تاریخ : Mon 20 Jun 2022 - 03:05
کد خبر : 72426
سرویس خبری : دانشگاه

معرفی 12 درصد دانشجویان واحد رامسر به صنایع استان گیلان

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد رامسر خبر داد

معرفی 12 درصد دانشجویان واحد رامسر به صنایع استان گیلان

بیش از 70درصد رشته‌های فعال دانشگاه در حوزه فنی و مهندسی هستند و رشته‌های فنی به‌طور خاص با صنعت در ارتباطند، بنابراین رایزنی‌هایی با صنایع فعال در شهر رامسر و استان گیلان انجام شده تا دانشجویان به این صنایع معرفی شوند.

راضیه فلاح، خبرنگار: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر در سال1383 در فضایی بالغ‌بر 30هکتار و در مرکز شهر تاسیس شد. 6هزار فارغ‌التحصیل تنها یکی از نتایج فعالیت 18ساله این واحد محسوب می‌شود. در واحد رامسر 44نفر اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت فعالیت دارند و مابقی افرادی که در این واحد تدریس می‌کنند، استادیار هستند. این واحد دانشگاهی 14رشته در مقطع کاردانی‌پیوسته، 20رشته در مقطع کارشناسی‌پیوسته، 18رشته در مقطع کارشناسی‌ناپیوسته و 11رشته در مقطع ارشد دارد که رشته‌های فنی با تنوع و گستردگی بیشتری هستند. از میان رشته‌های فنی که در این واحد تدریس می‌شود می‌توان مهندسی کامپیوتر، معماری، عمران، پزشکی، مکانیک، هوافضا، برق و الکترونیک را نام برد. به غیر از رشته‌های فنی دانشگاه آزاد واحد رامسر، رشته‌های حسابداری، حسابرسی و حقوق علوم‌انسانی و رشته‌های سینما، ارتباط تصویری، پژوهش هنر، گرافیک و سینما را از رشته‌های هنری دارد. درحال حاضر رشته حقوق علوم‌انسانی بیشترین تعداد دانشجو را از آن خود کرده و بین رشته‌های فنی، مهندسی نقشه‌برداری و معماری از بیشترین محبوبیت برخوردار هستند. رشته مهندسی برق نیز کمترین محبوبیت را بین رشته‌های این واحد دارد.
هزار و 200دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند. البته از ابتدای تاسیس این واحد دانشگاهی یعنی از سال1383 تاکنون حدود 6هزار نفر در رشته‌های مختلف از این واحد دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده‌اند. سال گذشته دانشجویان این واحد توانستند سه محصول ضدعفونی‌کننده سنسوردار، واکر سیم‌کارتی و گجت مورد استفاده برای جلوگیری از تماس دست با دکمه آسانسور را تولید کنند. حالا قرار است این محصولات درقالب هسته‌های فناور به تولید بالاتر برسد. مزیت منطقه واحد رامسر، گردشگری و شیلات است؛ درخصوص صنعت گردشگری اقداماتی طی دوسال گذشته از قبیل تاسیس رشته‌های گردشگری و هتلداری انجام ‌شده و حالا مسئولان این واحد دانشگاهی در تلاش هستند درخصوص رشته‌های مربوط به شیلات نیز اقداماتی را انجام دهند که این مهم در دستورکار قرار گرفته است.
سیدیاسر موسوی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «از ابتدای تاسیس این واحد دانشگاهی تاکنون 60مقاله پژوهشی، 30مقاله بین‌المللی و 75مقاله همایشی ارائه‌شده و 12 کتاب نیز توسط هیات‌علمی این واحد به رشته تحریر درآمده است. البته تنها در سال1400 تعداد 18مقاله در زمینه مهندسی برق، عمران و مکانیک ارائه‌شده که از این بین، 4مقاله  ISIبا رتبه بالای چهار و مابقی نیز مقاله ISI «impact factor»  پایین یک هستند.»
