تاریخ : Tue 26 Jul 2022 - 03:05
کد خبر : 73216
سرویس خبری : دانشگاه

واحد کازرون قطب رشته‌های علوم پزشکی  جنوب کشور می‌شود

در «سردر» این هفته از واحد کازرون بخوانید

واحد کازرون قطب رشته‌های علوم پزشکی جنوب کشور می‌شود

درنظر داریم واحد کازرون تا در پنج سال آینده به قطب علوم پزشکی جنوب کشور تبدیل شود.

 راضیه فلاح، خبرنگار: شهر کازرون برای ما دهه شصتی‌ها، مبدأ سفر آقای هاشمی در کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی است و در پس‌زمینه ذهنی ما یک خاطره خوش دارد. به عقیده من، اسارت بین دو کوه زاگرس یکی از جذابیت‌های بصری این شهر محسوب می‌شود. 11 ساعت زمان نیاز است تا مسافت 911 کیلومتری تهران به این شهر را طی کنم. مقصدم، دانشگاه آزاد اسلامی این واحد است که از سال 1364 تاکنون در 5 کیلومتر به سمت بوشهر در فضای 385 هزار و 263 متر مربعی جا خوش کرده و 35 هزار و 880 نفر از اهالی را در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری آموزش داده است. در حال حاضر 136 نفر از اعضای هیات‌علمی این واحد(مربی40، استادیار 85، دانشیار11 و مدعو 107)، مشغول آموزش به هشت هزار و 850 دانشجوی آن در 99 رشته فعال هستند. به نظر می‌رسد جوانان این شهرستان به رشته میکروبیولوژی علاقه و از رشته شیمی کاربردی دوری می‌کنند. تنها در دو سال گذشته بیش از 200 مقاله ISI و علمی - پژوهشی واحد کازرون در مجلات ملی و بین‌المللی چاپ شده است. در مدارس سمای این واحد نیز 710 دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 110 دانش‌آموز دختر و 600 دانش‌آموز پسر هستندکه در دبستان پسرانه، متوسطه اول پسرانه، متوسطه دوم پسرانه و متوسطه اول دخترانه تحصیل می‌کنند. همچنین حدود 100 هزار جلد کتاب فارسی و لاتین در کتابخانه این واحد موجود است و دراختیار دانشجویان قرار دارد.
 این واحد هدف بزرگی را در سال‌های آتی دنبال می‌کند و می‌خواهد به قطب علوم پزشکی جنوب کشور تبدیل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون خبر داد
کسب یک میلیارد تومان درآمد غیرشهریه‌ای در سال گذشته

امیر قائدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون به «فرهیختگان» گفت: «بیشترین تعداد دانشجویان واحد کازرون در رشته‌های علوم پزشکی مانند دامپزشکی، پزشکی، پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی و بهداشتی تحصیل می‌کنند. با توجه به این ظرفیت، درنظر داریم تا در پنج سال آینده به قطب علوم پزشکی جنوب کشور تبدیل شویم. برای این امر تلاش داریم تا مجوز چند رشته دیگر مانند هو‌ش‌بری، اتاق عمل و دندانپزشکی علوم پزشکی را از وزارت بهداشت اخذ کرده تا این رشته‌ها به لیست این واحد افزوده شده تا دامنه و تعداد را در واحد گسترش دهیم.»
قائدی در ادامه تصریح کرد: «پیشینه بسیار خوب 30 ساله این واحد در رشته‌های علوم پزشکی خود یک عامل تاثیرگذار در این خصوص بوده و برای رسیدن به این مهم گام‌های ابتدایی برداشته شده است. یکی از اقدامات مهم در این خصوص تاسیس بیمارستان امام علی(ع) است. سال 1388 کلنگ‌زنی برای تاسیس بیمارستان امام علی(ع) این شهر در مساحت 11 هزار مترمربعی انجام شد. این بیمارستان دو طبقه، براساس تفاهمنامه‌ای به مدت دو سال، در اختیار وزارت بهداشت و علوم پزشکی استان فارس قرار گرفته است و باید در مدت یک سال تمام بخش‌ها را به‌طور کامل، راه‌اندازی و پس از آن دانشجویان واحد کازرون در آن دوره‌های بالینی و کارورزی خود را بگذرانند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون درخصوص اقدامات این واحد درمورد برنامه 5‌ساله سند تحول اظهار کرد: «علاوه‌بر اقداماتی که در توسعه و تنوع رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام شده؛ موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجوی خارجی از کشورهای لبنان، عراق و سوریه از سوی استان نیز شده‌ایم و واحد کازرون به‌عنوان مجری این طرح انتخاب شده است. در این خصوص مکاتباتی با مرکز استان برای جذب دانشجوی خارجی انجام و موافقت‌های لازم کسب شده است. پس از آن، مکاتبات با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز و قرار شد تا هیات بازدید از سازمان مرکزی به واحد آمده و آنها شرایط واحد کازرون را برای جذب دانشجوی خارجی بررسی کنند.»
او در ادامه تصریح کرد: «خوابگاه‌های واحد با ظرفیت 1500 نفر برای دانشجویان خارجی درحال بازسازی و تجهیز بوده و درصدد راه‌اندازی خوابگاه برای دانشجویان پسر هستیم. امید است تا سال دیگر بتوانیم دانشجویان خارجی را جذب و اقدامات اساسی برای تبدیل واحد کازرون به‌عنوان قطب رشته‌های علوم‌پزشکی جنوب کشور انجام شده باشد.»
قائدی درباره میزان درآمدهای غیرشهریه‌ای که این واحد در سال گذشته کسب کرده، گفت: «این واحد در سال گذشته از طریق برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، اجاره اماکن و باغ دانشگاه و انجام برخی پژوهشی‌های برون‌دانشگاهی بالغ‌بر یک میلیارد تومان کسب درآمد داشته است.»

