تاریخ : Wed 29 Jun 2022 - 02:34
کد خبر : 72639
سرویس خبری : ورزش

استقلال در انتظار  ۵۰۰ هزار یورو؟

استقبال انگلیسی‌ها از انتقال قطعی اللهیار

استقلال در انتظار ۵۰۰ هزار یورو؟

صیادمنش که در نیم‌فصل نخست حتی در رقابت‌های اروپایی بازی و گلزنی کرده بود امیدوار است با ادامه این روند بتواند همانند روزهای خوبش در اوکراین، در لیگ بسیار سخت انگلیس هم موفق باشد. این ستاره 21 ساله و آینده‌دار فوتبال ایران در 16 بازی خود برای زوریا در لیگ اوکراین 7 گل و 4 پاس‌گل داشت و در لیگ کنفرانس اروپا هم دو بار دروازه زسکا صوفیه بلغارستان را باز کرده بود.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: سرانجام همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد قرارداد اللهیار صیادمنش با هال‌سیتی دائمی شد و این ستاره جوان و آینده‌دار فوتبال ایران دیگر به فوتبال ترکیه برنمی‌گردد. صیادمنش که خیلی زود نامش را به‌عنوان یکی از پدیده‌های فوتبال ایران مطرح کرد در سال 2019 و درحالی‌که تنها 18 ساله بود با فنرباغچه ترکیه قرارداد بست و راهی این تیم شد تا مسیر پیشرفت را به سرعت طی کند. البته حضورش در فوتبال ترکیه آن‌طور که انتظار داشت پیش نرفت و پس از مدتی حضور قرضی در استانبول‌اسپور راهی اوکراین شد و در این کشور بود که توانست توانایی‌هایش را به رخ بکشد. در نیم‌فصل گذشته هال‌سیتی که در آن زمان توسط یک تاجر متمول ترک‌تبار خریداری شده بود تصمیم گرفت این بازیکن را به‌صورت قرضی به خدمت بگیرد و از همان زمان هم رسانه‌های انگلیسی و ترکیه‌ای اعلام کرده بودند که این مهاجم ملی‌پوش ایرانی در انتهای فصل به احتمال بسیار زیاد قراردادش را قطعی خواهد کرد. حالا او با مبلغی که گفته می‌شود حدود 2,5 میلیون یورو است به‌عنوان یکی از بازیکنان هال‌سیتی برای فصل جدید لیگ چمپیونشیپ انگلیس تمرینات خود را با این باشگاه آغاز کرده است و البته براساس آنچه که قبلا گفته شده قرار است 20 درصد از این مبلغ براساس توافقی که در زمان جدایی‌اش از استقلال در قراردادش با فنرباغچه نوشته شده است به آبی‌ها برسد که حدود 500 هزار یورو خواهد بود که رقم قابل‌توجهی در این شرایط نقل‌وانتقالاتی برای این باشگاه خواهد بود.

رضایت آرولادزه
این بازیکن جوان که امروز 21 ساله شده است حالا امید زیادی دارد تا در تیمی که هدایت آن را شوتا آرولادزه گرجستانی برعهده دارد فصل خوبی را سپری کرده و یکی از 26 بازیکن تیم ملی ایران در جام‌جهانی باشد. صیادمنش اگرچه در خط حمله رقبایی چون سردار آزمون و مهدی طارمی را دارد که بعید است بتواند جای آنها را در ترکیب اصلی بگیرد اما توانایی او در بازی در کناره‌ها و همچنین بازی در چمپیونشیپ انگلیس نمی‌تواند شانسش را برای حضور در دیدارهای تیم‌ملی در قطر بیشتر کند و احتمالا دقایقی فرصت بازی پیدا خواهد کرد. سایت «هال لایو» در گزارشی از وضعیت باشگاه هال‌سیتی برای حضور در فصل جدید می‌نویسد: «مدیران باشگاه با کمک بودجه‌ای که مالک ترک‌تبار در اختیار آنها قرار داده است برای خریدهای جدید کار خود را آغاز کرده‌اند و به سرعت در بازار به دنبال خرید بازیکنان جدید و رفع نقاط ضعف تیم با نظر آرولادزه هستند. یکی از مهم‌ترین خواسته‌های سرمربی گرجستانی، تقویت خط حمله تیم است تا آنها بتوانند برخلاف فصل قبل که تا آستانه سقوط هم پیش رفتند و به زحمت خود را در مسابقات حفظ کردند، این بار حتی یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر باشند. یکی از بازیکنانی که آرولادزه به دنبال حفظ او بود، اللهیار صیادمنش است که در میانه‌های فصل قبل راهی این تیم شد و عملکرد قابل‌قبولی هم در مسابقات تیمش ارائه کرد. این مهاجم ایرانی به‌تدریج توانست شرایط بهتری پیدا کرده و نمایش‌های خوبش به‌خصوص در اواخر فصل باعث شد تا کادر فنی تیم برای دائمی کردن قرارداد قرضی او تردیدی نداشته باشند. حالا گفته می‌شود کارهای انتقال قطعی او درحال نهایی شدن است و باید این بازیکن را از فنرباغچه جدا شده بدانیم. مشکلات تیم در خط حمله باعث شد تا آنها در دیدارهای زیادی به دردسر بیفتند و اینکه تنها کین لوئیس‌پاتر، وینگر تیم در فصل قبل موفق شده بود تعداد گل‌هایش را دورقمی کند که اتفاقی بسیار نگران‌کننده برای این تیم بود. حالا آرولادزه که از اتفاقات فصل قبل به‌خوبی درس گرفته به دنبال تقویت این بخش از تیمش است و حفظ صیادمنش یکی از برنامه‌های اصلی او محسوب می‌شود. البته از سوی دیگر جدایی برخی بازیکنان ازجمله جرج هانیمن، هافبک این تیم که در بین هواداران محبوبیت زیادی داشت و فصل خوبی را هم به همراه هال‌سیتی سپری کرده بود نگرانی‌هایی را در بین هواداران ایجاد کرده است. او با رد پیشنهاد تمدید قرارداد با هال‌سیتی راهی میلوال شد تا در دیگر تیم چمپیونشیپ که یکی از رقبای دیرینه هال‌سیتی هم محسوب می‌شود، به فوتبالش ادامه دهد. جدایی چند بازیکن از این تیم نیاز به خریدهای تازه را بیشتر می‌کند و مدیران باشگاه به دنبال این هستند تا پیش از شروع جدی‌تر تمرینات و اردوهای تدارکاتی پیش‌فصل، تیمی کامل را در اختیار آرولادزه قرار دهند. از آداما ترائوره، اوزان توفان و ژان میشل سری به‌عنوان خریدهای احتمالی هال‌سیتی نام برده می‌شود و آنها در خط حمله هم با در اختیار داشتن لوئیس‌پاتر و صیادمنش حالا نیاز به یک مهاجم نوک و گلزن دارند تا فصل جدید را با قدرت آغاز کنند.»

