تاریخ : Mon 01 Aug 2022 - 11:05
کد خبر : 73334
سرویس خبری : ورزش

میرزایی؛ آچار فرانسه جدید استقلال

ساپینتو در آنکارا به ترکیب بازی با سپاهان رسید، سیستم 4دفاعه را هم تست کرد

میرزایی؛ آچار فرانسه جدید استقلال

عملکرد میرزایی به‌شدت کادر فنی استقلال را سورپرایز و امیدوار کرده است و او را آچار فرانسه می‌نامند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال درحالی به اردوی خود در کشور ترکیه پایان داد و جمعه گذشته به ایران بازگشت که این سفر اردویی -که با برگزاری تمرینات پرفشار و مستمر برای بازیکنان این تیم و انجام 4 دیدار تدارکاتی همراه شد- دستاوردهای بزرگی را برای ریکاردو ساپینتو سرمربی پرتغالی و جدید این تیم به‌همراه داشت، تا جایی که به‌نظر می‌رسد در آستانه آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر و دیدار هفته اول و حساس این تیم مقابل سپاهان، ساپینتو سرمربی جدید و پرتغالی آبی‌ها ترکیب اصلی این تیم را برای انجام این بازی بسیار مهم و 6 امتیازی شناخته باشد.

 در ترکیه چه گذشت؟
تیم فوتبال استقلال طی برگزاری اردوی 12 روزه خود در کشور ترکیه علاوه‌بر برگزاری تمرینات پرفشار و سخت که گاهی به 2 جلسه در روز نیز می‌رسید، 4 دیدار تدارکاتی را هم برگزار کرد. این تیم در اولین دیدار تدارکاتی پیش‌فصل به‌مصاف گنچلر بیرلیگی حاضر در لیگ دسته اول ترکیه رفت. ساپینتو در نیمه‌اول تیمش را با ترکیب علیرضا رضایی، رضا میرزایی، امیرعلی صادقی، رافائل سیلوا، سعید مهری، آرمان رمضانی، روزبه چشمی، ابوالفضل جلالی، جعفر سلمانی، امید حامدی‌فر و ارسلان مطهری، روانه میدان کرد که تلاش دو تیم هیچ گلی را در پی نداشت. در نیمه دوم، استقلال با تغییرات زیاد به‌مصاف حریف ترکیه‌ای رفت به‌طوری‌که سیدحسین حسینی، روزبه چشمی، رافائل سیلوا، ابوالفضل جلالی، صالح حردانی، پیمان بابایی، مهدی مهدی‌پور، زبیر نیک‌نفس، کوین یامگا، سجاد شهباززاده و جعفر سلمانی، ترکیب این تیم را تشکیل دادند. طبق گزارش کانال رسمی استقلال در نیمه‌دوم هم با اینکه این تیم نمایش بهتری نسبت به حریف داشت و حتی یک‌بار هم توپ را به تیرک دروازه تیم ترکیه‌ای زد اما توپی از خط دروازه‌ها رد نشد تا بازی با تساوی بدون گل به‌پایان برسد. روزبه چشمی، رافائل سیلوا، ابوالفضل جلالی و جعفر سلمانی چهار بازیکنی بودند که در هر دونیمه برای تیم بازی کردند.
استقلال در دومین دیدار تدارکاتی خود در اردوی ترکیه موفق شد تیم فاتح کاراگومروک با هدایت آندره پیرلو را با دو گل شکست دهد. امیرعلی صادقی هر دو گل استقلال را در این دیدار به‌ثمر رساند. تمامی بازیکنان تیم فوتبال استقلال در این بازی به‌تناوب وارد زمین شدند، همچنین عارف غلامی و کاوه رضایی با نظر ساپینتو به‌صورت اختصاصی با بدنساز استقلال کار کردند و در این بازی به‌میدان نرفتند.
البته جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نشد اما نحوه به‌ثمر رسیدن گل دوم استقلال در این دیدار نشان داد که رقیب این تیم در این دیدار با وجود در اختیار داشتن یک مربی مطرح به نام پیرلو، خیلی رقیب چغر و گردن‌کلفتی نبوده است، هرچند آمانوف هم در این دیدار نشان داد که آبی‌ها می‌توانند روی ظهور یک طراح خوش‌تکنیک در میانه امیدوار باشند.
در ادامه برگزاری اردوی آبی‌ها در ترکیه این تیم در سومین دیدار تدارکاتی پیش‌‌فصل خود با نتیجه ۲ بر یک مقابل کچی ‌اورن گوجو ترکیه شکست خورد. برای استقلال در این بازی عارف غلامی گلزنی کرد و یکی از گل‌های تیم کچی ‌اورن گوجو از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید. در این بازی با نظر ریکاردو ساپینتو، استقلال در هر دو نیمه ترکیب متفاوتی داشت و چندین تعویض هم انجام شد، اما برخی نفرات استقلال مانند سیدحسین حسینی، زبیر نیک‌نفس، مهدی مهدی‌‌پور، کوین یامگا و سجاد شهباززاده برای این تیم در این دیدار به‌میدان نرفتند. طبق شنیده‌های «فرهیختگان» در این دیدار هم ساپینتو سعی کرد به بازیکنانی میدان بدهد که در دو دیدار قبلی این تیم کمتر استقلال را همراهی کرده و درمجموع سومین دیدار تیم درخلال برگزاری این اردو با هدف شناسایی این دسته از بازیکنان انجام شد.
در دیدار آخر استقلالی‌ها جهت حضوری قدرتمندانه در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، به ‌مصاف تیم سومقاییت آذربایجان رفتند که شاگردان ریکاردو ساپینتو موفق شدند با تک‌گل مهدی‌‌پور حریف خود را شکست دهند. استقلال در هر دونیمه از ترکیب متفاوت استفاده کرد و چند تعویض هم انجام داد، البته فشار بدنسازی سنگین و کارهای بدنی باعث شد بازیکنان این تیم نتوانند همه ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را بروز داده و به قول فوتبالی‌ها به‌خاطر خستگی درمجموع این دیدارها صدِ خود را در زمین بگذارند، هرچند اهداف تاکتیکی مدنظر سرمربی پرتغالی برای حضور در رقابت‌های لیگ محقق شد. طبق شنیده‌ها پرس از جلو و بازی پرفشار در زمین حریف یکی از دستورات تاکتیکی بود که استقلالی‌ها باید در حین این دیدارها در زمین اجرا می‌کردند.
این آخرین بازی تدارکاتی آبی‌پوشان پایتخت در اردوی ترکیه بود و تیم فوتبال استقلال جمعه گذشته به تهران بازگشت. در این بین قرار بود شاگردان ساپینتو به‌مصاف الوکره هم بروند که با توجه به مسابقه مقابل کاراگومروک ترکیه یک روز قبل از این دیدار، جلوگیری از خستگی مضاعف بازیکنانی که در این مسابقه پرفشار حضور داشتند، تمرینات انفرادی بازیکنانی مثل عارف غلامی و کاوه رضایی و تنها یک جلسه تمرین حسین مرادمند با تیم، کادر فنی استقلال ترجیح داد آبی‌پوشان مقابل حریف قطری خود به میدان نروند، همچنین در حین برگزاری اردوی استقلال ترکیه بازیکنان این تیم یک روز را هم به‌صورت کامل به استراحت پرداختند.

