تاریخ : Sat 25 Jun 2022 - 03:37
کد خبر : 72534
سرویس خبری : جهان شهر

آمادگی ایران برای اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های انرژی و شبکه‌های تزانزیتی

رئیس‌جمهوری در نشست سران بریکس‌پلاس مطرح کرد

آمادگی ایران برای اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های انرژی و شبکه‌های تزانزیتی

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را ازجمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروت استثنائی نیروی انسانی آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمی چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک بگذارد و این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکا جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز گذشته در نشست ویدئوکنفرانسی گروه بریکس‌پلاس سخنرانی کرد. وی در سخنان خود خطاب به حاضران گفت: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را ازجمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروت استثنائی نیروی انسانی آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمی چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک بگذارد و این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکا جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند.»
وی با اشاره به روندهای متعارض جهانی، یک‌جانبه‌گرایی، ترجیحات ملی‌گرایانه و چالش‌هایی مانند تحریم و اقدامات قهرآمیز اقتصادی بر اهمیت ایجاد و تقویت نهادهای نوین درکنار سازمان‌ملل متحد تاکید کرد.
رئیسی سپس با توصیف بریکس به‌عنوان نهادی پیشرو و متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور، این گروه را در ارائه الگوها و ابتکارات مناسب، موفق خوانده و نتیجه آن را تشکیل روندهای جدید در جهان دانست. وی تاکید کرد اعضای بریکس با اقتصادهای مکمل و تنوع فرهنگی، می‌توانند نیازهای متقابل را تامین کنند و تجربه‌های ملی و بومی توسعه‌ خود را درجهت تقویت رفاه و صلح جهانی با دیگران به اشتراک بگذارند.
رئیس‌جمهور همچنین نقش‌آفرینی موثر بریکس در پیشبرد اهدافی چون توسعه روابط جنوب-جنوب، اصلاحات در نظام مالی بین‌المللی و ارائه ایده‌ها و ابتکارهایی ازسوی اعضای آن ازجمله ابتکار کمربند-راه و تاسیس بانک توسعه جدید را نشانگر ماهیت مبتکرانه و تاثیرگذاری این نهاد در مقطع کنونی و آینده توصیف کرد.
رئیسی در پایان اعلام کرد سیاست‌ها و برنامه‌های بریکس که در بیانیه‌ها و اسناد آن انعکاس یافته، نشان می‌دهد این نهاد قادر است به طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با دغدغه‌های جوامع در حال توسعه بپردازد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

برجام بی‌ریسک (لینک)