تاریخ : Tue 28 Jun 2022 - 05:50
کد خبر : 72625
سرویس خبری : ورزش

لطفا فیفادی بعدی را از دست ندهید!

انگلیس و ولز در لیگ ملت‌ها، مصاف آمریکا با 2 تیم آسیایی

لطفا فیفادی بعدی را از دست ندهید!

اگرچه با تعلل و البته برخی اتفاقات پیش‌بینی نشده همچون لغو ناگهانی دیدار برابر کانادا از دست رفت، نباید فراموش کرد تیم ما تنها یک فرصت دیگر برای برگزاری دیدارهای دوستانه و تدارکاتی درپیش دارد که هنوز تکلیف آن هم مشخص نیست و با روندی که فدراسیون فوتبال درپیش گرفته است شاید این‌بار هم در آخرین دقایق مجبور به انتخاب حریفی شویم که بهره چندانی از بازی با آنها نصیب تیم ایران نشود.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی فوتبال ایران در راه آماده‌سازی خود برای حضوری موفق در جام‌جهانی قطر روند ناامیدکننده‌ای را درپیش گرفته و با ادامه این اوضاع شاید اتفاقاتی تلخ و کابوس‌وار در این تورنمنت مهم و برابر رقبای دشواری چون انگلیس، آمریکا و ولز در انتظار شاگردان اسکوچیچ باشد. تیم ملی با اتفاقات عجیب‌و‌غریبی که در ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو شده، یکی از بهترین فرصت‌ها برای انجام دیدارهای تدارکاتی را از دست داد و درحالی‌که در فیفادی خردادماه که حدود دو هفته بود فرصت برگزاری 4 مسابقه تدارکاتی را داشت و البته بیشتر تیم‌های حاضر در این تورنمنت از آن استفاده کردند اما تیم ما فقط یک بازی آن هم برابر تیم نصفه‌ونیمه الجزایر که تعدادی از بازیکنان نامدار خود را در اختیار نداشت، برگزار کرد. اگرچه با تعلل و البته برخی اتفاقات پیش‌بینی نشده همچون لغو ناگهانی دیدار برابر کانادا از دست رفت، نباید فراموش کرد تیم ما تنها یک فرصت دیگر برای برگزاری دیدارهای دوستانه و تدارکاتی درپیش دارد که هنوز تکلیف آن هم مشخص نیست و با روندی که فدراسیون فوتبال درپیش گرفته است شاید این‌بار هم در آخرین دقایق مجبور به انتخاب حریفی شویم که بهره چندانی از بازی با آنها نصیب تیم ایران نشود. این درحالی است که سایر رقبا و حتی کشورهای آسیایی دنبال برگزاری اردوهای تدارکاتی مناسب تا پیش از جام‌جهانی هستند تا در بهترین شرایط راهی قطر شوند.

 جدال با 2 قدرت فوتبال آسیا
تیم‌های حاضر در جام‌جهانی طی روزهای 19 تا 27 سپتامبر(28 شهریور تا 5 مهر) فرصت برگزاری دو دیدار تدارکاتی را دارند و این آخرین فیفادی پیش از شروع مهم‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا خواهد بود. اگرچه فیفا از مدت‌ها قبل تقویت فیفادی سال‌های 2020 تا 2024 را مشخص کرده بود و از همین حالا هم مشخص است ما بعد از جام‌جهانی و تا پیش از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دو فیفادی دیگر در فاصله 20 تا 28 مارس و 12 تا 20 ژوئن در پیش داریم.
رقبای ما در گروه و همچنین تیم‌های آسیایی به‌خوبی از این فرصت استفاده خواهند کرد و برخی از آنها حتی برنامه هر دو مسابقه خود در ماه سپتامبر را مشخص کرده‌اند. آمریکا که یکی از مدعیان صعود از گروه B جام‌جهانی است در فیفادی قبلی با تیم‌های مراکش (برد 3 بر صفر) و اروگوئه (تساوی بدون گل) دو مسابقه دوستانه برگزار کرد و دو بازی بعدی این تیم نیز در لیگ ملت‌های کونکاکاف و مقابل گرانادا و ال‌سالوادور بود، حالا برای دو مسابقه بعدی خود ظاهرا به‌دنبال شبیه‌سازی بازی با ایران است و به همین دلیل در دو مسابقه دوستانه برابر ژاپن و عربستان به میدان خواهد رفت. گرگ برهالتر، سرمربی تیم ملی آمریکا در این‌باره می‌گوید: «بسیار خوشحالم که در راه آماده‌سازی برای حضور در جام‌جهانی با تیم‌هایی بازی می‌کنیم که در این مسابقات حضور دارند و با تمام قوا برابر ما بازی خواهند کرد. برنامه ما تا پیش از این مسابقات کاملا مشخص شده و دیگر نگرانی از این بابت نداریم و امیدوارم در این دو مسابقه بتوانیم به اهداف مدنظر خود برسیم.»

