تاریخ : Wed 08 Jun 2022 - 06:15
کد خبر : 72168
سرویس خبری : دانشگاه

آغاز مرحله نهایی بزرگ‌ترین رویداد آزاداندیشی

دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی به ایستگاه پایانی رسید

آغاز مرحله نهایی بزرگ‌ترین رویداد آزاداندیشی

مرحله کشوری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی از امروز و در راستای تحقق مطالبه رهبری برای فراهم‌سازی بستری در راستای شنیدن نظرات مختلف دانشجویی در سازمان مرکزی آغاز می‌شود و تا 22 خردادماه ادامه دارد.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: مرحله کشوری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی از امروز و در راستای تحقق مطالبه رهبری برای فراهم‌سازی بستری در راستای شنیدن نظرات مختلف دانشجویی در سازمان مرکزی آغاز می‌شود و تا 22 خردادماه ادامه دارد. رویدادی که در آن 128 دانشجو در قالب 32 تیم در 4 حوزه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به رقابت می‌پردازند و بناست در بازه زمانی تعیین شده، 3 تیم برتر هر حوزه مشخص شود. نکته قابل توجه درباره این دوره از رویداد افزایش چشمگیر تیم‌های شرکت‌کننده است، ‌به‌طوری که این میزان در سال گذشته تنها هزار و 456 تیم بوده اما امسال نزدیک به 3 هزار تیم رسیده است. تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله حضوری کرسی‌های آزاداندیشی بناست درباره 16 عنوان ذیل 4 حوزه تعیین شده، به رقابت بپردازند. در این مرحله تیم‌های برتر طی رقابتی نفس‌گیر مشخص می‌شوند.  ورود دانشگاه آزاد اسلامی به حیطه کرسی‌های آزاداندیشی از آن جهت کار ویژه‌ای محسوب می‌شود که مقام‌معظم‌رهبری همزمان با برگزاری اختتامیه دوره اول این رویداد با صدور پیامی این اقدام را جزء افتخارات دانشگاه برشمردند و عنوان کردند: «اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و رقابت گسترده گروه‌های دانشجویی، بی‌گمان در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت خواهد شد. از مدیریت دانشگاه و دانشجویان عزیز شرکت‌کننده متشکرم. این سنت حسنه باید در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور ادامه یابد.»

مرحله استانی دومین دوره رویداد ملی کرسی‌ها چگونه برگزار شد؟
براساس شیوه‌نامه اجرایی مرحله استانی دومین دوره رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی این رویداد از اول بهمن تا 15 اسفندماه سال گذشته برگزار شده و استان‌ها تا 25 اسفندماه زمان داشتند تا لیست تیم‌های برگزیده خود را در سامانه این رویداد بارگذاری کنند. البته در این دوره از مرحله استانی رویداد کرسی‌های آزاداندیشی نیز کارگاه‌هایی محتوایی در بازه زمانی 22 آذر تا 15 دی‌ماه برگزار شده بود. این کارگاه‌ها در بخش‌ها و با مخاطبان متفاوت برپا شد، به‌طوری که برخی کارگاه‌های محتوایی ویژه شرکت‌کنندگان، کارگاه‌های توجیهی ویژه شرکت‌کنندگان، داوران و دبیران اجرای در بازه زمانی 22 آذرتا 20 دی‌ماه دنبال شده است.   سرفصل‌های این کارگاه‌ها در حوزه سیاسی مبانی 1 و 2 (مبانی اندیشه سیاسی در غرب، مبانی اندیشه سیاسی در اسلام)، قانون اساسی و اسناد بالادستی، روش تحلیل، ‌فن بیان و اصول گفت‌وگو، در حوزه اجتماعی مبانی 1 و 2 (جامعه اسلامی و جامعه‌شناسی غربی)، قانون اساسی و اسناد بالادستی، ‌روش تحلیل، ‌فن بیان و اصول گفت‌وگو، ‌در حوزه فرهنگی مبانی 1 و 2 (فرهنگ تمدن اسلامی و ایرانی و فرهنگ تمدن غرب) و در حوزه اقتصادی نیز مبانی 1 و 2 (اقتصاد اسلامی و اقتصاد نظام سرمایه‌داری) بوده است.  در مرحله استانی به ازای هر 8 تیم شرکت‌کننده در هر محور موضوعی، به یک تیم 2 میلیون تومان جایزه تعلق گرفته است که این رقم در مرحله کشوری افزایش چشمگیری داشته است.

شرکت 10 هزار دانشجو در دومین رویداد کرسی‌ها
علیرضا زارع‌شهرآبادی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی از مهرماه سال گذشته با ابلاغ آیین‌نامه آغاز شده است، گفت: «‌در این دوره 10 هزار و 724 دانشجو در قالب 2 هزار و 681 تیم شرکت کردند که هر تیم متشکل از 4 نفر یعنی 2 سخنران و 2 پژوهشگر می‌شود. تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره به نسبت دور اول رویداد رشد صددرصدی داشته است؛ چراکه در اولین رویداد ملی هزار و 462 تیم شرکت کرده بودند.»  او ادامه داد:‌ «این رویداد طی 2 مرحله و در 4 محور اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برگزار شده است. در مرحله استانی تا پایان اسفند سال گذشته ادامه داشت، نهایتا از هر استان در 8 محور، تنها یک تیم می‌توانست به مرحله نیمه‌نهایی بیاید، البته مسابقات در مرحله استانی به صورت حضوری برگزار شده مگراینکه وضعیت کرونا در برخی استان‌ها چنین اجازه‌ای را نمی‌داد.»