 دیدار هفته اول ساپینتو را حساس کرد!
فصل بیست‌ودوم رقابت‌های لیگ برتر درحالی قرعه‌کشی شد که طی آن باید تیم‌های استقلال و سپاهان با هدایت دو سرمربی هموطن (پرتغالی) به‌مصاف هم بروند؛ دو سرمربی مطرح که البته سرمربی تیم اصفهانی به‌واسطه دستیاری مورینیو در دنیای فوتبال اسم‌ورسم بیشتری را برای خود دست‌وپا کرده است، هرچند با پیوستن مورایس به سپاهان، همه از این تیم به‌عنوان مدعی اصلی قهرمانی نام ‌برده‌اند که دوباره بعد از چندسال می‌خواهد با اعاده حیثیت در فوتبال ایران، یک‌بار دیگر جام قهرمانی را از آن خود کند. با اعلام برنامه هفته اول و جایی که مشخص شد آبی‌پوشان پایتخت باید در تهران در اولین دیدار به‌مصاف سپاهان بروند؛ این دیدار بیشتر از هرکسی، ساپینتو را حساس کرد او با اتخاذ سیستم‌ها و روش‌های مناسب و ممکن برای این دیدار حساس در جریان برپایی اردوی ترکیه و در روزهای پایانی این اردو، تیمش را از هر لحاظ برای اولین مسابقه لیگ برتر در دیدار با شاگردان مورایس مهیا و آماده کند. البته هم ساپینتو و هم مورایس به‌خوبی به این موضوع واقفند که کسب یک مساوی هم از این دیدار در هفته ابتدایی می‌تواند نتیجه مناسبی برای هر دو تیم باشد، هرچند 3 امتیاز شیرین این مسابقه در همین ابتدای کار می‌تواند خیلی بیشتر از این تعداد امتیاز برای تیم برنده ارزش داشته باشد.