دومین خط حمله ضعیف لیگ
آکان ایلیکالی، تاجر ترکیه‌ای در اواخر سال 2021 و درحالی که تیم شرایط خوبی در جدول نداشت باشگاه هال‌سیتی را خرید و در نیم‌فصل با تغییراتی که در این باشگاه ایجاد کرد درنهایت موفق شد این باشگاه را در لیگ چمپیونشیپ حفظ کند. اضافه شدن صیادمنش و 3 بازیکن دیگر در نیم‌فصل و همچنین تغییرات در کادرفنی که با حضور شوتا آرولادزه به جای گرنت مک‌کان که از سال 2019 هدایت این تیم را برعهده داشت و البته آمار چندان خوبی نیز از خود به جای نگذاشته بود، مهم‌ترین جابه‌جایی‌های این سرمایه‌دار 53 ساله بود. درنهایت این باشگاه که در برهه‌ای از فصل خطر سقوط را به‌خوبی حس می‌کرد درنهایت موفق شد با 51 امتیاز در رتبه نوزدهم به کار خود در فصل قبل خاتمه داده و از سقوط فرار کند. آرولادزه باتوجه به عملکردی که صیادمنش در نیم‌فصل دوم سال قبل داشت حساب ویژه‌ای روی او باز کرده است و امیدوار است برخلاف فصل قبل که تیمش دومین خط حمله ضعیف لیگ را در اختیار داشت، بتواند شرایط بهتری در فاز تهاجمی پیدا کند.
صیادمنش البته در فصل قبل با بدشانسی هم مواجه شد و اگرچه در نیمه اول فصل در زوریا لوهانسک اوکراین فرم بسیار خوبی داشت و در گلزنی برای این تیم موفق ظاهر شد اما انتقالش به هال‌سیتی با یک مصدومیت همراه بود تا پس از تنها دو بازی که دقایقی در زمین حضور داشت در 5 مسابقه بعدی به دلیل آسیب‌دیدگی از حضور در زمین محروم شود. با این حال با رفع این مصدومیت توانست به تدریج دوباره به فرم خوبش برگردد و پس از حضور در چند بازی به‌عنوان بازیکن تعویضی، از هفته چهل‌ویکم و دیدار برابر میدلزبورو فیکس شد و در هر 6 بازی آخر تیمش در این فصل ‌نامش در میان 11 بازیکن اصلی قرار داشت. تنها یک هفته بعد از حضور در ترکیب اولیه توانست نخستین گلش را نیز در لیگ چمپونشیپ وارد دروازه کاردیف کند و به این ترتیب فصل را در وضعیتی بسیار خوب به پایان برد. صیادمنش که در نیم‌فصل نخست حتی در رقابت‌های اروپایی بازی و گلزنی کرده بود امیدوار است با ادامه این روند بتواند همانند روزهای خوبش در اوکراین، در لیگ بسیار سخت انگلیس هم موفق باشد. این ستاره 21 ساله و آینده‌دار فوتبال ایران در 16 بازی خود برای زوریا در لیگ اوکراین 7 گل و 4 پاس‌گل داشت و در لیگ کنفرانس اروپا هم دو بار دروازه زسکا صوفیه بلغارستان را باز کرده بود.
البته او به‌موقع تصمیم به ترک اوکراین گرفت و پیش از آغاز جنگ در این کشور باشگاهش را تغییر داد تا همانند شهاب زاهدی دچار دردسر و بلاتکلیفی نشود.

