهربا‌مشارکت‌واحدهای‌بوشهر،دلوارو دشتستان‌درزمینه‌فرآوری‌وبسته‌بندی‌خرمافعال‌است.

 راضیه فلاح، خبرنگار: مقصد این هفته «سردر» شهر تنگستان است. محال است نام تنگستان شنیده شود و اسم رئیس‌علی دلواری به ذهن نیاید. تاریخ این منطقه از استان بوشهر براساس رشادت و مبارزه پایه‌ریزی شده و نفس که می‌کشی، ذره‌ذره اکسیژن برایت عطر دیگری دارد. طبق دیگر سفرهای خود، بدون تلف‌کردن وقت به مقصد نهایی خودم می‌روم. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان در سال1386 در مساحت 12هکتار تاسیس شد. این دانشگاه 7عضو هیات‌علمی تمام‌وقت دارد که از این تعداد 3نفر استادیار، 4نفر دیگر نیز دانشجوی بورسیه دکتری هستند. این واحد 36رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشد مانند مهندسی شیمی، پلیمر، مکانیک خودرو، برق، کامپیوتر، عمران، حسابداری، روان‌شناسی، مدیریت مالی و... دارد. رشته‌های حسابداری و مهندسی برق از محبوبیت بیشتری بین دانشجویان برخوردار و رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی نیز به‌علت تازه‌تاسیسی و عدم شناخت دانشجویان از کمترین محبوبیت برخوردار هستند. در این واحد 540دانشجو مشغول به تحصیل بوده که از این تعداد 4نفر تابعیت کشور افغانستان را دارند. در مدت 15سال فعالیت این واحد، حدود 8هزار نفر از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان خبر داد
رایزنی برای صادرات خرما به آفریقای‌جنوبی

مجتبی حکیم‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص برنامه پنج‌ساله این واحد اظهار کرد: «برنامه‌های راهبردی واحد در دو حوزه تدریس رشته‌های مهارتی و کاربردی مورد نیاز و روز جامعه مانند علوم‌تربیتی، روان شناسی و حقوق‌اداری و رشته‌های مرتبط با ظرفیت‌های بومی شهر مانند کشاورزی و نخیلات در قالب رشته‌های مهندسی صنایع‌غذایی، دنبال می‌شود.»
او در ادامه با بیان اینکه رشته مهندسی حرفه‌ای جوش در سطح استان بوشهر تنها در این واحد تدریس می‌شود، ادامه داد: «در سنوات گذشته، تبلیغات درستی برای شناخت این رشته بین جوانان شهرستان و منطقه انجام نشده بود؛ بنابراین هنوز دانشجوی حدنصاب را جذب نکرده است. به این منظور، رایزنی‌هایی را با اداره‌کل سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر انجام داده و درحال اخذ تفاهمنامه‌ای برای دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای برای دانشجویان این رشته هستیم. برمبنای این تفاهمنامه دانشجویان هنگام تحصیل مهارت‌های کاربردی را در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها زیرنظر فنی‌وحرفه‌ای کسب و پس از فارغ‌التحصیلی، همزمان دو مدرک مهارت‌آموزی را اخذ می‌کنند. یکی از این مدرک‌ها بین‌المللی قابل قبول در 120کشور و قابل ترجمه است. تلاش داریم بتوانیم در این راه به‌درستی عمل کرده و جامعه هدف خود را آموزش دهیم.»
حکیم‌زاده درباره فعالیت مرکز تحقیقات نخل استان بوشهر، با مرکزیت واحد تنگستان عنوان کرد: «مرکز تحقیقات نخل استان بوشهر با مشارکت واحدهای بوشهر، دلوار و دشتستان در زمینه فرآوری و بسته‌بندی خرما فعال است. برای ثبت نشان تجاری و تهیه دستگاه بسته‌بندی تفاهمنامه‌ای براساس همکاری مشترک با چند سازمان ازجمله حوزه علمیه خواهران و مرکز تحقیقات منعقد شده است.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد تنگستان در ادامه تصریح کرد: «مرکز تحقیقات این واحد دوسال قبل فعالیت خود را آغاز کرد و طی این مدت توانسته با سازمان غذاودارو، انجمن خرمای ایران و جهاد کشاورزی رایزنی‌هایی را برای همکاری و مشاوره در مباحث مطالعات و تحقیقات داشته ‌باشد. به این منظور یک گروه کارشناسی در استان بوشهر متشکل از هیات‌علمی فعال در زمینه نخیلات تحت‌عنوان کارگروه مرکز تحقیقات نخل با هدف امضای تفاهمنامه با مراکز هدف برای تحقیقات تجاری‌سازی پویا تجمیع شده‌ است. از دیگر اقدامات این مرکز، فعالیت در بومی‌سازی انواع خرمای غیربومی مانند نوع صادراتی پیارم مخصوص استان هرمزگان، انجام شده است.»
