تاریخ : Tue 19 Jul 2022 - 04:40
کد خبر : 73045
سرویس خبری : دانشگاه

فرمول اشتغالزایی در دوران کرونا

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد، مجموعه‌های اقتصادی بزرگ چه کردند

فرمول اشتغالزایی در دوران کرونا

از سال2018، حداقل دستمزد آمازون برای همه کارگران آمریکا 15دلار در ساعت تعیین شد.

ندا اظهری، مترجم: اشتغالزایی یکی از اصلی‌ترین معضلاتی است که بسیاری از کشورهای دنیا با آن دست به گریبان هستند و بسیاری از دانشجویان بعد از اتمام دانشگاه و فارغ‌التحصیلی در یافتن شغل مناسب با مشکل مواجه می‌شوند. در سال‌های اخیر و با توجه به رونق فناورهای‌های نوین، تمایل به اشتغال در مشاغل فناورانه‌ای که خود ایجاد اشتغال می‌کند، رشد به‌سزایی داشته است؛ به‌عنوان مثال، افراد به‌جای اینکه در اداره یا شرکتی مشغول به‌کار شوند، ترجیح می‌دهند کسب‌وکار خود را با توجه به توانمندی خاصی که دارند، راه‌اندازی کنند تا از این طریق هم به درآمدزایی برسند و هم اینکه زمینه را برای اشتغال به‌کار تعدادی دیگر از جوانان و نیروهای متخصص فراهم کنند. غول‌های فناوری دنیا ازجمله گوگل، آمازون، مایکروسافت، اپل و غیره جزء آن‌دسته از شرکت‌های فناوری هستند که با به‌کارگیری دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و متخصصان و استعدادها توانسته‌اند جایگاه بسیار خوبی را در دنیا ازآن خود کنند. این شرکت‌های بزرگ فناورانه به لطف این قابلیت، توانسته‌اند درکنار درآمدهای بالایی که سالانه کسب می‌کنند، امکان سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های فناوری مختلف در دنیا را به‌دست بیاورند. طبق برآوردهای صورت‌گرفته، فناوری‌های جدید تا سال2030 منجر به ایجاد ده‌ها میلیون موقعیت شغلی در دنیا خواهد شد و همین امر تهدید افزایش بیکاری را به‌دنبال اتوماتیک‌شدن بسیاری از مشاغل کاهش می‌دهد. چشم‌انداز تامین و تقاضای شغل در آلمان، استرالیا و آمریکا نشان می‌دهد از بین رفتن مشاغل طی 10سال آینده به‌طور موثری با ایجاد شغل هماهنگی دارد. به‌نظر می‌رسد حذف 10میلیون شغل و ایجاد همین تعداد شغل جدید تاثیر ناچیزی به‌جا می‌گذارد. اما درواقع، تداوم این امر منجر به بروز اختلال اقتصادی عظیم هم در سطح ملی و هم برای افرادی می‌شود که از نظر شغلی در معرض خطر هستند. به گزارش shortfalls، محققان برای بررسی چگونگی تغییر وضعیت اشتغال در دنیا تا سال2030، عوامل مختلفی را ارزیابی کرده‌اند که ممکن است نیروی کار یک کشور را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. به‌عبارتی، هرچه رشد یک کشور بالاتر باشد، احتمال ایجاد مشاغل جدید در آن بالاتر می‌رود. در این میان، پذیرش فناوری ممکن است باعث شود برخی کارها به‌دلیل خودکار شدن بسیاری از فرآیندها از گردونه خارج شوند و این درحالی است که فرصت‌های اشتغالزایی جدیدی فراهم شود. در یکی از سناریوهایی که در این رابطه مطرح‌ شده، براساس رشد GDP و متوسط میزان پذیرش فناوری، هر سه کشور آلمان، استرالیا و آمریکا با کمبود شغل روبه‌رو بوده‌اند. طبق گزارش‌های رسیده، آلمان تا سال2030 به بیش از سه‌میلیون شغل جدید نیاز دارد و استرالیا نیز با کمبود یک‌میلیون شغل مواجه است. در آمریکا، کمبود مشاغل از مرز 17میلیون هم عبور می‌کند. در عین حال، فناوری بسیاری از کارگران را جابه‌جا می‌کند. در این سه کشور، مازاد نیروی کار پیش‌بینی‌شده رقم قابل‌توجهی را به‌خود اختصاص می‌دهد به‌طوری که تنها در آمریکا این تعداد به 11میلیون کارگر می‌رسد. مشاغلی که تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند، پشتیبانی اداری و نیز تهیه غذا و خدمات خواهند بود. در آلمان، کارگران تولیدی بیشترین آسیب را از خودکار شدن سیستم‌ها خواهند دید. در استرالیا نیز مازاد شغل بیشترین تاثیر را بر فروش و زمینه‌های مرتبط خواهد داشت. غول‌های فناوری دنیا در ایجاد مشاغل در دنیا نقش تاثیرگذاری داشته و دارند و این می‌تواند اهمیت حوزه‌های فناوری را بیش از پیش در دنیا پررنگ کند.

