تاریخ : Tue 21 Jun 2022 - 03:20
کد خبر : 72451
سرویس خبری : ورزش

فرهاد رفت، شاید قاسمی‌نژاد بماند!

سلمانی برای تمدید چراغ‌سبز نشان داد، وریا و چشمی در بلاتکلیفی

فرهاد رفت، شاید قاسمی‌نژاد بماند!

تیم فوتبال استقلال قهرمان فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر آرام‌آرام خود را آماده حضور در پیش‌فصل رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر می‌کند.

دانشگر ماندنی است، رفتن سیلوا قطعی نیست

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال قهرمان فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر آرام‌آرام خود را آماده حضور در پیش‌فصل رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر می‌کند. البته هنوز هیچ تیمی کار خود را به صورت رسمی آغاز نکرده است اما بیشتر تیم‌ها به جز استقلال حداقل از لحاظ انتخاب سرمربی و کار با کادرفنی خود برای فصل بیست‌ودوم به یک جمع‌بندی نسبی رسیده‌اند. این درحالی است که استقلال باید کار خود را زودتر از سایر تیم‌ها در تقویم فصل جدید آغاز کند؛ به این ترتیب که آبی‌پوشان حدود یک تا دو هفته زودتر از استارت رسمی فصل جدید رقابت‌های لیگ طبق اعلام سازمان لیگ فدراسیون فوتبال باید دیدار سوپرجام را برابر نساجی برگزار کنند اما نکته قابل‌توجه اینکه این تیم هنوز سرمربی خود را به‌طور رسمی نشناخته و همین موضوع کار را برای این تیم پیچیده کرده است.
با همه این تفاسیر اما درباره کادر بازیکنان استقلال از باشگاه استقلال اخبار نسبتا خوبی برای هواداران این تیم به گوش می‌رسد. بر همین اساس قرار است از روز سه‌شنبه به صورت رسمی کارها و اقدامات مربوط به بسته شدن تیم آغاز شود و بعد از جذب سجاد شهباززاده، به نظر می‌رسد به موازات اقدام برای تمدید قرارداد بازیکنانی که کارشان با استقلال به پایان رسیده، مذاکره برای جذب بازیکنان جدید نیز در دستورکار باشگاه قرار بگیرد.
درحال حاضر بازیکنانی مانند وریا غفوری، محمد دانشگر، روزبه چشمی، آرمان رمضانی و سیلوا قراردادشان با استقلال به پایان رسیده اما قرار است از امروز کار برای تمدید قرارداد با برخی از این نفرات آغاز شود و احتمالا در این خصوص طی روزهای آینده اخبار خوشی برای هواداران این تیم منتشر خواهد شد.

 چراغ سبز سلمانی برای تمدید
حدود 20 بازیکن استقلال با پایان فصل بعدی، قراردادشان با این تیم به پایان می‌رسد و تازه مکافات مدیران باشگاه در پایان فصل بعدی آغاز می‌شود. البته برخی اخبار از دل باشگاه استقلال حکایت از آن دارد که برخی مقدمات برای تمدید قرارداد با برخی از ستاره‌های جوان و آینده‌دار آبی‌ها از همین امروز و فردا آغاز شده تا تعیین‌تکلیف تعداد کمتری از تمدیدی‌ها برای پایان فصل باقی بماند. طبق شنیده‌ها فعلا جعفر سلمانی، هافبک چپ محجوب و سر به‌زیر آبی‌ها تمایل خود را برای تمدید قراردادش اعلام کرده و قرار است در این خصوص جلسه‌ای طی روزهای آینده در باشگاه استقلال برگزار شود.
البته از آنجایی که مدیر برنامه‌های سلمانی به صورت مشترک کارهای مربوط به سیدحسین حسینی را هم انجام می‌دهد قرار است در جلسه فوق پیشنهاد تمدید قرارداد گلر شماره یک آبی‌ها را نیز با مدیران استقلال مطرح کند. نکته قابل‌توجه اینکه هر دو بازیکن تا پایان فصل بعدی با استقلال قرارداد دارند.

