تاریخ : Wed 22 Jun 2022 - 11:57
کد خبر : 72492
سرویس خبری : ورزش

تغییرات مثبت روی نیمکت رقیب ایران

ولز منتظر نتیجه دادگاه گیگز نماند، پیج سرمربی شد

تغییرات مثبت روی نیمکت رقیب ایران

ماجراهای گیگز سال 2020 و تنها دو سال پس از آنکه هدایت تیم‌ملی این کشور را برعهده گرفت سروصدای زیادی در رسانه‌های این کشور به‌پا کرد. او که دوران موفق و خوبی را در این تیم سپری می‌کرد ناگهان با اتهاماتی چون ضرب‌وجرح همسرش و درگیری فیزیکی با او و خواهر وی روبه‌رو شد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی ولز یکی از هم‌گروه‌های ایران در جام‌جهانی 2022 قطر بالاخره تکلیف نیمکت مربیگری خود را مشخص کرد و پس از کنار رفتن رسمی رایان گیگز، قرار است راب پیج هدایت این تیم در تورنمنت مهم پیش رو را برعهده داشته باشد. گیگز، اسطوره منچستریونایتد و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ ولز که مدتی هدایت تیم‌ملی این کشور را برعهده داشت دیروز رسما اعلام کرد از این سمت کنار خواهد رفت و قرار نیست در قطر روی نیمکت این تیم مقابل تیم‌های ایران، انگلیس و آمریکا بنشیند. گیگز به این دلیل این فرصت طلایی را از دست داده است که درگیر دادگاهی مرتبط با اختلافات خانوادگی با همسرش است و اتهاماتی که به او وارد شد این مربی 48 ساله را سال قبل مجبور کرد تا به‌صورت موقت از تیم‌ملی کنار برود. در غیاب او رابرت پیج بود که زمام امور را در دست داشت و البته گفته می‌شود تمرینات و ترکیب و استراتژی بازی تیم با گیگز هماهنگ می‌شد. حالا اما با طول کشیدن این دادگاه و حواشی متعددی که اسطوره یونایتد با آنها روبه‌رو است باعث شده تا او مجبور شود از سمتش کنار برود و این پیج خواهد بود که در دومین جام‌جهانی تاریخ ولز روی نیمکت این تیم می‌نشیند.

 متهم به درگیری و ضرب‌وشتم همسر
ماجراهای گیگز سال 2020 و تنها دو سال پس از آنکه هدایت تیم‌ملی این کشور را برعهده گرفت سروصدای زیادی در رسانه‌های این کشور به‌پا کرد. او که دوران موفق و خوبی را در این تیم سپری می‌کرد ناگهان با اتهاماتی چون ضرب‌وجرح همسرش و درگیری فیزیکی با او و خواهر وی روبه‌رو شد. گیگز اگر چه در طول این مدت همواره این اتهامات را تکذیب کرده است اما دادگاه اتهامات او را تحت فشار قرار دادن کیت گرویل، همسر سابقش در فاصله سال‌های 2017 تا 2020 و همچنین ضرب‌وشتم او در نوامبر 2020 عنوان کرده است. او متهم است که در منزل شخصی‌اش با ضربه سر به همسر خود ضربه‌ای وارد کرده و حتی با اما گرویل، خواهر همسرش هم درگیری فیزیکی پیدا کرده است. دیگر اتهام او هم به زمانی برمی‌گردد که با همسرش راهی سفر شده و در یکی از هتل‌های لندن پس از اینکه با او درگیری لفظی پیدا می‌کند وی را با ظاهری نامناسب از اتاق بیرون می‌اندازد که لطمه روحی زیادی به خانم گرویل وارد می‌شود. گیگز البته از سوی دادگاه به صورت مشروط آزاد شد اما حق برقراری تماس یا نزدیک شدن به همسر و خواهر همسرش را ندارد.
این اتفاقات باعث شد تا او از سوی اتحادیه فوتبال ولز موقتا از سمتش تعلیق شده و اختیاراتش به راب پیج سپرده شود. ولزی‌ها با هدایت این مربی 47 ساله که در زمان بازی به‌عنوان مدافع تیم‌ملی کشورش هم با گیگز همبازی بوده است توانستند در یورو 2020 نمایش قابل‌قبولی در مرحله گروهی داشتند و با برتری برابر ترکیه، مساوی مقابل سوئیس و باخت به ایتالیا از گروه خود صعود کردند. با این حال شکست عجیب 4برصفر در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر دانمارک، پایان کار آنها در این تورنمنت بود. در مقدماتی جام‌جهانی هم این تیم با هدایت پیج در گروهی که بلژیک، جمهوری چک، بلاروس و استونی هم در آن حضور داشتند به‌عنوان یکی از تیم‌های دوم راهی پلی‌آف شدند و درنهایت با عبور از سد اتریش و اوکراین برای نخستین بار از سال 1958 راهی جام‌جهانی شدند. این عملکرد خوب از یک طرف و همچنین ادامه دادگاه گیگز از سوی دیگر باعث شد تا چپ‌پای نامدار ولزی تصمیم به استعفا گرفته و از سمت خود کنار برود تا پیج که نقش مهمی در موفقیت‌های اخیر ولز داشته این سمت را که مستحقش بود برعهده داشته باشد و در جام‌جهانی افتخار نشستن روی نیمکت این تیم را داشته باشد.