ایجاد 10 هزار شغل جدید با سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری گوگل

به گزارشinsights ، گوگل به‌عنوان یکی از همین غول‌های فناوری با سرمایه‌گذاری 7میلیارددلاری در اداره‌ها و املاک و مستغلات در سال2021 چیزی حدود 10هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد کرده است. «سوندار پیچای»، مدیر گوگل با تاکید بر تاثیر گسترده اقتصادی این کمپانی معتقد است نه‌تنها این سرمایه‌گذاری‌های کلان به این کمپانی در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک می‌کند، بلکه تولید محصولات و خدماتی را امکان‌پذیر کرده و به تقویت بهبود اقتصادی کمک می‌کند. در سال2020، سرویس‌های جست‌وجوی گوگل، بازی گوگل، یوتیوب ابزارهای تبلیغات گوگل به تامین 426میلیارددلار فعالیت اقتصادی برای بیش از دومیلیون کسب‌وکار آمریکایی، مشاغل غیرانتفاعی، ناشر، خالق و توسعه‌دهنده کمک کرد. سرمایه‌گذاری عظیم گوگل در فضای اداری به‌ویژه با توجه به تصمیم این شرکت برای پذیرش یک مدل کاری انعطاف‌پذیر جالب‌توجه است. گوگل در توافقی که با اپل و دیگر شرکت‌ها داشته رقابت تنگاتنگی در بازار جست‌وجوی مشاغل خواهند داشت. گوگل با برجسته‌کردن تاثیر اقتصادی و ایجاد شغل نشان می‌دهد که چگونه محدودکردن فعالیت‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر بسیاری از جوامع داشته باشد. این شرکت در راستای رونق بخشیدن به بازار کار، به‌دنبال جذب مهارت‌های خاص فنی است تا بتواند میلیون‌ها شغل در پست‌های مختلف ایجاد کند. گوگل نیز مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های فناوری، به‌دنبال تخصص‌های برتر به‌ویژه یادگیری ماشینی و هوش‌مصنوعی است و این درحالی است که تسلط افراد به زبان‌های خارجی و ابزارهای خاص، احتمال اشتغال‌پذیری را بالاتر می‌برد. به گزارشstatista ، تا پایان سال2021، شرکت «آلفابت» که شرکت مادر گوگل شناخته می‌شود، 156500کارمند تمام‌وقت داشته که تعداد اشتغالزایی مستقیم این شرکت را نشان می‌دهد. تا پایان فوریه2022، گوگل و آلفابت بیش از 70مرکز اداری در بیش از 50کشور دنیا ازجمله آلمان، جمهوری چک، فنلاند، کانادا، مکزیک، ترکیه و نیوزیلند داشته‌اند. شرکت آلفابت علاوه‌بر بسیاری از موقعیت‌های موقت و کارآموزی دیگر، درمجموع بیش از 139هزار کارمند تمام‌وقت دراختیار دارد.