 دانشگر می‌ماند، سیلوا میل به ماندن پیدا کرد
استقلالی‌ها در فصل گذشته در خط دفاعی با چالش‌های عجیب و غریبی مواجه شدند؛ از جدایی دو مدافع سرباز این تیم تا بازگشت زودتر از موعد مقرر عارف غلامی و جذب یک مدافع تنومند برزیلی. با این حال محمد دانشگر تنها مدافع تخصصی این تیم بود که طی یک فصل به صورت کامل و این بار بدون حواشی سال‌های گذشته استقلال را همراهی کرد و درنهایت هم با این تیم عنوان قهرمانی را به دست آورد. طی روزهای اخیر برخی صحبت‌ها درباره پیشنهادهای تیم‌هایی از تبریز و اصفهان به محمد دانشگر مطرح شده اما گویا این بازیکن که در اتفاقی جنجالی در پیش‌فصل گذشته، قراردادش را فسخ و سپس یک سال دیگر تمدید کرده بود، برای فصل آینده برنامه‌ای برای جدایی از جمع آبی‌پوشان ندارد و به احتمال زیاد خیلی زود قراردادش را با استقلال تمدید کرده و در این تیم ماندگار خواهد شد.
طی روزهای گذشته درباره دیگر مدافع خارجی این تیم یعنی سیلوای برزیلی برخی اخبار منتشر شده بود که این بازیکن هیچ تمایلی به ماندن نداشته و از جمع آبی‌ها جدا خواهد شد. با این حال طی روزهای گذشته نیز سیلوا بعد از گرفتن پیشنهاد جدید از باشگاه استقلال، مبلغ مدنظر خود را به آنها اعلام کرده و حالا منتظر است تا مدیران این تیم درباره ادامه همکاری با او نظرشان را اعلام کنند.
البته استقلالی‌ها قصد دارند یکی دو مدافع جوان را هم بخرند اما فعلا تعیین‌تکلیف با موجودی‌های خود و زمان و نحوه بازگشت یزدانی و مرادمند روی این موضوع تاثیرگذار بوده و به نظر می‌رسد مهره‌های جدید آبی‌ها در فاز دفاعی بعد از تعیین‌تکلیف بازیکنان فعلی استقلال به همراه دو ستاره سرباز این تیم مشخص شوند و مذاکرات برای جذب آنها آغاز خواهد شد.

 بلاتکلیفی چشمی و وریا
استقلالی‌ها درحالی استارت کار برای تمدید قرارداد با بازیکنان این تیم را زده‌اند که در این میان هنوز تکلیف دو بازیکن مشخص نیست؛ چراکه طی روزهای گذشته از طرف باشگاه هیچ تماسی با این نفرات گرفته نشده است. طبق شنیده‌ها هنوز اقدام خاصی از سوی باشگاه استقلال برای تمدید قرارداد با وریا غفوری و روزبه چشمی کاپیتان‌های اول و سوم استقلالی‌ها انجام نشده و این دو بازیکن باید تا تعیین‌تکلیف سرمربی جدید این باشگاه صبر کنند. البته شنیده می‌شود استقلالی‌ها بی‌میل نیستند تا قرارداد کاپیتان خود را تمدید کنند اما از آنجایی که هنوز تماسی با وی برقرار نشده این موضوع باعث شده است تا صبر وریا لبریز شود و به نوعی با اظهاراتی گلایه‌آمیز مدیران استقلال را تهدید کند. وی اخیرا اعلام کرد تنها توقعش از باشگاه این است که خیلی صادقانه و شفاف با او برخورد کند.
همچنین روزبه چشمی نیز در سفر خارجی به‌سر می‌برد و منتظر است تا تکلیف خود را با باشگاه استقلال هرچه سریع‌تر مشخص کند.

 علی کریمی برمی‌گردد اگر...
بین نفرات خط‌میانی اگرچه استقلالی‌ها هنوز زبیر نیک‌نفس و مهدی مهدی‌پور را دارند اما خاطره نمایش‌های درخشان علی کریمی در دو فصل گذشته هنوز در ذهن هواداران این تیم باقی ‌مانده که به این ترتیب این موضوع باعث شده بازگشت کریمی به استقلال یکی از اتفاقات جذاب فصل نقل‌وانتقالات برای هواداران این تیم باشد.
با این حال گفته می‌شود کریمی برنامه‌های خود را برای ماندن در ترکیه و ادامه همکاری با کایسری فیکس کرده اما از آنجایی که بازگشت به ایران می‌تواند در نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر در فصل جدید او را جلوی چشمان سرمربی تیم‌ملی قرار بدهد، این اتفاق باعث شده است او درصورتی‌که شرایط همکاری‌اش با کایسری فراهم نشود یک فصل را به‌صورت قرضی به ایران بازگردد.
در این صورت از سپاهان و استقلال به‌عنوان مقصد احتمالی بعدی کریمی نام برده می‌شود، این درحالی است که این بازیکن که به‌تازگی از بند مصدومیت کهنه خود رها شده است برای بازگشت به تیم‌ملی و همراهی این تیم در جام‌جهانی فقط یک نیم‌فصل پیش‌رو را فرصت خواهد داشت.

