تاریخ : Thu 16 Jun 2022 - 03:40
کد خبر : 72350
سرویس خبری : ورزش

پاتر  را جانشین ساوت‌گیت کنید!

بررسی تبعات شکست تحقیرآمیز انگلیسی‌ها و واکنش هواداران این تیم

پاتر را جانشین ساوت‌گیت کنید!

رخی از هواداران انگلیس نظرات تندی پس از این مسابقه داشتند و معتقد بودند فردای بازی باید گرت ساوت‌گیت از سمتش برکنار شود. کمتر از یک سال قبل او تیم‌ملی انگلیس را به فینال یورو 2020 رساند اما حالا شرایط او و تیمش اصلا مساعد نیست و با ادامه این روند این تیم پرستاره ممکن است وداعی زودهنگام با جام‌جهانی داشته باشد.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: شکست در بازی رفت برابر مجارستان زنگ خطری جدی برای انگلیسی‌ها بود و البته بسیاری از هواداران این تیم شاید پس از آن مسابقه این ناکامی را یک اتفاق می‌دانستند اما در فاصله کمتر از دو هفته مسابقه برگشت نتیجه‌ای رقم خورد که وضعیت فاجعه‌بار این تیم قبل از شروع جام‌جهانی 2022 قطر را نشان می‌دهد. سه‌شیرها در خانه 4 گل از مجارستانی که ضعیف‌ترین تیم گروه محسوب می‌شود خوردند و حالا شانسی برای صعود به مرحله نیمه‌نهایی ندارند و حتی خطر سقوط به دسته B نیز آنها را تهدید می‌کند. اگر چه باتوجه به فاصله کم 4 مسابقه‌ای که این تیم قرار بود در لیگ ملت‌های اروپا و در فیفادی اخیر انجام دهد، گرت ساوت‌گیت مجبور بود با ترکیب‌های مختلفی تیمش را راهی میدان کند تا ستاره‌هایش کمتر دچار خستگی و مصدومیت شوند اما همه اینها نمی‌تواند توجیهی برای یکی از بدترین شکست‌های تاریخ انگلیس باشد.

باز هم یک نسل سوخته؟
برخی از هواداران انگلیس نظرات تندی پس از این مسابقه داشتند و معتقد بودند فردای بازی باید گرت ساوت‌گیت از سمتش برکنار شود. کمتر از یک سال قبل او تیم‌ملی انگلیس را به فینال یورو 2020 رساند اما حالا شرایط او و تیمش اصلا مساعد نیست و با ادامه این روند این تیم پرستاره ممکن است وداعی زودهنگام با جام‌جهانی داشته باشد. انگلیس که در گروه خود ظاهرا کار سختی برابر آمریکا، ولز و ایران برای صعود ندارد روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و این روند البته کاملا به سود تیم ماست که باید در نخستین بازی رودرروی انگلیس قرار بگیریم. البته نباید فراموش کرد که شرایط تیم ایران با اسکوچیچ هم چندان رضایت‌بخش نیست و روند آماده‌سازی تیم در شرایط ناامیدکننده‌ای دنبال می‌شود.
انگلیس در دیدار خانگی سه‌شنبه شب خود یک شکست فاجعه‌آمیز و تحقیر‌کننده را متحمل شد. این بدترین باخت خانگی این تیم از سال 1928 بود و با روندی که تیم دارد، هواداران تیم حق دارند که نگران آینده تیم خود در این فاصله چند ماهه تا آغاز جام‌جهانی باشند. ساوت‌گیت باید در فیفا‌دی بعدی ثابت کند که او و تیمش همچنان یکی از مدعیان قهرمانی هستند اما در شرایطی که باید به مصاف آلمان و ایتالیا بروند، کار سختی برای راضی کردن هواداران خود خواهد داشت.
مهم‌ترین سوالی که پس از این شکست تلخ در ذهن طرفداران این تیم شکل گرفته این است که آیا این تیم واقعا به اندازه‌ای که تصور می‌شود خوب و آماده است و اصلا می‌توانند به فتح جام‌جهانی فکر کنند؟ انگلیسی‌ها بارها تیم‌های خود را نسل طلایی خطاب کرده و منتظر دومین قهرمانی خود در تورنمنت‌های مختلف پس از جام‌جهانی 1966 بوده‌اند اما هر بار این امیدواری خیلی زود به یأس بدل شده و آنها با شکست مسابقات را ترک کرده‌اند. حالا در آستانه یک تورنمنت مهم و درحالی که این تیم با تعداد زیادی بازیکن نامدار، امیدوار به پایان این طلسم 56 ساله هستند 4 مسابقه اخیر آنها نگرانی‌های بسیاری را به دنبال داشته است. به‌خصوص که تیم در این دیدارها هیچ بردی نداشت و تنها گلش هم در جریان بازی به ثمر نرسیده و 6 بار هم دروازه‌اش توسط حریفان باز شده است. این آمار ضعیف واقعا می‌تواند ساوت‌گیت و تیمش را به دردسر بیندازد. حدود 5 ماه تا آغاز جام‌جهانی مانده و این تیم فرصت زیادی برای بازسازی خود ندارد. تعطیلات تابستانی آغاز شده و پس از آن نیز بازیکنان درگیر شروع لیگ‌های خود هستند و در این مدت سرمربی تیم‌ملی انگلیس باید به سرعت برای رفع نواقص تیمش دست به کار شود.
آخرین شکست پرگل انگلیسی‌ها به سال 1953 برمی‌گردد که برابر همین مجارستان که البته در آن زمان تیم قدرتمندی در اختیار داشت 6 بر 3 باختند اما این بار شوکی بزرگ به سه‌شیرها وارد شد که شاید تبعات آن تا جام‌جهانی ادامه داشته باشد. انتقادها به عملکرد تیم‌ملی انگلیس تا جایی پیش رفته که حتی برخی هواداران به سراغ انتخاب جانشین ساوت‌گیت هم رفته‌اند و معتقدند اتحادیه فوتبال انگلیس باید به سرعت برای تغییرات در کادر فنی تیم دست به کار شده و گراهام پاتر که در برایتون سرمربی علیرضا جهانبخش بود و فصل پیش هم عملکرد خوبی به همراه این تیم داشت را جانشین ساوت‌گیت کند. این درحالی است که ساوت‌گیت در دو تورنمنت مهم اخیر به همراه تیمش عملکرد خوبی داشته و پس از حضور در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2018 روسیه، نایب‌قهرمانی در یورو 2020 را تجربه کرد و تا پیش از دیدارهای اخیر هم بسیاری انگلیس را یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی می‌دانستند.

