تاریخ : Sat 02 Jul 2022 - 03:30
کد خبر : 72700
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه آزاد به یک کارگزار علمی و صنعتی تبدیل شده است

دانشگاه آزاد به یک کارگزار علمی و صنعتی تبدیل شده است

سهم دانش فنی در ارزش شرکت‌های صنعتی بسیار بالاست و تکنولوژی می‌تواند باعث ارزش‌افزوده شود. سهم دانش فنی در قیمت تمام‌شده محصولات می‌تواند تا ۷۰درصد باشد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جریان سفر به استان آذربایجان‌شرقی با حضور در کارخانه تراکتورسازی تبریز از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد. دکتر طهرانچی در حاشیه این بازدید و در جلسه پیگیری تفاهمنامه دانشگاه آزاد اسلامی و تراکتورسازی تبریز، گفت: «سهم دانش فنی در ارزش شرکت‌های صنعتی بسیار بالاست و تکنولوژی می‌تواند باعث ارزش‌افزوده شود. سهم دانش فنی در قیمت تمام‌شده محصولات می‌تواند تا ۷۰درصد باشد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «توسعه کاربردی امکانی می‌دهد تا تراکتوری ساخته شود که کشاورز هرگز تمایلی به تعویض آن نداشته باشد، چون منطبق بر نیاز بومی است. نگاه فناوری با رصد و پایش محقق می‌شود، اما نیاز توسعه کاربردی، مطابق با نیاز و زیست‌بوم ملی است. یعنی تجهیزاتی که برای یک روستایی کشاورز ساخته می‌شود باید چندکاربره و مطابق با نیازهای بومی و محلی باشد.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه مفهوم فناوری و نوآوری می‌تواند به خط تولید تراکتور اضافه شود، گفت: «فناوری زمانی کاربردی می‌شود که قبل از آن نیازسنجی صحیح صورت گرفته باشد و نوآوری می‌تواند ارزش‌افزوده محصول را ارتقا دهد؛ به شرطی که سازگاری بالایی با نیاز جامعه هدف داشته باشد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «تراکتورسازی باید وسایلی تولید کند که در هیچ‌جای دنیا ساخته نمی‌شود و باید به کاربردی بودن تجهیزات کشاورزی توجه کنیم و برای شناسایی نیازسنجی کشاورزان ایرانی مطالعات تحقیقی صورت گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در چند زمینه به صنعت تراکتورسازی کمک کند. صنعتی‌ها باید بتوانند شناخت مناسبی از محیط دانشگاه داشته باشند و برعکس دانشگاه باید تحقیقات خود را طبق نیازهای صنعت انجام دهد. از طرفی طرح پایش دانشگاه می‌تواند به رونق صنایع کشور کمک کند.» دکتر طهرانچی تاکید کرد: «باید با تمرکز بر پژوهش‌های دانشگاهی برای توسعه تراکتورسازی افق روشنی از آینده این صنعت ایجاد کرد.»
وی افزود: «در هیچ‌کدام از دانشگاه‌های کشور رشته قالب‌سازی شکل نگرفته و مدرسه مهارتی قالب‌سازی و صنایع تکمیلی می‌تواند این خلأ را جبران کند تا با برگزاری یک دوره کوتاه‌مدت برای دانش‌آموختگان، ورود به بازار کار تخصصی تسهیل شود.»
وی با بیان اینکه دانشگاه و صنعت تراکتورسازی در طرح پویش می‌توانند همکاری دوجانبه داشته باشند، تصریح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی از یک کارگزار دانشی محض، به یک کارگزار علمی و صنعتی تبدیل شده است.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه تولید همواره محصول دانش بوده و اولین محصولات تولیدی هر صنعتی هم با دانش اولیه تولید شده است، اظهار داشت: «تولیدات دانش‌بنیان امروزی با محصولات سال‌های قبل متفاوت است، چون تولید دانش‌بنیان ارزش فناوری، قیمت تمام‌شده محصولات را بیشتر می‌کند و سهم تکنولوژی در تولید افزایش می‌یابد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «اقتصاد کشور بالاخره از تحریم عبور می‌کند و با جنگ‌های داخلی اروپا قطعا این سد شکسته می‌شود، بنابراین اگر برای تولیدات دانش‌بنیان آماده نباشیم، با شکست مواجه می‌شویم.»

 روابط‌عمومی‌ها به روسای واحدها در جریان تبیین کمک کنند
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین روز از بیستمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد تبریز برگزار شد، با تاکید بر اهمیت مساله تبیین مسائل به دانشجویان، گفت: «جریان تبیین یک جریان بسیار مهم در دانشگاه آزاد اسلامی است و واحدها باید در این زمینه فعالانه عمل کنند.» وی خاطرنشان کرد: «روابط‌عمومی‌های قوی و باکیفیت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به روسای واحدها در جریان تبیین مسائل به دانشجویان کمک کنند و با کار جهادی، این مساله را پیش ببرند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت ارتقای جایگاه روابط‌عمومی در واحدهای دانشگاهی، اظهار داشت: «لازم است روسای واحدها به این مساله توجه داشته باشند. مسئولان روابط‌عمومی واحدها نیز باید با تلاش و کیفیت بالا در پیشبرد جریان تبیین در واحدها بکوشند.»
دکتر طهرانچی ادامه داد: «روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید با درنظر گرفتن جریان تبیین، از فضای سنتی عبور کرده و به‌سمت فضای تبیین‌گرا حرکت کنند و تحول در روابط‌عمومی را لحاظ کنند.»

