تاریخ : Wed 22 Jun 2022 - 03:45
کد خبر : 72483
سرویس خبری : دانشگاه

اقتصاد پایدار دانشگاه در گرو ارتباط صنعت و دانشگاه

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

اقتصاد پایدار دانشگاه در گرو ارتباط صنعت و دانشگاه

دانشگاه آزاد اسلامی با در دست داشتن توان و ظرفیت عظیم فناورانه و نوآورانه، منبع مهم و مرجعی از هر چیزی است که بخش صنعت برای پاسخگویی به نیازهای احصاشده خود و دغدغه‌هایی که در جریان عملکردش با آن مواجه است، نیاز دارد.

یگانه عرب – فاطمه طاری‌بخش، گروه دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامی با در دست داشتن توان و ظرفیت عظیم فناورانه و نوآورانه، منبع مهم و مرجعی از هر چیزی است که بخش صنعت برای پاسخگویی به نیازهای احصاشده خود و دغدغه‌هایی که در جریان عملکردش با آن مواجه است، نیاز دارد. بخش کوچکی از توان عظیم این دانشگاه در رویداد ملی عصر امید نیز که چندی پیش در مصلای تهران برگزار شد، به نمایش عموم درآمد تا صنعت ضمن آشنایی با آنها، با انعقاد تفاهمنامه و قراردادهای مشترک در جهت توسعه پایدار و افزایش سهم درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کل کشور گامی بردارد.  صنعت نیز با توجه به وسعت جغرافیای ملی این نهاد علمی و انقلابی می‌تواند از ظرفیت‌های فناورانه و پیشرفت‌های علمی و پژوهشی بهره‌مند شود؛ چراکه تعامل جریان فناورانه دانشگاهی با صنعت و بخش دولتی و غیردولتی، منجر به شکل‌گیری جریان اقتصاد پایدار در دانشگاه آزاد و شکل‌گیری خروجی‌های محصول از پژوهش‌های دانشجویی می‌شود. اگر این نهاد علمی بتواند چهارچوب مشخصی برای تبادل فعالیت و تجربیات میان واحدهای دانشگاهی با صنعت ایجاد کند، قطعا تولید محصولات در کشور نیز متناسب با نیازهای واقعی بازار بوده و می‌تواند هدفمند و نتیجه‌محور باشد. با علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز، محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و واحد رشت، حامد زارعی رئیس واحد اسلامشهر و مهدی زواری، رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی درخصوص ارتباط و تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای خلاق این واحدهای دانشگاهی با صنعت، انعقاد قرارداد و تفاهمنامه مشترک میان طرفین، سهم دانشگاه آزاد اسلامی از تعامل با صنعت و... گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان تاکید کرد
انعقاد تفاهمنامه مشترک میان دانشگاه و صنعت، گامی در راستای اقتصاد پایدار دانشگاه

علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان و واحد اهواز با اشاره به برنامه تحولی دانشگاه آزاد در دوره جدید فعالیتی‌اش گفت: «طی این برنامه تحولی، پنج چرخش مهم را شاهد خواهیم بود. رویداد ملی عصر امید چکیده‌ای از شروع این چرخش‌هاست، به این‌ صورت که درتلاشیم از پژوهش‌های کاغذی و عرضه‌محور به‌سمت پژوهش‌های کاربردی و آنهایی که درنهایت منجر به تولید محصول شوند، حرکت کنیم و به آن دست یابیم.»  وی افزود: «از طرفی تلاش داریم از روند کمیتی به کیفیتی چرخش داشته باشیم. در رویداد عصر ملی امید که هشتم تا یازدهم خردادماه امسال برگزار شد، بیش از سه‌برابر آنچه انتظار داشتیم، یعنی هزار مجموعه فعالیت، به سه‌هزار ایده، استارتاپ؛ هسته پژوهشی و شرکت دانش‌بنیان و خلاق رسیده‌ایم. محصولات و ایده‌هایی که در راستای نیازهای واقعی بازار هستند و اطمینان دارم با خروجی کیفیتی که در مجموعه محصولات دانشگاه آزاد وجود دارد، می‌توانیم به اقتصاد پایدار دانشگاه کمک کنیم و به‌نوعی خدمت مستقیمی به جامعه داشته باشیم.»  به‌گفته افروس، با این کار به‌نوعی اعتماد مردم نسبت به دانشگاه افزایش پیدا می‌کند و امید را به جوانان تزریق خواهد کرد و قطعا اتفاقات بسیار خوبی هم در راه خواهد بود؛ چراکه با انعقاد قرارداد و تفاهمنامه‌های مشترکی که میان صنعت و دانشگاه شکل گرفته، مسیر مشخص و خوبی در پیش‌راه دو طرف قرار خواهد گرفت.  رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان واحد اهواز اشاره کرد: «طی پنج تا 6 ماهی که در این واحد حضور پیدا کرده‌ام، اولویت نخست‌مان بحث‌های دانش‌بنیان و جریان فناورانه و نوآورانه در کشور بوده است. در استان نیز عمده وقت‌مان را بر این رویداد ملی عصر امید متمرکز بودیم که نتیجه‌بخش نیز بود. در کل از این استان، 150 تیم و 220 شرکت‌کننده حاضر بوده‌اند که موجب شده جزء چهار استان برتر رویداد باشیم.»

رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان مطرح کرد
انعقاد تفاهمنامه‌های نفتی، اینترنت اشیا و برق الکترونیکی با صنعت

محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان و واحد رشت با اشاره به اینکه برگزاری رویداد ملی عصر امید، رخداد منحصربه‌فردی در تاریخ دانشگاهی‌های کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: «دانشگاه آزاد درطول سنوات گذشته و 40 سال نخست فعالیتش، بر امر آموزش و پژوهش تمرکز اصلی‌ داشته است. این دانشگاه ظرفیت‌های زیادی را در سراسر کشور ایجاد کرده بود که بسیاری از این ظرفیت‌ها به جامعه معرفی نشده بود. برگزاری رویداد ملی عصر امید، فرصت مناسبی بود که این ظرفیت و توانمندی‌های موجود حوزه فناورانه و نوآورانه ازجمله زیرساخت‌ها، شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان و ایده‌ها و استارتاپ‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد و همچنین بخش صنعت که به‌دنبال خلاقیت و نوآوری است.»  وی افزود: «نمایشگاه عصر امید چنین ظرفیتی را ایجاد کرده و به تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه کمک می‌کند. با توجه به اینکه زبان مشترکی میان رابطه صنعت و دانشگاه وجود نداشته است، آنچنان‌که بایدوشاید این رابطه همه‌جانبه و گسترده نبوده‌ و این تعامل‌ها به شکل موردی است.»  دوستار اشاره کرد: «اما این نمایشگاه، زمینه مناسبی برای عقد تفاهمنامه و قراردادهای مشترک فناورانه و نوآورانه، احصای نیازمندی‌های بخش صنعت و آشنایی آن با دانشگاه و ظرفیت دانشگاهی است که به رونق تولید دانش‌بنیان کمک می‌کند.
این رونق تولید نیز کمک ارزنده‌ای برای جریان اشتغال‌آفرینی در کشور خواهد کرد.»  رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان ادامه داد: «تاکید مقام‌معظم‌رهبری بر شعار امسال و مطالبه بحق ایشان نیز همین است؛ اینکه به جریان اشتغال در جامعه کمک شده و امید در میان جوانان افزایش پیدا کند. دانشگاه آزاد هم وظیفه خود دانسته در راستای حل نیازمندی‌های کشور بی‌تفاوت نباشد و گامی محکم در راستای اجرایی‌سازی شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بردارد.»  به‌گفته وی استان گیلان نیز با 86 شرکت دانش‌بنیان و خلاق، هسته پژوهشی، ایده و استارتاپ در رویداد عصر امید حاضر شد و فعالیت‌های خود را ارائه داد. البته تفاهمنامه‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی خوبی نیز میان این جریان فناورانه با بخش‌های مختلف صنعت منعقد شد که به مرحله عملیاتی خواهد رسید، ازجمله این تفاهمنامه‌ها می‌توان به انعقاد قرارداد در حوزه‌های نفتی، اینترنت اشیا، تولید کودهای کشاورزی از پسماند و حتی برق الکترونیکی اشاره کرد.»

رئیس واحد اسلامشهر دانشگاه آزاد مطرح کرد
حمایت مالی و ارائه مشاوره به جوانان دو مولفه برای حمایت از فعالیت‌های فناورانه

حامد زارعی، رئیس واحد اسلامشهر دانشگاه آزاد درباره رویداد ملی  عصر امید گفت: «نمایشگاه رویداد ملی عصر امید که در هشتم تا یازدهم خردادماه امسال برگزار شد در نوع و حیطه خود بی‌نظیر بود. این اولین رویداد در حوزه علم و فناوری در دانشگاه آزاد و آموزش عالی کشور به‌شمار می‌رفت که گفتمان جدید و تازه‌ای را روی جوانان این کشور باز کرد. ما نیز به‌عنوان یکی از واحدهای بزرگ و ویژه استان تهران با دست بسیار پر در این رویداد حاضر شده بودیم، به‌طوری‌که حدود 12 شرکت دانش‌بنیان، 37 استارتاپ و ایده، 25 هسته و گروه پژوهشی را در این نمایشگاه داشتیم.
البته چند دستاورد ویژه هم در این رویداد رونمایی کردیم که دستگاه پرس هیدرولیک پخت تایر ازجمله آنها بود.» او درباره چالش‌هایی که فناوران جوان پیش رو دارند، تصریح کرد: «اگر بخواهم خودم را جای جوانی بگذارم که ایده‌ای به ذهنم رسیده است و به‌دنبال حل مشکلی هستم، باید بگویم جوانانی در ابتدا نیاز به یک حامی فکری و علمی دارند که بتوانند راهنمایی‌های لازم برای پرورش ایده‌ای را که در ذهن‌شان دارند، کسب کنند تا از این طریق ایده را به سطحی برسانند که بتوان از آن به تولید محصول رسید. رویداد عصر امید کمک زیادی در این زمینه انجام داده است. مولفه دیگری که باید به‌عنوان چالش‌های فعالیت‌های فناورانه در این حوزه انجام داد، بحث حمایت‌های مالی از ایده و محصول است. قطعا اگر این دو مولفه درکنار یکدیگر قرار گیرند، ایده جوانان فناور به مرحله حل مساله و تولید محصول می‌رسد، اتفاقی که البته در رویداد عصر امید محقق شد.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر درمورد ظرفیت دانشگاه آزاد در تحقق شعار سال بیان داشت: «طبق معمول مقام‌معظم‌رهبری شعار سال یا فرمان سال را در ارتباط با تولید دانش‌بنیان و گسترش حوزه‌های مربوط به این بخش انتخاب کردند و باید اعلام کرد که رویداد عصر امید نیز اولین لبیک بزرگ آموزش عالی به فرمان امسال رهبری بود. درست است فرآیندی که به رویداد منجر شد بسیار طولانی‌مدت بود و از قبل از شعار سال به آن فکر شده بود و این‌طور نبود که تحقق این رویداد ماحصل 10 روز یا یک ماه باشد، اما طبیعتا گامی در راستای توجه به شعار سال بوده است. مساله دیگر اینکه در سه‌سال گذشته ستادی در حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان شکل گرفت و رهبری نیز در دیدار با نخبگان فرمودند که هیچ‌مشکلی حل نمی‌شود، مگر با راه‌حل علمی. این رویداد نشان داد که بستر حل مشکلات به‌صورت کاملا علمی فراهم است.»

رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی:
دانشگاه آزاد ظرفیت خوبی برای تحقق شعار سال دارد

مهدی زواری، رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی درباره رویداد ملی عصر امید گفت: «این رویداد یگانه بود؛ چراکه در آموزش عالی کشور ما برای اولین‌بار چنین اتفاقی افتاد. ما قبلا در دانشگاه آزاد اسلامی چنین تجربه‌ای را در هفته‌های پژوهش و فناوری داشتیم اما رویکردی که در رویداد ملی عصر امید وجود دارد، این است که ساختارهای قبلی را شکست و بیشتر بر پایه یک حرکت نوین در راستای شناساندن سه‌محور ایده‌ها، شرکت‌های فناور و محصولاتی و زیرساخت‌های آزمایشگاهی شکل گرفت که وجود دارد.» او در این زمینه افزود: «رویداد عصر امید به همین دلیل توانست به شکلی متفاوت ظاهر شود. موردی که در این رویداد بسیار به چشم آمد، حضور پرتوان غرفه‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد بود. مزیت این دانشگاه آن است که ساختار شبکه‌ای خوبی دارد و این شبکه کمک کرد که بتوانیم طیف گسترده‌ای از محصولات، ایده‌ها و کالاهای دانش‌بنیانی را به شکل محصول و خدمات در این نمایشگاه ارائه دهیم.»
زواری درباره ارتباط ظرفیت منطقه‌ای و محصولات واحد آذربایجان غربی که در این رویداد ارائه شد، تصریح کرد: «تقریبا از دو یا سه‌سال پیش حرکتی را با عنوان سرای نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک آغاز کردیم و یک مرکز رشد تخصصی و شتاب‌دهنده نیز به کار گرفتیم. درحال‌حاضر نیز بیشتر شرکت‌ها و واحدهای فناور ما در حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد شده است. علاوه بر این، برنامه‌ریزی شد تا با توجه به آمایش اقلیمی و پتانسیل استان آذربایجان غربی در دو حوزه کشاورزی و معادن دانشگاه آزاد به این دو حوزه ورود کند. به این دلیل که استان ما در این دو حوزه فعال است ما به‌خوبی می‌توانیم به‌عنوان مجموعه دانشگاهی و علمی به این عرصه ورود کنیم.» رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی ادامه داد: «در واحدهای خوی و میاندوآب و مهاباد از این حیث که رشته‌های کشاورزی و صنایع غذایی داریم، فعالیت‌های فناورانه‌ای نیز در این زمینه‌ها شکل گرفته است. به‌طوری‌که در این شهرها مراکز تحقیقاتی و همین‌طور شرکت‌های فناور تشکیل شد و در نمایشگاه نیز حضور یافتند. ما با 18 شرکت فناور، 15 ایده و استارتاپ و 19 زیرساخت آزمایشگاهی و کارگاهی در نمایشگاه حضور داشتیم.» زواری درباره شعار سال و تحقق آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: «برنامه‌ریزی رویداد قبل از فرمان رهبری در راستای سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی بود. به‌خوبی نقطه حساس کشور و گره‌گشا و حلال مشکلات که توسط رهبری نیز بیان شد، در دانشگاه آزاد و حوزه ستادی پیش‌بینی‌شده بود که شامل رویداد گام دوم هم می‌شود. بنابراین قطعا دانشگاه آزاد می‌تواند به‌عنوان یکی از پیشروان این حرکت نقش خودش را ایفا کند و به‌واسطه جمعیت دانشجویی و ساختاری که دارد، ظرفیت بالایی برای تحقق شعار سال دارد.»