تاریخ : Mon 01 Aug 2022 - 11:58
کد خبر : 73341
سرویس خبری : دانشگاه

شهید عباس آسمیه دانشجویی نبود که چهره‌اش از ذهن دور شود

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد استان قزوین در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شهید عباس آسمیه دانشجویی نبود که چهره‌اش از ذهن دور شود

منطقه‌ای که المان مزار شهدای گمنام دانشگاه در آن قرار دارد و برای برنامه‌های عزاداری و مذهبی در آنجا حضور پیدا می‌کنیم، به نام عباس آسمیه نام‌گذاری شده و شناخته می‌شود.

بیت‌الله اکبری، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به ویژگی‌های فردی شهید عباس آسمیه بیان کرد: «عباس آسمیه، دانشجویی باهوش، مودب، مذهبی و با فرهنگ به معنای واقعی آن بود. این دانشجو در زمان تحصیلش هم، درس‌خوان بوده و دوران تحصیلش خوب بود. من ایشان را خوب می‌شناختم؛ چراکه آن زمان، دانشکده، دانشجویان زیادی نداشت و دانشجویان نیز ارتباط زیادی با استادان داشته و آنها نیز دانشجویان را به‌راحتی می‌شناختند.» 
وی افزود: «در آن زمان هم این‌طور نبود که قبول شدن در دانشگاه‌ها بسیار راحت یا حتی بدون کنکور باشد؛ بنابراین افراد باهوش‌تری وارد دانشگاه می‌شدند و عباس نیز یکی از آنها بود که در این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. خاطرم هست روز جشن فارغ‌التحصیلی‌اش وقتی جشن به اتمام رسید، لوح یادبود فارغ‌التحصیلی خود را به من داد تا نوشته‌ای برایش بنویسم و من نیز متنی را که درحال حاضر به یاد ندارم را در لوح نوشتم.» 
اکبری در ادامه عنوان کرد: «البته مضمون جمله‌ای که برای عباس آسمیه بر لوح فارغ‌التحصیلی‌اش نوشتم، با هدفی که در ذهن داشت، ارتباط داشت. در آن روز، به‌غیر از من رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آن زمان نیز متنی بر لوح او نوشت و پس از به شهادت رسیدن عباس، پدر او لوحی که شهید آسمیه همچنان به یادگار داشت را به دانشگاه هدیه کرد.» 
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد استان قزوین گفت: «البته عباس آن زمان هدفش را بیان نکرده بود و در آن سال نیز دانشجوی با نشاط و پرانرژی بود که تمایل بسیاری به ادامه تحصیل داشت، اما تصمیم گرفت برای حفاظت از کشور، دین، آرمان و رسیدن به اهداف بلندمدتش نسبت به اهداف کوتاه‌مدتش قدم بردارد. از نظر من کاری که او انجام داد با مسیری که حتی در دوران آموزشی از او می‌دیدیم، تطابق داشت و می‌توانستیم حدس بزنیم که عباس این مسیر را خواهد رفت.» 
وی ادامه داد: «چهره عباس آسمیه همیشه در ذهنم بوده و خواهد ماند. او از آن دسته دانشجویانی نبود که چهره‌اش از ذهن معلمش دور شود، مخصوصا که ارتباط عاطفی خوبی با تمامی استادانش ازجمله من داشت؛ یعنی بسیاری اوقات با من درددل و صحبت می‌کرد.» 
اکبری اشاره کرد: «امیدوارم حال که پیکر این شهید پیدا شده ‌است، بار غمی که بر دوش پدر و مادر ایشان که آدم‌های بزرگی نیز هستند، کمتر شود. صحبت‌های پدر و مادر عباس که چندباری به دانشگاه دعوت شدند، برای همه حالت تعجب داشت و در خاطرات مانده ‌است.» 
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین با اشاره به فعالیت‌های واحد قزوین برای گرامیداشت یاد و خاطره این شهید گفت: «در مزار شهدای گمنام دانشگاه، سه مزار داریم که دو مزار شهید گمنام در آن دفن بوده و یک مزار هم به یادبود شهید عباس آسمیه درنظر گرفته‌ایم و سردیس ایشان را نیز در آن مزار گذاشتیم.» 
وی افزود: «منطقه‌ای که المان مزار شهدای گمنام دانشگاه در آن قرار دارد و برای برنامه‌های عزاداری و مذهبی در آنجا حضور پیدا می‌کنیم، به نام عباس آسمیه نام‌گذاری شده و شناخته می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سالگرد شهادت عباس برنامه‌های متعددی را برای برگزاری در نظر داشت و بخشی از آنها نیز اجرایی می‌شد، اما شرایط پاندمی کرونا، اجرای آنها را کمی محدود کرد.»