سفارش سرمربی جدید
با وجود این آمار خوب اما حالا فضای مجازی پر است از انتقاد از عملکرد تیم و کادر فنی آن و به عقیده برخی در شرایطی که هنوز فرصت باقی است، این تیم باید دست به تغییرات روی نیمکتش زده و پاتر را در راس کار قرار دهد. سرمربی تیم نهم فصل پیش لیگ برتر که تیمش بازی‌های خوبی در طول مسابقات ارائه کرد و یکی از مشخصه‌های اصلی برایتون با او ارائه فوتبالی تهاجمی و روبه جلو بود. یکی از این هواداران می‌گوید: «ما نباید به ساوت‌گیت توهین کرده یا تند با او برخورد کنیم اما به نظرم او نمی‌تواند تیم ما را به جایگاهی که استحقاقش را دارد برساند. با این بازیکنان و نسل خوبی که در اختیار داریم می‌توانیم به موفقیت‌های زیادی برسیم اما سرمربی تیم این توانایی را ندارد و باید پاتر را جانشین او کنیم.»
کاربر دیگری هم در توئیتر نوشته است: «اگر پاتر هدایت این تیم را برعهده داشته باشد می‌توانیم عملکرد بهتری ارائه کرده و در گلزنی بسیار موفق‌تر باشیم. ما نباید دوباره یک نسل خوب‌مان را به هدر بدهیم.»
ساوت‌گیت پس از این باخت تحقیرآمیز برابر هواداران قرار گرفت و پذیرفت که با وجود اشتباهات متعدد بازیکنان و اخراج جان استونز در نیمه دوم، مسئولیت اصلی این ناکامی با شخص اوست. او می‌گوید: «بدون شک مقطع بد و ناراحت‌کننده‌ای را سپری می‌کنیم اما نباید فراموش کرد که شما نمی‌توانید همانند ما 6 سال خوب را داشته باشید و چنین شب‌های سختی را نیز در کنارش تجربه نکنید. قبل از اینکه این مسئولیت را قبول کنم سختی‌های آن را می‌دانستم. مردم برای تماشای یک بازی خوب بلیت می‌خرند اما امشب واقعا خوب نبودیم و نتوانستیم همانند همیشه باشیم. این ناکامی بر گردن من است و باید تلاش کنم تا شرایط بهتر شود. ما شکست‌های زیادی نداشته‌ایم و وقتی تیم شما با چنین نتیجه‌ای می‌بازد مسلما بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است.»
گری لینکر، اسطوره فوتبال انگلیس معتقد است ساوت‌گیت باید از لیورپول الگوبرداری کند. او پس از شکست تیم‌ملی کشورش در توئیتی نوشت: «یکی از مشکلات ما این است که گاهی اوقات به بازیکنان مهم و تاثیرگذار خود استراحت نمی‌دهیم. به نظرم سرمربی تیم‌ملی در این شرایط که اوضاع تیم ایده‌آل نیست باید از شیوه بازی لیورپول کپی‌برداری کرده و به سراغ شیوه‌ای شبیه تیم یورگن کلوپ برود. این روش برای بازیکنان تیم ما فوق‌العاده است و به نظرم آنها به خوبی می‌توانند در این روش موفق باشند. البته من خودم هیچ‌گاه مربی نبوده‌ام و نمی‌توانم نظر کارشناسی در این زمینه بدهم. شب بسیار بدی را برابر مجارستان داشتیم. البته در نیمه نخست فرصت‌های زیادی خلق کردیم اما نتوانستیم از آنها استفاده کنیم و این یکی از مهم‌ترین اشکالات ما در این تورنمنت این است که در زدن ضربات آخر دقت لازم را نداریم.»

