تاریخ : Sat 02 Jul 2022 - 01:18
کد خبر : 72691
سرویس خبری : ورزش

ورود رسمی تکنولوژی جدید به فوتبال

جام‌جهانی قطر با تغییری بزرگ در آفسایدگیری

ورود رسمی تکنولوژی جدید به فوتبال

فیفا رسما استفاده از سیستم نیمه‌اتوماتیک تشخیص آفساید در رقابت‌های جام‌جهانی را تایید کرد و به این ترتیب احتمالا قرار است شاهد کمتر شدن اشتباهات در این زمینه باشیم.

زمانی که مقاومت فیفا برای ورود تکنولوژی به فوتبال شکسته شد و با ورود سیستم گل‌لاین تکنولوژی و در ادامه VAR به این رشته موافقت شد، مشخص بود به‌زودی تغییرات تازه‌تری نیز در راه است. اگرچه در این میان نباید از نقش جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا که پس از سپ بلاتر به این سمت رسید و برخلاف مرد سوئیسی مدافع استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای کمتر شدن اشتباهات داوری بود، به‌راحتی عبور کرد. دیروز فیفا رسما استفاده از سیستم نیمه‌اتوماتیک تشخیص آفساید در رقابت‌های جام‌جهانی را تایید کرد و به این ترتیب احتمالا قرار است شاهد کمتر شدن اشتباهات در این زمینه باشیم. البته مسلما در سال‌های نخست ورود این تکنولوژی به فوتبال باگ‌ها و ایرادهایی در آن وجود خواهند داشت که به‌تدریج کمتر خواهند شد.
پیرلوئیجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا استفاده از این تکنولوژی را که به‌نوعی VAR جدید نیز خوانده می‌شود ، یک‌لحظه تاریخی در فوتبال عنوان و از آن تمجید کرد. به‌گفته کولینا با استفاده از این سیستم قرار است اشتباهات داوری حداقل در زمینه اعلام آفساید به حداقل برسد و احتمالا در بحث چک کردن آفساید از طریق VAR -که جنجال‌های زیادی در چند فصل اخیر در لیگ‌های مهم اروپایی برسر آن ایجاد شده است- شاهد بهتر شدن وضعیت خواهیم بود. این تکنولوژی با توجه به اینکه از یک هوش مصنوعی برای تشخیص حضور بازیکنان در آفساید استفاده می‌کند، باعث بالا رفتن سرعت تصمیم‌گیری‌ها و کمتر شدن توقف در بازی خواهد شد. در این سیستم بازیکنان توسط یک نرم‌افزار هوشمند شناسایی خواهند شد و از طرف دیگر یک سنسور نیز در توپ‌های مخصوص آدیداس برای جام‌جهانی قرار داده می‌شود تا به‌دقت آفسایدها بررسی شده و دیگر شاهد اشتباهات کمک‌داوران نباشیم. کولینا در این باره می‌گوید: «این تکنولوژی نیمه‌اتوماتیک باعث می‌شد سرعت تصمیم‌گیری تا حد زیادی بالاتر برود و دقت داوران نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.
یکی از اهداف فیفا در سال‌های اخیر که VAR وارد فوتبال شده، کاهش زمان توقف برای بررسی صحنه‌های مختلف است و به اعتقاد آنها این تکنولوژی جدید باعث می‌شود متوسط سرعت تصمیم‌گیری‌ها از 70 ثانیه به 25 ثانیه کاهش پیدا کند که تغییر بسیار قابل‌توجهی خواهد بود. سنسوری که داخل توپ‌ها قرار داده می‌شود اطلاعات را با سرعت 500 فریم در ثانیه ارسال می‌کند که 10 برابر سریع‌تر از تکنولوژی فعلی است. همچنین 12 دوربین برای ثبت حرکات بازیکنان در ورزشگاه‌ها قرار داده می‌شود و نرم‌افزار موردنظر نیز 29 نقطه مختلف در بدن بازیکنان را ردیابی خواهند کرد تا دقت این تکنولوژی به حداکثر برسد. تصمیمات در اتاق VAR ورزشگاه‌ها بررسی و در صورت نیاز دوباره چک خواهد شد تا تصمیم درست به داوران منتقل شود. درنهایت تصویر انیمیشنی این صحنه‌ها از طریق اسکوربرد ورزشگاه برای حاضران در استادیوم نمایش داده می‌شود.»
کولینا در ادامه می‌افزاید: «اگر به سایر ورزش‌ها نگاه کنید، مشخص است که در تجربه‌های مشابه شاهد تلف شدن زمان زیادی برای بررسی صحنه‌ها هستیم و بازیکنان، مربیان و تماشاگران منتظر می‌مانند. ما می‌خواهیم در این زمینه پیشقدم باشیم و زمان بررسی را به حداقل برسانیم، مثلا در بسکتبال وقتی یک صحنه را بررسی می‌کنند بازیکنان به کنار زمین می‌روند تا آب بنوشند و مربیان هم تاکتیک‌های خود را برای آنها توضیح می‌دهند و کسی نگران وقتی نیست که از بین می‌رود.»
این پیشرفت تکنولوژی به عقیده برخی مقدمه‌ای برای حذف داوران در زمین مسابقه خواهد بود و با کمتر شدن نقش آنها در مسابقات فوتبال شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور داوران به اتاق‌های VAR منتقل شوند و کار خود را از طریق تصاویر تلویزیونی دنبال کنند. با وجود استفاده از این تکنولوژی در جام‌جهانی و پیشرفتی که در آن اتفاق افتاده است، هنوز در لیگ برتر ایران خبری از استفاده از VAR نیست و حداقل برای فصل پیش‌رو هم نباید منتظر آن باشیم.