پایان کار بیستمین شورای دانشگاه آزاد اسلامی
بیستمین شورای دانشگاه آزاد اسلامی که طی دو روز و با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شده بود، عصر پنجشنبه به کار خود پایان داد.
در دومین روز از بیستمین شورای دانشگاه آزاد اسلامی، ابتدا معاونان و روسای کمیسیون‌های تخصصی به ارائه اهم مباحث طرح‌شده در کمیسیون‌ها و مصوبات پرداختند.
شایان ذکر است مصوبات کمیسیون‌های تخصصی معاونت علوم انسانی و هنر، معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی، فرهنگی و دانشجویی، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی، معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی و معاونت علوم پزشکی در جلسه امروز ارائه شد.
همچنین دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از استماع نتایج و مصوبات کمیسیون‌های برگزارشده در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، به ارائه تبیین سیاست‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف و نظرات تخصصی پرداخت.
همچنین کمیسیون‌های تخصصی مراکز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شامل مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی، مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه، مرکز جذب و امور هیات‌علمی، مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی، مرکز امور هیات‌های ممیزه، مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات و مرکز گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی و همچنین کمیسیون تخصصی توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته به‌صورت همزمان برگزار و مصوبات آن امروز توسط رؤسای این کمیسیون‌ها ارائه شد.

اعلام آمادگی واحد الکترونیکی برای هوشمندسازی دانشگاه‌های بنگلادش
سفیر کشور بنگلادش در ایران از واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کرد. گوسال اعظم‌سارکر روز دوشنبه هفته جاری با استقبال نجف‌پور، رئیس واحد الکترونیکی، وارد این دانشگاه شد و از امکانات فنی این واحد بازدید کرد.
در جریان این بازدید، جلسه مشترکی میان ریاست واحد الکترونیکی و گوسال اعظم‌سارکر برگزار شد. در این دیدار نجف‌پور به معرفی امکانات دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین واحد الکترونیکی پرداخت. ایشان ضمن معرفی برنامه توسعه دانشگاه آزاد اسلامی به‌مثابه دانشگاه هوشمند (Smart University)، و گزارش تفاوت‌های آن با E-Learning، مزایای تحصیل مجازی دانشجویان بنگلادشی در ایران را برشمرد و گفت: «کیفیت بالای علمی دانشگاه آزاد اسلامی، هزینه پایین تحصیل و سامانه‌های آموزشی یکپارچه مزیت بزرگی است تا قشرهای متوسط و پایین در بنگلادش که عمدتا از امکان تحصیل برخوردار نیستند، از تحصیل دانشگاهی برخوردار شوند.» وی افزود: «واحد الکترونیکی آمادگی دارد سامانه‌های آموزشی موردنیاز بنگلادش را طراحی کند و به‌عنوان پیمانکار یا مشاور هوشمندسازی دانشگاه‌ها، در کنار نظام آموزشی بنگلادش حضور داشته باشد.» عزیز نجف‌پور ضمن استقبال از برگزاری دوره‌های مشترک و تبادل استاد میان دو کشور، گفت: «برگزاری دوره‌های آکادمیک مشترک، اعطای مدرک مشترک به داوطلبان این‌گونه دوره‌ها، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی و عمومی ازجمله دیگر موارد است که می‌توان به‌عنوان بخشی از همکاری درنظر گرفت.
وی با اشاره به تجربه طرح پایش دانشگاه و سامانه پژوهشیار پیشنهاد داد چنین برنامه‌ای در نظام آموزشی بنگلادش هم می‌تواند انجام شود و پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان بنگلادشی به موضوعات بومی خودشان معطوف شود، بدین‌صورت که در گام اول نظام مسائل و موضوعات کشور بنگلادش اخراج شود و متعاقبا بدنه علمی ایشان به حل مسائل بپردازند. مثلا با توجه به ظرفیت بالای بنگلادش در حوزه کشاورزی و شیلات دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند زمینه توسعه مراکز رشد و استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با این دو حوزه و سایر حوزه‌ها را با استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های بنگلادش تمهید کند.
نجف‌پور با اشاره به تجربه آموزش و طبابت پزشکان بنگلادشی در ایران در دهه‌های گذشته، ظرفیت همکاری در بحث آموزش پزشکی و درمانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند مرکز آموزش پزشکی و درمانی در بنگلادش را تاسیس کند.» گوسال‌ اعظم‌سارکر با استقبال از پیشنهادهای رئیس واحد الکترونیکی و اعلام اینکه موارد را به دولت ذی‌ربط خود گزارش و پیگیری خواهد کرد، به پیشینه زبان فارسی در بنگلادش اشاره کرد و افزود: «ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که متاسفانه مورد غفلت بوده است و امیدوارم این جلسه نقطه‌عطف همکاری مشترک علمی میان دو کشور باشد. حدود هفت هزار لغت مشترک میان زبان بنگالی و فارسی وجود دارد. هزاران نفر زبان‌آموخته در زبان فارسی وجود دارد و اینها نشان‌دهنده علاقه‌مندی و ظرفیت بزرگ همکاری میان دو کشور است.»
سفیر بنگلادش نیز با اشاره به حدود 170 میلیون مسلمان در بنگلادش، گفت: «ظرفیت‌های همکاری میان دانشگاه‌های جهان اسلام بی‌نظیر است و امیدوارم بتوانیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم.» رئیس واحد الکترونیکی با اعلام اینکه الان بزرگ‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی آنلاین دنیا در واحد الکترونیکی قرار دارد، ادامه داد: «با توجه به علاقه‌مندی بنگلادشی‌ها به فرهنگ و زبان فارسی این واحد می‌تواند نسبت به اجرای آموزش زبان فارسی برای بنگلادش به‌صورت مجازی اقدام کند.» در ادامه جلسه نجف‌پور ضمن اعلام آمادگی برای برقراری پیوند برادری میان واحد الکترونیکی و سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های بنگلادش، از وزیر علوم و دانشگاه‌های بنگلادش برای بازدید از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی دعوت کرد. گوسال اعظم‌سارکر، سفیر کشور بنگلادش ضمن استقبال از تمامی پیشنهادهای مطرح‌شده، نسبت به ادامه این تعاملات تاکید کرد و یادآور شد: «کلیه این پیشنهادها عملیاتی است و آنها را به داکا انتقال خواهد داد.» در انتهای این دیدار، نجف‌پور هدیه‌ای از صنایع‌دستی ایران تقدیم سفیر بنگلادش کرد. متقابلا جناب گوسال نیز تابلوی نقاشی را که بیانگر فرهنگ بومیان بنگلادش بود تقدیم واحد الکترونیکی کرد.
همچنین در ابتدای ورود سفیر بنگلادش، بازدیدی از سامانه‌های فنی واحد الکترونیکی صورت پذیرفت و مرکز مانیتورینگ سرورها، مرکز هوش سازمانی و مرکز برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی بخش فنی و ال‌ام‌اس واحد مورد بازدید قرار گرفت. در این جلسه، معاون بین‌الملل واحد، سیدمحمد سادات‌اخوی و معاون فنی واحد، حسین علیزاده حضور داشتند.

