تاریخ : Wed 15 Jun 2022 - 05:30
کد خبر : 72324
سرویس خبری : ورزش

هزینه‌های هنگفت و دستاورد اندک

پاریسی‌ها دوباره برای به‌خدمت گرفتن مربی جدید وارد بازار شدند

هزینه‌های هنگفت و دستاورد اندک

اوضاع پولدارهای پاریسی در فصل قبل هم چندان خوب پیش نرفت و آنها با وجود ستاره‌های پرتعداد و هزینه‌ای گزافی که در ابتدای فصل داشتند نتوانستند در رسیدن به هدف اصلی خود یعنی قهرمانی در اروپا موفق باشند.

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: اوضاع پولدارهای پاریسی در فصل قبل هم چندان خوب پیش نرفت و آنها با وجود ستاره‌های پرتعداد و هزینه‌ای گزافی که در ابتدای فصل داشتند نتوانستند در رسیدن به هدف اصلی خود یعنی قهرمانی در اروپا موفق باشند. حالا مالکان قطری مانند آنچه معمولا در تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس مرسوم است دوباره سراغ تغییر در کادر فنی خود رفته‌اند و این بار قرار است مائوریتسیو پوچتینو آرژانتینی قربانی عدم موفقیت این تیم در لیگ قهرمانان شود. پاریسی‌ها در 11 سالی که از عصر مالکان قطری باشگاه می‌گذرد سراغ پنج‌مربی نامدار و شناخته‌شده رفتند اما هیچ‌کدام از آنها نه‌تنها در رقابت‌های اروپایی ناکام بودند، بلکه بعضا در کنترل ستا‌ره‌ها و وضعیت رختکن تیم نیز توفیق چندانی نداشتند و نتوانستند این تعداد بازیکن نامدار را به‌عنوان یک تیم متحد و هماهنگ راهی زمین کنند. این روزها صحبت از حضور زین‌الدین زیدان به‌جای پوچتینو روی نیمکت این تیم است که شاید این ستاره سابق فرانسوی که افتخارات زیادی در دوران بازی و همچنین مربیگری کسب کرده و کاریزمای خوبی دارد بتواند تیم را از شرایط کنونی نجات دهد.

ضرر 17 میلیون پوندی
پوچتینو آرژانتینی اگرچه در تاتنهام نتوانست جامی کسب کند اما درطول پنج‌سال حضورش در شمال لندن تیمی درخشان و قابل‌احترام ساخت که حتی به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز رسید. در چنین شرایطی پاریسی‌ها امیدوار بودند با به خدمت گرفتن او بتوانند به اوضاع تیم خود سروسامان بدهند، اما وقتی شرایط برای او و تیمش چندان خوب پیش نرفت به فکر تغییر سرمربی در اواسط فصل گذشته افتادند اما مشکل اینجا بود که باید پول زیادی برای فسخ قرارداد به مرد آرژانتینی پرداخت می‌شد. پوچتینو در طول دورانی که بدون تیم مانده و بیکار بود تقریبا به اکثر تیم‌های بزرگ اروپایی لینک شد و گزینه باشگاه‌هایی چون بایرن‌مونیخ، رئال‌مادرید، بارسلونا و منچستریونایتد بود که درنهایت راهی پاریس شد. در شرایطی که یونایتد در اوایل فصل قبل به‌دنبال تغییر سرمربی بود و پوچتینو هم یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های آنها بود باشگاه فرانسوی امیدوار بود که با حضور این مربی به‌جای سولشر در اولدترافورد هم پولی از بابت فسخ قرارداد او کسب کند و هم مجبور نباشد خسارت اخراج احتمالی او را بپردازد. این تیم باید برای کنار گذاشتن پوچتینو و دستیارانش مبلغی حدود 17 میلیون پوند پرداخت کند که عدد هنگفتی است و این درحالی است که او و کادرش شامل خسوس پرز، میگل دی‌آگوستینو، تونی خیمنز و پسرش سباستیانو تنها یک فصل دیگر از قراردادشان باقی مانده است. با این حال پاریسی‌ها که برای فتح اروپا و رسیدن به‌عنوان قهرمانی در مهم‌ترین تورنمنت قاره بی‌تاب هستند، حاضرند این مبلغ را پرداخت کرده و سراغ گزینه‌های دیگر بروند تا شاید به کمک آنها بتوانند رویای خود را محقق کنند.
رسانه‌های فرانسوی از توافق دوطرف برای فسخ قرارداد خبر می‌دهند و ظاهرا این همکاری در همین تابستان و خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد به پایان خواهد رسید. گفته می‌شود همان زمان که تیم تا نیمه‌نخست دیدار برگشت برابر رئال مادرید در لیگ قهرمانان با دو گل پیش بود اما درنهایت بازی را باخت و از مسابقات کنار رفت، مدیران باشگاه تصمیم خود را برای کنار گذاشتن و قطع همکاری با پوچتینو گرفته بودند و این عملکرد ناامیدکننده باعث شد آنها دیگر به سرمربی آرژانتینی خود اعتماد نداشته باشند.
این باشگاه در تابستان گذشته با خرید بازیکنان نامداری چون لئو مسی، دوناروما، سرخیو راموس، اشرف حکیمی و جورجینیو واینالدوم خود را به‌عنوان مدعی اصلی قهرمانی در اروپا مطرح کرد و به‌عقیده بسیاری کمتر تیمی توان رقابت با چنین ستاره‌هایی را داشت اما پوچتینو درنهایت فصل را با فقط یک جام به پایان برد. شاگردان او که فصل پیش حتی در قهرمانی لیگ فرانسه ناکام شده بودند این بار فقط در این مسابقات موفق بودند و حتی در جام حذفی و اتحادیه فرانسه هم شکست خوردند تا فصلی ناموفق را سپری کنند.

