تاریخ : Sun 19 Jun 2022 - 04:05
کد خبر : 72405
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

پلتفرم‌های محبوب عرب‌هابرای تماشای سریال

پلتفرم‌های محبوب عرب‌هابرای تماشای سریال

این 14 مورد مشهورترین پلتفرم‌های آنلاین توزیع محتوا در جهان عرب هستند که عمده آنها به‌صورت مجانی کار می‌کند و در بعضی موارد اگر مخاطب بخواهد از شر تبلیغات بازرگانی خلاص شود، می‌تواند حق اشتراک بپردازد.

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگارگروه فرهنگ: این 14 مورد مشهورترین پلتفرم‌های آنلاین توزیع محتوا در جهان عرب هستند که عمده آنها به‌صورت مجانی کار می‌کند و در بعضی موارد اگر مخاطب بخواهد از شر تبلیغات بازرگانی خلاص شود، می‌تواند حق اشتراک بپردازد. بعضی از این پلتفرم‌ها جهانی هستند، مثل یوتیوب و بعضی محلی‌اند و در بریتانیا و ایالات‌متحده عرضه می‌شوند اما اعراب با VPN از محتوای مجانی‌شان استفاده می‌کنند و اکثر این پلتفرم‌ها عربی هستند و از لبنان گرفته تا امارات و عربستان‌سعودی، مرکز آنها در نقاط مختلفی از جهان عرب قرار دارد.

1. شاهد  Shahid
شاهد اولین سرویس ویدئوی درخواستی در جهان عرب است که در هر لحظه خدمات پیگیری بزرگ‌ترین سریال‌ها و فیلم‌ها را دراختیار مخاطبانش قرار می‌دهد. از مزایای این پلتفرم آن است که مخاطب از لحاظ سرعت پخش دچار مزاحمتی نمی‌شود. مهم نیست که اینترنت کاربر از چه منبعی باشد؛ چون کیفیت تصویر ویدئویی با سرعتی که او دارد، سازگار خواهد شد.

2. شوف‌مکس  Shoof Max
شوف‌مکس وبسایتی تخصصی برای نمایش جدیدترین و مهم‌ترین سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های عربی به‌صورت رایگان، با کیفیت بالا و به‌صورت تعاملی است. در این سایت تمامی دسته‌بندی سریال‌ها از اکشن، درام و خانوادگی گرفته تا سایر دسته‌ها یافت می‌شود. رابط کاربری سایت هم آسان و شهودی است. این سایت کاملا رایگان و بدون تبلیغات است. شبکه شوف‌مکس درحقیقت یک شبکه رسانه دیجیتال و فناوری است که در بیروت، پایتخت لبنان تاسیس شده است. این شبکه صاحب یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های سرگرمی در اینترنت است که شامل بیش از 12سرویس رسانه الکترونیکی ازجمله کانال‌های IPTV و فروشگاه‌های الکترونیکی است.

3. روتانا  Rotana
روتانا دارای بزرگ‌ترین آرشیو فیلم‌های عربی است. از طریق اپلیکیشن رسمی روتانا مخاطب قادر خواهد بود محتوای سرگرمی یکپارچه‌ای از فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی برجسته را دریافت کند و غیر از این، بخش ویژه‌ای برای پخش مستقیم وجود دارد که از طریق آن می‌توان تمام کانال‌های روتانا را به‌صورت زنده و با کیفیت بالا تماشا کرد. مخاطب می‌تواند به‌راحتی آنچه را که می‌خواهد تماشا کند، از منوی اصلی پیدا کرده یا از ویژگی جست‌وجو استفاده کند. گروه رسانه‌ای روتانا که بزرگ‌ترین شرکت سرگرمی در جهان عرب محسوب می‌شود، متعلق به عربستان‌سعودی است و عمده سهام آن متعلق به شاهزاده سعودی الولیدبن‌طلال است.

4. یاهو ویو  Yahoo View
بلافاصله پس از اینکه Hulu به گزینه پخش رایگان پایان داد و در آگوست2016 به یک مدل فقط اشتراکی روی آورد، یاهو با Hulu همکاری کرد و سرویس جدیدی به‌نام Yahoo View را راه‌اندازی کرد که حاوی محتوای زیادی بود و برای تماشای آزادانه محتوای Hulu  در دسترس قرار گرفت. هرکسی در ایالات‌متحده می‌تواند پنج قسمت آخر برنامه‌های پرطرفدار را که از شبکه‌های ABC،NBC  و FOX پخش می‌شود تا هشت‌روز پس از پخش تماشا کنند. به‌عبارتی، یاهو ویو یکی از معدود سرویس‌های استریم است که به مخاطب امکان می‌دهد برنامه‌های Hulu را به‌صورت رایگان تماشا کند. این به آن دلیل است که کاربر برای تماشای این نمایش‌ها نیازی به ایجاد حساب یا اشتراک یاهو ندارد.

