تاریخ : Tue 07 Jun 2022 - 01:55
کد خبر : 72121
سرویس خبری : ورزش

خودتان باید رضایتنامه‌ام را بگیرید

جواد نکونام بعد از توافق با نماینده استقلال در دبی:

خودتان باید رضایتنامه‌ام را بگیرید

مصطفی آجرلو از تصمیم فرهاد مجیدی برای جدایی از استقلال باخبر بود، بااین‌حال در نگاه او اطمینانی موج می‌زد که گویی جانشین فرهاد را انتخاب کرده و از او پاسخ مثبت گرفته است.

عضو هیات‌مدیره فولاد: امیدواریم نکونام اصول حرفه‌ای‌گری را رعایت کند/ تماس آجرلو با اهوازی‌ها: بیایید پای میز مذاکره

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: مصطفی آجرلو از تصمیم فرهاد مجیدی برای جدایی از استقلال باخبر بود، بااین‌حال در نگاه او اطمینانی موج می‌زد که گویی جانشین فرهاد را انتخاب کرده و از او پاسخ مثبت گرفته است. همین هم باعث شده خیلی‌ها بی‌آنکه به اظهارات طرف خوزستانی اهمیت بدهند جواد نکونام را سرمربی استقلال بدانند. در این مذاکرات اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا نکونام می‌تواند از فولاد جدا شود؟
این مربی که از میانه‌های فصل هم از تراکتور، گل‌گهر و حتی آلومینیوم پیشنهاد همکاری داشت اخیرا در مصاحبه‌هایش از رفتاری که ابتدای فصل با او شد، می‌گفت و یادآوری می‌کرد آن زمان که فولاد را قهرمان ایران کرد به‌راحتی کنار گذاشته شد و ویسی را جانشینش کردند. آن روزها کسی فکر نمی‌کرد شاید این اظهارات نکونام خط‌ و نشانی برای مدیران فولاد باشد. مدیرانی که او را از تیم قهرمانش دور کردند و درنهایت مجبور به بازگرداندن او شدند. ازاین‌رو حالا اگر او هم بخواهد برود جای اعتراضی نیست یا به قولی چیزی که عوض دارد، گله ندارد.
نکونام خود را لایق مربیگری در استقلال می‌داند و ارتباط خوبی هم با آجرلو دارد. بااین‌حال این سوال به وجود می‌آید که آیا او می‌تواند فولاد را ترک کند؟ آیا در بازگشت به این تیم عجله کرده و هرچه زیر دستش گذاشتند، امضا کرده است یا همان زمان با فکر قرارداد بسته و با توجه به اینکه یک‌بار از فولادی‌ها رو دست خورده، بند فسخی برای خود قائل شده است. اینها مواردی است که سعی کردیم به بررسی آنها بپردازیم.

 رویای نکونام
جواد نکونام فکرش را هم نمی‌کرد به گزینه جدی مربیگری استقلال تبدیل شود و حتی در مقطعی تصور کرد او را بازی می‌دهند. موضوع برای جواد زمانی جدی شد که یکی از مسئولان استقلال با او تماس گرفت و اعلام کرد بعد از یک فصل موفق کنار فرهاد مجیدی حالا می‌خواهند با او وارد چالش تازه‌ای شوند. این تازه اول راه بود؛ چراکه نکونام هم به فولادی‌ها برنامه داده بود و هم لیستی بلندبالا برای حضور قدرتمند در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا! پیشنهاد استقلال و همکاری با تیمی که قهرمان لیگ برتر شده بدون‌شک برای نکونام جالب بود و همان‌طور که در مصاحبه‌اش عنوان کرده بود این پیشنهاد برای او ارزشمند است. بهتر است از یاد نبریم او بعد از اسپانیا به استقلال آمد که برای چنین روزهایی کارنامه‌ای در این باشگاه برای خود دست‌وپا کند. برای اینکه پیشکسوت استقلال محسوب شود و بتواند روزی به پشتوانه باشگاه استقلال صاحب سهم شود تنها تیم ملی کافی نبود، به همین دلیل به استقلال رفت. ازاین‌رو حالا که فرصتش به وجود آمده، فکر نکنید نکونام به‌راحتی از این پیشنهاد می‌گذرد.
موضوع اما به همین سادگی‌ها نیست. نکونام قرارداد دارد و این قرارداد با فولاد تنها در دو صورت از اعتبار ساقط می‌شود. اول اینکه بندی مبنی‌بر جدایی وجود داشته باشد و دوم اینکه باشگاه فولاد با جدایی این مربی موافقت کند. اسماعیل گودرزی، عضو هیات‌مدیره باشگاه فولاد درمورد مذاکره با مربی تیم‌شان در دبی تاکید می‌کند: «نکونام در این مورد چیزی نگفته و ما اصلا مطمئن نیستیم مذاکره‌ای صورت گرفته باشد.»