32 تیم مرحله نهایی را برگزار می‌کنند
زارع‌شهرآبادی بیان داشت:‌ «برای مرحله نیمه‌نهایی که تیم‌های برنده در آن به مرحله کشوری راه پیدا می‌کردند، ‌388 تیم را داشتیم و از آنجایی که هر تیم 4 نفر عضو دارد قطعا نمی‌توانستیم همه آنها را به مرحله کشوری بیاوریم و در دو مرحله تیم‌های نهایی انتخاب شدند. مرحله ابتدایی کشوری به صورت مجازی برگزار شد و از این تیم‌ها در 4 محور توانستیم نهایتا از هر محور به 8 تیم رسیده‌ایم، یعنی از امروز 32 تیم در فضای کشوری باقی مانده‌اند که به صورت حضوری تا 22 خردادماه به رقابت می‌پردازند.»

افزایش تعداد داوران در مرحله حضوری کشوری
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این مرحله نیز در هر حوزه به 3 تیم برتر خواهیم رسید، گفت:‌ «در مرحله استانی 3 داور هر کرسی را بررسی می‌کردند و در مجموع 6 هزار و 135 داوری در مرحله استانی انجام شده است. اما برای بخش مجازی مرحله کشوری هزار و 168 داوری صورت گرفته است، ‌البته این روند از امروز با توجه به آغاز دور جدید رقابت افرایش می‌یابد و به دلیل حساسیت این مرحله نیز تعداد داوران از 3 به 5 افزایش پیدا می‌کند.»  زارع‌شهرآبادی تصریح کرد:‌ «همه داوران جزء اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و جزء برترین‌های حوزه تخصصی خودشان به‌شمار می‌روند.»  او به جوایز این دوره اشاره و تصریح کرد:‌ «برای تیم اول هر حوزه 6 میلیون تومان، ‌تیم دوم 4 میلیون و تیم سوم نیز 3 میلیون تومان جایزه درنظر گرفته شده است. در هر 4 حوزه نیز 3 تیم برتر را در مرحله حضوری کشوری معرفی خواهیم کرد.»

مشاوره هزار استاد دانشگاه به تیم‌های شرکت‌کننده
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تفاوت‌های دومین دوره رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی نسبت به دوره اول اظهار داشت: «‌در آیین‌نامه رویداد اول اسمی از استاد مشاور برای تیم‌های شرکت‌کننده نداشتیم اما امسال اساتید را در فضای خود کرسی‌ها هم دخیل کردیم و تیم‌ها می‌توانستند این درخواست را داشته باشند که یکی از اساتیدی که عضو هیات‌علمی بوده را به‌عنوان استاد مشاور کنار خود داشته باشند و امسال هزار و 43 نفر استاد مشاور داشتیم.»  زارع‌شهرآبادی اظهار داشت:‌ «همچنین برای امسال کارگاه‌های آموزشی را هم داشتیم، هر چند شرکت در این کارگاه‌ها اجباری نبوده اما در این کارگاه‌ها با توجه به هر موضوعی که وجود داشته، مولفه‌های مختلفی آموزش داده می‌شد. در مجموع در سطح استان‌ها 340 کارگاه آموزشی را برای این دوره داشتیم.» او با تاکید بر اینکه نگاه‌مان به کرسی‌های آزاداندیشی، مجادله و جدال نیست، یادآور شد: « با توجه به اینکه مقام‌معظم‌رهبری بیش از دو دهه از فضای دانشگاه‌ها برگزاری چنین کرسی‌هایی را مطالبه کرده بودند، اما تا سال گذشته که دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه وارد شود، هیچ‌گاه رهبری از دانشگاهی در این زمینه تشکر نکرده بودند اما دیدیم که ایشان سال گذشته پیامی را برای دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه صادر کردند و این نشان می‌داد که ما در این حوزه به فناوری رسیده‌ایم.»

می‌خواهیم قدرت استدلال، استناد و اخلاق‌مداری را تقویت کنیم
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «ما در کرسی‌ها تیم‌ها را به موافق و منتقد تقسیم کرده‌ایم. همچنین به دانشجو تخصص‌محوری را آموزش داده‌ایم و قطعا این مساله به رفتار اجتماعی دانشجو جهت می‌دهد. هدف‌مان این است که در کرسی‌های آزاداندیشی قدرت استدلال دانشجو، استناد و اخلاق‌مداری را تقویت کنیم.»

رقابت ۳۲ تیم موافق و منتقد درباره ۱۶ موضوع
32 تیمی که از امروز در مرحله حضوری به رقابت می‌پردازند به صورت 16 تیم موافق و منتقد پیرامون موضوعاتی مانند «انحصار در تولید کالاهای داخلی موجب افزایش کمی و کیفی سطح تولید ملی می‌شود، اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به نفع قشر آسیب‌پذیر جامعه شده است، اشتغال زنان بر ثبات زندگی زناشویی آثار منفی دارد، ‌لازمه پیشرفت و ترقی جامعه تغییر و‌گذار از باورهای سنتی است، حضور بانوان در ورزشگاه موجب سالم‌سازی فضای وزرشگاه می‌شود و...» به رقابت می‌پردازند. نکته قابل توجه درباره تیم‌های راه‌یافته به این دوره آن است که دانشجویان واحد کرمانشاه، آیت‌الله آملی و تهران مرکزی بیشترین تیم را به این مرحله داشته‌اند.
نکته قابل توجه درباره این رقابت‌ها آن است که درباره هر عنوان طرح شده، در دو تیم موافق و منتقد دو ساعت زمان دارند تا بتوانند یکدیگر را اقناع کرده و درنهایت نظر مثبت داوران را به خود جلب کنند. این مدت زمان برای همه تیم‌ها در هر 4 حوزه یکسان است.