 بهترین آمار برای گیگز
گیگز در بیانیه‌ استعفای خود نوشته است: «افتخار بزرگی برایم بود که مربیگری در تیم‌ملی را تجربه کنم. اتحادیه فوتبال، کادرفنی و بازیکنان خود را برای حضور در جام‌جهانی آماده می‌کنند و در این شرایط کار درستی نیست که تکلیف سرمربی تیم نامشخص باشد. خیلی خوش‌شانس بودم که حدود سه سال روی نیمکت ولز نشستم و روزهای خوبی را به همراه این تیم تجربه کردم که به آنها افتخار می‌کنم. خیلی ناراحتم که نمی‌توانم در این مسیر در کنار تیم‌ملی باشم اما اطمینان دارم که این گروه فوق‌العاده که توانسته‌اند تیم را برای نخستین بار پس از سال 1958 به جام‌جهانی برسانند این توانایی را دارند که باعث غرور و افتخار هواداران شوند.»
او در ادامه باز هم ادعای خود مبنی‌بر بی‌گناهی‌اش را مطرح کرده و می‌نویسد: «همان‌طور که قبلا گفته‌ام هیچ‌کدام از اتهاماتی که دادگاه منچستر به من وارد کرده را قبول ندارم. امید داشتم تکلیف این پرونده زودتر مشخص شود اما تاخیری که در دادگاه به وجود آمده باعث شد تا تصمیم به استعفا بگیرم تا خللی در برنامه‌های تیم‌ملی ایجاد نشود.» اگر چه در ماه آگوست قرار است رای نهایی دادگاه اعلام شود اما گیگز و البته اتحادیه فوتبال ولز ترجیح دادند دراین باره ریسک نکنند و سرنوشت تیم‌ملی را به این دادگاه گره نزنند. گیگز در طول دوران مربیگری خود در ولز 24 بار روی نیمکت این تیم نشست و با 50 درصد برد در کنار گری اسپید فقید بهترین آمار در تاریخ این کشور را در اختیار دارد. پیج هم اگرچه 42 درصد برد در بازی‌هایش داشته اما 2 باخت کمتر از گیگز در کارنامه‌اش به ثبت رسیده است.

 امید ولز به 2 ستاره کهنه‌کار
ولز با داشتن ستاره‌هایی چون گرت بیل و آرون رمزی امیدوار است حداقل بتواند از گروه خود در جام‌جهانی صعود کند اما در این راه رقبای سرسختی پیش رو دارد. آنها در طول این سال‌ها بزرگانی چون گیگز، یان راش، مارک هیوز، جان توشاک، کریگ بلامی و گری اسپید را در ترکیب خود داشتند اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند رویای این تیم برای رسیدن به جام‌جهانی را محقق کنند. حالا این اتفاق با کمک دو بازیکنی افتاده که در سال‌های آخر فوتبال خود هستند و البته در این تابستان قرار است راهی تیم جدیدی شوند تا فرصت بیشتری برای بازی داشته باشند و بتوانند با آمادگی خوبی ولز را در جام‌جهانی همراهی کنند.
بیل پس از سال‌ها بازی برای رئال مادرید این باشگاه را به‌عنوان بازیکن آزاد ترک کرد و حالا مشغول بررسی پیشنهادهایش است. رسانه‌های ولزی معتقدند حضور در کاردیف سیتی که البته در دسته چمپونشیپ انگلیس حضور دارد و کمک به این تیم ولزی برای بازگشت به لیگ برتر می‌تواند بهترین گزینه برای او باشد. بیل با این انتخاب نه‌تنها در کشور خود با خیالی راحت به فوتبالش ادامه می‌دهد بلکه فشار چندانی را نیز متحمل نخواهد شد و می‌تواند در فاصله کم باقی‌مانده تا جام‌جهانی خود را به شرایط ایده‌آل از نظر بدنی برساند. ظاهرا پیج هم به این انتقال تمایل دارد و ترجیح می‌دهد ستاره چپ‌پای تیمش به این کشور برگردد تا در فصلی که قرار است جام‌جهانی در میانه‌های آن برگزار شود دچار مشکل نشود.
رمزی هم شرایطی تقریبا مشابه بیل دارد. او هم اگرچه یک سال دیگر از قراردادش با یووه باقی‌مانده است اما با چند پیشنهاد ازجمله فاتح کاراگمرک ترکیه که به تازگی آندره‌آ پیرلو هدایت آن را برعهده گرفته است روبه‌رو شده و به نوشته رسانه‌های ایتالیایی به احتمال زیاد در این تابستان تورین را ترک می‌کند. کاردیف سیتی شرایط او را هم مدنظر دارد و ممکن است در این تابستان شاهد حضور هر دو ستاره تیم‌ملی ولز در این تیم باشیم تا آنها خود را به‌عنوان یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر مطرح کنند.