تاریخ : Tue 12 Jul 2022 - 01:10
کد خبر : 72904
سرویس خبری : دانشگاه

بودجه ۲۴ میلیارد دلاری  ناسا برای R&D

بزرگ‌ترین سازمان فضایی جهان چگونه با دانشگاه‌ها تعامل دارد؟

بودجه ۲۴ میلیارد دلاری ناسا برای R&D

تخصیص بودجه ازسوی کنگره آمریکا به سازمان ناسا برای سال2022 از 3درصد در سال2021 به 4درصد معادل 7.6میلیارددلار در سال جاری افزایش یافت و به 24میلیارددلار رسید.

ندا اظهری، مترجم: سازمان فضایی ناسا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین پایگاه‌های علمی فضایی دنیا، رهبران صنعت فضایی دنیا را گرد هم جمع کرد تا بتواند کارهای بزرگی را در عرصه فضا و کهکشان رقم بزند. از آنجایی‌که سازمان فضایی ناسا همواره از محققان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پیشبرد پژوهش‌ها و طرح‌های فضایی خود استفاده می‌کند، شرایطی فراهم شده تا دانشجویان از نزدیک بتوانند با فناوری‌های این سازمان آشنا شوند. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی‌براینکه ناسا قرار است فناوری‌های خود را در قالب دانشگاه به دانشجویان عرضه کند و برای این طرح حدود 10 دانشگاه نیز انتخاب شدند.

انتخاب دانشگاه‌ها برای توسعه فناوری‌های فضاپیمایی

دوسال پیش بود که ناسا در یک پروژه همکاری با دانشگاه‌ها، دست به انتخاب 9گروه دانشگاهی زد تا با همکاری با آنها بتواند روی پروژه توسعه فناوری‌های مربوط به فضاپیماهای کوچ فعالیت کرده و مسیر را برای ورود انسان به فضا و اکتشافات رباتیک در کره ماه هموار کند. در طرح «آرتمیس» ناسا که قرار است به‌واسطه آن تا سال2024 بار دیگر بشر روی کره ماه قدم بگذارد، ساخت فضاپیماهای کوچک به روشن‌تر شدن مسیر پیش‌روی محققان کمک می‌کند. دانشمندان ناسا درحال حاضر اقدام به ساخت فضاپیماهای کوچکی از ابعادی برابر با جعبه کفش گرفته تا ابعادی به‌اندازه یخچال کرده‌اند که در مدار پایین کره‌زمین عمل می‌کنند. پیشرفت‌های فناورانه که معمولا به‌دنبال همکاری‌های مشارکتی بین ناسا و محققان دانشگاهی رخ می‌دهد قابلیت این فضاپیماهای کوچک را نمایان می‌کند. محققان ناسا در سال2020 عنوان کرده‌اند با پروژه ساخت فضاپیمای «آرتمیس»، این آژانس برای ماموریت فضایی در کره ماه خود را آماده می‌کند و انتظار می‌رود فضاپیماهای کوچک به آنها در رسیدن به این هدف کمک کنند. این فضاپیماها ماموریت‌های محوله را با دقتی بالا و هزینه مقرون‌به‌صرفه انجام می‌دهند و قرار است در آینده ماموریت‌های اکتشافی را با برقراری ارتباطات نزدیک یا خدمات مسیریابی در کره ماه انجام دهند. این قابلیت نقش مهمی در کمک به آژانس در برقراری حضور پایدار در ماه ایفا می‌کند. دانشگاه ایالتی آریزونا برای تولید دیافراگم گیرنده نوری قابل نصب برای ارتباطات و ناوبری قمری، دانشگاه سن‌دیگو برای تولید آنتن‌های آرایه فلزی صفحه تخت با دو پرتوی قابل هدایت همزمان با استفاده از RFICهای سیلیکونی به‌منظور برقراری ارتباط بین ماهواره‌های کوچک و سطح ماه، دانشگاه کالیفرنیا برای ساخت ماژول فشرده PNT زمان پیوسته با دقت بالا برای فضاپیماهای کوچک، دانشگاه کلرادو برای ساخت ماهواره کوچک ارتباطات در کره ماه و سیستم‌های ردیاب، دانشگاه تگزاس برای نمایش در مدار ناوبری و زمان‌بندی مبتنی‌بر ویژگی‌های سطحی، دانشگاه کالیفرنیا برای ساخت پیشرانه‌های الکترواسپری ضربه‌ای ویژه متغیر برای پیشرانه، دانشگاه ایلینویز برای انجام ماموریت‌های کره ماه فعال‌شده با پیشرانه شیمیایی-الکترواسپری، دانشگاه «یوتا» برای ابداع راه‌حل‌های پیشرانه هیبریدی پرینت سه‌بعدی برای فرود و برگشت نمونه فضاپیمای کوچک در کره ماه و دانشگاه کالیفرنیا برای ساخت رادیاتور قابل استقرار تولیدشده با لوله‌های حرارتی نوسانی برای فعال‌کردن ماهواره‌های مکعبی قمری پرقدرت تعداد مراکزی هستند که برای همکاری با فعالیت‌های آژانس ناسا برگزیده شده‌اند.

