تاریخ : Sun 19 Jun 2022 - 03:07
کد خبر : 72399
سرویس خبری : دانشگاه

به‌جای لغت «استاد معارف» از کلمه «استاد مرشد» استفاده خواهیم کرد

دکتر طهرانچی در نشست سراسری مدیران گروه معارف اسلامی:

به‌جای لغت «استاد معارف» از کلمه «استاد مرشد» استفاده خواهیم کرد

ظرسنجی‌ای که از جامعه دانشجویان صورت گرفته، نشان می‌دهد که دانشگاه در کانون توجه جوانان قرار ندارد. از این رو برای نقش‌آفرینی دانشگاه در ابعاد تربیتی اخلاقی، فرهنگی و هویتی دانشجویان باید تحول‌گرا باشیم و تحول قوه عاقله کشور نیازمند تحول مستمر و صیرورت دائمی است.

دکتر طهرانچی در نشست سراسری مدیران گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به تعلیم و تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی دانشجویان، گفت: «نظرسنجی‌ای که از جامعه دانشجویان صورت گرفته، نشان می‌دهد که دانشگاه در کانون توجه جوانان قرار ندارد. از این رو برای نقش‌آفرینی دانشگاه در ابعاد تربیتی اخلاقی، فرهنگی و هویتی دانشجویان باید تحول‌گرا باشیم و تحول قوه عاقله کشور نیازمند تحول مستمر و صیرورت دائمی است. دانشگاه آزاد اسلامی در تدوین سند تحول و تعالی، هسته کانونی خود را تربیت قوه عاقله قرار داده و در یکی از 10 بسته کاری به ارتقای تربیت فرهنگی اخلاقی و هویتی دانشجویان پرداخته است.» وی تعلیم و تربیت معارفی را یکی از ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: «انتظاری که از مدیران گروه معارف اسلامی و اساتید این حوزه داریم، این است که دروس معارف باید به هر سه وجه بینش، کنش و گرایش دانشجویان توجه و برای آنها برنامه داشته باشد. واقعیت این است که با 19 واحد درسی، دروس معارف اسلامی، کسی درس دین نمی‌آموزد و لازم است اساتید معارف آنچه دانشجویان را در بازشناسی حق از باطل و درست و از غلط توانا می‌سازد، به دانشجویان بیاموزند تا انسان‌هایی هوشیار، باتدبیر و حال‌اندیش نسبت به رفتارشان باشند.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه چرخش تحول‌آفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماعی تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار و درون‌ساز یکی از پنج رویکرد تحولی دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند تحول و تعالی این دانشگاه است، تصریح کرد: «ما در حوزه معارف نیازمند اساتیدی هستیم که تفقه در دین کرده باشند و مرشد باشند؛ چراکه مرشد می‌تواند بینش‌ساز، گرایش‌ساز و کنش‌ساز باشد که در آموزش آنها هدایت نیز باشد. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد از درس‌محوری به‌سمت دانشجومحوری و مربی حرکت کند.» دکتر طهرانچی با اشاره به مدل دانشگاه آزاد اسلامی برای دروس معارف، گفت: «در این مدل، موظفی اساتید براساس ترکیبی از تعداد دانشجو و تعداد استاد خواهد بود و به‌جای آنکه 16 واحد موظفی به استاد بدهیم، از این روش استفاده خواهیم کرد. همچنین به‌جای لغت استاد معارف، از کلمه استاد مرشد استفاده خواهیم کرد. در این مدل 50 دانشجو از بدو ورود به دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی درکنار استاد مرشد گروه معارف خواهند بود. این مدلی است که ترسیم شده و درحال تکمیل و نهایی شدن است.» وی همچنین پیشنهاد کرد که اساتید گروه معارف هر پنج‌سال یک‌بار از فرصت مطالعاتی استفاده کنند.