ثبات 80 درصدی در ترکیب اصلی نسبت به پارسال
استقلال درحالی برابر سومقاییت آذربایجان در دیدار آخر تدارکاتی خود به‌میدان رفت که با تصمیم ساپینتو این تیم احتمالا با ترکیب اصلی خود در این دیدار بازی کرده باشد. البته سایر بازی‌های قبلی و 3 دیدار گذشته استقلال مقابل حریفانش باعث شد این سرمربی پرتغالی بیش از هر زمان دیگری با ویژگی‌های فنی شاگردانش آشنایی پیدا کند و به شناخت ترکیب اصلی تیمش -که در دیدار با نماینده آذربایجان راهی میدان کرد- کمک شایان ‌توجهی کند. این درحالی است که در جریان برپایی این اردو نه‌تنها ساپینتو از بازیکنان استقلال و ترکیب تیمش با جزئیات هرچه بیشتر شناخت پیدا کرد، بلکه آمادگی بدنی بازیکنانش را هم افزایش داد، تا با این دو شاخص مثبت استقلالی‌ها به موفقیت در لیگ بیست‌ودوم بیش از هر زمانی امیدوار شوند.
با همه این تفاسیر و با وجود توضیحات ارائه‌شده به‌نظر می‌رسد استقلال تقریبا با 80 تا 90 درصد از ترکیب تیم فصل گذشته که عنوان قهرمانی را به‌دست آوردند فصل جدید را آغاز کند و اگر هم تغییراتی در کار باشد، این اتفاق به فاز هجومی این تیم برخواهد گشت.

 سیستم پایه استقلال در فصل جدید؟
روش بازی استقلالی‌ها در فصول اخیر همواره به یک چالش اساسی برای این تیم تبدیل‌ شده است تا جایی که برخی مربیان جدید این تیم با تغییر این سیستم هم خود را دچار دردسر کرده و هم با این اقدام با دستان خودشان از موفقیت این تیم پرطرفدار گاهی جلوگیری کردند. به‌طور مثال زمانی که استراماچونی کار را در استقلال آغاز کرد این تیم با 4 دفاع مقابل حریفانش در هفته‌های نخست یکی از بدترین شروع‌های تاریخ حیات خود در لیگ برتر را تجربه کرد. در ادامه و از هفته چهارم و با تغییر سیستم از 4 دفاعه به 3 دفاعه، استقلالی‌ها با وجود شکست در دربی در همین هفته، از هفته بعد روند موفقیت‌های خود را آغاز کرده تا مشخص شود در همه دوران‌ها در تاریخ برگزاری رقابت‌های باشگاهی در فوتبال ایران، بازی با 3 دفاع برای آبی‌پوشان تهرانی بهترین سیستم و روش است. در ادامه و با روی کار آمدن فرهاد مجیدی و محمود فکری این دو مربی هم در مقاطعی به سیستم 4 دفاعه روی آوردند که هر بار این مربیان به‌خصوص مجیدی از این کار پشیمان شده و دوباره استقلال را با بازگشت به تنظیمات کارخانه یعنی با سیستم 3 دفاعه به‌میدان فرستادند.
حالا نیز و طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» استقلال ساپینتو هم در بیشتر زمان دیدارهای خود در ترکیه با همین سیستم 3 دفاعه به میدان رفته هرچند که بازی با 4 دفاع و سیستم دفاع خطی نیز به‌دفعات توسط کادرفنی تست‌شده اما با همه این تفاسیر به‌نظر می‌رسد استقلالی‌ها بدون تغییر سیستم در فاز دفاعی با همان فرمت و روش فصل گذشته در فصل بیست‌ودوم کار را آغاز خواهند کرد. البته همه اینها به آنالیز تیم مقابل و توانمندی‌های حریف بستگی دارد و این امکان وجود دارد که در برخی بازی‌ها استقلال با تغییر سیستم نسبت به فصل قبل به‌میدان برود.

