تاریخ : Thu 09 Jun 2022 - 04:25
کد خبر : 72194
سرویس خبری : دانشگاه

راهکار رفع‌ مشکل برق حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است

روشنک مرادی

راهکار رفع‌ مشکل برق حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است

آنچه از مراجعه به تجربیات کشور‌های توسعه‌یافته درمی‌یابیم این واقعیت را آشکار می‌سازد که تامین انرژی پایدار نسبت به تامین انرژی پاک برای اقتصاد کشور حائزاهمیت‌تر است.

روشنک مرادی، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق: در روزهایی که صحبت در رابطه با انرژی‌های تجدید‌پذیر بالا گرفته است و معضل انرژی با نزدیک شدن به فصل گرما مجددا بر کشور سایه انداخته، لزوم نگاه بی‌طرفانه و تخصصی به این حوزه پیش از پیش احساس می‌شود. حسن انرژی‌های تجدید‌پذیر ازجمله در نظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی و عدم وابستگی به سوخت‌های فسیلی محدود و... بر همگان واضح است. اما لازم است امکان‌پذیری این فرآیند نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.
آنچه از مراجعه به تجربیات کشور‌های توسعه‌یافته درمی‌یابیم این واقعیت را آشکار می‌سازد که تامین انرژی پایدار نسبت به تامین انرژی پاک برای اقتصاد کشور حائزاهمیت‌تر است. باتوجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر یک روش تولید انرژی متناوب هستند برای مثال انرژی خورشیدی به تعداد روزهای آفتابی و شرایط جوی یا انرژی بادی به وزش باد و... وابسته است، در نتیجه ما نمی‌توانیم تولید انرژی را به‌صورت ثابت داشته باشیم. از این‌رو در خیلی از صنایع قابلیت به کارگیری و استفاده را ندارند.
علاوه‌بر این، انرژی‌های تجدیدپذیر از جهت آنکه ما در داخل کشور توانایی تولید تجهیزات مورد‌نیاز برای تولید این نوع انرژی را به‌صورت انبوه نداریم، هزینه‌های بسیار بالایی دارند. البته این نقد به خود ما وارد است که علی‌رغم داشتن توانایی بالای نخبگانی کشور هنوز به تولید داخلی نرسیده‌ایم و به این ظرفیت و مساله پرداخته نشده است. کشور‌هایی که امروز درحال سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های پاک هستند برای دستیابی به این هدف بودجه بسیار زیادی را مدنظر قرار داده‌اند، برای مثال کشور آمریکا تا سال 2030 پیش‌بینی کرده است که 50 درصد از انرژی‌شان از انرژی‌های تجدید‌پذیر تامین شود. اما درمقابل آن هزار و 750 میلیارد دلار هم برای فاز اول این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

تولید بر‌ق از انرژی خورشید؛ گران اما راهگشا (لینک)