 انتخاب‌هایی هوشمندانه
سایت NBC آمریکا در تحلیل این دو مسابقه تدارکاتی و دلایل انتخاب این دو حریف نوشته است: «انتخاب این دو حریف تدارکاتی بسیار هوشمندانه بود؛ چراکه بازی کردن در اروپا باعث می‌شود بازیکنان مسیر کمتری را طی کنند و خسته نشوند. از طرف دیگر با توجه به اینکه تیم ایران در گروه آمریکا قرار دارد بازی با دو تیم آسیایی می‌تواند کمک زیادی به بازیکنان کند تا با این حریف بهتر آشنا شوند. البته مشخص است که هر تیمی روش مخصوص به خود را دارد اما بازی برابر تیمی چون ژاپن که بازیکنان لژیونر زیادی دارد و از تیم‌های خوب آسیایی است، می‌تواند برای شاگردان برهالتر بسیار مفید باشد. عربستان هم که در مرحله انتخابی جام‌جهانی در گروه خود صدرنشین شده و فوتبالی شبیه ایران دارد، می‌تواند رقیبی مناسب برای آمریکا باشد. یکی دیگر از اهداف برهالتر در این دو مسابقه مشخص شدن وضعیت مدافعان میانی و همچنین مهاجم نوک است که درحال‌حاضر مهم‌ترین تردیدهای این مربی در این دو بخش از زمین است و در سایر پست‌ها تقریبا نفرات اصلی مشخص هستند.»
دو تیم دیگر این گروه یعنی انگلیس و ولز هم همانند سایر تیم‌های اروپایی درگیر برگزاری دیدارهای خود در لیگ ملت‌های اروپا هستند و فرصتی برای برگزاری دیدار دوستانه ندارند. شاگردان ساوت‌گیت پیش از جام‌جهانی دو مسابقه دشوار برابر ایتالیا و آلمان پیش‌رو دارند و ولز نیز با بلژیک و لهستان روبه‌رو خواهد شد. این یعنی رقبای ایران تا شروع جام‌جهانی به‌خوبی آماده می‌شوند و حالا این نگرانی هست که ایران مانند فیفادی قبلی باز هم برنامه مشخصی نداشته باشد.

وضعیت آسیایی‌ها
در بین آسیایی‌های حاضر در جام‌جهانی هم عربستان علاوه‌بر 2 مسابقه در فیفادی مذکور، یک بازی نیز مقابل کرواسی در فاصله حدود یک هفته مانده تا شروع رقابت‌ها در ریاض درنظر گرفته است. شاگردان هروه رنار پیش از رویارویی با آمریکا در دیگر بازی خود در اردوی اسپانیا با اکوادور روبه‌رو خواهند شد. جالب اینکه آنها در اردوی قبلی خود هم در همین کشور حضور داشتند و با کلمبیا و ونزوئلا دیدار کردند که هر دو بازی را یک بر صفر بردند.
ژاپن هم که در گروهی دشوار در جام‌جهانی باید با آلمان، اسپانیا و کاستاریکا دیدار کند برای آماده‌سازی خود برای این تورنمنت 4 بازی تدارکاتی با پاراگوئه، برزیل، غنا و تونس برگزار کرد و حدود سه هفته دیگر هم در مسابقات شرق آسیا با هنگ‌کنگ، چین و کره‌جنوبی مسابقه خواهد داد. در فیفادی پیش‌رو هم آنها فعلا فقط دیدار با آمریکا را قطعی کرده‌اند و به‌دنبال یافتن حریفی دیگر هم هستند که گفته می‌شود احتمالا از آمریکای شمالی و مرکزی خواهد بود.
استرالیا که به‌عنوان آخرین تیم آسیایی جواز حضور در جام‌جهانی را به دست آورد در فیفادی قبلی بیشتر درگیر دو دیدار پلی‌آف صعود بود و تنها با اردن یک بازی دوستانه برگزار کرد. آنها هم برای ماه سپتامبر در نیوزیلند به مصاف این تیم خواهند رفت و به نوشته رسانه‌های این کشور با توجه به بعد مسافت احتمالا دیگر بازی آنها در این فاصله با یکی از تیم‌های همین منطقه خواهد بود. البته با توجه به حضور تونس در گروه این تیم ممکن است آنها با یک تیم آفریقایی هم دیدار کنند. کره که در فیفادی قبلی با تیم‌های بزرگی چون برزیل، شیلی، پاراگوئه و مصر بازی کرده پس از حضور در مسابقات شرق آسیا احتمالا دو مسابقه دوستانه خوب را برنامه‌ریزی خواهد کرد. قطری‌ها هم که دیدار دوستانه آنها با واتفورد که قرار بود در ماه آینده میلادی برگزار شود به‌دلیل اعتراض هواداران تیم انگلیسی به عدم رعایت حقوق‌بشر از سوی قطری‌ها لغو شده، به‌دنبال یافتن حریفانی مناسب برای دو مسابقه پیش‌رو هستند.