بودجه 24 میلیارددلاری ناسا برای پیشبرد پروژه‌های R&D

بودجه‌های علمی آژانس فضایی ناسا در سال مالی2022 تا 4درصد افزایش داشته و گمانه‌زنی‌ها از تلاش دولت بایدن برای افزایش 5درصدی این بودجه در سال2023 خبر می‌دهند. تخصیص بودجه ازسوی کنگره آمریکا به سازمان ناسا برای سال2022 از 3درصد در سال2021 به 4درصد معادل 7.6میلیارددلار در سال جاری افزایش یافت و به 24میلیارددلار رسید و قرار است این افزایش بودجه در سال آینده تا 5درصد یعنی به 8میلیارددلار برسد. به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا در نظر دارد بودجه‌های تحقیق و توسعه ناسا را در مقایسه با دیگر سازمان‌های علمی در این کشور در حوزه فعالیت‌های مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی افزایش دهد. با وجود این، سایر بخش‌های بودجه‌های علمی ناسا نیز تحت فشار قرار می‌گیرند. در این میان، رشد هزینه‌ها در پروژه‌های بزرگ ناسا، پیشنهادهایی را برای کاهش برخی ماموریت‌های دیگر مطرح کرده است. محدودیت‌های بودجه‌ای نیز به‌طور قابل‌توجهی بر فعالیت‌های اخترفیزیک تاثیر گذاشته است. سال گذشته قرار بود بودجه ناسا با افزایش 2میلیارددلاری در بخش علوم زمین ناسا مواجه شود و بودجه‌ای معادل 250میلیون‌دلار به آن تعلق گیرد اما کنگره تنها با 65میلیون‌دلار افزایش بودجه موافقت کرد. اما این سازمان در سال جاری به‌دنبال رساندن بودجه به 350میلیون‌دلار و افزایش 2.4میلیارددلاری است و هنوز مشخص نیست کنگره موافقت خود را اعلام خواهد کرد یا خیر.