آمازون از برترین شرکت‌های اشتغالزا در دنیا

از سال2018، حداقل دستمزد آمازون برای همه کارگران آمریکا 15دلار در ساعت تعیین شد. طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال از سه‌ماهه دوم سال2021، آمازون 64هزار نفر نیروی دیگر را هم استخدام کرده است. آمازون به‌عنوان دومین کارفرمای بزرگ در آمریکا، با نزدیک به یک‌میلیون کارگر، یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان در جهان است. از سال2021، بیش از 170هزار شغل جدید به‌لطف غول تجارت الکترونیک اپل اضافه شده است. با بیش از 30هزار شغلی که از سال2000 میلادی اضافه شده، آمازون نقش بسیار تاثیرگذاری در ایجاد شغل بین غول‌های فناوری دارد. آمازون سرمایه‌گذار برتر و شرکت ایجادکننده شغل در آمریکاست و با سرمایه‌گذاری 2.9میلیارددلاری در منطقه «وین» میشیگان، منجر به ایجاد 2.5میلیارددلاری مازاد در اقتصاد محلی شده است. آمازون در سال2020 بیش از 167میلیارد دلار برای زیرساخت‌ها و غرامت به کارمندان خود سرمایه‌گذاری کرد که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ این شرکت به‌شمار می‌رود. از شروع سال2020، این سرمایه‌گذاری‌ها منجر به ایجاد بیش از 400هزار شغل در آمریکا شده و با این اوصاف، اشتغال کل کارکنان مرتبط با آمازون به بیش از 95هزار نفر رسیده است. به طورکلی، آمازون به‌عنوان یکی از سریع‌ترین شرکت‌ها در ایجاد شغل در آمریکا در سال2020، بدون رقیب بوده و بیشترین فرصت شغلی را در آمریکا به‌وجود آورده است. این درحالی است که آمازون بیش از 1.6میلیون شغل غیرمستقیم هم ایجاد کرده است. به گزارش گاردین، آمازون در انگلیس هم نقش مهمی در ایجاد بازار کار دارد به‌طوری که توانسته در سال2022 بیش از 4000شغل موقت ایجاد کند. این شرکت قریب به یک‌میلیاردپوند در انگلیس سرمایه‌گذاری کرده است.

رشد 4.76 درصدی اپل در اشتغالزایی در 2021

به گزارشmacrotrends ، کمپانی اپل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شغل در آمریکاست به‌طوری که در تمام 50ایالت این کشور دومیلیون شغل ایجاد کرده است. اپل در سال2021 حدود 154هزار کارمند دراختیار داشت که در مقایسه با سال2020 با رشد 4.76درصدی مواجه شد. این درحالی است که تعداد کارمندان این غول فناوری در سال2020 قریب به 147هزار نفر اعلام شده که نسبت به سال2019 رشد 7.3درصدی داشته است. 450هزار شغل از طریق تامین‌کنندگان مستقر در آمریکا ایجادشده و یک‌میلیون و 530هزار شغل در آمریکا نیز منتسب به اکوسیستم فروشگاه اپل ایجاد شده است. با فعالیت کمپانی اپل از سال1998، رشد میزان کارمندان در آمریکا تا 1500درصد افزایش یافته است به‌طوری‌که در سال1998، حدود 5000کارمند در این کشور مشغول به‌کار بودند اما بعد از گذشت سال‌ها در سال2016 تعداد کارمندان این کمپانی به 8000نفر افزایش یافت. به گزارش globalhappenings، کمپانی اپل در سال2021 با توسعه نرم‌افزارهای iOs بیش از 85هزار شغل ایجاد کرد و باعث رونق کسب‌وکارهای کوچک و نوپا شد تا خروجی تجاری قابل‌قبول‌تری داشته باشد. این کمپانی در سطح اروپا به‌گونه‌ای رشد کرده که توانسته 2.2میلیون نفر را استخدام کند که این میزان استخدام نیرو در مقایسه با سال‌های گذشته 7درصد رشد را نشان می‌دهد. اپل حمایت‌های خود را از بیش از 50توسعه‌دهنده ایتالیایی ارائه داده که از زمان تاسیس در سال2018 در این کشور، افزایش 50درصدی داشته است.