5. پاپ‌کورن‌فلیکس  Popcornflix
این یکی دیگر از سایت‌های پخش رایگان تلویزیون است که به مخاطب امکان می‌دهد سریال‌های رایگان را به‌صورت قانونی تماشا کند. محتوای اصلی زیادی در وبسایت در ژانرهای بسیاری مانند اکشن، کمدی، درام، ترسناک، علمی-تخیلی و غیره در این پلتفرم میزبانی می‌شود و بهترین بخش این است که می‌توانید آن را در چندین دستگاه مشاهده کنید. پاپ‌کورنفلیکس یک و‌سایت و سرویس فوق‌العاده (OTT) است که ویدئوهای پخش رایگان فیلم‌های بلند و وبسایت‌ها را با پشتیبانی آگهی ارائه می‌کند.  Popcornflixدر جولای2010 طراحی شد و در مارس2011 به نسخه بتای زنده رفت. این سرویس در ایالات‌متحده و کانادا قابل دسترسی است و برنامه‌هایی برای راه‌اندازی در مناطق بیشتری وجود دارد که تعداد قابل‌توجهی از پر و پا قرص‌ترین هوادارنش مربوط به جهان عرب می‌شود.

6. Z5 Weyyak
Z5 Weyyak  یک سرویس ویدئوی درخواستی برای لذت بردن از مجموعه‌های مختلف و همچنین یک آرشیو ویدئویی رایگان است که در ماه می (رمضان) 2017 در خاورمیانه و شمال آفریقا راه‌اندازی شد. این سرویس بهترین سریال‌های عربی و هندی منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد که نیاز تمام سنین و سلیقه‌های مخاطب عرب را برآورده می‌کند. کانال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی هند، مصر، لبنان، سوریه، کرواسی و ترکیه را می‌شود در این بستر به‌صورت رایگان تماشا کرد. در جولای2019 اشتراک ماهانه برای پیگیری بدون تبلیغات از طریق دو بسته اشتراک به بینندگان در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام شد. بسته یک‌هفته‌ای یک‌ونیم دلار و یک‌روز بازدید رایگان در آن زمان اعلام شد؛ همچنین بسته یک‌ماهه آن به‌صورت 5دلاری و یک‌هفته تماشای رایگان عرضه می‌شود.

7. یوتیوب  Youtube
یوتیوب را همه می‌شناسند و این را هم همه می‌دانند که مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های هالیوود را به‌صورت رایگان نمایش می‌دهد. البته فیلم‌هایی از سراسر جهان را می‌توان در این بستر تماشا کرد؛ ازجمله آثار ایرانی. خریداری کپی‌رایت فیلم‌ها برای نمایش در یوتیوب بسیار ارزان‌تر از چیزی است که برای پلتفرم‌ها یا سایر بسترهای پخش نرخ‌گذاری می‌شود؛ اما چیزی که شاید بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که یوتیوب درواقع مکانی عالی برای جست‌وجوی سریال است. هر کانال یوتیوب به‌طور جداگانه می‌تواند ارائه‌دهنده یک یا چند سریال باشد و از آنجا که مجموعه‌ها بلافاصله پس از پخش تلویزیونی، می‌توانند به این بستر منتقل شوند، این مکان یکی از پررونق‌ترین پاتوق‌ها برای تماشای سریال‌های عربی شده است.

8. آوان  Awan
آوان یک سرویس جدید درخواست ویدئویی است که اخیرا راه‌اندازی شده و وابسته به شبکه کانال‌های دبی کار می‌کند. این سرویس بزرگ‌ترین آرشیو دیجیتال رسانه‌های محلی و عربی در خاورمیانه است که مخاطب می‌تواند پخش زنده و مستقیم را هم در آن تماشا کرده و فیلم‌ها را دنبال کند. محتوای آوان متشکل از کانال‌های شبکه دبی و دیگر کانال‌های عربی است که با توجه به دسته‌بندی‌های متعدد که شامل برنامه‌ها و سریال‌های ورزشی و کارتون هستند، دراختیار مخاطب قرار می‌گیرد. آوان را درحقیقت می‌توان چیزی قابل مقایسه با تلوبیون در ایران دانست. از آنجا که تلویزیون دبی، مقدار معتنابهی از محتوای عربی در کشورهای مختلف را برای مخاطبانش پخش می‌کند، در این سرویس هم می‌توان به محتوای قابل‌توجهی از برنامه‌ها و سریال‌های عربی در کشورهای مختلف دسترسی داشت.