نمایش خوب ولز و تساوی سخت آمریکا
انگلیس به‌عنوان قوی‌ترین تیم گروه ایران شرایط خوبی ندارد اما در نقطه مقابل یکی از مهم‌ترین نگرانی تیم ما باید مصاف دوم ما برابر ولز باشد که به تازگی صعودش به جام‌جهانی قطعی شده اما در دیدارهای اخیر خود عملکرد خوبی داشته است. ولزی‌ها که در گروه چهارم لیگ A در کنار هلند، بلژیک و لهستان قرار دارند اگر چه در 4 بازی خود یک تساوی و 3 شکست داشته‌اند اما در دو مسابقه آخر خود مقابل بلژیک و هلند نمایش بسیار خوبی داشته‌اند. تساوی برابر تیم پرستاره بلژیک و شکستی دراماتیک برابر هلند که سه‌شنبه شب اتفاق افتاد آنها را به موفقیت در جام‌جهانی امیدوارتر کرده و حتی رسانه‌های این کشور معتقدند تیم‌شان توانایی اینکه در کنار انگلیس راهی مرحله حذفی مسابقات شود را دارد.
اسکای‌اسپورتز دراین‌باره می‌نویسد: «ولز با راب پیج روند روبه رشد خوبی داشته و حالا پس از مدت نسبتا زیادی که در کنارهم بودند و توانستند صعود به جام‌جهانی را جشن بگیرند حالا فرصتی برای استراحت خواهند داشت. اردوی تدارکاتی آنها در این مدت بسیار طولانی و نسبتا خسته‌کننده بود اما دستاورد آنها در این مدت قابل‌توجه است. آنها برای نخستین بار از سال 1958 راهی جام‌جهانی شدند و حالا با روندی که دارند حتی به موفقیت در این تورنمنت هم امید خوبی دارند. ولزی‌ها بخش عمده‌ای از موفقیت‌های خود در سال‌های اخیر را مدیون استراتژی گری اسپید در این تیم هستند که پایه‌گذار تیمی نو با ایده‌های نوین بود. آنها حالا در لیگ ملت‌های اروپا هم نمایش خوبی برابر تیم‌های مدعی ارائه می‌کنند و این نوید روزهای خوبی را برای این تیم می‌دهد. آنها پس از حضور در دو جام ملت‌های قبلی حالا به جام‌جهانی رسیده‌اند و هیچ‌کدام از این دستاوردها با شانس حاصل نشده است.»
ولز با ستاره‌هایی چون گرت بیل و آرون رمزی به خوبی توانسته در این سال‌ها خود را به سطحی بالاتر برساند و جام‌جهانی قطر فرصت خوبی برای این تیم است تا توانایی‌های خود را ثابت کنند.
آمریکا دیگر تیم این گروه هم بامداد دیروز در مصاف با السالوادور در لیگ ملت‌های کونکاکاف به زحمت به تساوی رسید و در آخرین دقایق گل تساوی را وارد دروازه حریف کرد تا از شکست فرار کند. این تیم در فیفادی اخیر نتایج نسبتا خوبی در دیدارهای دوستانه و همچنین لیگ ملت‌ها کسب کرده و شاگردان گرگ برهالتر با ادامه این روند می‌توانند یکی از مدعیان صعود از گروه دوم جام‌جهانی باشند. این عملکرد خوب رقبا در کنار وضعیت نه‌چندان خوبی که تیم‌ملی ایران در هفته‌های اخیر داشته باعث افزایش نگرانی فوتبال‌دوستان در ایران می‌شود.