تاثیر امباپه در برکناری احتمالی
اگرچه فصل قبل هم صحبت‌هایی درباره احتمال قطع همکاری با پوچتینو به گوش می‌رسید، درنهایت او در پارک‌دو پرنس ماندنی شد اما نتایج اخیر تیم او باعث شد تغییرات گسترده‌ای در این باشگاه در راه باشد. به نوشته رسانه‌ها، یکی از مهم‌ترین دلایلی که کیلیان امباپه برای تمدید قراردادش با این باشگاه به توافق رسید و از خیر حضور در رئال‌مادرید گذشت، این بود که سران باشگاه به او قول دادند تا تغییراتی در کادر فنی و مدیریتی تیم ایجاد کنند و در همین راستا ابتدا لئوناردو، مدیر ورزشی تیم از سمتش برکنار شد و حالا هم به نظر نوبت به پوچتینو رسیده تا این باشگاه را ترک کند. امباپه که به‌دنبال موفقیت‌های بسیار بیشتر به‌همراه تیمش است، اعتقاد داشت باشگاه با این روند راه به جایی نخواهد برد و علاوه‌بر خرید بازیکنان جدید، باید در سطوح مدیریتی نیز نفرات جدیدی به کار گرفته شوند.
در چنین شرایطی حضور لوئیس کامپوس به‌جای لئوناردو برزیلی نخستین گام در جابه‌جایی‌های اساسی در این تیم بود. گفته می‌شود کامپوس که تجربه بالایی در مدیریت ورزشی دارد، می‌تواند نقش مهمی در بازسازی تیم و حرکت رو به جلوی آنها داشته باشد. به این ترتیب با نتایجی که مرد آرژانتینی در مدت یک فصل و نیم حضور روی نیمکت این تیم گرفته، مشخص است این پروژه با مربیگری او به‌جایی نخواهد رسید و باید فرد جدیدی برای این سمت انتخاب شود.
گزینه اول تیم در این میان زیدان است که طرفداران زیادی در باشگاه دارد و البته امباپه هم او را به سایر مربیان ترجیح می‌دهد اما با وجود اینکه در این روزها رسانه‌های فرانسوی و اسپانیایی از توافق اولیه با او خبر می‌دهند، زیزو حضور در تیم ملی فرانسه را ترجیح می‌دهد و باید دید مدیران تیم فرانسوی می‌توانند او را مجاب کنند تا هدایت این تیم را برعهده بگیرد یا نه. او که فقط تجربه مربیگری در رئال‌مادرید را داشته، به‌قدری در این تیم موفق بوده که بسیاری معتقدند او می‌تواند همان گمشده پاری‌سن ژرمن برای رسیدن به اوج باشد.
کریستوف گالتی، سرمربی کنونی نیس که فصل پیش با لیل شگفتی‌ساز شده بود و قهرمانی لیگ را به‌دست آورد نیز دیگر نامی است که در اطراف این باشگاه شنیده می‌شود. ژوزه مورینیو هم نام جذابی است که برای جانشینی پوچتینو کاندیدا شده و پس از یک فصل خوب در رم -که با قهرمانی در نخستین دوره لیگ کنفرانس اروپا همراه بود- به‌نوعی دوباره خود را احیا کرده و در رادار باشگاه‌های بزرگ قرار گرفته است.
پوچتینو که در شرایط کنونی گزینه‌های زیادی پیش رو ندارد، منتظر پیشنهاد‌های باشگاه‌های مختلف است تا تیم آینده‌اش را انتخاب کند و البته ترجیحش بازگشت به انگلیس و مربیگری در لیگ برتر جزیره است. تاتنهام می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای او باشد که در آخرین هفته فصل قبل توانست سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را نیز کسب کند اما مشکل اینجاست که آنتونیو کونته تمایلی به ترک این تیم ندارد و بعید است مدیران باشگاه هم به‌دنبال تغییر این مربی ایتالیایی باشند.
حدود 6سال پیش بود که پوچتینو و دستیارش خسوس پرز در رستورانی در خیابان می‌فیر با سرالکس فرگوسن ناهار خوردند و البته دلیل اصلی این جلسه بررسی امکان حضور این مربی آرژانتینی به‌جای لوئیس فن‌خال در اولدترافورد بود. فرگی و پوچ از ابتدا رابطه خوبی با هم داشتند و مربی آن زمان تاتنهام بارها به تمجید از فرگوسن و دستاورد فوق‌العاده‌اش در یونایتد پرداخته بود. در این شرایط به‌نظر می‌رسید او به نیمکت یونایتد نزدیک شده است اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و بعد از آن هم با وجود اینکه بارها به‌عنوان گزینه هدایت این تیم نامش مطرح شد اما قراردادی منعقد نشد. یونایتد این بار هم مربی دیگری را برای فصل جدید خود انتخاب کرده و به این ترتیب فعلا پوچتینو گزینه‌های زیادی برای بازگشت به فوتبال انگلیس ندارد، مگر اینکه هدایت یکی از تیم‌های متوسط را برعهده بگیرد.