امروز؛ آخرین مهلت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱
انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی شنبه ۱۱ تیرماه پایان می‌یابد.
روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: «آن دسته از داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال 1401 که براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و علاقه‌مند به انتخاب رشته/محل‌های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، تا شنبه 11 تیرماه مهلت دارند با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان سنجش با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به آدرس http://azmoon.org نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.
داوطلبان باید کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت‌نام خود را تهیه کرده و تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند.
به داوطلبان توصیه می‌شود ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.»

توسعه همکاری‌های دانشگاه آزاد و حوزه علمیه یزد
محمدرضا دهقانی‌اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، روز گذشته با حضور در مرکز مدیریت حوزه علمیه یزد در نشست هم‌اندیشی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمس، مدیر حوزه علمیه یزد بر افزایش همکاری‌های مشترک این دو مرکز علمی تاکید و نسبت به شیوه این همکاری‌ها به بحث و گفت‌وگو پرداخت. دهقانی در این نشست با اشاره به امضای تفاهمنامه بین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: «دانشگاه آزاد اسلامی یزد در راستای اجرایی شدن این سند به‌دنبال ایجاد ارتباط و انعقاد تفاهمنامه با حوزه علمیه در عرصه‌های مختلف علمی و تربیتی است.»
وی تبیین کرد: «این تفاهمنامه در راستای تحقق آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و به‌منظور تقویت همکاری، هم‌افزایی و بهره‌گیری بهینه از امکانات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل علمی و تخصصی دو مجموعه برای اعتلا و تقویت نظام اسلامی و همچنین اهمیت و ضرورت وحدت حوزه‌های علمیه و دانشگاه در جهت پیشبرد اهداف تعیین‌شده از سوی مقام‌معظم‌رهبری درخصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی منعقد شده است.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد به تشریح مهم‌ترین اهداف این نشست و انعقاد تفاهمنامه پرداخت و گفت: «توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی، اجتماعی، رسانه‌ای، ارتباطات بین‌المللی و مدیریتی دو مجموعه، بهره‌مندی متقابل از توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات یکدیگر، توسعه ارتباطات و تعمیق مناسبات علمی و فرهنگی بین معاونان، مدیران و اعضای هیات‌علمی دانشگاه و حوزه در سطح کشور از مهم‌ترین اهدافی است که به‌دنبال تحقق آن هستیم.»