تاریخ : Thu 23 Jun 2022 - 03:58
کد خبر : 72516
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه آزاد از دانشگاه آموزشگر به دانشگاه مردمی و اجتماعی گذر کرده است

دکتر طهرانچی:

دانشگاه آزاد از دانشگاه آموزشگر به دانشگاه مردمی و اجتماعی گذر کرده است

همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری تاکید فرمودند برای تحول، پشتوانه فکری لازم است و ما باید در آموزش با تکیه بر قرآن‌کریم، تحول ایجاد کنیم.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به استان قزوین در نشست صمیمانه پنج ساعته که با حضور اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد قزوین برگزار شد، حضور یافت.
دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران و تبریک روز بسیج اساتید به 40سالگی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «دانشگاه در این مدت مقبولیت عمومی و شهرت کسب کرده است. اما در کنار آن، هر سیستم و مجموعه‌ای مشکلات و نکات خاص خود را دارد که باید به آن توجه داشت و تحولات را براساس آن رقم زد. واقعیت این است که تحولات اقتصادی، اجتماعی و فناورانه به‌سرعت درحال رخ‌دادن است و باید متناسب با این تحولات، پاسخ صحیحی داشته باشیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به همه‌گیری کرونا در جهان، اظهار کرد: «شیوع ویروس کرونا، دو سال سبک زندگی و شرایط زیستی و بهداشتی مردم را تحت‌تاثیر قرار داد و شرایطی در جهان حاکم شد که بشر دست خود را در مقابل آن بالا برد. با پشت‌سر گذاشتن بحران کرونا، جنگ روسیه و اوکراین اتفاق افتاد که این مواجهه نیز تاثیرات جالب‌توجهی بر جهان داشت، به‌طوری‌که 30درصد موادغذایی جهان و انرژی اروپا را تحت‌تاثیر قرار داد. بنابر این تحولات می‌طلبد که زیرکانه و با اطلاع مسیر را طی کرد.»
وی با اشاره به ورود دانشگاه آزاد اسلامی به چله دوم خود، خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی که درحال عبور از چله اول به چله دیگر است با تغییر رفتار مواجه شده و باید نسبت به تغییرات موجود، تغییر رفتار عام داشته باشد، بنابراین در دوره جدید دانشگاه از دانشگاه آموزشگر به دانشگاه مردمی و اجتماعی گذر کرده و دانشگاه آزاد اسلامی را به مجموعه‌ای که مدیریت آن از بالا به پایین بود، به سازمانی که در آن گفتمان رودررو با ارکان وجود دارد، تبدیل کرده‌ایم. این گذار و تغییر، نیازمند مراقبت است که با بی‌نظمی مواجه نشویم؛ چراکه بی‌نظمی آفت هر گذار و تغییر است و می‌تواند مجموعه را واداشته کند.»

  لزوم همراهی دانشگاه با تحولات اجتماعی کشور
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم همراهی دانشگاه با تحولات اجتماعی کشور، خاطرنشان کرد: «زمانی دانشجویان پشت درهای دانشگاه صف می‌کشیدند، اما اکنون این شرایط تغییر کرده و جوانان با انتخاب، وارد دانشگاه می‌شوند. بنابراین اگر دانشجویان را نبینیم و به آنها توجه نداشته باشیم، دانشگاه لطمه می‌خورد، همان‌طور که از سال 1393 تا سال 1398 جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد، سالانه 150 هزار نفر کاهش یافت.»

