تاریخ : Tue 28 Jun 2022 - 06:00
کد خبر : 72628
سرویس خبری : سیاست

ائتلاف قوا برای مبارزه با فساد

گزارش «فرهیختگان» از همایش سراسری قوه قضائیه

ائتلاف قوا برای مبارزه با فساد

قوه قضائیه بدون یاری دولت و مجلس نمی‌تواند نقش راهبردی خود را برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب ایفا کند، از این جهت این گردهمایی فرصت مغتنمی برای تعامل سه قوه و هم‌افزایی است. لزوم تعامل سه قوه برای گسترش عدالت و مبارزه با فساد کلیدواژه صحبت‌های رئیس دستگاه قضا نیز بود.

همایش سراسری قوه قضائیه روز گذشته با حضور غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی قوه قضائیه، دادستان‌ها و روسای دادگستری‌های سراسر کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد. در ابتدای این همایش محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه به سخنرانی پرداخته و دستیابی به آرمان مقدس در قوه قضائیه را نیازمند تشریک مساعی و تعامل هر سه قوه و مجاهدت‌های توام با همدلی دانست. محمد مصدق تصریح کرد: «قوه قضائیه بدون یاری دولت و مجلس نمی‌تواند نقش راهبردی خود را برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب ایفا کند، از این جهت این گردهمایی فرصت مغتنمی برای تعامل سه قوه و هم‌افزایی است. لزوم تعامل سه قوه برای گسترش عدالت و مبارزه با فساد کلیدواژه صحبت‌های رئیس دستگاه قضا نیز بود.»

  اژه‌ای: مقابله با فساد اکسیر خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن
رئیس قوه قضائیه تلاش کارگزاران برای تحقق عدالت را لازمه حمایت مردم توصیف کرده و در این باره گفت: «اگر مردم بدانند کارگزاران نظام برای آنها، برای تحقق عدالت، عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر برای رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که مردم پشت سر کارگزاران نظام خواهند بود.» وی  تصریح کرد: «آنچه اکسیر خنثی‌سازی اقدامات ترکیبی و توطئه‌های دشمن است، توجه به بسط و گسترش عدالت اجتماعی و مقابله با فساد و تبعیض است.»
اژه‌ای اظهارداشت: «اگر مردم ما بدانند که کارگزاران نظام برای تحقق عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند تردید نکنید که با تمام وجود از مسئولان و کارگزاران نظام حمایت و پشتیبانی می‌کنند.»
رئیس دستگاه قضا با اشاره به شخصیت وارسته، انقلابی و دلسوز رئیس‌جمهور گفت: «امروز قوه قضائیه وظیفه خود می‌داند که با تمام توان به قوه مجریه کمک کند؛ امروز بار سنگینی بر دوش دولت است و همه وظیفه داریم که با تلاش و مساعدت یکدیگر این بار را با هم برداریم.»
رئیس قوه قضائیه همچنین تصریح کرد: «قوه قضائیه تشریک مساعی با مجلس انقلابی را برای تدوین و وضع قوانین متناسب با اقتضائات روز و قوانین متناسب با خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن و قوانین همراستا با خدمت به مردم، وظیفه و تکلیف خود می‌داند.»
رئیس دستگاه قضا همچنین بر نقش و مسئولیت قوه قضائیه در حفظ و ارتقای امنیت و آرامش مردم و جامعه در نتیجه همکاری و تعامل با دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی اشاره کرد.
محسنی‌اژه‌ای گفت: «باور دارم چنانچه قوه قضائیه از لحاظ عده و عُده و تجهیز نیروی انسانی و اداری و امکاناتی تقویت شود، دولت و مجلس نیز از این امر منتفع می‌شوند.» وی تصریح کرد: «تقویت قوه قضائیه سبب می‌شود این قوه با توان بیشتری در جهت گسترش عدالت و کمک به دولت گام بردارد و دستگاه قضایی با تقویت شدن می‌تواند حمایت بیشتری از ناحیه مردم برای نظام به دست آورد.»
رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: «قوه قضائیه در نتیجه تقویت شدن می‌تواند با اهتمام و توان بیشتری در راستای نظارت بر حُسن اجرای قوانین مصوب مجلس گام بردارد.»