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون خبر داد
مرکز نوآوری علوم زیستی آماده بهره‌برداری است

محمد‌حسین مرحمتی‌زاده، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون درخصوص تعداد فعالیت‌هایی که در مراکز تحقیقاتی واحد کازرون انجام می‌شود، عنوان کرد: «در این واحد یک مرکز نوآوری علوم زیستی زیرنظر معاونت علمی ریاست‌جمهوری در ساختمان علامه واحد راه‌اندازی و به‌تازگی آماده بهره‌برداری قرار گرفته تا شرکت‌های دانش‌بنیان در این مکان مستقر شوند. به‌زودی به‌عنوان قطب نوآوری‌ها و شرکت‌های زیستی در جنوب کشور شناخته خواهیم شد.»
او اضافه کرد: «به علت شیوع کرونا و برگزاری مجازی مراکز دانشگاهی در کشور، استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان با کُندی انجام شد که با فراخوان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت گسترده، چند نفر از محققان برای استقرار اعلام آمادگی کرده‌اند. قرار است در این مرکز روی رشد و پرورش جلبک‌های دریایی، گرفتن دارو از جلبک‌، پرورش گیاهان دارویی، تولید داروهای پزشکی و دامپزشکی، تولید میکروب‌های پروبیوتیک و استفاده از آنها در صنایع غذایی و دارویی تحقیقات انجام شود.»
او در ادامه اقدامات تحقیقاتی و دانش‌بنیان این واحد، افزود: «به‌تازگی تحقیقات مختلفی مانند بررسی وضعیت بیماری‌ها و راه‌های کنترل آنها در استان، شناخت وضعیت بیماری‌های مختلف دام و طیور و آبزیان و راه‌های کنترل آنها به‌خصوص با تاکید بر بیماری‌های مشترک دام و انسان، شناخت سلولی میکروب‌های پراهمیت در بیماری‌ها و استفاده از میکروب‌های مفید در صنعت، راهکارهای استفاده بهینه از انرژی و دستگاه‌های کاربردی در زمینه مهندسی پزشکی و بررسی مشکلات اجتماعی و راه‌حل‌های آن مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.»
او خاطرنشان کرد: «همچنین، شرکت فارس پویا الکتریک پس از اخذ مجوزهای استانی و سازمانی در کارگاه مکانیک دانشگاه مستقر و مشغول تعمیر و کالیبراسیون کنتورهای خانگی است. این شرکت در گام بعدی تعمیر و کالیبراسیون کنتورهای صنعتی گاز را نیز در لیست برنامه خود دارد.»
مرحمتی‌زاده درباره اقداماتی که در قالب طرح پویش و معرفی فارغ‌التحصیلان به صنایع مختلف انجام شده است، گفت: «برای تحقق ایده دانشگاه کارآفرین امروزه اساتید ارتباط تنگاتنگی با صنعت برقرار کرده‌اند و دانشجویان هم تمایل زیادی به کارآموزی در قالب طرح پویش دارند. نمونه این همکاری‌ها بین اساتید دامپزشکی و موسسه تولید سرم و واکسن رازی بوده است.»
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون در ادامه افزود: «در این واحد 125 دانشجو از رشته‌های زیست‌شناسی، ژنتیک، مهندسی پزشکی و... نیز به مراکز درمانی و صنایع مختلف معرفی شده‌اند. در نتیجه این اقدام، زمینه‌ساز رابطه مساعد و درستی بین دانشگاه و صنایع شده و فارغ‌التحصیلان را با فضای کار حقیقی آشنا کرده است.»
مرحمتی‌زاده درمورد اقداماتی که برای اجرای طرح پایش در این واحد انجام شده، گفت: «درحال حاضر برنامه علمی مشخصی از طرف این واحد در قالب طرح پایش ارائه نشده اما پیشنهاد برنامه علمی دامپزشکی ارسال و به محض تکمیل مراحل روی سامانه پژوهشیار قرار خواهد خواهد گرفت.»
مرحمتی‌زاده درباره عملکرد دانشکده مهارتی این واحد، اظهار کرد: «از زمان ادغام دانشکده‌ها این دانشکده در واحد تشکیل و رئیس و چارت درسی آن نیز تعیین شد. چارت درسی به سازمان مرکزی دانشگاه ارسال و هفته آینده نظر نهایی اعلام خواهد شد. هفت رشته کارشناسی از قبیل بهداشت مدارس، مددکاری اجتماعی، زیبایی پوست و مو به علاوه رشته‌های کاردانی در این دانشکده از اول مهرماه تدریس خواهد شد.»

معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون مطرح کرد
تاسیس کانون تمدن نوین اسلامی(مهدویت) برای توانمندسازی اساتید

علی‌اکبر عارف، معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی که در این واحد انجام می‌شود، عنوان کرد: «فعالیت‌های فرهنگی در چند محور مانند ابلاغیه‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، جشنواره‌های مختلف، مسابقات و کارگاه‌های مختلف انجام می‌شود. برای مثال در طرح اندیشه تمدن‌ساز که به بررسی کتاب‌های مقام‌معظم‌رهبری می‌پردازد؛ دانشجویان داوطلب با تهیه کتاب‌های انسان 2 هزار و 500 ساله و طرح کلی اندیشه انقلاب اسلامی و مطالعه آنها این کتاب‌ها را در چندین جلسه ارائه و خلاصه‌سازی کردند. همچنین، هر ساله 40 کرسی آزاد‌اندیشی در واحد با شور و هیجان بالا برای انتخاب و صعود به مراحل بالا و کشوری برگزار می‌شود.»
او در ادامه تصریح کرد: «اقدامات زیادی در زمینه مهدوت و آشنایی دانشجویان در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در زمینه مهدویت انجام می‌شود. همچنین برخی از دانشجویان کتاب‌های دکتر مطهری را به صورت پرسش و پاسخ به رشته تحریر درآوردند. کمبود اعتبارات و نقدینگی تا به امروز مانعی برای روند فعالیت‌های فرهنگی واحد کازرون نشده است.»
عارف درخصوص تغییر روند کاری این معاونت در ایام همه‌گیری ویروس کرونا، عنوان کرد: «در این ایام با استفاده از فضای مجازی مانند کانال‌ها، وبلاگ‌ها و سایت دانشگاه حتی توسعه و رشد فعالیت‌های فرهنگی نیز بیشتر شده بود. اجرای طرح پرسش و پاسخ در قالب فضای مجازی یکی از اقداماتی است که با استقبال خوبی از جانب دانشجویان روبه‌رو شد.»
معاونت فرهنگی، دانشجویی واحد کازرون درباره تعداد کانون‌های فعال این واحد، گفت: «در این واحد 30 کانون مانند، اندیشه‌های ظهور، عفاف و حجاب، هلال‌احمر، رهروان ولایت، اندیشه و شیعه‌شناسی فعالیت دارند. به علت فعالیت مناسبی که در این زمینه وجود داشت؛ عنوان معاون برتر نیز در سال 1399 به این واحد اهدا شد. همچنین درحال پیگیری برای تاسیس کانون تمدن نوین اسلامی(مهدویت) برای توانمندسازی اساتید دانشگاه نیز هستیم.»
او درمورد تعداد تشکل‌های فعال در این واحد اظهار کرد: «دو تشکل سیاسی نشر اندیشه‌های نو و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در این واحد فعال هستند. همچنین 26 نشریه با نام‌های نگرش، صدیقین، مدار و تومار اندیشه در این واحد فعالیت دارند.»