جایزه 1.4 میلیون دلاری ناسا به دانشگاه‌ها برای ایستگاه فضایی

سازمان فضایی ناسا در سال2021 جایزه‌ای بالغ‌بر 1.4میلیون‌دلار را به پروژه توسعه پژوهش و فناوری 9دانشگاه و سازمان در حوزه‌های حیاتی شامل مطالعه اثرات تشعشعات و رشد موادغذایی اختصاص داده‌ است. سازمان فضایی ناسا درقالب طرح «پژوهش‌های رقابتی»، روی موضوعات تحقیق و توسعه علمی‌وفناوری فعالیت می‌کند. این فناوری در اکتشافات فضایی رباتیک، تمامی پروژه‌های قابل کار در بخش علوم زمین و هوانوردی قابل اجراست. دانشکده‌ها، تحقیقات حاصل از این پروژه‌ها را به ناسا منتقل خواهند کرد که درقالب بخشی از کار آژانس در دستورکار قرار می‌گیرد.
به گزارش ناسا، چندی‌پیش بود که سازمان ناسا 5دانشگاه را برای اعطای گرنت پژوهشی انتخاب کرد تا به این واسطه، فرصت‌هایی را برای طراحی آزمایش‌های تحقیقاتی پیش‌روی آنها قرار دهد که از آنها در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دانشگاه‌ها بخشی از پروژه «پژوهش‌های رقابتی» هستند که هرکدام از آنها از طریق ناسا مجاز به دریافت تقریبا 100هزاردلار هستند. هرکدام از این پروژه‌ها قابلیت این را دارند که تبدیل به ابداعات حیاتی در پرواز انسان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و پروازهای دیگر شوند. این جایزه جدید به دانشجویان اجازه می‌دهد تجربیات عملی در تهیه محموله‌های ارسالی به فضا داشته باشند و آزمایش‌ها یا نمایش‌های فناوری خود را به یک محیط ریزگرانشی ارسال کنند.

استفاده از فناوری ناسا برای الهام کارآفرینان

بیشتر مردم دنیا این تصور غلط را در ذهن دارند که برای راه‌انداختن یک کسب‌وکار جدید باید میلیون‌ها دلار سرمایه داشت. اما واقعیت قضیه این است که شما باید بتوانید فناوری خود را برای شروع یک تجارت فناوری‌محور گسترش دهید. طرح انتقال فناوری دانشگاهی ناسا (T2U) دانشجویان و کارآفرینان نوپا و تازه‌وارد را با مفهوم صدور مجوز فناوری ناسا برای راه‌اندازی کسب‌وکار آشنا می‌کند. محققان و دانشمندان ناسا در سراسر کشور روی ابداع راه‌حل‌های جدید برای مقابله با چالش‌های مرتبط با زندگی و کار در فضا فعالیت می‌کنند. این ابداعات از کاربردهایی هم در کره‌زمین برخوردارند. طرح انتقال فناوری ناسا در سال‌های اخیر فرصت‌هایی را برای دانشجویان فراهم کرده که به همکاری آنها با آژانس در قالب کلاس‌های درس کمک می‌کند. این طرح قوی‌ترین جای پای خود را در دوره‌های کسب‌وکار در سطح فارغ‌التحصیلان پیدا کرده است اما محققان شاهد استفاده موفقیت‌آمیز از آن در دوره‌های مهندسی، هنرهای تجسمی، ارتباطات و برنامه‌های میان‌رشته‌ای بوده‌اند. دانشجویان با کار روی این حوزه‌ها در طول ترم با استفاده از این فناوری‌ها، طرح‌های تجاری و بازار هدف این فناوری را گسترش می‌دهند.
آکادمی ناسا از سال 1993 میلادی آغاز به کار کرد و در قالب این فضا، ماموریت شناسایی و به کارگیری از رهبران جامعه اکتشافی فضایی را برعهده گرفت تا بتواند جنبه‌های کلیدی را به صنعت معرفی کند تا علاوه‌بر آموزش‌های حیاتی، شبکه‌ای برای این مدیران و رهبران آینده ایجاد کند تا این دانشمندان و مهندسان جوان آمادگی مواجهه با فرصت‌های عالی را به دست بیاورند.