  باید از ظرفیت گروه معارف برای ایجاد تحول در فضای فرهنگی استفاده کرد
نشست سراسری مدیران گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با هدف هم‌افزایی و ایجاد نهضت مهجوریت‌زدایی از قرآن با محوریت جهاد تبیین و رسالت دانشگاه در مشهد برگزار شد. وی در این نشست گفت: «قوی‌ترین شبکه آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی، گروه معارف است و باید از ظرفیت موجود برای ایجاد تحول در فضای فرهنگی به‌خوبی استفاده کرد.»
وی افزود: «انقلاب اسلامی ایران فرصتی را ایجاد کرد که بتوان معارف دین را به‌خوبی بیان کرد و گروه معارف در دانشگاه به‌واسطه ارتباط با حدود یک‌میلیون نفر دانشجو می‌توانند ارزش‌های اسلامی و دینی را تبیین کنند.»
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «قبل از انقلاب فرصت ارتباط با مخاطبان برای بیان مسائل دینی محدود بود، اما اکنون این امکان فراهم است تا با آینده‌سازان کشور ارتباط نزدیک‌تری برقرار شود.» وی با بیان اینکه در قرآن به موضوع تعلیم و تربیت اشاره شده است، گفت: «پیامبر اسلام(ص) با داشتن برنامه در این مسیر گام برداشت و آن هم اهتمام بر آشنایی مردم با تلاوت قرآن بود و استادان معارف می‌توانند در این مسیر با انتخاب آیات مناسب با فضای کشور، ضمن آموزش روخوانی قرآن، فرصتی برای حفظ آیات نیز فراهم کنند.» محمد شریفانی افزود: «تعلیم مقدمه تزکیه است تا امکان پیاده‌سازی مفاهیم دینی در زندگی اشخاص فراهم شود.» گفتنی است در این مراسم محمد شریفانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی، جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی، محمد قربانی‌گلشن‌آبادی معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی، محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و عباس اشرفی رئیس مرکز جذب و امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند. در پایان این نشست از تعدادی از کتاب‌های منتشرشده توسط دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.

 سرپرست معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد منصوب شد
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، جلال درخشه را به‌عنوان سرپرست معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد. در متن حکم دکتر طهرانچی خطاب به جلال درخشه آمده است: «از جنابعالی انتظار می‌رود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی و مادی و سرمایه‌های انسانی دانشگاه در جهت تحقق منویات مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌بر گسترش فضای انقلابی، حفظ کیان دانشگاه و ارتقای علمی، تقویت نقش‌آفرینی مدیران، واحدهای دانشگاهی و برون‌مرزی و اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه بالاخص بسته کاری «ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی» با تاکید بر محورهای زیر اهتمام ورزید.
 الگوبرداری و تقویت ارتباطات و همکاری‌های آموزشی – پژوهشی داخلی، خارجی و بین‌المللی
 رصد مستمر جایگاه واحدهای دانشگاهی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و برنامه‌ریزی داده مبنا برای ارتقا
  سرمایه‌گذاری مستقیم و به‌کارگیری اهرم‌های تشویقی مؤثر برای حضور پایدار در کشورهای هدف و برقراری ارتباط‌های بین‌المللی با تمرکز بر کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی
 جذب دانشجویان غیرایرانی برای تحصیل حضوری در واحدهای منتخب در کنار برقراری دوره‌های تحصیلی خارجی در فضای مجازی
 مشارکت با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی برتر داخلی یا خارجی در تاسیس نهاد تحقیقاتی دانش‌های بنیادین مرجع
توسعه و تقویت شبکه‌های مناسبات ملی و فراملی دانشمندان و پژوهشگران و همکاری بین‌المللی با اولویت کشورهای اسلامی و کشورهای فارسی‌زبان با استفاده از ظرفیت شعب بین‌الملل و واحد الکترونیکی دانشگاه» همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای جداگانه ضمن قبول استعفای علاءالدین بروجردی، معاون سابق بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از زحمات وی در دوران مسئولیت در دانشگاه قدردانی و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

رونمایی از سامانه استعلام تاییدیه تحصیلی دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی از رونمایی سامانه استعلام تاییدیه تحصیلی دانش‌آموختگان این دانشگاه در جلسه هیات‌رئیسه و با حضور دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. معصومه طباطبایی با اعلام این خبر، افزود: «با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه، سامانه استعلام تاییدیه تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی https://estelam.iau.ir راه‌‌اندازی شد. وی با تاکید بر اینکه تنها مرجع پاسخ رسمی الکترونیکی و استعلام تاییدیه دانشنامه‌های صادره از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، سامانه فوق است، ادامه داد: «کلیه سازمان‌ها و نهادها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و شرکت‌های خصوصی می‌توانند جهت دریافت کد دسترسی به سامانه یادشده با مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی مکاتبه کنند.» وی افزود: «راه‌اندازی این سامانه یکی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با افراد و شرکت‌های سودجو و فرصت‌طلبی است که تحت عناوین مختلف اقدام به تبلیغ مدارک جعلی می‌کنند.»
طباطبایی خاطرنشان کرد: «تنها راه اخذ مدرک معتبر از دانشگاه آزاد اسلامی، ورود به دانشگاه از طرق مورد تایید سازمان سنجش و آموزش کشور و صدور سند پذیرش از مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه و ادامه تحصیل در واحدهای دانشگاهی است.»
وی همچنین از بهره‌برداران مدارک تحصیلی خواست پس از ارائه مدرک توسط افراد حتما جهت استعلام تاییدیه مدارک تحصیلی اقدام کنند.