تاریخ : Mon 27 Jun 2022 - 04:08
کد خبر : 72599
سرویس خبری : اقتصاد

شکل‌دهی آینده انقلاب صنعتی چهارم

شکل‌دهی آینده انقلاب صنعتی چهارم

در قسمتی از کتاب نوشته شده است که ما «در آستانه انقلاب صنعتی چهارم هستیم.» انقلاب اول و دوم بیش از 100 سال طول کشیدند ولی انقلاب سوم که زمینه جهانی شدن را فراهم کردد 10 سال طول کشید و بشر را به آستانه انقلاب صنعتی چهارم رساند.

فرهیختگان: یکی از دلایلی که «انقلاب صنعتی چهارم» را برای مطالعه انتخاب کردیم درج نام کلاوس شواب به‌عنوان نویسنده اثر بود. کلاوس شواب، بنیانگذار و رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد است و قطعا نوع تفکر و چشم‌انداز ترسیمی وی می‌تواند برای علاقه‌مندان حوزه آینده‌پژوهی جذاب باشد. کتاب پیش رو دارای 2بخش در قالب 16 فصل است با یک ترجمه روان و بسیار عالی توسط علی زواشیکانی و محسن بدیعی در 407 صفحه ترجمه شده است. کیفیت کاغذ، چاپ و طراحی جلد را می‌توان از نقاط قوت دیگر کتاب محسوب کرد.
در قسمتی از کتاب نوشته شده است که ما «در آستانه انقلاب صنعتی چهارم هستیم.» انقلاب اول و دوم بیش از 100 سال طول کشیدند ولی انقلاب سوم که زمینه جهانی شدن را فراهم کرد 10 سال طول کشید و بشر را به آستانه انقلاب صنعتی چهارم رساند.
وجه تمایز انقلاب صنعتی چهارم علاوه‌بر نوآوری باید همگرایی و درهم تنیدگی فناوری پیشین با تلاقی علوم مختلف درنظر گرفت. ساتیا نادلا، مدیرعامل ماکروسافت در قسمت پیشگفتار از حضور و تلاقی داده‌ها و توان شناختی صنعت و جامعه پرده برمی‌دارد. از هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی و واقعیت افزوده سخن می‌گوید. جایی که به نوعی لبه فناورهای مدرن دنیا در آن متمرکز شده است. صنایع پزشکی، تا خدمات شناختی در این گستره درحال تغییرات زیادی هستند. آینده را می‌توان با شروع همکاری انسان و هوش مصنوعی تصور کرد و بهره‌وری را در حد اعلای آن تصور کرد. به نوعی جابه‌جایی اقتصاد در راستای منافع جامعه را شاهد خواهیم بود.
طی مطالعه کتاب شما با 12 فناوری پیشتاز آشنا خواهید شد. به نظر مطالعه کتاب برای کارآفرینان، مدیران ارشد و حتی سیاستمداران ارشد کشور موردنیاز است. قدرت روبه‌رو شدن به آینده و آمادگی برای حضور اثر‌گذار در آن تنها راه پیشرفت کشورهای دنیاست.
زیست فناوری یکی از تکنولوژی‌های دیگری است که در کتاب به تفصیل به آن پرداخته شده است. گویی اینکه انسان در سال‌های نه‌چندان دور تغییر می‌کند! مبحث پزشکی از مدل کنونی که یکی برای همه است به سمت پزشکی دقیق با طبقه‌بندی چند سطحی بیماران تغییر خواهد کرد.
زیست فناوری با ترکیب کشاورزی ظرفیت شگرفی را به وجود آورده است. یکی از دستاوردهای این تغییر برنج طلایی است: «برنج غنی شده که منجر به نابینایی و اختلالات رشدی را که سالانه باعث مرگ 2میلیون کودک بر اثر کمبود ویتامین A می‌شوند، از بین می‌برد.»
در فرجام انقلاب صنعتی مهم‌ترین اتفاق تغییر مدل حکمرانی در دنیا را شاهد خواهیم بود. شاید پارلمان دیجیتال با حضور همه مردم و دولت الکترونیک با انتخاباتی متفاوت پیش روی جهان قرار خواهد داشت. نظام سیاسی و اقتصادی دنیا و به طبع آن کشورهای مختلف در شرف رویارویی با مدل جدیدی از تعاملات سیاسی روبه‌رو خواهند بود.
به نظر شما آیا دنیا برای روبه‌رو شدن با این مفاهیم آماده است؟ آیا مدل‌های اقتصادی فعلی برای انقلاب صنعتی چهارم کافی است؟ آیا کشورهای درحال پیشرفت باید چشم‌انداز قبلی خود را تغییر دهند؟ نقش انسان‌ها در این روند چگونه است؟
اینها فقط چند سوالی بود که حین مطالعه کتاب ذهن من را درگیر کرد. به نظرم اگر به دنبال تاسیس استارتاپ در حوزه فناوری هستید قطعا این کتاب چشم‌انداز خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد.
انقلاب صنعتی چهارم و اثراتش یکی از مسائل روز دنیاست که کیفیت زندگی و جایگاه ما در آینده‌ را تعیین می‌کند. بعد از این انقلاب دیگر همه چیز برای همیشه تغییر خواهد کرد و نظم جدیدی بردنیا حاکم خواهد شد. کسانی که می‌خواهند در این دنیای جدید، پیشگام باشند مدت‌هاست که شروع به مطالعه، درباره‌ فناوری‌های این انقلاب و اثراتش کرده‌اند و در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی و تغییرات ساختارهای آموزشی خود هستند. تغییرات تکنولوژی ناشی از چهارمین انقلاب صنعتی، تمام جنبه‌های زندگی فردی، حرفه‌ای و زیست‌محیطی ما را دگرگون خواهند کرد. این انقلاب به‌طورکلی بازار کار آینده را تغییر خواهد داد و باعث تغییر شکل بسیاری از مشاغل خواهد شد. فناوری‌های صنعت، نه‌تنها مدل‌های کسب‌وکار، بلکه حاکمیت و اقتصاد کل جامعه و زندگی ما را از پایه تغییر خواهند داد. «کلاوس شواب» در کتاب انقلاب صنعتی چهارم، ابتدا سه انقلاب صنعتی قبلی و نتایجش را به شکل مختصر توضیح می‌دهد. سپس چهارمین انقلاب صنعتی، فرصت‌ها و چالش‌هایش را تعریف می‌کند. نهایتا 12 گروه فناوری‌های جدیدی که همراه انقلاب صنعتی چهارم وارد زندگی ما خواهند شد را معرفی کرده است. در بخش آخر هم توضیح می‌دهد که ما چطور می‌توانیم هدایت این انقلاب را به دست بگیریم و اثراتش را بر زندگی خود کنترل کنیم.