طرح تسریع تجاری‌سازی فناوری‌ها

دانشگاه ایندیانا چندی پیش طرح «انتقال فناوری دانشگاهی» (T2U) را ارائه داد که طی این طرح، قرار است دانشگاه‌ها با فناوری ناسا مرتبط شوند. برای این طرح حدود 10 دانشگاه برگزیده شده‌اند که فرصتی طلایی برای دانشجویان ایجاد می‌شود تا بتوانند با بخش پژوهش و نوآوری‌های دولت فدرال همکاری کنند. درواقع، هدف از این کار، الهام بخشیدن به کارآفرینان با ورود آنها به دنیای واقعی و ورود فناوری‌های ناسا به کلاس‌های دانشگاهی است. دانشجویان در این طرح در همکاری با محققان و استادان این حوزه می‌توانند راه‌های نوآورانه‌ای را برای ارتقای محصولات موجود یا کنار آمدن با آنها پیدا کنند. استادان دانشگاهی در قالب این طرح، دانشجویان را ترغیب می‌کردند از فناوری‌های ثبت‌شده ناسا برای خلق محصولات جدید و کاربردهایی برای برآورده‌کردن نیاز بازار استفاده کنند. محققان، این طرح را با استفاده از مجموعه اختراعات ناسا به‌عنوان ابزاری برای کمک به دانشجویان به‌منظور بررسی مدیریت استراتژیک در قالب بخشی از پروژه با واحد مدیریت استراتژیک ادغام کردند. طرح انتقال فناوری به جای نگاه به گذشته، دانشجویان را وادار می‌کند به آینده توجه کنند. دانشجویان می‌توانند به دو روش مالکیت معنوی ناسا را تجاری‌سازی کنند: یکی ادغام فناوری خاص و ثبت‌شده با استراتژی موجود یک شرکت و دیگری، ایجاد یک کسب‌وکار جدید و طرح استراتژیک در حوزه فناوری. بعد از انتخاب یک فناوری، دانشجویان درعین‌حالی که ایده‌های خود را با کل کلاس درس به‌عنوان پروژه نهایی در میان می‌گذاشتند، قابلیت‌های محصول را حین نشان دادن مفهوم کلاس توصیف می‌کنند. دانشجویان ایده‌هایی را برای محصولات یا مفاهیمی از فناوری‌های ناسا ایجاد کرده‌اند که هر روز نیازهای جامعه را برآورده می‌کند. دانشجویان مجموعه متنوعی از محصولات جدید و پیشرفته‌ای را متصور شده‌اند به‌عنوان مثال؛ یکی از گروه‌های برنده پیشنهاد کرده که Bell Helmets به‌عنوان یک شرکت فناوری و طراحی کلاه ایمنی برای مسابقات اتومبیلرانی می‌تواند از فناوری فیبر کربن ناسا برای بهبود مقاومت در برابر ضربه به کلاه‌های ایمنی استفاده کند و همین نفوذ فناوری‌های ناسا در دل دانشگاه باعث فعال‌تر شدن دانشجویان در زمینه ارائه راهکارهای نوآورانه می‌شود. از دیگر طرح‌های ارائه‌شده از سوی دانشجویان هم می‌توان به راه‌اندازی باغچه‌های کوچک داخلی، تست‌های چشمی به سبک کیوسک که خود فرد قادر به معاینه باشد، تایید امضای دیجیتال، تقویت‌کننده‌های پوشیدنی wifi و سیستم‌های تشخیص محیط‌های خطرناک اشاره کرد. دانشجویانی که به‌دنبال ارائه ایده‌های نو فراتر از کلاس‌های دانشگاهی هستند می‌توانند از «ناسا استارتاپ» به‌عنوان طرحی ویژه استفاده کنند که به استارتاپ‌ها در مراحل ابتدایی کمک می‌کند تا فناوری‌های ناسا را تجاری‌سازی کنند. ناسا مجوز راه‌اندازی غیرانحصاری را به شرکت‌های جدیدی ارائه می‌دهد که با هدف تجاری‌سازی و صدور مجوز فناوری ناسا و به‌منظور چشم‌پوشی از هزینه‌های مجوز اولیه و کلیه هزینه‌های دیگر برای سه سال اول تشکیل شده‌اند. به‌عبارتی طرح گسترش انتقال فناوری‌های جدید ناسا با شناسایی موارد کاربردی و بازارهای هدف، تجاری‌سازی را تسریع می‌کند؛ درحالی‌که دانشجویان این فرصت را دارند که در دنیای واقعی و عملی مطالعات موردنظر خود را به سرانجام برسانند.