به گفته موسوی، بیش از 70درصد رشته‌های فعال دانشگاه در حوزه فنی و مهندسی هستند و رشته‌های فنی به‌طور خاص با صنعت در ارتباطند، بنابراین رایزنی‌هایی با صنایع فعال در شهر رامسر و استان گیلان انجام شده تا دانشجویان به این صنایع معرفی شوند.
یک مرکز رشد در واحد رامسر نیز راه‌اندازی شده است که با سه هسته فناور در حوزه‌های معماری، انرژی (برق) و مکانیک فعال هستند. معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد رامسر گفت قرار است با تجاری‌سازی دستگاه‌های تولیدی، این هسته‌های فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند.
ورود به طرح پویش یکی دیگر از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر است؛ آن‌طور که موسوی گفته است مسئولان واحد رامسر با تمام ارگان‌ها و صنایع فعال در شهرستان رامسر و شهرهای استان مجاور دیدار و گفت‌وگو داشته و تعدادی از دانشجویان به این صنایع معرفی شده‌اند. برای مثال یک شرکت سوله‌سازی در استان گیلان، پنج‌نفر از دانشجویان رشته معماری دانشگاه را به عنوان کارآموز جذب کرده است. در مدت یک‌ساله‌ فعالیت ویژه و متمرکز این دانشگاه در اجرای طرح پویش، حدود 12درصد از دانشجویان به صنایع مختلف معرفی شده‌اند.
آن‌طور که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر می‌گوید بیشتر فارغ‌التحصیلان این واحد دانشگاهی به‌طور خصوصی فعالیت اقتصادی دارند زیرا رامسر یک شهر گردشگری محسوب می‌شود و سالانه میلیون‌ها مسافر به این شهر سفر می‌کنند؛ درنتیجه زمین‌های کشاورزی با تغییر کاربری به ویلا تبدیل شده‌اند. ساخت‌وساز بالا در این شهر باعث شده دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی شرکت‌های خصوصی خود را افتتاح کنند. به بیان دیگر، ترجیح فارغ‌التحصیلان این واحد دانشگاهی راه‌اندازی شرکت‌های خصوصی با مالکیت خودشان است. با توجه به تعداد بالای دانشجویان رشته عمران دانشگاه، بیشترین شرکت‌های خصوصی ساخت‌وساز در شهرستان رامسر نیز از فارغ‌التحصیلان این واحد هستند.
البته قرار است تعداد بیشتری از دانشجویان در دو سال آینده درقالب طرح پویش وارد بازار کار شوند. به گفته معاون پژوهشی واحد رامسر، با توجه به حجم بالای مسافران به این شهرستان، دوسال قبل رشته گردشگری به رشته‌های فعال دانشگاه افزوده شد. رایزنی‌هایی نیز با هتل‌های مختلف شهر انجام شده تا دانشجویان بیشتری برای فعالیت در این صنعت به مراکز مربوطه معرفی شوند. قرار است رشته هتلداری نیز به رشته‌های دانشگاه اضافه شود.
او درمورد مشکلات احصاشده این منطقه درقالب طرح پایش نیز گفت: «حضور زیاد گردشگر در شهرستان رامسر باعث شده مشکلات منطقه نیز حول همین محور حرکت کند. بیشترین پایان‌نامه‌هایی که دانشجویان دانشگاه ارائه می‌کنند با تاثیر از صنعت گردشگری است. برای مثال در رشته‌های معماری و عمران دانشجویان طرح‌های مختلف هتل‌سازی یا توریسم‌ درمانی را ارائه می‌کنند. درحال حاضر تعدادی از دانشجویان رشته کامپیوتر دانشگاه روی اپلیکیشن معرفی و شناسایی شهر رامسر کار می‌کنند.»
کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای یکی از اقدامات واحدهای دانشگاهی است. به گفته موسوی، این واحد دانشگاهی در سال‌های گذشته و از طریق اجاره اماکن دانشگاه 400میلیون تومان کسب درآمد داشته که قرار است این درآمد از طریق فعالیت‌ هسته‌های فناور افزایش پیدا کند.