9. شیر تی‌وی  ShareTV
ShareTV  یک مرکز جست‌وجوگر برای سریال‌ها و همچنین فیلم‌ها است. این سایت که به‌عنوان یک وبسایت اجتماعی برای طرفداران تلویزیون شبکه توصیف می‌شود، ادعا می‌کند هر برنامه‌ای را که فکرش را بکنید، دارد. مخاطب می‌تواند ژانرها را مرور کند یا چیزهای جدید را بررسی کند. کافی است او روی گزینه مشاهده کلیک کند و از گزینه‌های چک‌باکس به‌صورت رایگان، خرید، اشتراک یا TV Everywhere استفاده کند تا آنچه که به‌دنبال آن هستید، بیابد. با کلیک روی یک قسمت، خلاصه و لیست منابعی را که مخاطب می‌تواند تماشا کند به دست بیاورد.

10. Snagfilm
Snagfilms  موضوعات زیادی مانند درام، کودکان، خانواده، تاریخ جهان، حیات‌وحش و محیط‌زیست را پوشش می‌دهد. با این حال، اگر مخاطبی به‌دنبال یک سریال تلویزیونی روز باشد، ممکن است کمی ناامید شود. او اما اگر علاقه‌مند به تماشای برخی سریال‌های کلاسیک کمیاب و مستندهای برنده جوایز مهم در این سایت باشد، چنین جایی را خیلی دوست خواهد داشت.

11. TVPlayer
یک سرویس پخش رایگان تلویزیونی است که 95کانال را به‌صورت رایگان در دستگاه‌های دسکتاپ و تلفن‌همراه ارائه می‌دهد؛ ازجمله برنامه‌های پخش فعلی. حتی 30کانال پریمیوم هم در همین پلتفرم در دسترس کاربرانی است که با پرداخت یک هزینه ماهانه، حساب‌شان را به یک حساب پلاس ارتقا دهند. کانال‌های رایگان شامل کانال‌هایی مانند BBC1، Discovery، ITV، Dave، Five، History،Lifetime  و بسیاری دیگر می‌شود. تنها کاری که مخاطب برای عضویت باید انجام دهد این است که یک حساب کاربری با آدرس ایمیل خود ایجاد کند، ایجاد حساب خود را تایید و شروع به تماشا کند. نقطه‌ضعف بزرگ این است که این سرویس محدود به کاربران بریتانیایی است اما کاربران عرب با استفاده از VPN واردش می‌شوند و از محتوای آن استفاده می‌کنند.

12. Watch IT
پلتفرم Watch IT شامل یک آرشیو هنری عظیم از فیلم‌ها و سریال‌ها است و مخاطب می‌تواند یک‌هفته تماشای رایگان داشته باشد که از طریق آن می‌تواند سریال‌ها، فیلم‌ها و نمایشنامه‌ها را با کیفیت بالا و در هر زمان دنبال کند. تماشای این پلتفرم موانع زیادی را که برای دنبال‌کردن سریال درمقابل بیننده قرار می‌گیرد، تسهیل می‌کند و تمامی درام‌های عربی را با قیمت بسیار پایین و با دوره رایگان دراختیار مشترکان قرار می‌دهد و از همه مهم‌تر سریال‌های ارائه‌شده توسط سایت بدون که تبلیغات است.
 
13. Jawwy TV
Jawwy TV  مدعی است نسل بعدی سرگرمی‌های دیجیتال را برای مخاطبش به ارمغان می‌آورد. وبسایت Jawwy TV از تلویزیون زنده و ورزش‌های دیجیتال تا جدیدترین محتوای ممتاز درخواستی، آرشیو عظیمی از جدیدترین فیلم‌ها، سریال‌های غربی، عربی و ترکی، مستندها و برنامه‌های کودکانه از Stars Play، Wajid Khaleeji  و Fox+ را دراختیار مخاطبش می‌گذارد و علاوه‌بر همه اینها بیش از 60کانال تلویزیونی باز، با بسیاری از کانال‌های رمزگذاری‌شده مانند فاکس، ام‌بی‌سی و روتانا هم در فهرستش هستند.

14. Yidio
Yidio  یک وبسایت با چندین دسته است که به مخاطب نشان می‌دهد کجا می‌تواند فیلم را به‌صورت آنلاین تماشا کند. یکی از این دسته‌ها به‌طور خاص برای فیلم‌های رایگان طراحی شده است. چیزی که Yidio را از بقیه نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند این است که مانند یک موتور جست‌وجو برای فیلم‌های رایگان است. این به مخاطب کمک می‌کند تمام مکان‌های رایگان برای تماشای فیلم را به‌صورت آنلاین پیدا کند. مرتب‌کردن فیلم‌ها براساس سایتی که میزبان آنهاست و همچنین براساس ژانر، رتبه MPAA، رتبه‌بندی IMDb و موارد دیگر بسیار آسان است.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

مخاطبان ۵۰۰ میلیونی سریال‌های سوری در جهان عرب (لینک)