او در ادامه گفت: «مرکز تحقیقات نخل استان بوشهر روی آفت‌های موجود انواع خرمای محلی و بومی استان نیز مطالعاتی انجام داده و این اقدام به‌عنوان هدف به کارگروه مرکز تحقیقات نخل ابلاغ شده است. پرورش خرماهای غیربومی استان و تحقیقات روی آفت‌های خرمای بومی به‌عنوان اهداف در مرکز تحقیقات به‌طور جدی دنبال می‌شوند.»
حکیم‌زاده درمورد اقداماتی که این واحد درقالب طرح پویش انجام داده، اظهار کرد: «دانشجویان این واحد به‌عنوان کارآموز به مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای معرفی شده و پس از گذراندن دوره‌های مختلف مدرک کارآموزی دریافت می‌کنند. این اقدام در رشته‌های مکانیک‌خودرو، برق، نرم‌افزارهای عمران و مهندسی جوش انجام و با اخذ مدرک می‌توانند از برخی تسهیلات برخوردار شده و در زمان اعلام فراخوان جذب نیرو ازسوی سازمان‌ها و مراکز مختلف در رشته‌های مورد نیاز، به‌راحتی استخدام شوند. نیروگاه اتمی بوشهر از مراکز مهمی است که به دفعات به جذب این نیروها اقدام کرده و حدود 12نفر نیز بر همین اساس از رشته‌های برق و مکانیک جذب نیروگاه اتمی بوشهر شده‌اند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد تنگستان در پاسخ به سوال تعداد احتمالی دانشجویانی که تحت این طرح به صنایع معرفی خواهند شد، عنوان کرد: «دانشگاه دوست دارد همه دانشجویان فارغ‌التحصیل را به صنایع مختلف معرفی کند؛ اما این امر با همکاری دیگر سازمان‌ها و نهادها ممکن خواهد شد. می‌توان با این روش دانشجویان بیشتری را در رشته مهندسی جوش و صنایع‌غذایی نیز جذب و حتی برای سال آینده حداقل 10نفر دیگر را جذب صنایع کنیم.» او ادامه داد: «در ماه‌های اخیر با مرکز فنی‌و‌حرفه‌ای استان و شهرستان درقالب آموزش مهارت تفاهمنامه‌ای تدوین شده است. برمبنای این تفاهمنامه، مرکز فن‌وحرفه‌ای با بازدید کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های واحد را در رشته‌های مختلف مانند مکانیک‌خودرو تجهیز و تکمیل کرده و واحد به قطب متخصص‌ساز استان تبدیل شود. دانشجویان این رشته‌ها بعد از اتمام دوره‌ها حتی می‌توانند در خود سازمان فنی‌وحرفه‌ای نیز جذب شوند.»
حکیم‌زاده درخصوص فعالیت‌های واحد تنگستان در زمینه گسترش فعالیت‌های تولید خرما گفت: «سفیر کشور آفریقای‌جنوبی، طی سفری در خردادماه از ظرفیت‌های استان بوشهر بازدید کرد. یکی از ظرفیت‌های این استان 25هزار نخیلاتی است که در شهرستان تنگستان وجود دارد. همچنین ظرفیت سردخانه‌ای شهرستان علت دیگر این بازدید بود. مقرر شد شرکت‌های مختلف شهرستان که در زمینه تولید، بسته‌بندی و نگهداری خرما مسقر هستند با همکاری دانشگاه واحد تنگستان به عرصه صادرات به کشور آفریقای‌جنوبی ورود کنند.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد تنگستان در ادامه افزود: «در بازدید سفیر آفریقای‌جنوبی به شهرستان تنگستان جلسه‌ای نیز بین دانشگاه این واحد و سفیر این کشور برگزار و از توانایی دانشگاه در تولید خرما به‌صورت علمی در این کشور قاره سیاه گفت‌وگو شد. خوشبختانه به‌دلیل اقدامات علمی که در این واحد برای بسته‌بندی خرما انجام شده رضایت طرف خارجی را به‌همراه داشته است. برای صادرات این محصول اقدامات اولیه به‌طور جدی دنبال شده و برای تحقق این امر دانشگاه با فرماندار شهرستان نیز دیدار و گفت‌وگویی داشته است. ارزآوری یک گام بلند برای کشور و یک اقدام افتخارآفرین هم برای دانشگاه محسوب شده و امیدواریم بتوانیم در این زمینه به‌عنوان نماینده کشور، عملکرد قابل‌قبولی را ارائه دهیم.»
