تاریخ : Sat 30 Jul 2022 - 02:30
کد خبر : 73296
سرویس خبری : ورزش

بسحاق: در هر 8 وزن بازی‌های کشورهای اسلامی امید مدال داریم

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرمربیان تیم‌های ملی تکواندوی مردان و زنان

بسحاق: در هر 8 وزن بازی‌های کشورهای اسلامی امید مدال داریم

من در دوره قبلی هم که مسابقات در کشور آذربایجان برگزار می‌شد هدایت تیم‌ملی تکواندو را برعهده داشتم. سطح این بازی‌ها قطعا از رقابت‌های آسیایی بالاتر است و با توجه به اینکه تیم‌ها از قاره‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند کسب موفقیت در آن دشوار است.

مداح: پس از قهرمانی آسیا، سطح توقعات از تیم ما بالا رفته است

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: تکواندو یکی از رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر در تورنمنت‌های بزرگ آسیایی و المپیک توانسته مدال‌های زیادی برای ورزش ایران کسب کند و در آستانه حضور کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی امید زیادی به موفقیت نفرات اعزامی تکواندوی ایران در هر دو بخش مردان و زنان وجود دارد. تیم تکواندوی مردان با هدایت علی‌محمد بسحاق با ترکیبی کامل راهی قونیه خواهد شد و به گفته این مربی امید زیادی دارد تا بتواند سهم خوبی برای بهتر شدن جایگاه کاروان ایران در جدول مدال‌ها داشته باشد. تیم بانوان نیز پس از قهرمانی خود در رقابت‌های آسیایی به ترکیه می‌رود تا ثابت کند که آن موفقیت اتفاقی نبوده و باز هم می‌توانند پرچم ایران را در این بازی‌ها به اهتزاز درآورند. در آستانه اعزام تیم‌های ما به این رقابت‌ها به سراغ علی‌محمد بسحاق و مینو مداح، مربیان تیم‌های مردان و زنان تکواندوی ایران رفتیم تا از وضعیت آنها برای حضور در این تورنمنت جویا شویم. این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.

  بسحاق: سطح بازی‌های کشورهای اسلامی از آسیایی بالاتر است
شرایط و وضعیت تیم اعزامی تکواندوی مردان ایران به بازی‌های کشورهای اسلامی در فاصله چند روز مانده به اعزام تیم چگونه است؟

ما بعد از بازگشت تیم اعزامی به رقابت‌های کره‌جنوبی اردوهای خود را آغاز کردیم و حدود 20 روز تکواندوکاران ما در اردو حضور داشتند تا برای شرکت در این بازی‌ها آماده شوند. 8 نفر نهایی و اعزامی به این مسابقات هم مشخص شده‌اند و قرار است تیم ما صبح چهارشنبه این هفته راهی قونیه شود تا چند روزی پیش از آغاز مسابقات نیز در آنجا به تمرین و آماده‌سازی بپردازد. مسابقات قرار است طی روزهای 18 تا 21 مردادماه برگزار شود و هر روز در دو وزن تکواندوکاران ما روی شیاپچانگ خواهند رفت.

این تیم قرار بود به‌عنوان تیم امید فعالیت کند اما ظاهرا تغییراتی در این ماجرا ایجاد شده است. آیا تیم ما به صورت کامل در این مسابقات حضور خواهد داشت؟
تیم ما در هر 8 وزنی که مسابقات در آن برگزار خواهد شد نماینده دارد و با ترکیب کامل در این مسابقات حاضر خواهیم شد. ما درحال حاضر تیم امید نداریم و همین تیم بزرگسالان ما در دو بخش تقسیم شدند که مربیگری این دو تیم برعهده من و آقای مغانلو است. تیم ملی امید ما قرار است به‌زودی و براساس اخباری که وجود داشت قبل یا بعد از مسابقات جهانی تشکیل شود. آن تیم قرار است از بین تکواندوکاران 16 تا 20 یا 21 سال تشکیل شود و با عنوان تیم امید در برخی مسابقات شرکت کند. برای تیم اعزامی به رقابت‌های کشورهای اسلامی نفراتی بالای 23 و 24 سال نیز در ترکیب تیم داریم.

چند نفر از نفراتی که در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور داشتند در این تیم حاضر هستند؟
سه نفر از آن تیم را به ترکیب تیم خود اضافه کردیم. آقایان دانیال بزرگی، علیرضا نادعلیان و مهدی حاج‌موسایی از تیمی که در رقابت‌های قهرمانی آسیا حاضر بود قرار است در بازی‌های کشورهای اسلامی به میدان بروند و بخشی از تیم ما را تشکیل می‌دهند.