بازیکنی برای جناحین
سایت «فوتبال لیگ ورلد» هم با اشاره به اوضاع هال‌سیتی برای فصل آینده درباره شرایط این تیم در نقاط مختلف زمین می‌نویسد: «هال‌سیتی شایعات زیادی را درباره نقل‌وانتقالات در اطراف خود می‌بیند اما هنوز خرید قطعی انجام نداده‌اند و مشغول بررسی شرایط بازیکنان مدنظر خود هستند. اگر چه هنوز معلوم نیست شوتا آرولادزه برای فصل جدید چه سیستمی را انتخاب خواهد کرد اما به نظر می‌رسد او بین دو سیستم 3-4-3 یا 1-3-2-4 یکی را برای تیمش انتخاب خواهد کرد که در هر دو حالت نیاز به یک مهاجم هدف در این تیم احساس می‌شود. البته آنها درحال حاضر اللهیار صیادمنش را دارند که گفته می‌شود قراردادش دائمی شده و در این تیم ماندنی است اما این بازیکن جوان بیشتر در کناره‌ها عملکرد بهتری ارائه داده و تبحرش در دور زدن مدافعان کناری و ایجاد فرصت‌های خطرناک برای مهاجمان است. در این شرایط شاید او بتواند یکی از بازیکنانی باشد که در مواقع ضروری به‌عنوان مهاجم اصلی بازی کند اما در بلندمدت بهتر است یک بازیکن تخصصی در این پست به خدمت گرفته شود.»
حالا هواداران هال‌سیتی امیدوارند با کمک او و همچنین اضافه شدن اوزان توفان به‌عنوان دو بازیکنی که از فنرباغچه راهی این تیم شده‌اند بتوانند فصل به مراتب بهتری را از سال قبل تجربه کرده و برای نخستین بار از فصل 2017-2016 بتوانند به لیگ برتر برگردند. البته آنها پس از سقوط در آن فصل روندی نزولی را درپیش گرفته بودند و حتی در سال 2020 به لیگ یک هم سقوط کردند اما به سرعت شرایط خود را بهتر کردند و توانستند دو فصل قبل با کسب عنوان قهرمانی در لیگ یک دوباره به دسته چمپیونشیپ صعود کنند.
بهترین بازیکن هال‌سیتی در سه فصلی که پیش از سقوط به دسته یک در لیگ چمپیونشیپ حضور داشت جارود بوون بود که این روزها در وستهام به یکی از ستاره‌های فوتبال انگلیس تبدیل شده و حتی به تیم‌ملی این کشور نیز دعوت می‌شود. عنوان بهترین بازیکن فصل قبل هال‌سیتی هم به کین لوئیس‌پاتر رسید و حالا صیادمنش می‌تواند امیدوار باشد تا با درخشش در این تیم نه‌تنها بتواند در نخستین جام‌جهانی دوران فوتبالش حاضر شود بلکه در انتهای فصل پیشنهادهای بهتری حتی از تیم‌های لیگ برتری دریافت کرده و در مسیر بازیکنانی چون علیرضا جهانبخش و سامان قدوس قدم بردارد. هواداران هال‌سیتی هم از عملکرد این بازیکن در چند دیداری که فصل قبل انجام داد راضی و خوشحالند که باشگاه توانسته قرارداد او را قطعی کند. یکی از آنها در توئیتر نوشته است: «خریدهای تیم باید تعادل لازم را داشته باشد و نفراتی را به خدمت بگیریم که هم قیمت بالایی نداشته با شند و هم بتوانند به تیم کمک کنند. اللهیار صیادمنش نمونه‌ای خوب در این زمینه است که از فنرباغچه ترکیه به اینجا آمده است. او در فوتبال اوکراین دوره‌ای بسیار خوب و طلایی را سپری کرد و در همان چند بازی که فصل قبل برای هال‌سیتی به میدان رفت نشان داد که در کار با توپ یک نابغه است و خیلی زود خود را با شرایط باشگاه جدید و لیگ اینجا وفق داده است.»
کاربر دیگری هم در این زمینه نوشته است: «حفظ صیادمنش یکی از کارهای خوب باشگاه بود و این بازیکن می‌تواند در فصل بعد نقشی کلیدی در تیم داشته باشد. امیدوارم توفان، ترائوره و سری هم به تیم اضافه شوند تا تیم خوبی را برای فصل بعد ببندیم. خرید این بازیکنان می‌تواند تیم را در شرایط بهتری قرار دهد و حتی شاید بتوانیم به رتبه‌های بالای جدول هم برسیم.»