او درخصوص اقداماتی که تاکنون برای صادرات خرما انجام شده، عنوان کرد: «ابتدا باید بسترهای لازم برای انواع بسته‌بندی ایجاد کرده و پس از آن اقدامات اولیه صورت گیرد. از فروردین‌ماه به‌صورت جدی پیگیر روند مراحل اجرایی بوده و حتی رایزنی‌هایی با برخی شرکت‌ها انجام شده است. در روزهای آینده ماشین‌آلات مخصوص بسته‌بندی را خریداری و به موازات آن کارهای مربوط به ثبت برند و سیب سلامت نیز دنبال خواهد شد. برای مرحله بعد در نظر داریم خرمای مورد نیاز را خریده و فرآوری‌های لازم را انجام دهیم.»
حکیم‌زاده در ادامه گفت: «حتی یکی از تولیدکنندگان داخلی نیز پیشنهاد بسته‌بندی روزی 20تُن خرما را به دانشگاه‌ داده که بر این اساس این پیشنهاد لازم است بیشتر انواع دستگاه‌های بسته‌بندی را بررسی و دستگاه موردنظر را در اندازه‌های مختلف 600گرمی، یک‌کیلویی یا بسته‌بندی شکلاتی (پیلوپَک) خریداری کنیم. اگر این قرارداد منعقد شود، نیاز چند واحد استان از درآمدهای شهریه‌ای برطرف و سود بسیاری برای استان ایجاد خواهد شد.»
او درمورد اقداماتی که برای تاسیس دانشکده‌های مهارتی این واحد انجام شده، عنوان کرد: «در سند آمایش این واحد تاکید بر تاسیس دانشکده مهارتی علوم حسابداری و مهندسی‌شیمی پلیمر نیز شده است. در گام نخست طرح توجیهی دانشکده علوم حسابداری تهیه و به مرکز استان ارسال شده است. پس از بررسی‌های لازم مجوزها صادر و امیدواریم مهرماه سال جاری فعالیت آن آغاز شود.»
حکیم‌زاده درخصوص تعداد مدارس سمای این واحد اظهار کرد: «این مدارس تنها در مقطع ابتدایی برای پسران و دختران با امکانات کامل و مجهز به سیستم‌های کامپیوتری و... فعالیت دارند. درحال حاضر 140دانش‌آموز به تفکیک 80دانش‌آموز دختر و 60دانش‌آموز پسر در این مدرسه به تحصیل مشغول هستند. با توجه به بازخوردهای مثبتی که در این ایام دریافت شده، این تعداد برای مهرماه افزایش خواهد داشت.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد تنگستان درمورد درآمدهای غیرشهریه‌ای این واحد عنوان کرد: «سال گذشته با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها درآمد بسیار ناچیزی تنها از برگزاری دوره‌های مختلف کسب شد. امید است با فعالیت مرکز تحقیقات نخل این مقدار به بیش از 500میلیون تومان برسد.»

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان:
سود 70 درصدی از تولید رنگ سوپرالاستیک

سیدامیدرضا موسوی، معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان درخصوص تعداد پژوهش‌های این نهاد علمی گفت: «از سال تاسیس واحد تنگستان تاکنون در حدود 50مقاله ارائه شده که از این تعداد 35مقاله ISI، 17 مقاله علمی‌پژوهشی، 4مقاله بین‌المللی ارائه شده و 2کتاب نیز تالیف شده است. همچنین در کتابخانه این واحد حدود 3هزار جلد کتاب موجود است.» او درباره دیگر فعالیت‌های پژوهشی که در این واحد دانشگاهی انجام شده، عنوان کرد: «یکی از اعضای هیات‌علمی این واحد تحت‌عنوان شرکت دانش‌بنیان دو محصول در زمینه پلیمر تولید کرده است. یکی از این محصولات «رنگ سوپراِلاستیک» با قابلیت بسیار بالا در پوشش زیر و روی کار مورد استفاده در صنایع مختلف چوبی، پارچه‌ای و فلزی است. یکی از موارد استفاده این محصول برای خطوط لوله در شهرهایی مانند عسلویه، بوشهر و تبریز است. در این شهرها که سرما و گرمای هوا بسیار بالاست، رنگ لوله‌ها در مدت زمان کمی تَرَک برداشته و از کیفیت می‌افتد. این محصول به‌علت کِشسانی بالا (هفت‌برابر) این مشکل را برطرف کرده است.»
