تاریخ : Thu 09 Jun 2022 - 03:25
کد خبر : 72182
سرویس خبری : ورزش

نسل پرستاره قبلی در لیگ ملت‌ها مدال نگرفت، به جوانان فرصت بدهیم

افشاردوست در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: چین نتوانست فشار تیم ما را طاقت بیاورد

نسل پرستاره قبلی در لیگ ملت‌ها مدال نگرفت، به جوانان فرصت بدهیم

در اولین مسابقه قطعا باید به نتیجه نگاه کنیم و باتوجه به اینکه نتیجه 3 بر یک نتیجه خوبی است و می‌توانست حتی با کمی تیزهوشی 3 بر صفر هم باشد بنابراین عملکرد تیم‌ملی در بحث نتیجه خوب بوده است.

نسیم شیرازی، خبرنگار: جوانان بلندقامت ایران با پیراهن تیم‌ملی بزرگسالان در اولین بازی خود در لیگ ملت‌های والیبال به مصاف چین رفتند و این تیم را 3 بر یک شکست دادند تا اولین گام را قدرتمند، برای ثبت بهترین عملکرد یک تیم جوان به نمایش بگذارند. این ابتدای راه والیبالیست‌های ایران با تیم تازه شکل گرفته‌اش است، تیمی که گرچه راه زیادی برای رسیدن و ثبت نسل طلایی دیگری در والیبال پیش رو دارد ولی تجربه خوب نسل گذشته را توشه راهش دارد و همین یاد گرفتن بزرگی کردن در دنیا هم انگار به خون و رگ والیبال ایران رفته و جوانانی که شاید برای اولین بار حضور در لیگ ملت‌ها را تجربه می‌کنند اولین گام‌شان را محکم برداشتند. دریافت‌کننده قدرتی پیشین تیم‌ملی و تحلیلگر حال حاضر والیبال هم می‌گوید باید به این نسل جدید فرصت بزرگی کردن داد. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمود افشاردوست را می‌خوانید.

از عملکرد فنی ایران در اولین مسابقه‌اش بگویید.
در اولین مسابقه قطعا باید به نتیجه نگاه کنیم و باتوجه به اینکه نتیجه 3 بر یک نتیجه خوبی است و می‌توانست حتی با کمی تیزهوشی 3 بر صفر هم باشد بنابراین عملکرد تیم‌ملی در بحث نتیجه خوب بوده است. از لحاظ فنی هم تیم ما خوب کار کرد و به چین فشار آورد و اجازه نداد بازی خودش را انجام دهد. ست اول سرویس‌های خیلی خوبی زدیم و در ادامه خوب هم دفاع کردیم، توپ اول‌مان خوب رسید و پاسورمان با پاس خوب حمله خوبی را ایجاد کرد و توانستیم ست اول را ببریم. در ست دوم اشتباهات‌مان متاسفانه زیاد شد و شاید تصور بازیکنان این بود که راحت می‌بریم و اول بازی چند امتیاز عقب افتادیم و چین ابتکار عمل را به دست گرفت که توانست ست دوم را ببرد. در ست سوم هم تا امتیاز 18 تقریبا برابر پیش می‌رفتیم و بعد از آن سرویس‌ها، دفاع و حمله خوب شرایط تیم ما را عوض کرد و توانستیم بازی را ببریم، ست چهارم هم که دیگر راحت بازی کردیم. در مجموع عملکرد فنی تیم ما خوب بود.

این بازی می‌تواند محک خوبی برای ارزیابی ایران باشد؟
فکر می‌کردم چین بهتر عمل کند و با بازی بهتر بیشتر ما را تحت فشار بگذارد. باتوجه به اینکه تیم ما هم 48 ساعت قبل از بازی با چین به برزیل رسیده بود و به لحاظ هماهنگ شدن ساعت بدن بازیکنان ما تحت‌فشار بودند، فکر می‌کردم چین ما را بیشتر اذیت کند ولی شاید به نوعی بازی تیم‌ملی ما و مختل کردن بازیکنان کلیدی آنها از طرف تیم ما باعث این شد که نتوانند تمام توان‌شان را نمایش بدهند. چین تیمی خطرناک و بسیار خوب است و سرعتی زن و بلندزن‌های خیلی خوبی هم دارد ولی انصافا تیم ما خوب بازی کرد و چینی‌ها نتوانستند فشار تیم ما را طاقت بیاورند و از هم پاشیدند.

