تاریخ : Sun 19 Jun 2022 - 02:38
کد خبر : 72396
سرویس خبری : دانشگاه

انعقاد قرارداد 8 میلیارد تومانی با معدن گل‌گهر سیرجان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران خبر داد

انعقاد قرارداد 8 میلیارد تومانی با معدن گل‌گهر سیرجان

دانشگاه همیشه نقش تربیت دانشجویان برای جامعه را به‌خوبی ایفا کرده است. هر زمان که جامعه نیاز به تربیت پزشک، معلم و مهندس داشته، دانشگاه آزاد به این عرصه وارد شده و این افراد را تربیت کرده است.

راضیه فلاح، خبرنگار: تلاش برای کارآفرینی دانشگاهی مسیری است که توسط واحدهای دانشگاه آزاد دنبال می‌شود. شکل‌‌گیری مختصات کارآفرینی دانشگاهی نیز مستلزم جهت‌‌دهی به فضای فناوری‌وپژوهشی دانشگاه در مسیر حل مسائل کشور است؛ همان مسیری که توسط دانشگاه آزاد استان مازندران نیز دنبال می‌شود تا جایی که این استان با 110هسته فناور و شرکت دانش‌بنیان در رویداد ملی عصر امید حاضر شد و حالا توانسته با معدن گل‌گهر کرمان یک قرارداد 8میلیارد تومانی را منعقد کند. حسین کرمانیان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران می‌گوید این دانشگاه در سال‌های اخیر به هدف‌گذاری خود یعنی تربیت نیروی انسانی متخصص رسیده و می‌تواند با حضور نیروهای انسانی توانمند به تحقق شعار سال کمک کند. حسین کرمانیان، رئیس دانشگاه آزاد استان مازندران درخصوص تاثیر رویداد ملی عصر امید روی آموزش عالی کشور و به‌خصوص دانشگاه آزاد گفت: «برگزاری این رویداد برای دانشگاه آزاد و نمایش بیش از سه‌هزار اثر در نوع خود بی‌نظیر است و معتقدم تاثیرات مثبت خود را به‌خوبی روی آموزش عالی خواهد گذاشت. دانشگاه آزاد در بازه زمانی سه‌ماهه و همزمان با نامگذاری سال توسط مقام‌معظم‌رهبری توانسته کاری را آغاز کند و نتایج آن را در این رویداد به نمایش بگذارد. باید با دقت بیشتری به ماهیت و دستاوردهای این کار توجه شود تا به‌سمت تعالی دانشگاه آزاد برویم تا این دانشگاه انتخاب اول جوانان باشد، هدفی که با اقداماتی مانند رویداد عصر امید محقق خواهد شد.»
او درباره احساس دیده‌نشدن فعالیت‌های دانشجویان و تغییری که با برگزاری این رویداد در نگاه دانشجویان ایجاد می‌شود، عنوان کرد: «احساسی که در دانشجویان به وجود آمده در همه کشور و همه دانشگاه‌های کشور وجود دارد و خاص دانشجویان دانشگاه آزاد نیست. روی ده‌ها موضوع پژوهشی فعالیت‌هایی انجام‌شده که کسی به آن توجه نکرده است؛ اما امروز با برگزاری این رویداد، دانشجویان راهی را برای دیده‌شدن دستاوردهای خود پیدا کرده‌اند. به بیان دیگر، رویداد عصر امید که هشتم تا یازدهم خردادماه امسال برگزار شد فرصتی را ایجاد کرد تا دستاوردهای علمی دانشجویان برای مردم و صنعت به نمایش درآید.»
کرمانیان درمورد توانایی دانشگاه آزاد برای تحقق شعار سال اظهار کرد: «دانشگاه همیشه نقش تربیت دانشجویان برای جامعه را به‌خوبی ایفا کرده است. هر زمان که جامعه نیاز به تربیت پزشک، معلم و مهندس داشته، دانشگاه آزاد به این عرصه وارد شده و این افراد را تربیت کرده است. می‌توان گفت این دانشگاه در سال‌های اخیر به هدف‌گذاری خود یعنی تربیت نیروی انسانی متخصص رسیده است. حضور دانشگاه در رویداد ملی عصر امید نیز نشان داد که با این فرصت و بازه زمانی کوتاه، اگر تصمیم‌گیران کشور بتوانند به‌درستی از این توانایی و ظرفیت استفاده کنند به‌طور حتم به‌سرعت می‌توان به تحقق شعار سال رسید.»