به نظر کار سختی در این مسابقات دارید. چه ارزیابی از رقبای خود دارید؟
من در دوره قبلی هم که مسابقات در کشور آذربایجان برگزار می‌شد هدایت تیم‌ملی تکواندو را برعهده داشتم. سطح این بازی‌ها قطعا از رقابت‌های آسیایی بالاتر است و با توجه به اینکه تیم‌ها از قاره‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند کسب موفقیت در آن دشوار است. مثلا حضور ازبکستان، اردن و ایران به‌عنوان سه تیم برتر آسیا کار را سخت می‌کند، از سوی دیگر از اروپا هم ترکیه میزبان که عنوان قهرمانی این قاره را در اختیار دارد در کنار آذربایجان که نایب‌قهرمان اروپاست در این رقابت‌ها حاضر هستند و همچنین مصر و تونس به‌عنوان دو تیم نخست قاره آفریقا هم دیگر رقبای ما هستند. در حقیقت می‌توان این بازی‌ها را در سطح کمی پایین‌تر از جهانی ارزیابی کرد و همه تیم‌ها برای رسیدن به موفقیت در آن حاضر می‌شوند که همین موضوع کار ما را سخت می‌کند.

چقدر شانس کسب مدال در این 8 وزن داریم؟
همان‌طور که آن تیم‌ها قوی هستند و نفرات خوبی در اختیار دارند ما هم ایران هستیم و یکی از قدرت‌های تکواندو به‌شمار می‌رویم. در این مدت تلاش زیادی داشتیم و همه بچه‌ها هم‌قسم شده‌اند تا در این مسابقات بتوانیم موفق باشیم. ما در هر 8 وزن امیدوار به کسب مدال هستیم اما مساله این است که رشته ما رکوردی نیست و در روز مسابقه باتوجه به قرعه نفرات و همچنین شرایطی که در آن زمان خواهند داشت از نظر سطح آمادگی و وضعیت جسمانی، روحی و روانی نتیجه می‌گیرند. اگر بچه‌ها روزشان باشد و بتوانند همان عملکردی را که در تمرینات ارائه کردند مقابل رقبا نیز ارائه کنند امید داریم که در تمامی اوزان با دست پر و با مدال به کشور برگردیم.

پس از این رقابت‌ها باید در مسابقات جهانی حاضر شویم و نفرات ما محک خوبی برای آن رقابت‌ها خواهند خورد. هنوز تکلیف سرمربی تیم برای آن تورنمنت مشخص نشده است؟
بله. مسابقات جهانی قرار است حدودا در اواخر آبان‌ماه برگزار شود اما هنوز در زمینه سرمربی تیم تصمیمی از سوی فدراسیون و کمیته فنی گرفته نشده است. قرار بود من تیم را به بازی‌های کشورهای اسلامی ببرم و آقای مغانلو هم سرمربی تیم‌ملی در گرندپری پاریس باشد تا پس از این دو تورنمنت درباره نفر اول تیم تصمیم‌گیری می‌شد که ظاهرا تیم ما از حضور در پاریس انصراف داده است و باید دید درنهایت کدام کادر برای حضور در مسابقات جهانی انتخاب خواهند شد.

از دید شما به‌عنوان سرمربی تیم، چند نفر از نفرات اعزامی به قونیه شانس حضور در رقابت‌های جهانی را دارند؟
به نظر من بیشتر آنها شانس خوبی برای حضور در مسابقات جهانی دارند و فکر می‌کنم نزدیک به 70 درصد آنها شانس حضور در آن تورنمنت را خواهند داشت.

فدراسیون تکواندو در این مدت حمایت خوبی از تیم شما داشته و اردوهای مدنظرتان مطابق آنچه که خواسته بودید برگزار شده است؟
باتوجه به شرایطی که درحال حاضر داریم وضعیت خوب بوده و فدراسیون تمام تلاش خود را کرده تا در حد توانش امکانات لازم برای تیم ما فراهم شود. البته مشکلات که همیشه در ورزش ما وجود دارد اما ما باید با وضعیتی که وجود دارد خود را سازگار کنیم. بچه‌های تکواندوکار همیشه در شرایط سخت تمام تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت انجام داده‌اند. مهم هدف نهایی ماست که اهمیت دارد و آن هم سربلندی کشورمان و بالا بردن پرچم ایران در رقابت‌های پیش رو است که امیدواریم درنهایت سربلند باشیم.

  مداح: پیش‌بینی سخت است اما می‌‌خواهیم دل مردم را شاد کنیم


پس از قهرمانی تاریخی تیم ما در آسیا تیم شما به‌زودی راهی بازی‌های کشورهای اسلامی خواهد شد. در چه اوزانی تیم را راهی این مسابقات می‌کنید؟
ما در 8 وزنی که در مسابقات در آن برگزار می‌شود وزن یک را حذف کردیم و 7 نماینده در این بازی‌ها خواهیم داشت. بچه‌های ما پس از حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا که خوشبختانه با قهرمانی ما هم همراه بود 10 روز در کمپ روسیه حضور داشتند و اردوی تمرینی را با حضور تعدادی از قهرمانان المپیک و نفرات برتر کشورهای دیگر برگزار کردند و فرصت خوبی برای بچه‌های ما بود که تجربه خود را افزایش دهند. پس از آن هم که به ایران برگشتیم اردوها را آغاز کردیم و به صورت پیوسته تا زمان اعزام، تمرینات خود را پیگیری خواهیم کرد. تیم ما قرار است روز چهارشنبه عازم قونیه شود و خوشبختانه از نظر روحی و روانی بچه‌ها در شرایط بسیار خوبی قرار دارند. تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا بچه‌ها در زمان بازی‌ها در بهترین شرایط باشند و با دعای خیر مردم نتیجه خوبی کسب کنند.