بعضی بازیکنان به اردوی صربستان رسیدند و دیر به تمرینات تیم اضافه شدند، اردو و بازی صربستان توانست هماهنگی لازم را در تیم ایجاد کند؟
قرار نبود آنجا اردوی خاصی انجام شود و صربستان برای بازی تدارکاتی بود که قطعا به تیم خیلی کمک کرد. قبل از اینکه تیم وارد مسابقات رسمی شود اینکه بتواند بازی رسمی با شکل و شمایل مسابقه رسمی داشته باشد می‌تواند خیلی به تیم و بازیکنان کمک کند تا خودشان را با آنچه که سرمربی می‌خواهد وفق دهند. یک بازی تدارکاتی شاید معادل 10 روز تمرین به یک تیم کمک کند و اطلاعات به کادر فنی بدهد و حتی برای بازیکنان بار فنی داشته باشد. پس بازی با صربستان قطعا به تیم ما توانسته کمک و هماهنگی نسبی را ایجاد کند ولی ما در بازی با چین دیدیم که هنوز به هماهنگی بیشتر نیاز داریم و اگر تیم‌ملی سه یا 4 بازی قبل از مسابقات انجام می‌داد هماهنگی بهتر می‌شد ولی امیدواریم بازی به بازی شرایط و هماهنگی بهتر شود و بازیکنان به راحتی همدیگر را در زمین پیدا کنند و توانایی‌های‌شان را بهتر به نمایش بگذارند.

آماده‌سازی تیم‌ملی برای لیگ ملت‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
این معمول است که وقتی لیگ تمام می‌شود تعطیلات سال نو است و بعد اردوها شروع می‌شود. شروع با کار بدنسازی و ریکاوری و درمان بازیکنان آسیب‌دیده است و من فکر می‌کنم تیم ما خوب تمرین کرد و حتی برای باشگاه‌های آسیا بازیکنان تیم‌ملی یک هفته فقط در اختیار باشگاه پیکان و یزد قرار گرفتند، بنابراین کنار تیم‌ملی بودند و کار بدنی را انجام می‌دادند و فکر می‌کنم بیس کار بد نبود ولی میلاد عبادی‌پور مسابقاتش طول کشید و دیرتر به تیم ملحق شد و دو سه بازیکن آسیب‌دیده تیم‌ملی که نتوانستند تا الان از آنها استفاده کنند و شاید نبودن‌شان در تمرینات ذهن سرمربی را مشغول کند ولی در مجموع کار آماده‌سازی تیم از نظر آمادگی جسمانی و تمرینی باتوجه به همین توانایی و نفرات بد انجام نشد. تیم‌ملی توانست شرایط خوبی داشته باشد ولی قطعا تعداد کم بازی تدارکاتی برای حضور در لیگ ملت‌ها می‌تواند یک مقدار کار را برای کادر فنی سخت کند.

هم مصدوم داشتیم و هم بازیکنانی که خداحافظی کردند، این نبودن‌ها مسیر تیم‌ملی را در این رقابت‌ها سخت نمی‌کند؟
درنهایت باید بپذیریم هر نسلی از والیبال تغییر می‌کند. ما نسل افتخارآمیزی داشتیم که والیبال ما را به دنیا معرفی کرد. بازیکنانی که در پست‌های خودشان بهترین دنیا بودند و هنوز هم فدراسیون جهانی از آنها به نیکی یاد می‌کند ولی روزی جوان‌تر‌ها می‌آیند. شاید می‌شد در این 4 سال اخیر در تورنمنت‌های مختلف بیشتر از جوان‌ها استفاده می‌شد که امروز تجربه خوبی داشته باشند که این اتفاق نیفتاد. تجربه‌شان کم است و باید صبر و تحمل کنیم و اجازه دهیم بازی‌های زیادی را ببرند، ببازند، کسب تجربه کنند و در موقعیت‌های مختلف و امتیاز‌های حساس بازی ببینند و یاد بگیرند و درنهایت بتوانیم برای المپیک بعدی به آنها اتکا کنیم ولی فکر می‌کنم نسل خوبی داریم و دو سه بازیکن مصدوم هم داریم که در آینده نزدیک به این تیم اضافه می‌شوند و خود همین اضافه شدن بازیکنان مصدوم می‌تواند کیفیت تیم را بالا ببرد، ضمن اینکه حتما طی یکی دو سال آینده بازیکن جوان به جمع تیم اضافه می‌شود و می‌توان یک تیم جنگنده و پرانرژی در تیم‌ملی کشورمان داشته باشیم.

می‌شود به سکو فکر کرد؟
صحبت کردن درباره سکو برای مسابقات لیگ ملت‌ها سخت است، من نمی‌خواهم بگویم ناامید از این موضوع هستم ولی فکر می‌کنم این کار خیلی سخت است، البته هیچ کاری در ورزش نشدنی نیست ولی روی کاغذ و اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم بسیار سخت است و فکر می‌کنم بعید است تیم ما در این مسابقات صاحب مدال نشود. به‌رغم توانایی و لیاقت بازیکنان‌مان اما باید باتجربه‌تر شوند و مسابقات مختلف را بگذرانند تا صاحب مدال شویم. ضمن اینکه فراموش نکنیم نسل قبلی ما با وجود تمام شایستگی‌هایی که داشت و واقعا ستاره بودند ولی در لیگ ملت‌ها به کسب مدال نزدیک شدند اما نتوانستند مدال بگیرند. بنابراین مدال گرفتن در لیگ ملت‌ها یا تورنمنت‌های جهانی واقعا سخت است. باید تحمل کنیم و به تیم جوانان‌مان فرصت دهیم تا برای آینده روی‌شان حساب کنیم.