موسوی درخصوص چگونگی عرضه به بازار این محصول و سود مالی آن گفت: «یک‌بار این محصول روی پارچه استفاده و سود بالای 70درصدی را کسب کرد.» معاون دانشگاه آزاد واحد تنگستان در معرفی دیگر محصول تولیدی این شرکت اظهار کرد: «کیت شناساگر آب در هیدروکربن‌ها یکی دیگر از محصولات تولیدی شرکت دانش‌بنیان است. این محصول نوعی سنسور تشخیص آب در هیدروکربن‌هاست که با دقت PM، آب را در تمام هیدروکربن‌ها تشخیص می‌دهد. این محصول در تشخیص قطرات آب در سوخت جِت، روغن خودرو، تولید «واسکازین»، حلال‌های صنعتی مانند «هگزان» و در پایشگاه‌ها و میعانات گازی مورد استفاده می‌گیرد.»
او در ادامه افزود: «درحال حاضر صنایع مختلف به‌جای این کیت‌ها از صفحات «کارل‌فیشر» استفاده می‌کنند. عملکرد کارل‌فیشرها با اندازه‌گیری آب در میعانات نفتی و هیدروکربن‌ها با محلول «پیریدین» انجام می‌شود. این محصول به کشور وارد و در هر نوبت، از کشورهای مختلف خریداری می‌شود. همین امر باعث شده هر خرید از کیفیت متفاوتی برخوردار باشد و در هر خرید یک منبع داده‌های مشخصی وجود نداشته‌ و در هر آزمایش یک نتیجه جدید را مشخص کند. از دیگر مشکلات این نوع آزمایش، زمانبری آن بوده که برای نمایش یک عدد حدود دوساعت زمان نیاز است، درحالی‌که کیت‌های شناساگر زیر یک‌دقیقه و با دقت بسیار بالا میزان آب محصول را مشخص می‌کنند.»
موسوی با بیان اینکه این محصول تنها توسط شرکت شِل انگلستان تولید می‌شود، ادامه داد: «این شرکت 35سال به‌صورت انحصاری این محصول را تولید و به بازار عرضه می‌کند و برای اولین‌بار این انحصار توسط این شرکت دانش‌بنیان شکسته شده است. این محصول در شِل انگلستان تنها در دو دقت تولید می‌شود؛ این درحالی است که توان تولید این محصول در هر دقت‌ موردنظر مخاطب وجود دارد.»
معاون دانشگاه آزاد واحد تنگستان درمورد مشکلات موجود برای عرضه به بازار این محصول عنوان کرد: «با آنکه این محصول بازار بسیار خوبی دارد، اما نبود سرمایه مانع اصلی تولید بالای این محصول به حساب می‌آید.» او درخصوص فعالیت‌هایی که در این واحد برای کارآفرینی انجام شده، اظهار کرد: «در این واحد کانون و گروه واتساپی کارآفرینی و نوآوری برای ایجاد فرصت‌های کارآفرینی ایجاد شده است، اما برای اقدامات بهتر نیاز به حمایت ازسوی سازمان مرکزی دانشگاه و دیگر نهادها برای ساخت زیرساخت‌های لازم است.»
موسوی درباره اقداماتی که تحت نظارت کانون کارآفرینی و نوآوری این واحد انجام شده، گفت: «چندین هم‌اندیشی تئوری و عملی برگزار و افرادی که در این دوره‌ها شرکت‌ کردند، پس از پایان دوره، توانستند فعالیت اقتصادی مستقل خود مانند ساخت قطعات تزئینی با مواد پلیمری را آغاز کنند.»
به گفته او، در این واحد 4کانون هلال‌احمر، مهدویت، کارآفرینی و فضای مجازی و همچنین یک تشکل بسیج دانشجویان، اساتید و کارکنان وجود دارد. همچنین یک نشریه به‌نام «فرهیختگان ‌ارم» در این واحد مشغول به فعالیت است.