 فاز جلوی زمین به چه شکل است؟    
در فاز هجومی استقلالی‌ها با خرید مهاجمانی مطرح نشان دادند که برخلاف فصل گذشته می‌خواهند کار را هجومی آغاز کنند، این درحالی است که تیم‌های ساپینتو در کشورهای مختلف و در سال‌های اخیر تبحر بالایی در گلزنی و مالکیت را از خود به نمایش گذاشته تا آبی‌ها به این امیدواری هم برسند که فصل پرگلی را تجربه خواهند کرد. با این حال عدم توفیق مهاجمان این تیم در گلزنی در دیدارهای تدارکاتی این تیم باعث شده کمی نگرانی در اردوی استقلال ایجاد شود اما طبق پیگیری‌ها مثل فصل گذشته تاکتیک‌های گلزنی فقط به مهاجمان این تیم خلاصه نشده و سیستم ساپینتو نیز به این شکل است که تمامی بازیکنان این تیم در پست‌های مختلف که در گلزنی تبحر دارند، برای استقلال در بازی‌های این تیم گلزنی خواهند کرد. کاری که فرهاد مجیدی به‌واسطه آن در فصل گذشته استقلال را قهرمان کرد.

 سورپرایز در ترکیه!
در بین خریدهای جدید استقلال یک بازیکن حسابی نظر ساپینتو را جلب کرده است؛ رضا میرزایی، بازیکن فصل گذشته سپاهان که حالا خیلی زود باید مقابل تیم سابقش -اگر در هفته اول در ترکیب استقلال قرار بگیرد- بازی کند. از میرزایی به‌عنوان آچار فرانسه استقلال در ترکیب این تیم نام برده می‌شود، تا جایی که عملکرد او به‌شدت کادر فنی استقلال را سورپرایز و امیدوار کرده است. این بازیکن سرعتی و فیزیکی که ذاتا هافبک راست است طی دیدارهای گذشته استقلال در پست‌های مختلف دفاع راست و وینگر راست نیز بازی کرده و حتی در گذشته سابقه بازی در پست‌های دفاع و وینگر چپ را هم در کارنامه دارد. نکته قابل‌توجه اینکه احتمالا به‌خاطر حضور این بازیکن در بین بازیکنان استقلال در فصل جدید، ساپینتو قید خرید جایگزین وریا غفوری را زده تا در مواقع لزوم از میرزایی به‌جای حردانی یا همراه با وی در زمین استفاده کند.
همچنین امید حامدی‌فر، بازیکن بااخلاق و جدید استقلال هم درخلال این اردو و طی بازی‌های این تیم، حسابی آینده‌دار نشان داده تا او هم در مواقع لزوم بتواند عصای دست ساپینتو در زمین باشد، ضمن اینکه بازی صالح حردانی و مهدی مهدی‌پور به‌همراه سجاد شهباززاده نیز موردپسند سرمربی پرتغالی قرار گرفته است.

 خبری از خروجی جدید نشد؟
درحالی‌که طی روزهای اخیر صحبت از لیست دوم خروجی استقلال در برخی رسانه‌ها مطرح‌شده و حتی برخی نیز با اسامی، این لیست را رسانه‌ای کردند اما طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» تا این لحظه ساپینتو اسم فرد خاصی را در اختیار باشگاه قرار نداده است، هرچند این موضوع به معنای آن نیست که فرد دیگر در مدت‌زمان باقی‌مانده تا بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی از لیست آبی‌ها خارج نشود و چه‌بسا چنین بازیکن یا بازیکنانی در ذهن سرمربی پرتغالی وجود داشته باشند اما به‌نظر می‌رسد این سرمربی هنوز تصمیم خود را در این خصوص به‌صورت قطعی نگرفته است.

 برنامه آبی‌ها تا شروع لیگ
درحالی‌که از امروز فقط 11 روز تا آغاز فصل جدید رقابت‌ها باقی‌مانده به‌نظر می‌رسد باکم شدن فشار تمرینات بدنی، حالا کارهای تاکتیکی و هماهنگی بین بازیکنان در زمین دستور کار ساپینتو قرار گرفته که بر همین اساس نیز احتمالا استقلال در این فاصله 11 روزه تا آغاز رقابت‌های لیگ برتر یکی دو دیدار تدارکاتی دیگر را هم برگزار خواهد کرد که طبق شنیده‌ها احتمالا یکی از این دو دیدار با تیم دسته دومی نیروی زمینی که تحت‌هدایت مجتبی جباری است برگزار خواهد شد. در هر صورت سرمربی پرتغالی شدت و فشردگی تمرینات استقلال را سبک کرده و تناسب بازی‌های دوستانه این تیم نیز بر این اساس برنامه‌ریزی‌شده است.