تیم‌ملی جوان ایران برای سکو در این رقابت‌ها و رقابت‌های آتی به چه چیزی نیاز دارد؟
تیم‌ملی ما جوان شده و باید آستانه صبرمان را بالا ببریم و تحمل کنیم. باید به کادر فنی اعتماد و از آن حمایت کنیم و اجازه دهیم تا مسابقات مختلف و موقعیت‌های مختلف را تجربه کنند. شرایط را ببینند و در تورنمنت‌های مختلف شرکت کنند. این شرکت در تورنمنت‌های مختلف قطعا تجربه آنها را بیشتر می‌کند. امیدوارم که این تیم جوان بتواند با تجربه شود، بعضی بازیکنان جوان برای بار اول و دوم است که لیگ ملت‌ها را از نزدیک لمس می‌کنند و طبیعی است که اینها باید تعداد زیادی در لیگ ملت‌ها بازی کنند تا بتوانیم از آنها انتظار داشته باشیم و امیدوار باشیم نسل خوبی از والیبال ما بسازند. می‌شود به این بچه‌ها اعتماد کرد، در کنار این بچه‌ها می‌شود بازیکنان دیگر به تیم اضافه شوند. از تیم‌ملی جوانان طی یکی دو سال آینده بازیکن بالا می‌آید و به تیم‌ملی بزرگسالان می‌رسد. قطعا آنها هم می‌توانند کمک و شرایط خوبی را ایجاد کنند. باز هم تکرار می‌کنم فکر می‌کنم حداقل یکی دو سالی زمان نیاز هست که بازیکنان به آن شرایطی که باید امیدوار باشیم بازی‌های خوبی را ببرند و نتایج خوبی را بگیرند، برسند.

میلاد عبادی‌پور بازوبند کاپیتانی را در این رقابت‌ها به بازو بسته است. می‌تواند جای خالی معروف را به‌عنوان کاپیتان تیم پر کند؟
میلاد را از زمانی که بازیکن تیم‌ملی نوجوانان بود می‌شناسمش و درواقع مربی میلاد در تیم‌ملی نوجوانان بودم. جوان جویای نام و علاقه‌مند به پیشرفت بود که همان روزهای اول که در اردوی تیم‌ملی نوجوانان در اصفهان دیدمش به آقای عطایی گفتم چقدر در والیبال خوش استایل است. چون هم‌پست خود من یعنی دریافت‌کننده قدرتی بود خیلی از بازی‌اش خوشم آمد و با تیم‌ملی نوجوانان در رقابت‌های قهرمانی جهان بازی کرد. در ادامه در لیگ دیدمش و او پله‌های ترقی را یکی‌یکی طی کرد تا به اینجا رسید که امروز کاپیتان تیم‌ملی‌مان است. میلاد بازیکن خوب، باهوش و درحال حاضر بازیکن بسیار باتجربه‌ای است که پیش بزرگان والیبال چون سعید معروف، سید موسوی، غفور و قائمی کار و کاپیتانی را یاد گرفته است. طبیعی است که از هرکدام‌شان یک چیز یاد گرفته باشد. باتجربیات خودش که میلاد سال‌هاست در لیگ لهستان به دست آورده است قطعا می‌تواند یک کاپیتان خوب برای تیم‌مان باشد. همه می‌دانند کاپیتان باید رابط خوبی بین کادر فنی و بازیکنان باشد و باید بازیکنان به او اعتماد کنند که فکر می‌کنم الان بازیکنان این اعتماد را به میلاد دارند. کادر فنی هم باید به کاپیتانش اعتماد کند که سرمربی تیم ما هم این اعتماد را به کاپیتانش دارد. ضمن اینکه میلاد شرایط را درک می‌کند و در کنارش شخصیت، متانت، رفتار، ادب و احترام به بزرگ‌تر را دارد و همه اینها مشخصاتی است که در میلاد دیده می‌شود. ضمن اینکه کاپیتان باید از همه بازیکنان سخت‌کوش‌تر باشد و بیشتر تلاش کند و بیشتر حرف کادر فنی را گوش دهد و من میلاد را شایسته این بازوبند می‌دانم و امیدوارم کاپیتانی روی دوش او سنگینی نکند و از کار خودش به‌عنوان بازیکن غافل نشود و مدیریت کند، او تا اینجای کار هم شایستگی‌اش را ثابت کرده است.

حرف پایانی شما؟
امیدوارم تیم‌ملی کشورمان در لیگ ملت‌ها نتایج خوبی بگیرد ولی بدانیم که از یک تیم جوان شده نمی‌توانیم انتظار یک تیم خارق‌العاده را داشته باشیم.  اینها باید تجربه کنند و یاد بگیرند و تبدیل به تیمی شوند که برای سومین بار ما را به المپیک ببرند.