 با حرکت روبه‌جلوی دانشگاه توانستیم برای 3 سال پیاپی درآمد دانشگاه را افزایش دهیم
وی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع دانشگاه آزاد اسلامی روبه‌رشد بودن سازمان است، خاطرنشان کرد: «اگر سازمان رشد خود را از دست بدهد و نتواند با خواسته‌های مردم و تحولات اجتماعی، اقتصادی و فناورانه منطبق شود، حذف می‌شود. واقعیت این است که در 3 سال گذشته شرایط خاص و ویژه‌ای در کشور حاکم شد، اما بحمدالله با حرکت روبه‌جلوی دانشگاه توانستیم برای سه سال پیاپی درآمد دانشگاه را افزایش دهیم و این درحالی بود که با کاهش درآمدها مواجه بودیم، اما با همکاری اعضای هیات‌علمی و کارکنان و همچنین درخشش دانشگاه در ایام کرونا در عرض سه سال افزایش درآمدهای دانشگاه را تجربه کردیم.»
دکتر طهرانچی تصریح کرد: «ما از شرایط سخت زندگی اطلاع داریم، اما ظرف درآمدی دانشگاه از محل شهریه محدود است و باید تلاش‌مان را بیشتر کنیم تا بتوانیم با جهت‌گیری‌های جدید، درآمد دانشگاه را افزایش دهیم.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظرسنجی صورت‌گرفته از دانشجویان، گفت: «در این نظرسنجی سوالات مختلفی از دانشجویان شده بود، اما نکته قابل‌تأمل این است که مهم‌ترین آرزوی جوان ایرانی، یافتن شغل است، ازاین‌رو دانشگاه آزاد اسلامی با درک نیاز جوانان اقدام به برگزاری رویداد ملی عصر امید کرد که در آن هزار شرکت دانش‌بنیان، هزار ایده و هزار زیرساخت دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش درآمد و در قالب این نمایشگاه، 2 هزار میلیاردتومان سرمایه از صندوق‌های علم‌وفناوری جذب شد و این اقدام عملی دانشگاه در پاسخ به نظرسنجی‌ای بود که دانشجویان مهم‌ترین دغدغه خود را یافتن شغل عنوان کرده بودند. ما به جای آنکه در ایام مهرماه برای جذب دانشجو تبلیغ کنیم، این کار را خردادماه انجام دادیم و اعلام کردیم که دانشگاه آزاد به‌دنبال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است تا این موضوع در ذهن‌ها نقش ببندد.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، منابع انسانی‌محور است، ادامه داد: «پرداختن به مساله حقوق، دستمزد و مسکن کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه را وظیفه خود می‌دانیم و با حداکثر توان در این موضوع تلاش می‌کنیم. خوشبختانه با تلاش دکتر صابونی در مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه، جلسات خوبی با وزارت مسکن داشتیم و به‌دنبال حل موضوع تبدیل زمین‌های دانشگاه آزاد هستیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه چرخ دانشگاه به حرکت درنمی‌آید، مگر اینکه تحول و صیرورت داشته باشیم، گفت: «همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری تاکید فرمودند برای تحول، پشتوانه فکری لازم است و ما باید در آموزش با تکیه بر قرآن‌کریم، تحول ایجاد کنیم. گام اول دانشگاه، سیر توسعه دانش بود و گام دوم دانشگاه حل مساله است که در این بین گام میانی نیز وجود دارد که در آن دانشگاه به درک مساله پرداخته تا بتواند حل مساله کند. معتقدیم تا دانشگاه با محیط پیرامون خود رابطه برقرار نکند، نمی‌تواند به دانشگاه حل مساله تبدیل شود، به همین دلیل گام میانی درک مساله را برای دانشگاه آزاد اسلامی تعریف کردیم. درواقع دانشگاه آزاد به سه عنصر فراگیری، خردورزی و کسب علم از طریق مشاهده و درک مساله توجه کرده است.» دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ورود دانشگاه غرب به ایران منجر به شکل‌گیری دانشگاه تقلیدی شد، افزود: «در حوزه کمیت، 48درصد جوانان وارد آموزش عالی شدند، اما این جمعیت به یکباره کاهش یافت؛ چراکه دانشگاه‌ها، سنت‌های غلط تقلید علمی را از گذشته به ارث برده بودند. دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح این مسیر به سه عنصر فراگیری، خردورزی و کسب علم از طریق مشاهده و درک مساله توجه کرده است.» وی با بیان اینکه در قرآن‌کریم فراگیری تحت‌عنوان «سمع» گام اول کسب علم عنوان شده است، خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌ها در فراگیری نباید کم‌کاری و کم‌فروشی کنند. گام بعدی پس از فراگیری، خردورزی است؛ چراکه دانشگاه فراگیر از خود چیزی ندارد و مقلد علمی است، باید با خردورزی که در قرآن «یعقلون» آمده است، دانشگاه را زنده نگه داشت. دانشگاهی که تولید دانش داشته باشد، می‌تواند وارد گام سوم شود. تفکر دانشگاه را متقن و آموزش را عمیق می‌کند و ما باید فکر کردن را به دانشگاه بیاموزیم. علم با تفکر متقن می‌شود و ذهن و تفکر دانشگاه را اسلامی می‌کند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مساله علم باید مساله جامعه باشد، خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور درک مسائل جامعه، سند ماموریتی براساس آمایش اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری در هر استان تدوین کرده؛ چراکه معتقدیم اگر به‌درستی درک مساله نکنیم، فضا را از دست خواهیم داد و برای درک مساله باید فرهنگ، اقتصاد و دیگر موضوعات استان‌ها را به‌خوبی بشناسیم.»
همچنین در ادامه این نشست صمیمانه کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به بیان سوالات و دغدغه‌های خود پرداختند و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز به آنها پاسخ داد. گفتنی است در این نشست فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی، اسمعیل زینالی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین، محمد علی‌اکبری مشاور رئیس دانشگاه و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و مدیران حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.