مربیان ناموفق در اروپا
پی‌اس‌جی طی سال‌هایی که مالکیت آن را گروه سرمایه‌گذاری قطر برعهده دارد پنج‌سرمربی مختلف را در راس تیم خود داشته‌ که هرکدام به دلایل مختلف از هدایت این تیم کنار رفته‌اند و با توجه به اینکه برخی از آنها عملکرد بسیار خوبی در این باشگاه داشته‌اند، برکناری قریب‌الوقوع پوچتینو چندان عجیب و دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.
کارلو آنچلوتی، سرمربی نامدار و پرافتخار ایتالیایی در میانه‌های فصل 2013-2012 جانشین آنتون کومبوره شد تا این تیم را که درحال بازسازی و پیشرفت بود به موفقیت برساند. او در انتهای همان فصل تیم را قهرمان فرانسه کرد و این نخستین قهرمانی آنها در دو دهه بود؛ چراکه آخرین بار در فصل 1994-1993 به این عنوان دست پیدا کرده بودند. حالا دوران پرشکوه پاریسی‌ها آغاز شده بود و آنها امیدوار بودند با کمک کارلتو بتوانند روزهای درخشانی را در آینده تجربه کنند اما این مربی ایتالیایی تنها 16 ماه روی نیمکت پاریسی‌ها حضور داشت و وقتی پیشنهاد رئال‌مادرید از راه رسید، ترجیح داد راهی برنابئو شود. آنچلوتی در 77 بازی روی نیمکت این تیم نشست و 49 برد به‌دست آورد.
با جدایی کارلتو مدیران باشگاه سراغ یک مربی بومی رفتند و این بار لوران بلان بود که هدایت تیم را برعهده گرفت. او سه فصل این تیم را هدایت کرد تا به سومین مربی تاریخ باشگاه بدیل شود که بیشترین مدت حضور را روی نیمکت این تیم داشته است. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که باشگاه درطول تاریخ حدود 50 ساله خود چقدر در تغییر سرمربیان حتی تا پیش از حضور قطری‌ها فعال بوده است.
بلان البته موفق‌ترین مربی این باشگاه از زمان تاسیس آن است که درطول سه فصل 11 عنوان قهرمانی را برای تیمش کسب کرد. 126 برد در 173 بازی او را صاحب بهترین میانگین برد در بین تامی مربیان تاریخ باشگاه کرد اما او هم به‌دلیل ناکامی‌هایش در لیگ قهرمانان در این تیم ماندگار نشد و جای خود را به اونای امری دارد.
موفقیت‌های امری با سویا در لیگ اروپا باعث شد مالکان قطری او را گزینه‌ای مناسب برای باشگاه بدانند اما او هم با وجود اینکه دوسال نسبتا خوب را در پاریس سپری کرد، یک سال پیش از پایان مدت قراردادش از این تیم جدا شد و کارش با این تیم ادامه پیدا نکرد. امری با 87 برد در 114 بازی و متوسط 32. 76 درصد برد آمار بسیار خوبی در این باشگاه از خود به‌جای گذاشت اما نباید فراموش کرد با وجود ستاره‌های پرتعدادی که این تیم در اختیار دارد موفقیت در رقابت‌های داخلی لیگ فرانسه نمی‌تواند دستاورد فوق‌العاده‌ای برای مربیان محسوب شود.
توماس توخل آلمانی در سال 2018 هدایت این تیم را برعهده گرفت اما سرنوشت او هم با وجود نتایج خوبی که در این تیم گرفت، بهتر از مربیان قبلی نبود. توخل در میانه‌های فصل 2021-2020 از این تیم اخراج شد تا جایش را به پوچتینو بدهد و جالب اینکه چند هفته بعد هدایت چلسی را برعهده گرفت و از قضا با این تیم قهرمان اروپا شد تا مدیران باشگاه حسرت از دست دادن این مربی را بخورند. پاریسی‌ها در این مدت مربیانی از ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، آلمان و آرژانتین را روی نیمکت خود داشته‌اند و حالا شاید دوباره سراغ یک مربی داخلی بروند تا با او بتوانند به رویای خود برای فتح اروپا دست پیدا کنند.