تاریخ : Mon 04 Jul 2022 - 01:53
کد خبر : 72764
سرویس خبری : ورزش

فاجعه 3 امتیازی‌ها

پازل ناکامی تیم ملی بسکتبال در کاپ آسیا کامل می‌شود؟

فاجعه 3 امتیازی‌ها

تیم‌ملی بسکتبال ایران که همچنان حامد حدادی را به‌عنوان یک فوق‌ستاره در اختیار دارد، در تقابل با قزاقستان باتوجه به حضور محمد جمشیدی، سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی و آرمان زنگنه حتی نتوانست یک پرتاب 3 امتیازی موفق داشته باشد.

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: تیم‌ملی بسکتبال ایران که سابقه 3 دوره حضور در المپیک، 3 دوره حضور در جام‌جهانی و 3 قهرمانی آسیا را در کارنامه 77 ساله خود می‌بیند این روزها با شرایط سختی دست‌وپنجه نرم می‌کند. تیم رتبه بیست‌وسوم رده‌بندی فدراسیون جهانی بسکتبال بعد از اتفاقات تلخ، عدم همدلی و اختلافات کادرفنی و بازیکنان که در المپیک 2021 توکیو رقم خورد برای موفقیت در مسابقات انتخابی جام‌جهانی 2023 و مسابقات کاپ آسیا 2022 اندونزی سکاندار نیمکت خود را تغییر داد اما حضور مصطفی هاشمی که در کارنامه مربیگری خود 8 قهرمانی لیگ برتر ایران، 2 قهرمانی باشگاه‌های آسیا و 5 قهرمانی باشگاه‌های غرب آسیا را می‌بیند نتوانست تغییر شگرفی در تیم ملی ایجاد کند و شکست شاگردان هاشمی مقابل قزاقستان منجر به بی‌اعتمادی مدیران این فدراسیون به مربی پرافتخار و حضور سعید ارمغانی روی نیمکت دومین تیم برتر آسیا در رنکینگ جهانی شد. سرمربی 60 ساله فعلی ایران پیش از این در سال 1380 هدایت تیم‌ملی را برعهده داشته و در دوران بازی 6 دوره حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را تجربه کرده است اما این تجارب درخشان و حضور در بسکتبال مجارستان نتوانست تغییری در روند ملی‌پوشان ایجاد کند و تیم تحت هدایت او در یک روز کابوس‌بار با نتیجه 68 بر 60 نتیجه را مقابل دهمین تیم قاره کهن و شصت‌وهشتمین تیم رتبه‌بندی FIVD واگذار کرد. شاگردان ارمغانی در دومین دیدارشان در پنجره سوم انتخابی جام‌جهانی 2023 دوشنبه مقابل سوریه قرار خواهند گرفت و سپس با حضور در کشور اندونزی با حریفان خود در گروه سوم کاپ آسیا یعنی سوریه، قزاقستان و ژاپن 22 تا 26 تیرماه تقابل خواهند کرد که این تقویم فشرده و عدم آمادگی ملی‌پوشان باعث شده علاقه‌مندان این رشته جذاب و پرهیجان با نگرانی وضعیت تیم‌ملی را دنبال کنند.