 مطهری می‌خواهد بماند، رمضانی منتظر سرمربی جدید
در خط حمله، استقلالی‌ها بلافاصله بعد از جدایی ژستد، سجاد شهباززاده را جذب کردند تا به‌نوعی نشان دهند برای جایگزین کردن بازیکنان خود مشکلی ندارند. با این حال از جمع مهاجمان هدف و نوک استقلال فعلا دو بازیکن یعنی آرمان رمضانی و ارسلان مطهری باقی‌ مانده با این تفاوت که رمضانی قراردادش با استقلال به پایان رسیده ولی مطهری یک فصل دیگر با آبی‌ها قرارداد دارد. صحبت‌هایی نیز درخصوص جدایی مطهری از استقلال منتشر شده بود اما مدیربرنامه‌های این بازیکن به‌تازگی اعلام کرد ارسلان میلی به جدایی نداشته و قصد دارد یک‌سال باقی‌مانده از قراردادش را هم در تیم فعلی خود سپری کند. با این حال رمضانی شرایط متفاوتی دارد و درحالی در برنامه‌های باشگاه برای تمدید قرارداد قرار گرفته که طی روزهای اخیر برخی اخبار حکایت از آن دارد که این مهاجم هم باید صبر کند تا ابتدا وضعیت سرمربی استقلال مشخص شود و سپس درصورتی‌که این بازیکن در برنامه‌های فنی مربی جدید قرار بگیرد مقدمات برای تمدید قراردادش فراهم شود.

 فرهاد رفت، شاید قاسمی‌نژاد بماند!
امین قاسمی‌نژاد از دسته بازیکنان پرشمار قرضی استقلال به‌شمار می‌رود که در نیم‌فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر با تصمیم فرهاد مجیدی از جمع آبی‌ها جدا شده و به سیرجان رفت. امین که با کلی سروصدا و بعد از تلاش‌های بسیار استقلالی شده بود این توقع را داشت تا حداقل یک فصل به وی فرصت بدهند اما این امر محقق نشد و بعد از کلی جنجال به این بازیکن شمالی حتی یک فصل هم برای نشان دادن توانایی‌هایش فرصت داده نشد.
با همه این تفاسیر این بازیکن که فعلا در تعطیلات خارج از کشور به‌سر می‌برد، درحال حاضر با استقلال قرارداد دارد و بعد از انتقال قرضی سه‌ماهه باید به این تیم برگردد. درباره قاسمی‌نژاد شنیده می‌شود این بازیکن قصد داشت درصورتی که مجیدی در استقلال بماند رضایت‌نامه قطعی خود را از این باشگاه گرفته و از جمع آبی‌ها جدا شود اما با جدایی سرمربی محبوب استقلالی‌ها، برنامه‌های قاسمی‌نژاد نیز تغییر کرده و به‌نظر می‌رسد اولویت او ادامه همکاری با این باشگاه است. بنابراین این مهاجم شمالی هم منتظر است ابتدا تکلیف سرمربی استقلال مشخص شده تا وضعیت ماندن یا رفتن او هم مشخص شود.

 خارجی باکیفیت برای روز مبادا
استقلالی‌ها فصل گذشته نشان دادند محدودیت و مانعی برای جذب بازیکن خارجی خوب و باکیفیت ندارند. درواقع هرجا فرهاد مجیدی لب تر کرده و احساس ضعف کرد باشگاه برایش دست به جیب شد و بازیکنانی مانند سیلوا و یامگا را جذب کرد. در این بین ژستد و سپس آمانوف تا حدودی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند؛ هرچند هافبک ازبکستانی فقط نیم‌فصل فرصت داشت تا همه توانایی‌هایش را بروز بدهد.
حالا نیز در خلال بازار آشفته نقل‌وانتقالات فوتبال ایران و درحالی که بی‌ستارگی در آن موج می‌زند، آبی‌ها نگرانی خاصی از این وضعیت ندارند؛ چراکه این اعتقاد بین مدیران وجود دارد که هر جایی که درنهایت تیم با کمبود بازیکن و ضعف‌های ممکن مواجه شود، بازیکن باکیفیت خارجی می‌تواند خلأهای موجود را برطرف کند. درحال حاضر نیز از یک بازیساز و مهاجم چهارچوب‌شناس و تمام‌عیار به‌عنوان نقطه‌ضعف‌های استقلال برای فصل جدید یاد می‌شود و چه‌بسا برای فصل جدید آبی‌ها دست به جیب شده و درنهایت با بازیکن خارجی این خلأ را پر کنند.
نکته جالب درباره بازیکنان خارجی استقلال اینکه یکی از اعضای کادرفنی آبی‌ها در فصل گذشته در جمعی خودمانی گفته بود: «باشگاه در زمان مدیران جدید نشان داد با هماهنگی با کادرفنی، می‌توان بازیکن باکیفیت و خوب هم جذب کرد. به‌طور مثال ما از عملکرد مهاجمی مثل ژستد هم راضی بودیم چون وظایفی را که کادرفنی از وی می‌خواست به‌خوبی اجرا می‌کرد با این حال اگر اتفاقات قبل از دیدار با الهلال نمی‌افتاد و مدیران وقت هم مثل مدیران فعلی ما را همراهی می‌کردند در آن برهه زمانی و برای دیدار با الهلال عربستان از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بازیکنی به‌مراتب باکیفیت‌تر از ژستد را جذب می‌کردیم که درنهایت به‌خاطر اختلافات داخلی این فرصت نصیب‌مان نشد و مجبور شدیم با تیمی نصفه‌ونیمه راهی امارات شویم.»