 گل‌محمدی معادلات را به هم زد
همه می‌دانند گرشاسبی خواهان همکاری با یحیی گل‌محمدی بود و از ابتدای فصل علاقه‌ای به همکاری با نکونام نشان نداد. اگر در میانه فصل سراغ این مربی استقلالی رفت فقط به‌دلیل فشار هیات‌مدیره و خواست مدیران کارخانه بود. ازاین‌رو اگر همین حالا یحیی به او لبیک می‌گفت چه‌بسا پای فسخ قرارداد نکونام را امضا می‌کرد و پرونده‌اش را می‌گذاشت زیر بغلش.
حالا ولی دیگر یحیی گل‌محمدی گزینه او نیست و نکونام با این تیم خوب نتیجه گرفته است. ازاین‌رو بهتر آن است که این مربی بماند. از طرفی نکونام خود خواهان جدایی است و مدام در تعارض با گرشاسبی از ابتدای فصل و به‌خصوص در این هفته‌های پایانی لیگ از اتفاقات ابتدای فصل و فاصله چندهفته‌ای‌اش با فولاد می‌گوید. درنتیجه او که فرصتی به دست آورده، می‌خواهد به استقلال برود. حتی برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که نکونام از ابتدا از تصمیم فرهاد مجیدی از طریق مدیران استقلال باخبر بوده است و شاید به همین دلیل با جدایی حردانی و پیوستنش به استقلال موافقت کرد. اسماعیل گودرزی، عضو هیات‌مدیره باشگاه فولاد صحبت در این مورد را بی‌فایده دانست و به اظهارات اخیر مدیرعامل این باشگاه استناد کرد و به «فرهیختگان» گفت: «گرشاسبی چند روز پیش مصاحبه کرد و گفت شایعه است و ما با نکونام قرارداد داریم. او حتی مدعی شد در صحبت با باشگاه قویا مذاکرات را تکذیب کرده، ما هم به نقل از گرشاسبی می‌گوییم شایعه است و امیدواریم نکونام هم اصول حرفه‌ای‌گری را رعایت کند.»

 تماس آجرلو با مدیران فولاد
موضوع جالب‌تر می‌شود وقتی بدانید نکونام بندی مبنی‌بر جدایی از فولاد در قراردادش ندارد و رسما سرمربی این تیم خوزستانی است. او نمی‌خواهد با اختلاف از فولاد جدا شود و حتی در این مورد با باشگاه فولاد صحبت هم نکرده است. می‌گویند به قراردادش پایبند است و به استقلالی‌ها گفته اگر خواهان همکاری با او هستند باید شروطش را اجرا کنند. یکی از شروط نکونام گرفتن رضایتنامه او از باشگاه فولاد خوزستان است. او متذکر شده در این فسخ هیچ دخالتی نمی‌کند مگر اینکه استقلالی‌ها خودشان نظر باشگاه فولاد را جلب کنند و آنگاه از فولاد جدا می‌شود.
ازاین‌رو سردار آجرلو در اقدامی جالب دیروز با باشگاه فولاد و اعضای هیات‌مدیره تماس گرفته و خواهان فسخ قرارداد نکونام شده است. از بدشانسی استقلالی‌ها، فولاد نیاز مالی ندارد و نمی‌توانند آنها را با وعده‌های اینچنینی وسوسه کنند. ازاین‌رو فعلا در تماس روز گذشته توافق حاصل نشده است.

 دست رد وزارتخانه به سینه استقلال
این همه ماجرا درمورد نکونام نیست. استقلالی‌ها برای جذب مربی به مدیران بالادست وزارت ورزش نیاز دارند. از طرفی سرمربی پرسپولیس ایرانی است و استقلال هم باید شرایط مشابهی داشته باشد. درنتیجه ظاهرا تمایلی به جذب مربی خارجی نیست. گویا وزارت ورزش هم به استقلالی‌ها توصیه کرده به‌خاطر مباحث مالی بهتر است به‌دنبال مربی داخلی باشند. بااین‌حال خیلی از استقلالی‌ها نمی‌خواهند نکونام به این تیم بیاید و گزینه‌های خارجی همچون استراماچونی را در سر می‌پرورانند و حتی به بازگشت او امیدوارند. این ایتالیایی هم با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد تا شاید فرجی شود و هم پول قبلی را بگیرد و هم قرارداد جدید ببندد. غافل از اینکه به نظر می‌رسد حداقل امسال جا برای مربی خارجی در هیچ‌یک از دو تیم استقلال و پرسپولیس نیست.
باشگاه استقلال برای اینکه هواداران را آرام نگه دارد و شرایط را آماده ورود نکونام کند از فضای مجازی استفاده کرده و درنظر دارد از این طریق به هواداران نفوذ کرده و فضا را برای حضور نکونام فراهم کند. اتفاقا آمار ارائه‌شده نشان می‌دهد موفق بوده است.

 شروط نکونام برای همکاری
نکونام هم برای این همکاری شروط جالبی دارد. او تیم فرهاد مجیدی را به ارث می‌برد. تیمی که قهرمان شد، به پرسپولیس نباخت، یک فصل بدون باخت را سپری کرد و آمار بسیار دیگری از خود به جا گذاشت. او اگر می‌خواهد حداقل در این تیم ماندگار شود باید بیش از مجیدی تلاش کند. به همین دلیل به جز فسخ قراردادش شروطی برای باشگاه قائل شده است. او بازیکن خاص می‌خواهد. مهاجم طراز اول داخلی درخواست کرده و هزینه جالب‌توجهی روی دست باشگاه خواهد گذاشت. ازاین‌رو باشگاه استقلال که تقریبا می‌توان گفت در قحط‌الرجال فوتبال ایران گزینه‌های چندانی برای هدایت استقلال ندارد به اغلب خواسته‌های او تن داده ‌است.
حالا نماینده استقلال در دبی بله را از نکونام گرفته و فقط کافی است سردار استقلالی‌ها مدیران باشگاه فولاد را راضی کند. مدیرانی که گویا هنوز پیشنهاد استقلال را جدی نگرفته‌اند و عجله‌ای در این خصوص نشان نمی‌دهند. بااین‌حال قرار است به‌زودی جلسه‌ای مشترک با حضور مدیران استقلال و فولاد برگزار شود و در این مورد مذاکره شود. این جلسه به‌زودی طی یکی دو روز اخیر در تهران برگزار می‌شود و تصمیم نهایی درمورد جدایی نکونام از فولاد یا ادامه کارش با این باشگاه خوزستانی گرفته خواهد شد.