  رئیسی: باید برای پیشرفت عدالت تلاش کنیم
رئیس‌جمهور که به عنوان میهمان در همایش سالانه قوه قضائیه حضور یافته بود با بیان اینکه «به‌عنوان کسی که با امور قضایی از نزدیک آشنایی دارم از این قوه و دست‌اندرکاران امر قضا تشکر می‌کنم»، تصریح کرد: «از رئیس محترم قوه قضائیه که بیش از ۴۰ سال تجربه کار قضایی دارند، تشکر می‌کنم و می‌خواهم سند تحول قوه را دنبال کنند تا اجرا بشود.»
رئیسی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین امام علی(ع) درباره معنای عدالت گفت: «حضرت می‌فرمایند عدالت یعنی هر چیزی را سر جای خود قرار دادن، سنگ زیربنای جامعه اسلامی بر عقلانیت، معنویت و اخلاق است. در مجلس قانون عادلانه، در دستگاه اجرایی اجرای عادلانه و در داوری و قضاوت هم قضاوت عادلانه باید وجود داشته باشد. در تصمیم‌گیری‌ها باید پیوست عدالت وجود داشته باشد و باید ببینیم چقدر به عدالت نزدیک شده و یا خدای ناکرده از آن فاصله گرفته‌ایم. در فرهنگ دینی ما هیچ موضوعی بعد از توحید، به گستردگی عدالت وجود ندارد.»
رئیسی با بیان اینکه باید نسبت به پیشرفت و عدالت تلاش کنیم، عنوان کرد: «آنجایی که مردم مشارکت داشتند، پیشرفت داشتیم. وقتی می‌گوییم دولت مردمی، باید مردم در انجام کارها شریک شوند و از آنها کمک بگیریم. پشتیبانی قضایی نیز می‌تواند موثر باشد.» وی ادامه داد: «مشکلات و کمبودهایی در دستگاه قضایی است که بنا داریم در دولت دنبال کنیم. البته در دو مقطع این کار انجام شد و تخصیص اعتبارات داده شد تا دست رئیس قوه قضائیه برای برداشتن گام‌هایی باز باشد.»
رئیس‌جمهور بیان کرد: «باید دستگاه قضایی نیروی کارآمد و با انگیزه داشته باشد که این انگیزه نخست در ثبات و دوم در پرداخت‌هاست. من با کاهش هزینه‌های دادرسی موافقم. دسترسی به عدالت باید آسان باشد.» وی خاطرنشان کرد: «باید دغدغه قاضی و کارمندی که در دستگاه قضایی کار می‌کند را کاهش بدهیم تا وی به دادرسی عادلانه بپردازد. کمبودهای دستگاه قضا در استان‌ها احصا شود و ما آنها را در مصوبات سفرهای استانی قرار خواهیم داد.»

  قالیباف: مردم باید ثمره اقدامات ما را در زندگی حس کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بحث پایه بودجه قوه قضائیه باید تجدیدنظری کنیم تا براساس رشد سالانه مسیر خود را طی کند، گفت: «در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید تا براساس آن کار را پیش ببریم.»
قالیباف در ادامه گفت: «امروز هر سه قوه مصمم هستند تا با هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی از فرصت به دست آمده اقدام به اجرای وظایف خود کنند؛ به ویژه انجام این اقدامات درحالی است که برای برنامه‌ریزی برنامه هفتم نیز در تلاش هستیم.»
وی افزود: «براین باوریم که با نگاه خنثی‌سازی تحریم و رفع تحریم درحال انجام وظایف‌مان هستیم و اساس فعالیت‌هایمان، خنثی‌سازی تحریم‌هاست.»
قالیباف اظهار کرد: «با رویکرد ظرفیت و امکان مادی که در کشور وجود دارد، مصمم هستیم تا بتوانیم کارها را پیش ببریم و مردم ثمره این اقدامات را در زندگی و سفره‌هایشان لمس کنند. امروز هر سه قوه مصمم هستیم با همدلی و هم‌افزایی از این فرصت در زمانی که درحال برنامه‌ریزی برای برنامه هفتم هستیم استفاده کنیم.»
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «شاید قوه قضائیه در حوزه تجهیزات، امکانات و... مشکلاتی داشته باشد اما سرمایه اصلی قوه قضائیه قضات هستند، آنها باید احساس منزلت، قدرت، آرامش و آسایش برای برقراری عدالت و قضاوت صحیح، حق‌مدارانه و با آزادگی، شجاعت و افتخارآفرینی آن هم براساس عدالت پیش ببرند.»
قالیباف در پایان با اشاره تاکید امام مهم‌ترین شاخص برای قوه قضائیه را پناهگاه و ملجا بودن آن برای مظلومان دانست و در این‌باره گفت: «از نظر بنده مهم‌ترین شاخص برای قوه همان تاکیدی که امام خمینی(ره) فرمودند است؛ امام(ره) در این رابطه بیان کردند که قوه قضائیه باید پناهگاه و ملجاء مظلومان باشد، یعنی هرکسی در هرکجا احساس ناامنی و ظلمی به خود کرد باید بر این عقیده باشد که قوه قضائیه پشتیبان و پناهگاهش است.»

  رونمایی از ۱۴ کتاب پژوهشگاه قوه قضائیه
در پایان این همایش محمد مصدق، معاون اول دستگاه قضا از ۱۴ عنوان کتاب پژوهشگاه قوه قضائیه رونمایی کرد. «مطالعه تطبیقی حل دوستانه اختلافات خانوادگی با تاکید بر میانجیگری»، «جرایم مرتبط با هویت»، «تغییر نحوه دعوا و خواسته»، «آسیب‌شناسی نظام حقوقی حاکم بر زندانیان در پرتو استانداردهای بین‌المللی»، «نقش قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در تضمین حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان کار»، «وظایف اختیارات و مسئولیت‌های بازپرس»، «اساسنامه، کنوانسیون‌ها، پروتکل‌ها و اصول سازمان کنفرانس حقوق بین‌المللی خصوصی لاهه»، «شروط ضمن عقد نکاح مندرج در اسناد رسمی ازدواج (در پرتو نقد و تحلیل آرا و رویه قضایی)»، «مجموعه تنقیح‌‌شده قوانین و مقررات ایرانیان خارج از کشور»، «مجموعه تنقیح‌‌شده اسناد بین‌المللی دوجانبه مربوط به قوه قضائیه»، «گفتارهایی در استقلال قضایی»، «جایگاه مبانی و مصادیق حقوق عامه در هندسه نظام حقوقی اسلام»، «ابعاد حقوقی قضایی کرونا(مجموعه مقالات)» و «پرونده شخصیت متهم در فرآیند رسیدگی کیفری»،  ۱۴ عنوان کتاب جدید پژوهشگاه قوه‌قضائیه بودند که در حاشیه اجلاس سالانه دستگاه قضا از آنها رونمایی شد.