عملکرد مایوس‌کننده ستارگان
تیم‌ملی بسکتبال ایران در مجموع 5 دیدار گذشته موفق به کسب 3 پیروزی، 2 شکست و 8 امتیاز شده است و قبل از برگزاری دیدار مقابل قزاقستان صعودش به مرحله بعدی قطعی بود اما پیروزی در این بازی و تقابل با سوریه می‌توانست شرایط صدرنشینی ایران را فراهم کند اما دومین شکست تاریخ ایران مقابل شاگردان اولک کیسلیف به امیدهای ایران برای صدرنشینی پایان داد. تیم‌ملی بسکتبال ایران که همچنان حامد حدادی را به‌عنوان یک فوق‌ستاره در اختیار دارد، در تقابل با قزاقستان باتوجه به حضور محمد جمشیدی، سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی و آرمان زنگنه حتی نتوانست یک پرتاب 3 امتیازی موفق داشته باشد و بازیکنی مثل بهنام یخچالی 26 ساله که از لژیونرهای بسکتبال ایران در تیم ‌ام بی‌سی میتل‌دوچر آلمان است از 9 پرتاب 3 امتیازی موفق به کسب هیچ امتیازی نشد تا در مجموع، 19 پرتاب 3 امتیازی شاگردان ارمغانی راهی به سبد نداشته باشد که در مقابل 28 پرتاب 3 امتیازی و 7 پرتاب موفق قزاقستانی‌ها آماری مایوس‌کننده و نگران‌کننده است. در پرتاب‌های 2 امتیازی نیز شرایط چندان آرمانی نیست و از 57 پرتاب ایرانی‌ها 24 پرتاب با امتیاز همراه بوده است که 1.42 درصد موفقیت کمی ضعیف‌تر از 42 اقدام 2 امتیازی، 18 اقدام موفق و 9.42 درصد موفقیت قزاقستانی‌ها بوده است. به‌طور قطع انتظار از بازیکنی مثل بهنام یخچالی که حضور در بوندس‌لیگا آلمان و 10 سال حضور در تیم‌ملی را تجربه کرده است نسبت به جوانانی همچون متین آقاجانپور بیشتر است که همین موضوع باعث تعجب علاقه‌مندان این رشته جذاب بابت 9 پرتاب ناموفق 3 امتیازی و تنها 4 پرتاب موفق 2 امتیازی از میان 13 اقدام انجام شده این بسکتبالیست 190 سانتی‌متری می‌شود. او در مدت 36:58 حضورش در زمین موفق به کسب 14 امتیاز شد که او را از این حیث پایین‌تر از حامد حدادی با کسب 18 امتیاز قرار می‌دهد اما تعداد پرتاب‌های ناموفق که سرنوشت یک دیدار حساس مقابل قزاقستان را مشخص می‌کند اصلا با ظرفیت‌های فنی و توانایی این شوتینگ گارد تناسب ندارد. همچنین آمار محمد جمشیدی نیز با 32:54 حضور و کسب 6 امتیاز در زمره عملکردهای مایوس‌کننده بسکتبالیست‌های تیم‌ملی ایران قرار می‌گیرد که این موضوعات باعث می‌شود در این روزها علاقه‌مندان بسکتبال بسیار نگران رشته‌ای شوند که بعد از حضورش در المپیک 2008 پکن به حسرت 32 ساله حضور ورزش‌های گروهی ایران در المپیک پایان داد موضوعی که بزرگان این رشته همچون کاپیتان اسبق تیم‌ملی صمد نیکخواه‌بهرامی به آن اذعان کردند.

تیمی که از حریفان غول می‌سازد
با بررسی تمام زوایا و اتفاقات اطراف تیم‌ملی متوجه خواهیم شد ملی‌پوشان کار سختی برای موفقیت در مسابقات کاپ آسیا پیش روی خود می‌بینند. بسکتبالیست‌های ایرانی در دوره گذشته مسابقات که به میزبانی لبنان در سال 2017 برگزار شد موفق شدند با پیروزی مقابل هند، سوریه، اردن، لبنان و کره‌جنوبی به فینال مسابقات صعود کنند و با شکست مقابل یکی از برترین تیم‌های جهان یعنی استرالیا نایب‌قهرمانی را تجربه کنند اما وضعیت فعلی بسکتبالیست‌های ایرانی با دوره گذشته قابل مقایسه نیست. قطعا تیم‌هایی همچون ژاپن، قزاقستان و سوریه از قدرت‌های برتر آسیا نیستند اما روند چندین ساله تیم‌ملی بسکتبال منجر به وضعیتی شده است که تیمی مثل قزاقستان که دستاوردش در دوره گذشته مسابقات کاپ آسیا قرار گرفتن در رتبه شانزدهمی بود به راحتی در تالار بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی و شهر آستانه قزاقستان تیم‌ملی ایران را شکست می‌دهد. البته نمی‌توان پیشرفت و سرمایه‌گذاری قزاق‌ها در چند ساله گذشته را انکار کرد اما طبق شواهد و قرائن و آمارهای 2 دیدار مقابل قزاقستان، شاگردان هاشمی و ارمغانی به دلیل عملکرد بسیار ضعیف نتیجه را مقابل پلنگ‌های برفی واگذار کردند و حریف در حدواندازه پیروزی برابر یک تیم کم‌اشتباه و هماهنگ نبود. همواره در سال‌های اخیر ورزش‌دوستان خواهان حضور افراد ورزشی در بدنه مدیریتی ورزش بوده‌اند و حالا که شخصی مثل جواد داوری که عقبه و کارنامه درخشانی در زمان حضورش در تیم‌ملی بسکتبال داشت نفر نخست این فدراسیون است که همین موضوع توقعات و انتظارات را برای تغییر وضعیت در سال‌های آینده بالا خواهد برد.