رئیس دانشگاه آزاد استان مازندران درخصوص مطالبه رهبری برای دانش‌بنیان‌شدن صنایع و ایده تحقق این مهم گفت: «سال‌های طولانی دانشگاه در برخی صنایع مادر و بزرگ توانسته بود درقالب تامین و توسعه با صنایع ارتباط بگیرد که متاسفانه این ظرفیت ارتباطی به‌علت ضعفی که در این رابطه وجود داشت و تصور کمی از دانشگاه بود، تنها در حد یک آزمایشگاه دیده می‌شد. این دیدگاه امروز با ارائه دستاوردهای مختلف دانشگاه آزاد در حوزه‌های گوناگون تغییر کرده است.»
او با ذکر مثالی توضیح داد: «برای مثال متخصصان دانشگاه آزاد استان مازندران قراردادی را با یک کارخانه برای ساخت قطعات منعقد کرده و اساتید در این عرصه ورود و اشکالات را برطرف کردند. دانشگاه دیگر برای صنایع نظر می‌دهد، صاحب‌نظر است و نقش ایفا می‌کند، درنتیجه پلی بین صنایع و دانشگاه ایجاد شده است. اگر سال‌ها به این نگاه نرسیده بودیم، به‌خاطر نگاه سنتی بوده که تنها به تولید و سوددهی از کارخانه بسنده شد. این درحالی است که ممکن بود همان کالا در دیگر کارخانه‌ها نیز تولید شود. اگر دانش‌بنیان و صنعت با هم ارتباط پیدا کنند، تولید کشور به‌سمت مصالح ملی می‌رود و دیگر توسعه در آزمایشگاه خلاصه نمی‌شود.»
او درباره مهم‌ترین چالش حوزه فناوری و راهکار خروج از این چالش عنوان کرد: «این چالش‌ها را در چند بخش می‌توان دید. بسیاری از صنایع کشور سال‌ها است که با ماشین‌آلات قدیمی کار می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت اولین چالش، فرسوده‌بودن ماشین‌آلات صنایع است. بسیاری از مهندسان و کارکنان بخش صنعتی با همان تجربه‌‌ای که با آزمون و خطا به‌دست آوردند کار می‌کنند.»
کرمانیان خاطرنشان کرد: «این افراد تجربه بسیار بالایی دارند اما متاسفانه از دانش فنی روز دور هستند. در نتیجه، نداشتن دانش فنی روز را می‌توان به‌عنوان دومین چالش در بخش صنعت دانست. به غیر از منابع مالی که یک قسمت بسیار مهم است، از همه ظرفیت‌های موجود در صنایع نیز استفاده نمی‌شود. امروز داشتن یک آزمایشگاه در صنعت، یک شیوه معمول محسوب شده و گرفتن چهار آزمون و خطا دیگر اتفاق جدیدی به‌حساب نمی‌آید. برای رسیدن به دانش‌بنیان باید به‌دنبال کارهای تازه بود؛ مانند زمانی که بخواهیم استفاده از ماده اولیه را به حداقل برسانیم. برای مثال برای تولید کاغذ روزنامه می‌توان کاغذی با وزن 48گرم یا 40گرم را همزمان تولید کرد و برای سبک شدن وزن کاغذ می‌توان از دانش‌بنیان کمک گرفت.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران و واحد ساری در ادامه درمورد قابلیت‌های استان مازندران در رویداد عصر امید و قراردادهایی که توانست با صنایع منعقد کند، گفت: «معاونت پژوهش استان مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان با تلاش و پیگیری‌ توانستند ارتباط خوب و مناسبی را برقرار کنند. طی بازدیدی که از سه معدن گل‌گهر کرمان انجام شد، پس از توجه به ظرفیت دانش فنی و علمی استان مازندران راغب شدند همکاری بین این دو استان شکل بگیرد. در فاز اول توانستیم یک قرارداد 8میلیارد تومانی را با این معدن منعقد کنیم. حالا می‌توان گفت صنعت، دانشگاه را باور کرده و دانشگاه نیز اعلام کرد قراردادهای آموزشی و تامین و طراحی یک‌سری از قطعات مختلف را برای این معدن داشته ‌باشد.»
او درخصوص حضور دانشجویان در این صنعت ادامه داد: «دانشجویان با حضور در صنعت معدن، به‌طور قطع در حوزه مرتبط، مانند مکانیک گرایش ساخت و تولید تحصیل و درکنار اساتید خود می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند. همچنین استان مازندران حداقل با 110هسته و گونه پژوهش، زیرساخت آزمایشگاه و شرکت‌های فناور در رویداد ملی عصر امید حضور پیدا کرد.»