سطح مسابقات را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا از تیم‌های حریف خود شناخت کاملی دارید؟
این بازی‌ها به مراتب سخت‌تر از مسابقات قهرمانی آسیاست و در سطح خوبی برگزار می‌شود. به دلیل اینکه از تمامی کشورهای مسلمان ما ورزشکارانی را داریم که برخی از آنها تک‌ستاره این ورزش هستند و شاید کشورشان در این ورزش چندان قدرتمند و صاحب نام نباشد اما این نفرات سطح بسیار بالایی دارند. به همین دلیل کار ما در این مسابقات اصلا راحت نیست اما متاسفانه شرایط در کشور میزبان به‌گونه‌ای است که اسامی شرکت‌کنندگان در هر وزن در سایت مسابقات قرار نگرفته و در دسترس هیچ تیمی نیست. معمولا پیش از حضور در چنین تورنمنت‌هایی ما اسامی نفرات حاضر در آن را بررسی کرده و شرایط هر وزن را تحلیل می‌کنیم. در این بازی‌ها اما هنوز نتوانستیم این کار را انجام دهیم و فعلا براساس شناخت کلی از تیم‌ها و همچنین برخی رقبایی که تیم‌‌های شاخصی هستند و مثل اردن، مصر و آذربایجان که نفرات شناخته ‌شده‌تری دارند تا حد زیادی سعی کردیم بچه‌ها را برای مسابقات آماده کنیم.

به نظرتان تیم ما با چه تعداد مدال می‌تواند این مسابقات را به پایان برساند؟
من همیشه در مورد مسابقات می‌گویم رتبه ورزشکاران اصلا قابل پیش‌بینی نیست؛ چراکه درحال حاضر دیگر هیچ کشوری در مسابقات زنگ تفریح نیست و همه کشورها با تمام توان در تورنمنت‌ها حاضر می‌شوند. به همین دلیل پیش‌بینی تعداد مدال و رنگ آنها بسیار دشوار است. سطح توقعات از تیم ما به‌خصوص پس از قهرمانی در آسیا بسیار بالا رفته و این موضوع می‌تواند فشار مضاعفی را روی نفرات ما وارد کند. در هر صورت بیشترین تلاش را خواهیم داشت تا بهترین نتیجه را در این مسابقات کسب کنیم تا دل مردم را شاد کنیم.

شما پس از مدتی غیبت دوباره هدایت تیم‌ملی تکواندوی بانوان را برعهده گرفتید و توانستید تیم را برای نخستین بار در تاریخ قهرمان آسیا کنید.
من به دعوت آقای ساعی دوباره هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفتم و تمام توان و پتانسیل خود را به کار بستم تا نتیجه خوبی در این تورنمنت بگیریم که خدا را شکر این اتفاق افتاد. البته این تنها تلاش من نبود و تمام تیم و کادرفنی و مجموعه فدراسیون زحمت کشیدند که توانستیم به این موفقیت برسیم. امیدوارم این اتفاق خوشایند در مسابقات پیش رو هم رخ دهد.

چند نفر از تیمی که قهرمان آسیا شد به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام می‌شوند؟
از نفراتی که در آنجا حضور داشتند خانم‌ها غزل سلطانی، نرگس نوراللهی و زینب اسماعیلی جدید هستند و در آن مسابقات حضور نداشتند اما 4 نفر از اعضای تیم قهرمانی آسیا شامل ناهید کیانی، نسترن ولی‌زاده، زهرا پوراسماعیل و اکرم خدابنده در تیم اعزامی به قونیه حضور دارند.

تیم مردان ما قرار نیست در گرندپری پاریس حاضر باشند و در این میان گفته می‌شد باتوجه به اینکه ممکن است ناهید کیانی تنها نماینده اعزامی بانوان باشد، اعزام این تیم هم منتفی شود. آیا اتفاق جدیدی دراین‌باره افتاده است؟
با توجه به صحبت‌هایی که با ریاست فدراسیون داشتیم تصمیماتی در این زمینه گرفته شده و به احتمال زیاد تیم ما در بخش بانوان با 3 یا 4 نماینده در این گرندپری حاضر خواهد بود. البته باید همه جوانب درنظر گرفته شود. تا پیش از این تورنمنت دراین باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد. برای حضور در گرندپری منچستر هم باید منتظر باشیم تا عملکرد نفرات ما در مسابقات پیش رو مشخص شود و اگر امید به کسب مدال در گرندپری داشته باشیم در آن رقابت‌ها هم حاضر خواهیم شد.