رشد اشتغالزایی مایکروسافت در دوران کرونا

به گزارشstatista ، کمپانی آمریکایی مایکروسافت در سال2021 به‌طور تقریبی حدود 181هزار کارمند را در دنیا به‌طور تمام‌وقت استخدام کرد. حدود 60درصد از کارمندان این کمپانی در کشور اصلی این شرکت یعنی آمریکا مستقر هستند. سال2020 سال پرچالشی بود و بحران‌های اقتصادی جهانی را رقم زد و بسیاری از کارگران و کارمندان، موقعیت شغلی خود را از دست دادند. کمپانی مایکروسافت برای کمک به این چالش بزرگ، در حال راه‌اندازی یک طرح مهارتی جهانی است که هدف آن ارائه مهارت‌های دیجیتال بیشتر برای 25میلیون نفر در سراسر دنیا تا پایان سال است. به گزارش windowscentral ، مایکروسافت در پایان سپتامبر 2021، در بازه‌ای یک‌ساله 23500کارمند را به استخدام خود درآورد. این بزرگ‌ترین رشدی بوده که این کمپانی طی یک‌سال با آن روبه‌رو شده است. تعداد کارمندان مایکروسافت در دنیا حدود 190هزار نفر اعلام شده که تنها 57درصد آنها در آمریکاست. این کمپانی طی 10سال گذشته تعداد کل کارمندان خود را که جزء اشتغال مستقیم به‌شمار می‌روند دوبرابر کرده به‌طوری‌که تعداد آنها از 90هزار نفر به 189هزار و 984نفر افزایش یافته است. نکته جالبی که درمورد مایکروسافت جلب‌توجه می‌کند این است که با توجه به اینکه بسیاری از کمپانی‌ها در دوران همه‌گیری کرونا به‌دلیل بحران‌های اقتصادی مجبور به کاهش تعداد کارمندان خود شدند، اما این شرکت با رشد تعداد آنها مواجه شد.

سامسونگ تا ۲۰۲۶ حدود ۸۰ هزار شغل ایجاد می‌کند

کمپانی سامسونگ به‌عنوان غول الکترونیک کره‌جنوبی که یکی از غول‌های فناوری دنیا به‌شمار می‌رود سرمایه‌گذاری عظیمی انجام داده تا علاوه‌بر توسعه نیروی کاری، بتواند تجارت جهانی خود را نیز رونق دهد. این کمپانی در نظر دارد با سرمایه‌گذاری 356میلیارددلاری، در آینده‌ای نزدیک 80هزار فرصت شغلی ایجاد کند. به گزارش silicon، سامسونگ که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در دنیاست، تحت‌تاثیر تورم و نوسانات اقتصادی، جنگ روسیه و اوکراین، کمبود تراشه و تنگناهای زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری کرونا قرار گرفته است. این سرمایه‌گذاری عظیم در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های 5سال گذشته حدود 30درصد رشد داشته و می‌تواند بازار محصولات این شرکت را تکانی اساسی دهد. سامسونگ همچنین مدعی شده قرار است تا سال2026 چیزی حدود 80هزار شغل جدید یا حدود 16هزار موقعیت شغلی در سال ایجاد کند. تا پیش از این، هدف‌گذاری این کمپانی بر ایجاد 40هزار شغل از سال2021 تا 2023 اعلام شده بود. مانند سال‌های گذشته انتظار می‌رود بیشتر شغل‌هایی که قرار است ایجاد شوند در کره‌جنوبی باشد. با توجه به اینکه این کمپانی مجهز به مراکز تحقیق و توسعه در کشورهای دنیا از قبیل انگلیس، آمریکا، کانادا و فیلیپین است، می‌توان انتظار داشت این کشورها نیز از رونق بازار کار بی‌بهره نمانند.